Το Scania Touring αναδείχθηκε τη χρονιά που πέρασε σε ένα από τα πλέον δημοφιλή τουριστικά λεωφορεία της ελληνικής αγοράς. Το 2015 το Touring κατέκτησε μερίδιο αγοράς 36% στην κατηγορία του, ή λίγο πάνω από το ένα τρίτο του συνόλου. Αυτή η επίδοση καθιστά σαφές ότι οι Έλληνες λεωφορειούχοι και οι επαγγελματίες του τουρισμού θεωρούν το μεγάλο τουριστικό των Σουηδών ιδανικό για τη δουλειά τους και αντάξιο των απαιτήσεών τους. Είχαμε πρόσφατα στη διάθεσή μας για δοκιμή στην Ελλάδα ένα Scania Touring Euro 6 με τον 13λιτρο κινητήρα σε έκδοση ισχύος 410 hp με τεχνολογία «SCR-only» και σειρά βελτιώσεων.

Σχεδίαση- κατασκευή - σαλόνι

Ο σχεδιασμός του αμαξώματος παραμένει επίκαιρος και το Touring δείχνει σα να παρουσιάστηκε χθες. Η ταυτότητα του κατασκευαστή γίνεται άμεσα αντιληπτή και το λεωφορείο διαθέτει πολύ έντονη παρουσία στο δρόμο. Οι αδρές γραμμές των φορτηγών Scania έχουν μεταφερθεί με έξυπνο τρόπο σε ένα πούλμαν, και κάνουν το σχήμα πολύ δυναμικό.

Στο εσωτερικό του λεωφορείου, ο διάδρομος είναι «σκαμμένος» και τα (51+1+1) καθίσματα αριστερά και δεξιά του είναι αναρτημένα σε πιο υψηλό σημείο. Σε σχέση με άλλα Touring (Euro 5) που έχουμε οδηγήσει στο παρελθόν, η κύρια αλλαγή στο σαλόνι, στο όχημα της δοκιμής έχει να κάνει με τα καθίσματα. Είναι νέου τύπου, πιο άνετα, καταλαμβάνουν λιγότερο χώρο και η επένδυσή τους είναι πραγματικά εντυπωσιακή. Υπάρχουν δύο μόνιτορ για την ψυχαγωγία των επιβατών, 17 και 15 ιντσών. Τα ατομικά χειριστήρια είναι πλήρη και όμορφα σχεδιασμένα. Το κλιματιστικό είναι Konvekta Γερμανίας και πανίσχυρο με απόδοση 38 kW και τοποθετείται από την ίδια την Konvekta. Υπερπλήρες είναι και το σύστημα θέρμανσης με εναλλάκτη θερμότητας και βοηθητικό σύστημα με καυστήρα, κυκλοφορητή και προγραμματισμό, της Webasto. Το λεωφορείο της δοκιμής διέθετε δύο τηλεχειριστήρια για τις πόρτες και τις μπαγκαζιέρες, οι οποίες είναι από αλουμίνιο και ανοίγουν με πνευματικό μηχανισμό. Οι μπαγκαζιέρες είναι χωρητικότητας 8,24 κυβικών μέτρων.

Στο ταξίδι

Η θέση οδήγησης θα αρέσει πολύ στους πελάτες της φίρμας αλλά και σε κάθε επαγγελματία οδηγό. Κάθεσαι σωστά, η ορατότητα είναι εξαιρετική και, όπως σε κάθε Scania, τα χειριστήρια είναι τοποθετημένα σε υποδειγματικές εργονομικά θέσεις. Ειδικά η θέση του αυτόματου πιλότου πάνω στο τιμόνι βολεύει πολύ αφού ρυθμίζεις την επιθυμητή ταχύτητα πανεύκολα, με τον αντίχειρα. Το κάθισμα είναι πολύ άνετο και προσφέρει σωστή στήριξη. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του τον ίδιο ακριβώς εντυπωσιακό πίνακα με τα φορτηγά Scania τελευταίας γενιάς, με τη μεγάλη οθόνη υψηλής ευκρίνειας στον πίνακα οργάνων. Σε αυτή, ο οδηγός μπορεί πρακτικά να δει τα πάντα που αφορούν στη γραμμή μετάδοσης κίνησης και γενικά, την κατάσταση των πιο σημαντικών μηχανικών μερών, καθώς και τον πληρέστατο υπολογιστή ταξιδιού. Επίσης, υπάρχει κάμερα οπισθοπορείας όπως και κάμερα για τον οπτικό έλεγχο της πίσω πόρτας. Σημαντική για την εκμετάλλευση του οχήματος είναι η λειτουργία επιγονάτισης «kneeling» προς τη δεξιά πλευρά του. Υπάρχει επίσης η δυνατότητα ολικής βύθισης και ανύψωσης του αμαξώματος.

Στην πορεία, πολύ σύντομα γίνεται αντιληπτό ότι, το λεωφορείο διαθέτει όλα εκείνα τα χαρακτηριστικά για τα οποία είναι τόσο γνωστή η σουηδική εταιρεία. Το λεωφορείο ξεκινά με δύναμη και επιταχύνει εντυπωσιακά μέχρι τον κόφτη. Το 8άρι σασμάν είναι γρήγορο στην αυτόματη λειτουργία και στους ελιγμούς με χαμηλές ταχύτητες, την όπισθεν και το μανουβράρισμα, το Opticruise απλοποιεί τη δουλειά του οδηγού και χειρίζεται με δεξιοτεχνία τον συμπλέκτη. Ο εξακύλινδρος σε σειρά DC13 πέρα από την ονομαστική ισχύ των 410 hp (στις 1.900 σ.α.λ.) αποδίδει μέγιστη ροπή 2.150 στις 1.000 με 1.300 σ.α.λ. κάτι που γίνεται εμφανές στις επιταχύνσεις εν κινήσει που είναι εντυπωσιακές.

Ο συγκεριμένος κινητήρας δεν χρησιμοποιεί σύστημα ανακυκλοφορίας καυσαερίων στην εξαγωγή (EGR) και έχει πρωταγωνιστήσει τον τελευταίο χρόνο στον ειδικό Τύπο, κυρίως χάρη στις πολύ μικρές απαιτήσεις του σε καύσιμο. Τους τελευταίους μήνες, ο «410» έχει σημειώσει ρεκόρ οικονομίας σε πολλές δοκιμές φορτηγών Scania διαφόρων περιοδικών ανά την Ευρώπη. Δεν οδηγήσαμε το λεωφορείο στο μέγιστο του μικτού οπότε δεν θα αναφέρουμε τιμές κατανάλωσης, αλλά όλα συνηγορούν στο ότι έχει τη δυνατότητα να είναι ένα από τα πιο αποδοτικά 12 μετρα υπερυψωμένα (HD) της ευρωπαϊκής αγοράς. Η κοινή λογική λέει επίσης ότι, ένας 13λιτρος –και όχι μικρότερου κυβισμού- που δεν είναι καθόλου «πουσαρισμένος» όχι μόνο θα έχει μικρές ανάγκες συντήρησης αλλά, σχεδόν σίγουρα, θα μακροημερεύσει. Το Touring είναι τόσο δυνατό που, θεωρούμε πως στα 12,1 μέτρα μήκους δεν υπάρχει λόγος τοποθέτησης ισχυρότερου συνόλου.

Πέδηση, ενεργητική ασφάλεια

Σε ό,τι έχει να κάνει με την πέδηση, το πεντάλ είναι καλορυθμισμένο και με κορυφαία αίσθηση ενώ, το ριτάρντερ πανίσχυρο –ο έμπειρος οδηγός μπορεί στο ταξίδι να επιβραδύνει σχεδόν αποκλειστικά με αυτό. Υπάρχει φυσικά και (αυτόματο) ενισχυμένο μηχανόφρενο. Η ηχομόνωση δεν αφήνει τον κινητήρα να διαταράσσει την ηρεμία του εσωτερικού και το ίδιο συμβαίνει με τη μετάδοση –οι αλλαγές ταχυτήτων δε γίνονται αντιληπτές από τους επιβάτες.

Το Touring στον αυτοκινητόδρομο διαθέτει εντυπωσιακή κατευθυντικότητα και σε επαρχιακό «στριφτερό» οδικό δίκτυο είναι εντυπωσιακό. Το τιμόνι μεταφέρει σημαντικό όγκο πληροφορίας στα χέρια του οδηγού, ο οποίος αισθάνεται πως χειρίζεται μικρότερης μάζας όχημα. Όπως πάντα, η ενσωμάτωση του χειριστηρίου για το Opticruise στον μοχλοδιακόπτη στην κολόνα του τιμονιού βολεύει πολύ και θεωρούμε πως είναι η πλέον σωστή. Είναι τόσο σωστή η τοποθέτηση εκεί του επιλογέα, που ο οδηγός είναι συνέχεια σε πειρασμό να αλλάζει χειροκίνητα ταχύτητες μόνο και μόνο για να αισθάνεται πιο συμμέτοχος στην όλη διαδικασία. Οι κινήσεις του αμαξώματος ελέγχονται κατά τρόπο που δεν υπάρχει η παραμικρή «πλεύση» ή άγαρμπες ταλαντώσεις και μετακινήσεις και το λεωφορείο φέρει ηλεκτρονικό σύστημα ευστάθειας ESP που προστατεύει από πιθανές κακοτοπιές. Δε λείπει και το σύστημα συγκράτησης σε ανωφέρεια «hill hold».

Ο κατασκευαστής επισημαίνει ότι, το Euro 6 Touring έχει πιο μαλακή ανάρτηση (αερόφουσκες παντού, και τηλεσκοπικά αμορτισέρ διπλής ενέργειας) από το Euro 5 μοντέλο, η αλήθεια όμωςείναι πως μας άρεσε έτσι κι αλλιώς από την αρχή η ρύθμισή της. Από τη θέση του οδηγού του Scania, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς ότι, το λεωφορείο ταιριάζει «γάντι» στις συνήθειες και τις απαιτήσεις των Ελλήνων λεωφορειούχων. Η «ψαγμένη» οδική του συμπεριφορά που φέρει φαρδιά πλατιά την υπογραφή της σουηδικής εταιρείας, και ο σχεδόν «ηλεκτρικός» τρόπος που στροφάρει ο 13λιτρος το καθιστούν σοβαρή επιλογή για ένα μεγάλο φάσμα υποψήφιων πελατών.