Ένας Έλληνας στο Ice Road Truckers! Αυτό πράγματι είναι μια ξεχωριστή είδηση. Στη δυσκολότερη και πιο απαιτητική διαδρομή του πλανήτη τα καταφέρνουν οι πιο τολμηροί και έμπειροι οδηγοί μιας και έχουν να αντιμετωπίσουν πολλές δυσκολίες και κακουχίες. Πολικές θερμοκρασίες, χιονοθύελλες, άγρια ζώα, λιώσιμο πάγων «καταπίνοντας» οδηγό και όχημα στα παγωμένα νερά των λιμνών, συνθέτουν το δύσκολο αυτό σκηνικό. Ο Τάσος Λάππας μετράει δυο συνεχόμενες χρονιές δουλειάς, εκπροσωπώντας με τον καλύτερο τρόπο την πατρίδα μας. Τον ευχαριστούμε εκ προοιμίου για τη συνεργασία του καθώς και για το πλούσιο φωτογραφικό υλικό που μας εξασφάλισε.
Καναδάς-Καρδίτσα-Καναδάς
«Γεννήθηκα στον Καναδά αλλά σε ηλικία τριών ετών πήγα στην Καρδίτσα όπου μεγαλώνοντας δούλεψα ως επαγγελματίας οδηγός σε λεωφορεία, ταξί και φορτηγά. Η κατάσταση όμως όπως ξέρουμε όλοι μας πολύ καλά δυσκόλεψε τα τελευταία χρόνια και έτσι πήρα την απόφαση να επιστρέψω στον Καναδά και να εργαστώ ως οδηγός φορτηγού», αρχίζει τη διήγησή του ο Τάσος Λάππας και συνεχίζει:
Με κατεύθυνση τα ορυχεία χρυσού
«Η διαδρομή που ακολουθώ είναι από την πόλη Yellowknife μέχρι τα ορυχεία διαμαντιών και χρυσού. Η σεζόν ξεκινάει στα τέλη Ιανουαρίου και σταματάει όταν πέφτει ο πάγος, στις αρχές Απριλίου. Απαράβατος κανόνας για να ξεκινήσουν οι μεταφορές είναι το πάχος του πάγου να είναι τουλάχιστον 1.03 μέτρα. Πέρυσι κάναμε δέκα δρομολόγια σε είκοσι έξι ημέρες. Ξεφορτώναμε και κατευθείαν πηγαίναμε για φόρτωμα. Με το που ξεκινάει η σεζόν δουλεύουμε συνεχώς, χωρίς ρεπό.
Χιλιομετρικές αποστάσεις
Οι αποστάσεις κυμαίνονται από 492 έως 600 χιλιόμετρα (μόνο να πας) ανάλογα σε ποιο ορυχείο θα μεταφέρεις εμπορεύματα. Ένα ταξίδι μπορεί να διαρκέσει από 36 έως 55 ώρες, συμπεριλαμβανομένων 3-4 ωρών ύπνου στο truckstop ή στο ορυχείο. Η ταχύτητα των οχημάτων ελέγχεται από τα ραντάρ των σεκιούριτι. Φορτωμένοι κινούμαστε με ταχύτητα από 10 χλμ. τη χαμηλότερη, μέχρι 25 χλμ./ώρα την ανώτερη, ενώ όταν είμαστε άδειοι από 10 χλμ. μέχρι 35 χλμ. Βέβαια υπάρχουν και express lines στις οποίες άδειοι αναπτύσσουμε ταχύτητα μέχρι 65 χλμ./ώρα.
Μεταφορές
Μεταφέρουμε οχήματα, κοντέινερ, μεταλλικές κατασκευές, σίδερα, τσιμένα σε σκόνη. Ως επί το πλείστον βιομηχανικό εξοπλισμό.
Χιονοθύελλα
Ο μεγαλύτερος εχθρός των οδηγών είναι η χιονοθύελλα την οποία έχουμε να αντιμετωπίσουμε πολύ συχνά στα δρομολόγιά μας. Υπάρχουν στιγμές που δεν βλέπουμε τίποτα απολύτως μπροστά μας. Στην κυριολεξία χάνεται ο δρόμος από τα μάτια μας. Οι υαλοκαθαριστήρες δουλεύουν γρήγορα και παρ' όλα αυτά ορατότης μηδέν. Πέρυσι είχα αποκλειστεί για τρεις ημέρες στα ορυχεία εξαιτίας της χιονοθύελλας και δεν μπορούσα να φύγω. Τα πάντα είχαν σκεπαστεί από χιόνι. Το θερμόμετρο δείχνει -40 βαθμούς αλλά λόγω του αέρα μοιάζει με -60.
Εφόδια-Truckstop
Πριν το ταξίδι ο οδηγός πρέπει να μεριμνήσει για την αγορά τροφίμων γιατί δεν γνωρίζει πόσες ημέρες μπορεί να διαρκέσει το δρομολόγιο. Υπάρχει μεγάλη πιθανότητα να αποκλειστείς από τη χιονοθύελλα και να μην μπορεί να σε προσεγγίσει κάποιος για να σου προσφέρει βοήθεια. Σε τέτοιες περιπτώσεις η καμπίνα πρέπει να είναι εφοδιασμένη με τρόφιμα. Μέσα στην καμπίνα έχω ψυγείο, καφετιέρα και φούρνο μικροκυμάτων. Στη διαδρομή υπάρχει ένας ενδιάμεσος σταθμός, Truckstop (Long Heart) της εταιρείας στο οποίο σταματούμε για φαγητό και μπάνιο ενώ διαθέτει και αίθουσα αναψυχής, πλυντήρια και στεγνωτήρια ρούχων.
Επικοινωνία μόνο μέσω VHF
Στο μεγαλύτερο μέρος της διαδρομής το κινητό μας τηλέφωνο δεν έχει σήμα οπότε η επικοινωνία γίνεται υποχρεωτικά μέσω ασυρμάτου VHF. Με τον τρόπο αυτό συνομιλώ με τους υπόλοιπους συναδέλφους μου. Αν είναι κάτι επείγον και με χρειάζονται από την οικογένειά μου, τότε επικοινωνούν με τους ανθρώπους της εταιρείας και αυτοί μαζί μου πάλι μέσω του ασυρμάτου.
Γνώσεις μηχανολογικές
Στη συγκεκριμένη δουλειά ο οδηγός πρέπει να έχει δυο απαραίτητα εφόδια. Το πρώτο, οδηγική εμπειρία και καλή αντίληψη του οχήματος όταν οδηγεί υπό τέτοιες συνθήκες.
Το δεύτερο και επίσης βασικό είναι να έχει άριστες μηχανoλογικές γνώσεις γιατί πολύ πιθανόν να του χρειαστούν. Αν πάθει το όχημα μια αβαρία οφείλει ο ίδιος να βρει τη λύση, όσο το συντομότερο γίνεται, για να φύγει από το σημείο, π.χ μαζί μου έχω δυναμό και εφεδρική αντλία νερού τα οποία γνωρίζω να αντικαταστήσω αν χρειαστεί. Από την εταιρεία έρχεται ένα βαν βοήθειας το οποίο μας φέρνει τα αναλώσιμα και πρέπει μόνοι μας να κάνουμε την επισκευή.
Σε συνεχή λειτουργία
Ο κινητήρας δεν σβήνει ποτέ για να μην παγώσουν τα πετρέλαια και οι επιβάτες στην καμπίνα. Το ντεπόζιτο του Ad blue είναι θερμαινόμενο. Στα πετρέλαια ρίχνουμε αντιπαγωτικά για να αντέχουν σε τέτοιες θερμοκρασίες.
Οδηγοί
Εντύπωση μεγάλη μου έχει κάνει ότι ενώ στον υπόλοιπο Καναδά οι περισσότεροι οδηγοί είναι αλλοδαποί, κυρίως Ινδοί και Πακιστανοί, εδώ στο Ice Road Truckers το 95% είναι Καναδοί και το υπόλοιπο 5% ξένοι, όπως εγώ. Την προηγούμενη χρονιά, ήμαστε συνολικά 700 οδηγοί.
Οδηγώντας σε παγωμένες λίμνες
Το 85% της διαδρομής είναι χαραγμένο επάνω σε παγωμένες λίμνες και μόνο ένα 15% είναι στην ξηρά. Γι' αυτό το λόγο η χρήση της οδού επιτρέπεται μόνο όταν το στρώμα πάγου είναι πάνω από 1.03 μέτρα. Ειδικοί της εταιρείας κάνουν μετρήσεις παρακολουθώντας το πάχος του πάγου, επιτρέποντας έτσι την κυκλοφορία των φορτηγών.
Όχημα
Οδηγώ ένα Western Star 4900 sf με 16λιτρο κινητήρα Detroit ιπποδύναμης 600 ίππων με 18 σχέσεις. Είναι μακρυμούρικο με μεγάλη και άνετη καμπίνα. Κατά καιρούς βέβαια αλλάζω οχήματα οδηγώντας και άλλα, όπως φέτος που έχω Volvo. Τα περισσότερα φορτηγά ανήκουν σε μεγάλες εταιρείες.
Δυσκολίες της δουλειάς-Κρυοπαγήματα
Η μεγαλύτερη δυσκολία είναι το κρύο με τις πολύ χαμηλές θερμοκρασίες, στις οποίες πρέπει γρήγορα να προσαρμοστείς. Θα σας πω το εξής, ένα παγωμένο βράδυ με -30 βαθμούς τελείωσε το φόρτωμα της νταλίκας και για να δέσω το φορτίο με έξι αλυσίδες και δεκαέξι ιμάντες χρειάστηκα 3 ολόκληρες ώρες! Η κατάσταση ήταν ανυπόφορη. Πάγωναν τα χέρια μου και τα πόδια μου μέσα σε λίγα λεπτά και υποχρεωτικά έπρεπε να μπω στην καμπίνα για να ζεσταθώ και να αποφύγω τα κρυοπαγήματα. Έπινα τσάι, ζεσταινόμουν και ξανά έξω.
Μια άλλη δυσκολία της δουλειάς είναι η μοναχικότητά της. Ταξιδεύεις για εκατοντάδες χιλιόμετρα χωρίς να συναντήσεις άλλο όχημα και αν βρεις θα είναι για λίγα δευτερόλεπτα, θα παίξεις τα φώτα και θα κορνάρεις με τον συνάδελφο και μετά πάλι μόνος, παρέα με καλή ελληνική μουσική.
Ζώα
Σε όλη την περιοχή κυκλοφορούν άγρια ζώα τα οποία βγαίνουν στο δρόμο με κίνδυνο πρόκλησης ατυχήματος. Εδώ έχω συναντήσει βίσσονες, ελάφια, αρκούδες, καριμπού (τάρανδος της βόρειας Αμερικής), άλκη (είδος ελαφιού) και λύκο τα οποία όμως απαγορεύεται να τα ταΐσεις για να μένουν μακριά από το δρόμο.
Δεν πρέπει να κολλήσεις
Στο πρώτο ταξίδι που έκανα στο Ice Road Truckers θυμάμαι τις συμβουλές των συναδέλφων μου, οι οποίοι μου έλεγαν να προσέχω μην κολλήσει το όχημα σε σημεία του πάγου που έχουν λιώσει. Όταν οδηγούμε σε convoy διατηρούμε απόσταση 500 μέτρων μεταξύ μας για να μην δέχεται μεγάλη πίεση φορτίων ο πάγος. Επικοινωνούμε πάντα μεταξύ μας με το VHF ή το Cb και ενημερώνει ο ένας τον άλλον.
Στις κατηφόρες της διαδρομής, οι μεγαλύτερες είναι με κλίση 4% για διακόσια μέτρα, χρησιμοποιώ το νταλικόφρενο και το γκάζι σε περίπτωση που πάει να διπλώσει η νταλίκα. Στον πάγο απαγορεύεται η χρήση αντιολισθητικών αλυσίδων.
Λιώσιμο πάγων
Όταν το πάχος του πάγου είναι χαμηλό μεταφέρουμε ελαφρύτερα φορτία για να μπορεί το όχημα να τον διασχίσει χωρίς να σπάσει. Το καλοκαίρι τις μεταφορές αναλαμβάνουν τα ελικόπτερα τα οποία τροφοδοτούν τα ορυχεία με είδη πρώτης ανάγκης και παράλληλα μεταφέρουν το προσωπικό.
Ενημέρωση για ξεφόρτωμα
Τρία χιλιόμετρα πριν τα ορυχεία ειδοποιούμε τους υπεύθυνους με τον ασύρματο ότι φτάνουμε και έρχεται συνοδευτικό να μας παραλάβει για να μας πάει στο σημείο ξεφόρτωσης. Εκεί, μας δίνεται η δυνατότητα για ξεκούραση και αν οι καιρικές συνθήκες το επιτρέπουν, ξεκινούμε το δρομολόγιό της επιστροφής».