Η περισυλλογή και μεταφορά γάλακτος είναι μια απαιτητική διαδικασία εξαιτίας του δύσκολου οδικού δικτύου που κυκλοφορούν τα οχήματα, σε ημιορεινές και ορεινές περιοχές, για την προσέγγιση της εκάστοτε φάρμας. Χρειάζονται ανθεκτικά φορτηγά στιβαρής κατασκευής και αξιόπιστα για να αντεπεξέλθουν σε αυτές τις συνθήκες ενώ παράλληλα πρέπει να προσφέρουν στον οδηγό τις απαραίτητες ανέσεις και ευκολίες για τα πιο μακρινά δρομολόγια, στο υπόλοιπο οδικό δίκτυο. Η Βιομηχανία Γάλακτος Ηπείρου Καράλης Α.Ε απέκτησε πρόσφατα τέσσερα καινούργια MAN TGM 18.250, εφοδιασμένα με σύγχρονα βυτία κατασκευής Ermicon – Αφοί Κωνσταντινίδη, τα οποία καθημερινά κινούνται στην Ήπειρο και την Αιτωλοακαρνανία συλλέγοντας φρέσκο γάλα.

Κριτήρια Επιλογής Επαγγελματικού Οχήματος

Η δουλειά των οδηγών ξεκινάει τα ξημερώματα, περίπου στις πέντε το πρωί και μέχρι τις δώδεκα πρέπει να έχουν παραλάβει το γάλα από την τελευταία φάρμα. Ανάμεσα στα φορτηγά συναντούμε τον αντιπρόεδρο της εταιρείας Σπύρο Καράλη στο καθημερινό του ραντεβού με τους οδηγούς. Ο ίδιος εργάστηκε αρκετά χρόνια ως οδηγός στα οχήματα της εταιρείας του και με βάση την εμπειρία που αποκόμισε έκανε και την επιλογή των οχημάτων του. Έτσι, το 2012 προχώρησαν στην αγορά των TGL και πρόσφατα επανήλθαν με τέσσερα TGM.

«Ένας από τους βασικούς λόγους αγοράς των TGM» μας εξηγεί ο κ. Καράλης, «είναι το Service τους, γιατί τα φορτηγά είναι καθημερινής απασχόλησης, επτά ημέρες την εβδομάδα, και πρέπει να είναι έτοιμα για δουλειά ανά πάσα στιγμή. Άρα, θέλουμε να εξασφαλίσουμε τη σύντομη, σίγουρη και υπεύθυνη συντήρηση των αυτοκινήτων. Αυτό μας το προσφέρει η ΥΙΟΙ Ι. Μπεζεβέγκη Ο.Ε. στη Φιλιππιάδα. Για τον ιδιοκτήτη το πρώτο ζητούμενο μετά την αγορά είναι αυτό, ποια εταιρεία δηλαδή του προσφέρει καλές υπηρεσίες After Sales, σε λογικές τιμές και σε λιγότερο χρόνο. Ένας άλλος καθοριστικός παράγοντας αγοράς των TGM είναι η αξιοπιστία που έδειξαν τα δέκα TGL που είχαμε αγοράσει παλαιότερα. Εκτός από τα αναλώσιμα, που είχαν τη φυσιολογική φθορά στο χρόνο, δεν μας παρουσίασαν κανένα πρόβλημα. Έχουν περάσει πέντε χρόνια σε δύσκολες συνθήκες στις φάρμες που πηγαίνουν φορτωμένα και παρ' όλα αυτά είμαστε ικανοποιημένοι από τη μέχρι τώρα πορεία τους. Δεν έχουμε κανένα παράπονο. Κάτι αντίστοιχο ή και ακόμη περισσότερα περιμένουμε από τα TGM, η τεχνολογία των οποίων είναι πιο σύγχρονη, δείχνοντας την ίδια αξιοπιστία. Αυτό που έχω τονίσει στους ανθρώπους της ΜΑΝ είναι ότι μείναμε επίσης πάρα πολύ ευχαριστημένοι και από τον τράκτορα TGX, ο οποίος είναι ξεκούραστος, οικονομικός και αποδοτικό», συμπλήρωσε ο κ. Καράλης και συνέχισε: «Επίσης, αναγνωρίζω στη ΜΑΝ τη συνέπεια που έδειξε σαν εταιρεία στην παράδοση των οχημάτων, τα όποια έπρεπε να τα παραλάβουμε σε σύντομο χρονικό διάστημα. Ιδιαίτερα στην περίπτωση των TGM ανταποκρίθηκαν άμεσα. Για εμάς έπαιξε καθοριστικό παράγοντα στο να διασφαλιστεί η ομαλή μεταφορά του γάλακτος.» Ζητήσαμε κατόπιν από τον κ. Σπύρο Καράλη να μας δώσει, αν είχε, στοιχεία σχετικά με την κατανάλωση των οχημάτων.

«Είναι δύσκολο να κρίνουμε την κατανάλωσή τους», μας εξηγεί ο ιδιοκτήτης, «γιατί εξαρτάται από πολλούς παράγοντες και, το βασικότερο, από τις διαδρομές που ακολουθούν οι οποίες είναι απαιτητικές. Καθημερινά τα δεκατέσσερα βυτία καλύπτουν συνολική απόσταση 3.000 χιλιομέτρων και το κόστος το καταγράφουμε στο τέλος της σεζόν, το οποίο ναι μεν είναι μια επιβάρυνση στο συνολικό κοστολόγιο, αλλά σε λογικά πλαίσια». Ο κ. Σπύρος Καράλης μας αποχαιρετά προσωρινά, για να περάσει στο τυροκομείο και εμείς να ξεκινήσουμε το δρομολόγιό μας προς τις φάρμες του νομού Ιωαννίνων παρέα με τον οδηγό του διαξονικού Ανδρέα Τράμπα.

Στο δρόμο για Ιωάννινα με το ΜΑΝ TGM 18.250

Ο Ανδρέας μάς υποδέχεται στο φορτηγό και πριν περάσει στο εσωτερικό του μας τονίζει το πλεονέκτημα της από/επιβίβασης στην καμπίνα του TGM. «Καθημερινά θα χρειαστεί να ανεβοκατέβω στην καμπίνα τουλάχιστον σαράντα φορές, οπότε η κόπωση και η ταλαιπωρία για το σώμα μου είναι μεγάλη. Το ιδανικό, για την ευκολότερη πρόσβαση, είναι ένα σκαλοπάτι όπως έχουν τα TGL, αλλά παρατηρώ ότι και στο TGM που έχει δυο, δεν αντιμετωπίζω κανένα πρόβλημα. Απέχουν λίγα εκατοστά το ένα από το άλλο, το άνοιγμα της πόρτας έχει μεγάλη γωνία και οι δυο χειρολαβές έχουν ικανοποιητική απόσταση χωρίς να χρειάζεται να ανοίγω πολύ τα χέρια μου».

Ξεκινούμε από τη Φιλιππιάδα με κατεύθυνση τα Ιωάννινα όπου πρέπει μέσα σε λίγες ώρες να φορτωθούν 9.000 λίτρα γάλα, σε περισσότερες από τριάντα φάρμες. Ο οδηγός του, από τους παλιούς και πλέον έμπειρους υπαλλήλους της εταιρείας, αξιολογεί το νέο φορτηγό λέγοντας: «Οδηγούμε σε έναν από τους χειρότερους δρόμους στη χώρα μας με πολλές λακκούβες και κακοτεχνίες στο οδόστρωμα. Οι αναρτήσεις ευτυχώς έχουν πολύ καλή απόσβεση χωρίς να μεταφέρουν κραδασμούς στο τιμόνι, στοιχείο βασικό κατά την κίνηση του οχήματος» και συνεχίζει: «η διάταξη των χειριστηρίων στο ταμπλό είναι απλή και εύκολη, ο πίνακας οργάνων διαβάζεται εύκολα. Πιο σημαντικό όμως είναι το σύστημα ManTronic, που πραγματοποιεί συνεχείς ελέγχους των συστημάτων και υποσυστημάτων του οχήματος, ενημερώνοντας τον οδηγό για την κατάσταση του οχήματος. Τα δεδομένα απεικονίζονται στην οθόνη.

Γενικά αυτός ο τύπος καμπίνας είναι βολικός για τη δουλειά μας, γιατί εξωτερικά έχει συμπαγείς διαστάσεις βοηθώντας να μπαίνουμε σε στενά σημεία ενώ στο εσωτερικό δεν μας λείπει τίποτα. Διαθέτει κρεμάστρες για τα ρούχα μας, κυρίως για το μπουφάν, ποτηροθήκες στην πλάτη της καμπίνας και στις τσέπες της πόρτας, επιφάνειες στις οποίες ακουμπούμε τα έγγραφα των παραγγελιών στο ταμπλό και επάνω από το παρμπρίζ, και μικροθήκες για διάφορα πράγματα, όπως πορτοφόλι και κινητό».

Περισυλλογή Γάλακτος

Φτάνοντας στο νομό Ιωαννίνων αφήνουμε την εθνική οδό και ξεκινούμε μέσω χωματόδρομων την πορεία μας προς τις φάρμες. Οι περισσότερες βρίσκονται έξω από τα χωριά, σε δύσκολους δρόμους για τα φορτηγά, ωστόσο εκεί φαίνεται η ανθεκτικότητά τους. «Τα μισά χιλιόμετρα που κάνουμε, γύρω στα εκατό, γίνονται σε κακό οδικό δίκτυο και στους δρόμους αυτούς αποδείχτηκε η αξιοπιστία των TGL που έχουμε» μας επισημαίνει ο οδηγός και συνεχίζει: «και παρά την κακή χρήση που κάνουμε όλα αυτά τα χρόνια, δεν ακούγεται το παραμικρό τρίξιμο στο εσωτερικό τους. Τα πλαστικά στο ταμπλό των TGM απ' ότι φαίνεται έχουν καλό δέσιμο και πιστεύω πως δεν θα έχουμε ούτε με αυτά προβλήματα». Προσεγγίζοντας τις παγολεκάνες ο οδηγός πρέπει να κάνει αρκετές μανούβρες για να φέρει το όχημά του κοντά τους και αφού συνδέσει το σωλήνα τραβάει το γάλα. «Σε αυτούς τους στενούς χώρους με βοηθάει το καλό κόψιμο του τιμονιού, με μεγάλη περιστροφή που στρίβει εύκολα. Τους καθρέφτες τους κοιτάω συνεχώς στην όπισθεν και τόσο ο αριστερός όσο και ο δεξιός μου παρέχουν καλή ορατότητα».

Πριν την εισροή γάλακτος στο βυτίο ο οδηγός παίρνει δείγμα του προϊόντος μέσα σε μπουκαλάκι για να ελέγξει εάν πληροί τις αυστηρές προδιαγραφές υγιεινής που θέτει το εργοστάσιο. Τα αποτελέσματα βγαίνουν άμεσα και το δείγμα φυλάσσεται μέχρι το εργοστάσιο όπου γίνονται πιο αναλυτικοί έλεγχοι.

Βγαίνοντας από την τελευταία φάρμα ο Ανδρέας μας αναφέρει: «Ο συμπλέκτης είναι μαλακός και το κιβώτιο έχει καλή κλιμάκωση. Επίσης, στις μεγάλες καταβάσεις παρατηρώ καλή λειτουργία του μηχανόφρενου».

Επιστροφή στην Άρτα - Ξεφόρτωμα

Στην ανάβαση του Τερόβου ο Ανδρέας τονίζει τα εξής: «Αυτή τη στιγμή το αυτοκίνητο έχει εννιά τόνους φορτίο και δεν ζορίζεται. Ο κινητήρας είναι ικανοποιητικός για τη δική μας δουλειά και τη διαδρομή αυτή. Απολαμβάνω το ταξίδι μαζί του».

Στη μια το μεσημέρι τα βυτιοφόρα επιστρέφουν από τις φάρμες και ξεκινάει η εκφόρτωση του γάλακτος κάτω από αυστηρές συνθήκες υγιεινής.

Το εργοστάσιο είναι σύγχρονης κατασκευής και τεχνολογίας, με ημερήσια δυναμικότητα επεξεργασίας 120 τόνων αιγοπρόβειου γάλακτος. Τα προϊόντα διατίθενται στην εγχώρια αγορά ενώ γίνονται εξαγωγές προς Αμερική, Αυστραλία και στις χώρες της Ε.Ε. Η άριστη ποιότητα των προϊόντων επιτυγχάνεται με τον αυστηρό έλεγχο της ποιότητας του γάλακτος και των γαλακτοκομικών προϊόντων και τις παραδοσιακές μεθόδους παραγωγής, οι οποίες είναι προσαρμοσμένες στη σημερινή τεχνολογική εξέλιξη και τεχνογνωσία των σύγχρονων γαλακτοβιομηχανιών.

ΤΕΧΝΙΚΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΒΥΤΙΟΥ

Βυτίο κατασκευής του εργοστασίου Ermicon Αφοί Κωνσταντινίδη ΟΕ με έδρα στον Ασπρόπυργο Αττικής, εξειδικευμένο εργοστάσιο στις ανοξείδωτες κατασκευές, με πολυετή πείρα στις ανάγκες της βιομηχανίας γάλακτος, τυροκομείων και της βιομηχανίας τροφίμων γενικά. Το βυτίο είναι ελλειψοειδούς μορφής χωρητικότητας περίπου 9.300 λίτρων γάλακτος, 4 διαμερισμάτων.

Το βυτίο είναι μονωμένο με πολυουρεθάνη, νέου τύπου οικολογική, που δεν επιτρέπει άνοδο της θερμοκρασίας του γάλακτος πέρα των 1-2Co σε ταξίδι 12 ωρών με θερμοκρασία περιβάλλοντος άνω των 35Co. Εξωτερική επένδυση με φύλλα από ανοξείδωτο χάλυβα aisi 304 , τα οποία παρέχουν υδατοστεγή προστασία στην μόνωση, γυαλισμένα τύπου fioretato.

Το βυτίο στηρίζεται επί του πλαισίου του αυτοκινήτου με ψευδοσασί με κατάλληλες βάσεις.

Σε όλο το μήκος του βυτίου και στο πάνω μέρος διάδρομος επίσκεψης, αντιολισθητικού τύπου με καγκελάκι πτυσσόμενο και σκάλα ανόδου στο πίσω μέρος του οχήματος.

Κάθε διαμέρισμα του βυτίου είναι εξοπλισμένο με

• ανθρωποθυρίδα ανοξείδωτη aisi 304 450 με κάλυμμα ανοξείδωτο βαρέως τύπου

• εξαεριστικό διπλής ενεργείας πίεσης-υποπίεσης

• στόμιο πλήρωσης-εκκένωσης με σωλήνα από ανοξείδωτο χάλυβα aisi 304

• κεφαλή διασποράς απορρυπαντικού - νερού πλύσης (spray-ball). Στο πίσω μέρος του βυτίου υπάρχει ερμάριο που περιλαμβάνει το σύστημα μέτρησης με πόρτα ανοιγόμενη με αμορτισέρ καθώς και ξεχωριστό ερμάριο για τον επεξεργαστή του συστήματος μέτρησης και τον ηλεκτρικό πίνακα. Στο μπροστινό μέρος υπάρχει ερμάριο για την μεταφορά γαλακτοδοχείων καθώς επίσης υπάρχει και ερμάριο για εργαλεία, αλυσίδες τροχών κλπ.

Το μετρητικό σύστημα αυτόματης λειτουργίας είναι κατασκευής του εξειδικευμένου γερμανικού οίκου Gea Diessel, τον οποίο αντιπροσωπεύει στην Ελλάδα η εταιρία Ermicon Αφοί Κωνσταντινίδη ΟΕ. Το συγκεκριμένο εξελιγμένο σύστημα flash έχει οθόνη LCD, που παρέχει τη δυνατότητα να υπάρχουν οι εντολές στην ελληνική γλώσσα.

Το σύστημα δίνει την δυνατότητα της ένδειξης της παραλαμβανόμενης ποσότητας τόσο σε λίτρα όσο και σε κιλά ανάλογα με τον τύπο του παραλαμβανόμενου γάλακτος (γίδινο, πρόβειο κλπ). Υπάρχει μέτρηση της θερμοκρασίας του γάλακτος, εκτύπωση απόδειξης για το παραλαμβανόμενο γάλα ανά παραλαβή καθώς και για την συνολική διαδρομή του βυτίου.

Το σύστημα είναι εξοπλισμένο και με διπλό δειγματολήπτη, για δειγματοληψία ανά παραλαβή αλλά και λήψη δείγματος για όλη τη παραλαβή.

Η αντλία γάλακτος αυτομάτου αναρρόφησης, ανοξείδωτη έχει μια παροχή της τάξης των 18-19000λτρ/ώρα.

Το σύστημα αυτό μπορεί να επεκταθεί και με σύστημα GPS για τον εντοπισμό του βυτίου καθώς και με σύστημα Barcode και μεταφοράς στοιχείων της παραλαβής στο pc του εργοστασίου.