Τροχοί & TIR

Mercedes-Benz Tourismo Family: Πρώτη Οδηγική Δοκιμή

Όταν η σύγχρονη τεχνολογία συναντά την άνεση και την υψηλή ποιότητα ταξιδιού, σημαίνει ότι βρισκόμαστε στο εσωτερικό ενός Mercedes-Benz Tourismo. Όταν μάλιστα η διαδρομή περιλαμβάνει τις Δαλματικές
από Παύλος Μαυρομύτης | Κυριακή 01/05/2016 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Όταν η σύγχρονη τεχνολογία συναντά την άνεση και την υψηλή ποιότητα ταξιδιού, σημαίνει ότι βρισκόμαστε στο εσωτερικό ενός Mercedes-Benz Tourismo. Όταν μάλιστα η διαδρομή περιλαμβάνει τις Δαλματικές Ακτές της Κροατίας, τότε η οδήγηση είναι πραγματική απόλαυση. Πρόσφατα μας δόθηκε η ευκαιρία να περάσουμε από το τιμόνι και τους χώρους επιβατών όλων των μοντέλων της οικογένειας Tourismo. Επίσης, πριν την έναρξη των τεστ είχαμε την ευκαιρία να συνομιλήσουμε με τους ανθρώπους του κατασκευαστή για την εμπορική πορεία του Tourismo όλα αυτά τα χρόνια. Αρχίζοντας με κάποια ενδιαφέροντα νούμερα η παραγωγή του Tourismo ξεκίνησε το φθινόπωρο του 1994 και μέχρι σήμερα έχουν πουληθεί περισσότερες από 22.000 μονάδες. Αξίζει να σημειωθεί ότι μόνο τα τελευταία δέκα χρόνια έχουν πουληθεί (σχεδόν τα μισά), 10.000 λεωφορεία. Η επιτυχία περικλείεται στο μότο της εταιρείας, Tourismo One for All, δηλαδή κατάλληλο για όλες τις εταιρείες και μεταφορικές δραστηριότητες εστιάζοντας στην οικονομία, την άνεση, την ασφάλεια και την ευελιξία. Χρονιά-ρεκόρ για το Tourismo ήταν το 2015 αφού πουλήθηκαν 2.042 μονάδες, με πρώτη αγορά την Τουρκία και ακολούθησαν Γερμανία, Γαλλία, Αγγλία και Ιταλία. Συνολικά στις πέντε χώρες αγοράστηκαν 1.425 οχήματα.

Κομψή εμφάνιση

Η πρώτη μας συνάντηση με τα λεωφορεία της εταιρείας έγινε στο αεροδρόμιο του Σπλιτ, απ' όπου ξεκινήσαμε με κατεύθυνση την παραθαλάσσια διαδρομή. Το ανάγλυφό της θύμιζε αυτό της χώρας μας, με στενούς ορεινούς δρόμους, πολύ στροφιλίκι και περάσματα μέσα από χωριουδάκια. Διαβάζοντας κατά τη συνέντευξη τύπου τα τεχνικά χαρακτηριστικά των λεωφορείων η κυριότερη έγνοια μας ήταν το πώς θα ελίσσονταν τα 14μετρα λεωφορεία στα στενά περάσματα αυτής και οι επιδόσεις των κινητήρων στις μεγάλες αναβάσεις της, τα οποία αναλύουμε στη συνέχεια. Στο πάρκινγκ του αεροδρομίου βρίσκονται παρκαρισμένα τα λεωφορεία που θα μας συνοδεύσουν στη διήμερη περιπλάνησή μας στις Δαλματικές Ακτές, με διαξονικά και τριαξονικά μοντέλα. Σε ορισμένα θα καθήσουμε πίσω από το τιμόνι τους ενώ σε κάποια άλλα ως επιβάτες για να αξιολογήσουμε την άνεση που παρέχουν. Τα λεωφορεία της σειράς διατηρούν εξωτερικά τις λιτές γραμμές της μάρκας με τον κομψό κυρτό ανεμοθώρακα και τους μεγάλους καθρέφτες. Η πλαϊνή πλευρά, στην οποία ξεχωρίζουν οι καμπύλες επιφάνειες στο μπροστινό τμήμα, το κάνουν πιο ελκυστικό, ενώ και πίσω, το νέο Tourismo έχει περισσότερες καμπύλες και πιο μοντέρνα συνολικά εικόνα. Αναμφίβολα, το πιο εντυπωσιακό όλων είναι το 14μετρο Tourismo με το μπλε μεταλλικό του χρώμα και τις γκρι φαρδιές γραμμές που διατρέχουν όλη την πλαϊνή του πλευρά.

Άνετο εσωτερικό και καινοτομίες

Οι δυο πόρτες, εμπρός και πίσω, εξασφαλίζουν εύκολη πρόσβαση των επιβατών στο εσωτερικό των Tourismo, το οποίο με πλάτος 2,55 μέτρα παρέχει ελευθερία κινήσεων σε συνδυασμό με τη διάταξη των καθισμάτων. Επιπλέον, χάρη στο εσωτερικό ύψος, περί τα 2 μέτρα, ακόμη και οι ψηλοί επιβάτες μπορούν να καθίσουν στις θέσεις τους άνετα και να κινηθούν στο εσωτερικό με ευκολία. Τα καθίσματα Travel-Star, ειδικά κατασκευασμένα για τουριστικά λεωφορεία, με δυνατότητα ρύθμισης προς το διάδρομο, προσφέρουν αναπαυτική παραμονή ακόμη και στα πιο μακρινά ταξίδια. Οι επιβάτες έχουν στη διάθεσή τους υποπόδια, αναδιπλούμενα τραπεζάκια, δίχτυ αποθήκευσης καθώς και ατομικό φωτισμό και εξαερισμό. Ο φωτισμός στην καμπίνα των επιβατών εξασφαλίζει μια ευχάριστη ατμόσφαιρα για τα μακρινά ταξίδια.

Για πρώτη φορά παρουσιάστηκαν νέα προσκέφαλα, με ρυθμιζόμενη κάθετη κλίση, τα οποία αποτελούν τμήμα του ειδικού εξοπλισμού για τα καθίσματα Travel Star Eco και Travel Star Xtra. Τι ακριβώς κάνουν τα προσκέφαλα αυτά; Τα δοκιμάσαμε και πραγματικά μας εντυπωσίασαν! Τα νέα προσκέφαλα αυξάνουν το ύψος κατά 40 χιλιοστά και περιλαμβάνουν δυνατότητα κάθετης ρύθμισης προς τα επάνω με περιθώριο έως 85 χιλιοστά, έτσι ώστε να μπορούν να ρυθμιστούν στο ύψος που βολεύει κάθε επιβάτη.

Ακόμα πιο πολύ όμως στα προσκέφαλα εκτιμήσαμε τη δυνατότητα ρύθμισης των πλαϊνών τους. Απλά πιέζεις τις άκρες προς το κέντρο και συγκρατούν το κεφάλι. Ποτέ πια κεφάλι που γέρνει στον ώμο του διπλανού. Τέλος, τα προσκέφαλα έχουν πλάτος260 χιλιοστά, έτσι ώστε να μην περιορίζουν την ορατότητα των επιβατών. Νέο επίσης χαρακτηριστικό των καθισμάτων είναι η σύνθεση του υλικού, που αντικαθιστά το κλασικό δερμάτινο και αποτελείται από δερμάτινες ίνες, για να αναπνέει καλύτερα ενώ διατηρεί τις θετικές ιδιότητες του δέρματος. Τα οφέλη αφορούν κυρίως τον οδηγό, ο οποίος μπορεί να τα καθαρίσει πιο εύκολα.

Η εξάρτηση από την τεχνολογία είναι πιο έντονη από ποτέ και είτε πρόκειται για επαγγελματίες, είτε για νεότερες ηλικίες, κοινή τους επιθυμία είναι η γρήγορη και εύκολη πρόσβαση στο ίντερνετ. Άλλωστε η παροχή δωρεάν ίντερνετ στους επιβάτες θεωρούμε ότι αποτελεί μια καλή παροχή, η οποία και θα εκτιμηθεί από τους ίδιους. Στη χώρα μας όλο και περισσότεροι επαγγελματίες προσανατολίζονται στην εκ των υστέρων τοποθέτηση παροχής ίντερνετ, ωστόσο το Tourismo έχει από μόνο του τη λύση. Η εργοστασιακή τοποθέτηση του απαραίτητου εξοπλισμού δίνει τη δυνατότητα στους επιβάτες να είναι on line συνεχώς, κάτι που δοκιμάσαμε με το δικό μας κινητό. Έτσι, το ταξίδι γίνεται πιο ευχάριστο. Επιπρόσθετα, οι φορητές συσκευές δεν μένουν ποτέ από μπαταρία χάρη στις παροχές ρεύματος 230 V.

Τα Tourismo χρησιμοποιούνται κατ' εξοχήν για μακρινά δρομολόγια και αρκετά συχνά σε Express δρομολόγια ΚΤΕΛ, χωρίς ολιγόλεπτη στάση, από την αφετηρία μέχρι τον προορισμό. Σε ένα ταξίδι τεσσάρων ωρών οι επιβάτες του θα κάνουν χρήση της τουαλέτας για την οποία διατίθεται ειδικό πακέτο εξοπλισμού με μεγαλύτερες δεξαμενές, στεγνωτήρα χεριών και δοχείο με απολυμαντικό για υγιεινή.

Στα συν του χώρου επιβατών σημειώνουμε τη θέα προς τα έξω που προσφέρουν οι διευρυμένες πλαϊνές επιφάνειες των τζαμιών, χάρη στις λεπτότερες κολόνες.

Πρόσβαση ΑμεΑ

Οι μετατροπές που έχουν γίνει στο αμάξωμα του Tourismo διευκολύνουν ακόμη περισσότερο την πρόσβαση στο εσωτερικό, με στόχο να ικανοποιηθούν οι απαιτήσεις για μεταφορά δίχως μπάρες για όλους τους επιβάτες, με αναβατόριο οριζόντιας μεταφοράς και χώρο για αναπηρικό αμαξίδιο. Το αναβατόριο βρίσκεται στη δεξιά πλευρά, πίσω από τον μπροστινό άξονα και πίσω από μια επιπλέον πόρτα σε μια ξεχωριστή θέση στη μπαγκαζιέρα. Ο χώρος επιβατών μπορεί να συμπεριλάβει ειδικό χώρο για αναπηρικό αμαξίδιο σε κάθε πλευρά του οχήματος.

Στην περίπτωση αυτή, τα καθίσματα επιβατών είναι διπλά, τύπου κινηματογράφου, με επιφάνειες που αναδιπλώνονται προς τα επάνω. Τέσσερα από τα διπλά αυτά καθίσματα, και στην αριστερή και στη δεξιά πλευρά, είναι τοποθετημένα σε οριζόντιες ράγες, και χάρη στους συνδετήρες γρήγορης απασφάλισης, μπορούν να ξεκλειδωθούν και να ενωθούν αφήνοντας χώρο για αναπηρικό αμαξίδιο και στις δυο πλευρές. Οι οριζόντιες ράγες, με τη σειρά τους, προσφέρονται για να στερεωθούν επάνω τους τα αναπηρικά αμαξίδια.

Χώρος οδήγησης

Αυτό που μας άρεσε ανέκαθεν στο χώρο οδήγησης του Tourismo είναι η ορατότητά του προς όλες τις κατευθύνσεις, η ευκολία στην ανεύρεση της ιδανικής θέσης με τις διάφορες ρυθμίσεις καθίσματος-τιμονιού και η ομαδοποίηση των κουμπιών στο ταμπλό. Σχεδόν όλα τα πλήκτρα βρίσκονται στην αριστερή πλευρά του ταμπλό αν και για την εκμάθησή τους απαιτούνται λίγα λεπτά, καθώς αυτά καταλαμβάνουν πέντε σειρές.

Βέβαια, για το χώρο οδήγησης έχουμε σημειώσει κάποιες παρατηρήσεις, όπως είναι η απουσία χειριστηρίων στο τιμόνι για διάφορες λειτουργίες, τηλέφωνο, ηχοσύστημα. Επίσης, θεωρούμε ξεπερασμένα πλέον τα γραφικά του κοντέρ και του στροφόμετρου, καθώς και το μοχλό για τη λειτουργία του αυτοματοποιημένου κιβωτίου. Θα προτιμούσαμε ένα λεβιεδάκι στην κολόνα του τιμονιού για μεγαλύτερη ευκολία.

Mercedes-Benz Tourismo K

Στο πρώτο μέρος της διαδρομής, από το αεροδρόμιο μέχρι τον αυτοκινητόδρομο, όπου έγινε αλλαγή οχημάτων, οδηγήσαμε το μικρότερο μοντέλο της σειράς, το Tourismo K με το συνολικό του μήκος να αγγίζει μόλις τα 10,32 μέτρα. Διαθέτει θέσεις για 41 επιβάτες και είναι ιδανικό για μικρές ομάδες και για VIP μετακινήσεις, σε απαιτητικές διαδρομές με υψηλές απαιτήσεις ελιγμών. Η αποσυμφόρηση από τους δρόμους του αεροδρομίου γίνεται εύκολα χάρη στο μικρό μήκος του οχήματος, του εξαιρετικού κοψίματος του τιμονιού και της ορατότητας από τους καθρέφτες. Ένα από τα πλεονεκτήματα του Tourismo K είναι η ευελιξία του με κύκλο στροφής μόλις στα 17,2 μέτρα και γωνία στροφής των τροχών στις 58 μοίρες. Σημείο προσοχής για τον οδηγό οι κανονικοί μεγάλου μεγέθους καθρέφτες και βέβαια το ύψος του στα 3,37 μέτρα, όταν επιχειρήσει να κινηθεί σε στενούς δρόμους πόλεων και χωριών.

Οι έξι σχέσεις στο μηχανικό κιβώτιο κουμπώνουν εύκολα, με το συμπλέκτη να έχει μαλακή αίσθηση. Η αυξημένη κίνηση σε συνδυασμό με τα κατασκευαστικά έργα στους δρόμους δεν μας αφήνουν περιθώρια να κινηθούμε με υψηλή ταχύτητα και εστιάζουμε στην ευκολία χρήσης του σε αστικό περιβάλλον. Η ηχομόνωση στο εσωτερικό είναι υποδειγματική με το θόρυβο του κινητήρα να φιμώνεται καλά κάτω από τα τελευταία καθίσματα. Η συμπεριφορά του στο δρόμο είναι ιδιαίτερα δυναμική με οικονομικά αποδοτικό συνδυασμό της κατάλληλης ισχύος σε χαμηλές στροφές του κινητήρα, ο οποίος αποδίδει 354 ίππους και 1.400 Nm ροπής.

Tourismo M/2

Δεύτερο όχημα δοκιμής, το Tourismo M/2 με μήκος 12,96 μέτρα, πλάτος 2,55 μέτρα και ύψος 3,62 μέτρα, κατάλληλο για ΚΤΕΛ και τουριστικά γραφεία, με 48 καθίσματα επιβατών. Για το όχημα αυτό ισχύουν τα ίδια όσον αφορά το θέμα ηχομόνωσης, ελιγμών και ορατότητας, όπως στο Tourismo K. Ωστόσο, εστιάζουμε κυρίως στην απόδοση του κινητήρα με την κωδική ονομασία ΟΜ 470 ισχύος 428 ίππων και τη συνεργασία του με το αυτοματοποιημένο κιβώτιο Mercedes GO 250- PowerShift, οχτώ σχέσεων. Το πάρκινγκ στο οποίο έγινε η αλλαγή των λεωφορείων βρισκόταν στην αρχή μιας παρατεταμένης ανηφόρας αρκετών χιλιομέτρων, έξω από την πόλη του Σπλιτ, με κατεύθυνση γειτονικές επαρχιακές πόλεις.

Μπαίνουμε στον αυτοκινητόδρομο με πατημένο τέρμα το γκάζι καταγράφοντας τις αλλαγές οι οποίες γίνονται περίπου στις 1.600 σ.α.λ. Ο κινητήρας δείχνει άμεση απόκριση, ωστόσο στα μισά της ανάβασης, επιλέγουμε τη λειτουργία Dynamic, που οι αλλαγές γίνονται σε υψηλότερο εύρος στροφών, αποφεύγοντας έτσι τη συχνή αλλαγή μεταξύ 7ης και 8ης. Σε όλη την ανάβαση κινηθήκαμε με υψηλή ταχύτητα με τον κινητήρα του να τη διατηρεί σταθερή κατά μήκος της. Στο υπόλοιπο επίπεδο, χωρίς στροφές, τμήμα του αυτοκινητόδρομου κινηθήκαμε με 100 χλμ. καταγράφοντας την απουσία αεροδυναμικών θορύβων και καλή κατευθυντικότητα του οχήματος.

Tourismo L

Στο αντίθετο άκρο της γκάμας των Tourismo βρίσκεται το μακρύτερο όχημά της, το μοντέλο L με μήκος στα 14 μέτρα για αυξημένη εκμετάλλευση. Η οδήγησή του πραγματοποιήθηκε στο πιο στενό κομμάτι της διαδρομής, με ανάγλυφο ίδιο με αυτό της Κακιάς Σκάλας, με στενό οδόστρωμα, πολλές στροφές, μεγάλες αναβάσεις-καταβάσεις και αυξημένη κίνηση. Παρόλα αυτά με το Tourismo L κινηθήκαμε όπως ακριβώς με το μοντέλο Κ και μόνο οι καθρέφτες μας θύμιζαν τα τρισήμισι επιπλέον μέτρα μήκους, αλλά από εκεί και πέρα είναι θέμα εμπειρίας του οδηγού για το πόσο θα ανοίξει και θα κλείσει το όχημα στις στροφές καθώς και με τι ταχύτητα θα κινείται στις εισόδους/εξόδους του αυτοκινητόδρομου.

Από πλευράς διαθέσιμης ιπποδύναμης κανένα παράπονο από τον κινητήρα ΟΜ 470 με απόδοση 428 ίππους με καλές ρεπρίζ. Τα φρένα επιβραδύνουν το σύνολο, με ευχέρεια και αποτελεσματικότητα, ενώ το δευτερεύον Retarder νερού συμπληρώνει την πέδηση και επιβραδύνει αποτελεσματικά το όχημα. Τέλος, το σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS), αντιολίσθησης (ASR), ηλεκτρονικής ευστάθειας (ESP), υποβοήθησης πέδησης (ΒΑ) είναι συνεχώς ετοιμοπόλεμα να αποτρέψουν επικίνδυνες οδηγικές καταστάσεις.

Το αυτοματοποιημένο κιβώτιο των οχτώ σχέσεων μας άφησε καλές εντυπώσεις, με τα κατεβάσματα να είναι ανεπαίσθητα και ο χρόνος των αλλαγών γρήγορος. Θετικά στοιχεία καταγράψαμε και στα μανουβραρίσματα και ελιγμούς με χαμηλή ταχύτητα. Τέλος, πολύ καλή είναι η διαδρομή της ανάρτησης αποσβένοντας όλους τους κραδασμούς από τις κακοτεχνίες του οδοστρώματος. Προσεγγίζοντας το σημείο παράδοσης του Tourismo και θέλοντας να στρίψουμε δεξιά σε φάναρι, λόγω εκτέλεσης έργων, το οδόστρωμα ήταν κλειστό και αναγκαστήκαμε να χρησιμοποιήσουμε τη διπλανή λωρίδα και ταυτόχρονα να στρίψουμε το όχημα σε γωνία 90 μοιρών, έχοντας παρκαρισμένο στην αριστερή πλευρά επιβατικό αυτοκίνητο. Ο συνοδηγός μας, εκπρόσωπος της εταιρείας, φάνηκε εξ αρχής σίγουρος για την ευελιξία του τριαξονικού και μας ζήτησε να το δοκιμάσουμε. Πράγματι, διαπιστώσαμε, ότι η βοήθεια που προσφέρει ο τρίτος άξονας-τιμόνι είναι σημαντική, διευκολύνοντας τον οδηγό να πάρει τη στροφή σε απαιτητικά σημεία.

Στο δια ταύτα

Η μεγάλη οικογένεια του Tourismo περιλαμβάνει μια ευρεία γκάμα λεωφορείων, διαξονικών και τριαξονικών για διάφορες χρήσεις, τόσο τουριστικών όσο και τακτικών γραμμών. Οι προσθήκες στο εσωτερικό αναβαθμίζουν ακόμη περισσότερο το χώρο των επιβατών, με έμφαση στο πιο άνετο και ευχάριστο ταξίδι τους, ενώ ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα από τα καλύτερα κιβώτια ταχυτήτων μέρος ενός αξιόπιστου μηχανικού συνόλου. Τα τεχνικά χαρακτηριστικά που ακολουθούν περιλαμβάνουν και τα παρεμφερή μοντέλα που δεν είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε.

Στο ίδιο τεύχος #337

PreviousNext