Τροχοί & TIR

Norman Atlantic: Στους ιδιοκτήτες τους τα φορτηγά

Τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου 2014 ξεσπά πυρκαγιά στο οχηματαγωγό πλοίο Norman Atlantic το οποίο εκτελεί το δρομολόγιο Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Αγκόνα με τραγικό απολογισμό νεκρούς και αγνοούμενους επι
από Παύλος Μαυρομύτης | Κυριακή 01/05/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Τα ξημερώματα της 28ης Δεκεμβρίου 2014 ξεσπά πυρκαγιά στο οχηματαγωγό πλοίο Norman Atlantic το οποίο εκτελεί το δρομολόγιο Πάτρα-Ηγουμενίτσα-Αγκόνα με τραγικό απολογισμό νεκρούς και αγνοούμενους επιβάτες, κατεστραμμένα οχήματα και μεγάλες υλικές ζημιές. Μερικοί ιδιοκτήτες ήταν λίγο πιο τυχεροί μέσα στην ατυχία τους καθώς τα φορτηγά τους, τα οποία βρίσκονταν στο κατώμπαρο, δεν καταστράφηκαν ή έπαθαν μικρές υλικές ζημιές και τα περισσότερα εξ αυτών διασώθηκαν μαζί με τα εμπορεύματά τους.

Οι ιδιοκτήτες τους κλήθηκαν πριν από ένα μήνα, στις 4 Απριλίου να τα παραλάβουν αλλά αυτό δεν κατέστη δυνατό καθώς η εταιρεία των ρυμουλκών που έκαναν τη διάσωση του πλοίου ζήτησε αποζημίωση πολλών χιλιάδων ευρώ και τελικά με τη μεσολάβηση της ναυτιλιακής εταιρείας τα παρέλαβαν στις 13 Απριλίου. Επικοινωνήσαμε με ιδιοκτήτες φορτηγών, οι οποίοι μας μίλησαν για την περιπέτεια που πέρασαν όλους αυτούς τους μήνες, τις αποζημιώσεις που έλαβαν καθώς και για τις φθορές που είχαν τα οχήματά τους.

«Γνωρίζαμε ότι σώθηκαν τα οχήματά μας…»

Από τα δεκαέξι οχήματα που διασώθηκαν, τα δεκατέσσερα ήταν βυτία μεταφοράς υγρών τροφίμων, φορτωμένα κυρίως με λάδι, και τα υπόλοιπα δυο μουσαμάδες με διάφορα εμπορεύματα. Οι ιδιοκτήτες των βυτίων μάς είχαν αναφέρει από την πρώτη στιγμή που ξέσπασε η πυρκαγιά ότι τα οχήματά τους δεν είχαν καεί γιατί η φωτιά ξεκίνησε από το ακριβώς επάνω γκαράζ και οι φλόγες πήγαιναν προς τα επάνω, ενώ το κατώμπαρο ήταν σφραγισμένο. Στις αρχές του τρέχοντος έτους επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις τους, όταν συνεργεία άνοιξαν τα γκαράζ και διαπίστωσαν ότι πράγματι δεν είχαν ζημιές.

Αποζημιώσεις και Παραλαβή Οχημάτων

Μεγάλο θέμα που αφορά τους εμπλεκόμενους μεταφορείς είναι αυτό των αποζημιώσεων, καθώς κάποιοι αποδέχθηκαν την πρόταση-συμβιβασμό της ναυτιλιακής εταιρείας εισπράττοντας το ανάλογο ποσό, ενώ κάποιοι άλλοι διεκδικούν μεγαλύτερα ποσά μέσω δικαστικών αγώνων. Στις αρχές του έτους η εταιρεία έδωσε αποζημίωση για τα φορτηγά και λίγους μήνες αργότερα ανέφεραν στους ιδιοκτήτες τους ότι τα οχήματά τους έχουν διασωθεί και μπορούν να τα παραλάβουν. Αυτοί, επέστρεψαν ένα μέρος της αρχικής αποζημίωσης στην εταιρεία και πήραν τα φορτηγά τα οποία ναι μεν ήταν σε λειτουργική κατάσταση, ωστόσο χρειάζονται αρκετές χιλιάδες ευρώ για να βγουν ξανά στο δρόμο. Βασικός παράγοντας για το ύψος της αποζημίωσης ήταν η χρονολογία του κάθε μοντέλου. Για παράδειγμα αυτοκινητιστής μας ανέφερε ότι για το δικό του επικαθήμενο η αποζημίωση έφτασε τις 20.000 ευρώ.

Μεγάλο ποσό για την αποκατάσταση φορτηγών και επικαθήμενων

Όπως μας τόνισαν οι ιδιοκτήτες των βυτίων ένα μεγάλο μέρος της αποζημίωσης, το μισό και παραπάνω, χρειάστηκε για τη συντήρηση αυτών, ώστε να κυκλοφορήσουν πάλι με ασφάλεια στο δρόμο. Αναλυτικότερα, 6.500 ευρώ για αγορά ελαστικών σε όλο το συρμό, περίπου 2.000 ευρώ για γενικό σέρβις του οχήματος, 1.000 ευρώ για βαψίματα ενώ στο συνολικό ποσό πρέπει να προσθέσουμε 3.000 ευρώ που πλήρωσαν οι ιδιοκτήτες βυτίων οι οποίοι ξεφόρτωσαν το εμπόρευμά τους σε βιολογικό και κατόπιν έκαναν ειδικό πλύσιμο στο εσωτερικό τους.

Διαφυγόντα κέρδη... Μηδέν!

Τα οχήματά τους σώθηκαν, ωστόσο η ζημία για τους αυτοκινητιστές είναι μεγάλη, αν αναλογιστεί κάποιος ότι για τους δεκαέξι μήνες που τα φορτηγά παρέμεναν εγκλωβισμένα στο γκαράζ του Norman Atlantic η αποζημίωση είναι 468 ευρώ το μήνα, τόσα χρήματα αναλογούν στους ιδιοκτήτες που συμβιβάστηκαν με την αποζημίωση των 20.000 ευρώ αν αφαιρέσουμε το ποσό της αποκατάστασής τους. Αναλογιστείτε όμως πόσο μεγάλο είναι το ύψος των διαφυγόντων κερδών ενός βυτίου υγρών τροφίμων, το οποίο είναι παροπλισμένο για δεκαέξι μήνες, με το καθαρό ποσό να ανέρχεται σε χιλιάδες ευρώ. Βέβαια, όπως είπαμε, κάποιοι άλλοι αυτοκινητιστές δεν συμβιβάστηκαν με το ποσό αυτό και θα συνεχίσουν τον αγώνα τους στις αίθουσες των δικαστηρίων μέχρι να δικαιωθούν, αξιώνοντας μεγαλύτερη αποζημίωση.

Στις αρχές Απριλίου οι ιδιοκτήτες των φορτηγών κλήθηκαν να παραλάβουν τα οχήματά τους και όταν τα έβγαλαν στο λιμάνι του Μπάρι τους απαγορεύτηκε να τα βγάλουν από το χώρο γιατί ήταν δεσμευμένα, αυτά και το εμπόρευμά τους, από την εταιρεία των ρυμουλκών που ανέλαβε τη διάσωση του καραβιού. Τελικά, μετά από πολυήμερη ταλαιπωρία, άγχος και διαπραγματεύσεις με τη ναυτιλιακή εταιρεία τους παραδόθηκαν τα οχήματα στις 13 Απριλίου οπότε και επέστρεψαν στην Ελλάδα.

PreviousNext