Έχοντας οδηγήσει το νέο Crafter σε μορφή ουσιαστικά αυτοκινήτου προπαραγωγής, πριν από μερικούς μήνες, βρεθήκαμε πρόσφατα στην Ισπανία, για την παγκόσμια πρεμιέρα του μεγαλύτερου οχήματος της Volkswagen Επαγγελματικά Οχήματα. Το Crafter κατασκευάζεται στο πιο σύγχρονο εργοστάσιο της Ευρώπης στη Wrzesnia της Πολωνίας, και αυτή τη φορά, η Volkswagen επέλεξε να μη συνεργαστεί με άλλη αυτοκινητοβιομηχανία, όπως συνέβαινε έως τώρα με το μοντέλο της απερχόμενης γενιάς. Αυτό, «έλυσε» τα χέρια σχεδιαστών και μηχανικών που εξέλιξαν το νέο μοντέλο από την αρχή, προικίζοντάς το με εντυπωσιακό ντιζάιν, μοναδική άνεση χρήσης, κορυφαία στοιχεία εκμετάλλευσης και τελευταίας τεχνολογίας γραμμή μετάδοσης κίνησης.

Μια μεγάλη «κλούβα» με ποιότητα επιβατικού

Το Crafter δείχνει ταυτόχρονα πολύ μοντέρνο και απόλυτα συμβατό με το εταιρικό ντιζάιν της Volkswagen Commercial Vehicles. Δηλωμένη πρόθεση των σχεδιαστών ήταν να δημιουργηθεί ένα ολοκαίνουριο μεν σχήμα, που να παραπέμπει όμως ευθέως στο Transporter, το πιο «βαρύ» όνομα και «καρδιά» της γκάμας ελαφρών επαγγελματικών της VW. Το Crafter όμως, πηγαίνει ακόμη ένα βήμα πιο μακριά. Όπως έχουμε αναφέρει, τα πάνελ του νέου Crafter διαθέτουν έναν πρωτοποριακό τρόπο εφαρμογής τους στο αμάξωμα –μοιάζουν δηλαδή, να αποτελούνται από μία διευρυμένη ενιαία επιφάνεια και με το ελλειπτικό σχήμα που έχει κάθε «κλούβα» που κυκλοφορεί στο δρόμο. Αν κοιτάξετε ένα van στο δρόμο από κάποιο μπαλκόνι, είναι φανερό πως απαρτίζεται από φύλλα χάλυβα. Στο Crafter αυτή η εικόνα απλά απουσιάζει. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να δημιουργείται η αίσθηση σε όποιον κοιτάζει το Crafter πως διαθέτει μασίφ πραγματικά συναρμογή, όπως ένα ακριβό επιβατικό. Οπτικά βοηθάει πολύ και η ανάγλυφη γραμμή που διατρέχει περιμετρικά ολόκληρο το αμάξωμα. Μεγάλης έκτασης είναι οι αλλαγές στο εσωτερικό της καμπίνας. Ο διάκοσμος είναι ιδιαίτερα έξυπνος, με τους σχεδιαστές να έχουν μεταφέρει την αίσθηση των επιβατικών τελευταίας γενιάς του κατασκευαστή σε ένα μεγάλο van. Εξαιρετικά, μοναδικά στοιχεία του Crafter είναι η ευρηματική διαμόρφωση στα πάνελ στις πόρτες και η ανοιχτή θήκη που διατρέχει όλο το πλάτος του ταμπλό– διακόπτεται μόνο από την κολώνα του τιμονιού και την πηγή του συστήματος πολυμέσων.

Αμφότερες είναι πολύ μελετημένες και μπορούν να συγκρατήσουν δεκάδες αντικείμενα και εργαλεία δουλειάς. Μείναμε πραγματικά εντυπωσιασμένοι από τη διαμόρφωση των αποθηκευτικών χώρων: είναι χαρακτηριστικό πως, μοιάζουν να έχουν βγει από καλούπι ειδικό για να χωράει ακριβώς ένα π.χ., ντοσιέ, ένα πακέτο τσιγάρα, κινητά, τάμπλετ και πάει λέγοντας, χωρίς αυτά να εκσφενδονίζονται στην πρώτη στροφή. Το τιμόνι διαθέτει στεφάνη με ιδανικό πάχος, η αναγνωσιμότητα του πίνακα οργάνων είναι τέλεια και η ορατότητα αψεγάδιαστη.

Κινητήρες

Για το Crafter, η Volkswagen ετοίμασε έναν νέο δίλιτρο (1.968 κ.εκ.) Euro 6 TDI ονόματι «EA 288Nutz», με έμφαση στην υψηλή αποδοτικότητα, και την αφθονία ροπής. Ο TDI θα διατίθεται σε διάφορες εκδόσεις ισχύος από 102 έως 177 hp. Τα κιβώτια είναι μηχανικά 6 σχέσεων, και (δύο) 8άρια αυτόματα. Ο κινητήρας έχει δεχθεί σειρά βελτιώσεων προκειμένου να ανταποκριθεί και στις πλέον δύσκολες μεταφορικές εφαρμογές, διαφέρει σημαντικά σε σχέση με τα μηχανικά σύνολα των επιβατικών VW, και στην πιο ισχυρή (με διπλά τούρμπο) του εκδοχή αποδίδει 177 hp και μέγιστη ροπή 410 Nm, ήδη από τις 1.500 σ.α.λ. Είναι τεχνολογίας common rail με πίεση ψεκασμού 2.000 bar και για τη μείωση των ρυπών διαθέτει EGR και SCR. Στην Ισπανία δοκιμάσαμε μόνο προσθιοκίνητα Crafter, τα πρώτα δηλαδή, που λανσάρονται εμπορικά, και σε αυτά οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε εκδόσεις ισχύος 102, 140 και 177 hp, με ροπή 300, 340 και 410 Nm αντίστοιχα, με τον κινητήρα, εννοείται τοποθετημένο εγκάρσια. Η μέση τυποποιημένη κατανάλωση ενός λ.χ., «L3H3» (με ψηλή οροφή, δηλαδή) με τον 140άρη TDI είναι μόλις 6,8 λίτρα ανά 100 χιλιόμετρα ενώ, για όλα τα Crafter διατίθεται το γνωστό «πακέτο» αποδοτικότητας «BlueMotion Technology». Αυτό περιλαμβάνει σύστημα stop/start (στάνταρ παντού) και εξοικονόμηση ενέργειας από τη λειτουργία δευτερευόντων «καταναλωτών» του οχήματος.

Στο δρόμο

Σε ό,τι έχει να κάνει με τα δυναμικά χαρακτηριστικά, το νέο σασί αποδεικνύει άμεσα τα χαρίσματά του. Αυτό που ενδιαφέρει εδώ, κυρίως τους επαγγελματίες, και το οποίο ξεχωρίσαμε, είναι το ραφινάρισμα της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Οι μηχανικοί έχουν καταφέρει να δημιουργήσουν το πιο ομοιογενές μεγάλο van της αγοράς στον τρόπο που εκκινεί από στάση, στο πώς επιταχύνει ομαλά, πεισματικά και αδιαμαρτύρητα άσχετα με την ένδειξη στο στροφόμετρο και τις συνθήκες όπως φορτίο, πόλη, αυτοκινητόδρομος κ.λπ. Καλύψαμε τα περισσότερα χιλιόμετρα με ένα πάνελ van με τον πιο δυνατό (διπλοτούρμπινο) TDI με το μηχανικό εξάρι κιβώτιο. Μετά από μια μέρα οδήγησης σε αυτοκινητόδρομο, πόλη και απαιτητικό στροφιλίκι σε ορεινό ανάγλυφο, αυτό που μένει είναι το επίπεδο της προσφερόμενης άνεσης. Το νέο Crafter είναι από τα van εκείνα που σε κρατούν φρέσκο και ξέγνοιαστο ακόμη και μετά από πολύωρη οδήγηση. Άσχετα από το φορτίο στην κλούβα, το Crafter αποσβένει με χαρακτηριστική ευκολία τις κάθε είδους ανωμαλίες, δε γέρνει στις στροφές, δε βουτάει στα βίαια φρεναρίσματα και πατάει με μοναδική ακρίβεια στο οδόστρωμα. Εδώ βοηθάει βέβαια και το μοναδικό για την κατηγορία κάθισμα ergoComfort με 14 διαφορετικές ρυθμίσεις. Μόνο για τη στήριξη της οσφυϊκής χώρας, ρυθμίζεται σε 4 έννοιες. Προαιρετικά διατίθεται και το ergoActive που προσθέτει λειτουργία μασάζ.

Η πιο σημαντική ίσως πρωτιά του Volkswagen είναι το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης, το οποίο μόνο η VW προσφέρει στα μεγάλα van και είναι ο κύριος υπεύθυνος της ευκολίας οδήγησης του Crafter: στο μανουβράρισμα, αλλά και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, ο σεβαστός όγκος του αμαξώματος απλά εξαφανίζεται.

Η μεταβλητή υποβοήθηση είναι καλοδεχούμενη για τον επαγγελματία οδηγό, και θεωρούμε πως δύσκολα θα βρεθεί κάποιος να διαμαρτυρηθεί για έλλειψη ακρίβειας σε σχέση με τα συμβατικά «τιμόνια». Ούτε σε πατημένες διαδρομές αναζητήσαμε κάτι άλλο, πιο ακριβές, ούτε σε απότομες αλλαγές λωρίδας στον αυτοκινητόδρομο νιώσαμε κάποια τεχνητή αίσθηση. Το πιο σημαντικό βέβαια, είναι ότι, το συγκεκριμένο σύστημα διεύθυνσης προσφέρει την πλατφόρμα για να τοποθετηθούν συστήματα όπως Driver Alert, Lane Assist, Park Assist και Trailer Assist. Στο μέλλον είναι δεδομένο πως, η VW θα εφαρμόσει πολλά ακόμη συστήματα (και) ημιαυτόνομης οδήγησης εκμεταλλευόμενη το ηλεκτρομηχανικό σύστημα διεύθυνσης. Το VW είναι γενικά «θωρακισμένο» με πλειάδα ηλεκτρονικών συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, με πολλά από αυτά να είναι τμήμα του βασικού εξοπλισμού, και κάμποσα να κάνουν την παγκόσμια πρεμιέρα τους σε van.

Πέρα από τον βασικό εξοπλισμό του οχήματος, ο οποίος είναι υπερπλήρης -4 αερόσακοι, ESP, ABS, σύστημα υποβοήθησης για ριπές πλευρικών ανέμων και σύστημα αυτόματου φρεναρίσματος μετά από σύγκρουση- στα έξτρα ξεχωρίζει ο «έξυπνος» αυτόματος πιλότος με λειτουργία αυτόματης διατήρησης λωρίδας (ACC με LDS). Όχι μόνο διατηρεί σταθερή την απόσταση από το προπορευόμενο όχημα, αλλά επιτρέπει στον οδηγό αν θέλει να πάρει τα χέρια του από το τιμόνι, καθώς το νέο σύστημα διεύθυνσης «διορθώνει» μόνο του, όπως στα οχήματα αυτόνομης οδήγησης. Ιδιαίτερη αναφορά αξίζει να γίνει στο City Emergency Braking, το οποίο σε ταχύτητες κάτω των 30 χλμ./ώρα ακινητοποιεί μόνο του το όχημα αν διαγνώσει επικείμενη σύγκρουση και απουσία αντίδρασης από τον οδηγό.

Το Rear Traffic Alert, καθιστά τις συγκρούσεις με όπισθεν πραγματικά… δύσκολες όταν π.χ., βγαίνεις από ένα πάρκινγκ, σένσορες στον πίσω προφυλακτήρα σκανάρουν το δρόμο για επερχόμενα οχήματα που είναι εκτός ορατότητας του οδηγού. Το έξυπνο ACC τέλος είναι ακριβώς το ίδιο με τις πολυτελείς λιμουζίνες της εταιρείας. Για να μη μακρηγορούμε, στο Crafter διατίθεται το σύνολο σχεδόν των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας. Ο κατασκευαστής, πολύ ορθά, προσφέρει το όχημα με πλήρες πακέτο ασφάλειας στη βασική του μορφή, και από εκεί και πέρα, όρεξη να έχει ο επαγγελματίας να προσθέτει έξτρα.

Εκδόσεις - εκμετάλλευση

Το αυτοκίνητο θα διατίθεται σε 4 «βασικές» εκδόσεις, τρία ύψη αμαξώματος και τρία μήκη. Από εκεί και πέρα βέβαια, το νέο Crafter θα διατίθεται (για αρχή) σε 69 διαφορετικούς και εκατοντάδες ετοιμοπαράδοτους συνδυασμούς αμαξωμάτων και μετάδοσης κίνησης. Τα μήκη αμαξώματος είναι τα L3, L4 και L5, στα 5,9 μέτρα, 6,8 και 7,4 αντίστοιχα. Τα ύψη είναι H2 στα 2,3 μέτρα, Η3 στα 2,6 και Η4 στα 2,8 μέτρα. Θα διατίθενται εκδόσεις που καλύπτουν το πλήρες φάσμα εφαρμογών, όπως πάνελ van, κόμπι, μεταφοράς προσωπικού, σασί/πλαίσιο φορτηγού, σασί διπλοκάμπινο και πάει λέγοντας.

Απευθείας από τον κατασκευαστή μπορούν να παραγγελθούν και εκατοντάδες μετασκευές ή υπερκατασκευές, που είναι γύρω στο 70% περισσότερες σε σχέση με την υπάρχουσα γενιά. Το «ζουμί» εδώ είναι ότι, καλύπτονται όπως όλα δείχνουν πολλοί περισσότεροι επαγγελματίες με το νέο μοντέλο ήδη με το «καλημέρα». Με τη γκάμα σε πλήρη ανάπτυξη, το καλοκαίρι του 2017, θα μπορούν επιπλέον, να επιλέξουν ανάμεσα σε μοντέλα με μετάδοση της κίνησης στον εμπρός ή πίσω άξονα, καθώς και 4x4 (4Motion) με μηχανικό εξάρι σαζμάν και δύο διαφορετικά 8άρια αυτόματα με μετατροπέα ροπής, ανάλογα με τη μεταφορική εφαρμογή. Αναφορικά με τα μικτά βάρη, το νέο Crafter καλύπτει την κατηγορία από 3,0 έως 5,5 τόνους (τα προσθιοκίνητα 3,0 έως 4,0). Στις προσθιοκίνητες «κλούβες» το πλάτος ανάμεσα στους θόλους των τροχών είναι 1.380 χιλιοστά, το μέγιστο ύψος 2.196 και το μήκος 4.855 χιλιοστά, τιμές πραγματικά εξαιρετικές.

Η μεγαλύτερη έκδοση πάνελ van αγγίζει κι αυτή την τιμή των 18,4 κυβικών μέτρων ωφέλιμου όγκου φόρτωσης και μπορεί να έχει συνολικά τρεις πόρτες –δύο πλαϊνές συρόμενες, και μία δίφυλλη πίσω, η οποία (προαιρετικά) ανοίγει σε γωνία έως και 270ο, κάτι που διευκολύνει σημαντικά όταν φορτώνεις πάνω σε ράμπα. Τα ανοίγματα στις πλαϊνές πόρτες έχουν πλάτος 1,30 μέτρα και στην έκδοση με την υπερυψωμένη οροφή, ύψος που ανέρχεται στα 1,80 μέτρα.

Στην έκδοση με τις μεγαλύτερες διαστάσεις υπάρχουν στάνταρ 14 κρίκοι πρόσδεσης φορτίου ενώ διατίθενται δίχτυ καθώς και γάντζοι και ιμάντες συγκράτησης. Πολλές είναι οι επιλογές και στο διαχωριστικό ανάμεσα σε χώρο φόρτωσης και καμπίνα επιβατών: αυτό μπορεί να είναι μονοκόμματο, χωρίς άνοιγμα, με σταθερό ή ακόμη και ανοιγόμενο κρύσταλλο παραθύρου.

Η μεγαλύτερου μήκους έκδοση βασίζεται στο μεγαλύτερο μεταξόνιο καθώς και σε επέκταση του πίσω πρόβολου κατά 0,4 μέτρα. Δεν υπάρχει τομέας που το νέο Crafter να μην παρουσιάζει ουσιαστική βελτίωση σε σχέση με το προηγούμενο μοντέλο –το ύψος στο κατώφλι της κλούβας έχει μειωθεί κατά 100 χιλιοστά και είναι τώρα 570 διευκολύνοντας σημαντικά τη φορτοεκφόρτωση. Να σημειωθεί τέλος ότι, πολλές είναι οι επιλογές σε δυναμολήπτες (PTO) με δυνατότητα παραγγελίας κατευθείαν από τον κατασκευαστή.

Στην Ελλάδα, οι προπαραγγελίες εκκίνησαν τέλη Φεβρουαρίου, με τις παραδόσεις να τοποθετούνται στα τέλη Μαΐου. Οι τιμές αναμένεται να είναι περίπου στα επίπεδα του προηγούμενου μοντέλου, και ο εξοπλισμός σημαντικά αναβαθμισμένος.