Τροχοί & TIR

Θεσσαλονίκη- Ευρώπη με MAN TGX

Η αναζήτηση και η αγορά επαγγελματικού οχήματος από ένα μεμονωμένο αυτοκινητιστή είναι μια απόφαση με μεγάλη βαρύτητα, ιδιαίτερα σήμερα που η οικονομική κατάσταση των περισσότερων είναι δύσκολη. Αξι
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 01/05/2017 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Η αναζήτηση και η αγορά επαγγελματικού οχήματος από ένα μεμονωμένο αυτοκινητιστή είναι μια απόφαση με μεγάλη βαρύτητα, ιδιαίτερα σήμερα που η οικονομική κατάσταση των περισσότερων είναι δύσκολη. Αξιολογώντας όλες τις κρίσιμες παραμέτρους, εστιάζοντας κυρίως στις μεταφορικές ανάγκες της επιχείρησής του, οφείλει να επιλέξει την αναγκαία ιπποδύναμη, τον τύπο καμπίνας και τα έξτρα της, το βοηθητικό σύστημα πέδησης, τον ηλεκτρονικό εξοπλισμό και το κιβώτιο ταχυτήτων.

Σίγουρα, οι ανάγκες της διεθνούς μεταφοράς είναι διαφοροποιημένες και πιο απαιτητικές σε σχέση με την εθνική μεταφορά, κυρίως, ως προς την άνεση και εργονομία του οδηγού καθώς πρόκειται να περάσει περισσότερες ημέρες μέσα σε αυτή. Ο κ. Μανώλης από τη Θεσσαλονίκη, με αρκετά χρόνια εμπειρίας στη διεθνή μεταφορά αγόρασε έναν σύγχρονο τράκτορα MAN TGX, με τον τελευταίας τεχνολογίας Euro 6 κινητήρα, το οποίο απευθύνεται στους μεταφορείς μεγάλων αποστάσεων εθνικών και διεθνών. Ο τράκτορας κοτσάρει τριαξονική νταλίκα Schmitz Cargobull για τη μεταφορά διάφορων εμπορευμάτων από και προς την Ευρώπη, με το συνηθέστερο δρομολόγιο να πραγματοποιείται στη γραμμή Θεσσαλονίκη-Ιταλία-Γαλλία και επιστροφή. Ο ίδιος, μας εξηγεί τους λόγους αγοράς του και τη μέχρι τώρα συμπεριφορά του οχήματος, ενώ ταξιδεύουμε μαζί του σε διαδρομή στη Βόρεια Ελλάδα.

Lion XXL

Σίγουρα, το πιο επιβλητικό σημείο του οχήματος είναι η εξωτερική εμφάνιση του τράκτορα χάρη στις αυξημένες διαστάσεις της καμπίνας και το μεγάλο παρμπρίζ. Στο καθαρά αισθητικό κομμάτι το ασημί χρώμα στους καθρέφτες, στην κάτω πλευρά της μάσκας και στα πλαϊνά σκαλοπάτια είναι μια όμορφη πινελιά. Στη μεγάλη μαύρη μάσκα του είναι τοποθετημένο το τρισδιάστατο λογότυπο της εταιρείας και μια ρίγα χρωμίου καλύπτει την επάνω του πλευρά, ενώ, οι γρίλιες της μάσκας αποσκοπούν στην αύξηση του αέρα στο σύστημα ψύξης.

Στο πρακτικό κομμάτι, το καθάρισμα του παρμπρίζ γίνεται με ευκολία από τον οδηγό, πατώντας στα δύο ανοιχτά σκαλοπάτια. Η πρόσβαση στο σασί γίνεται απροβλημάτιστα από τα δύο σκαλοπάτια στο πλαϊνό σπόιλερ, χρησιμοποιώντας ταυτόχρονα τη χειρολαβή. Τα πίσω λεντ φανάρια του τράκτορα, εκτός από όμορφη εμφάνιση προσφέρουν περισσότερο φωτισμό κατά τη βραδινή οδήγηση.

Καμπίνα 5 Star

Χαρακτηριστικό γνώρισμα του TGX είναι η εργονομικά σχεδιασμένη καμπίνα του, με αρκετές βελτιώσεις, ορισμένες από τις οποίες κρίνονται σημαντικές, όπως είναι η αύξηση του εσωτερικού χώρου και διαβίωσης του οδηγού, προσφέροντάς του παράλληλα τις απαραίτητες ανέσεις. Η εύκολη απoεπιβίβαση στο εσωτερικό της πρόκειται να εκτιμηθεί θετικά από τον οδηγό του, ιδιαίτερα από όποιον κάνει γκρουπάζ και θα χρειαστεί αρκετές φορές να ανέβει και να κατέβει κατά τη διάρκεια της ημέρας. Η αποεπιβίβαση γίνεται με μεγάλη ασφάλεια το βράδυ, χάρη στον έξτρα φωτισμό στην εσωτερική πλευρά της πόρτας. Με επίκεντρο την αύξηση της παραγωγικότητας του οδηγού, η σχεδίαση της καμπίνας κρίνεται θετικά ως προς την εργονομία της και τη διαμονή σε αυτήν. Ράφια, συρτάρια, ντουλάπια, ψυγείο, θήκες εγγράφων είναι προσαρμοσμένα με λειτουργικότητα ώστε να μην εξέχουν πολύ προς τον εσωτερικό χώρο της καμπίνας. Έτσι, δίνεται η δυνατότητα στον οδηγό να περνάει από τη θέση οδήγησης στο κρεβάτι, καθώς και να σηκώνεται όρθιος να αλλάξει μπλούζα, εύκολα, χωρίς να περιορίζεται ο διαθέσιμος χώρος. Όλα τα κουμπιά και τα χειριστήρια βρίσκονται στο άμεσο οπτικό πεδίο του οδηγού, ενώ, η θέση οδήγησης είναι ψηλά προσφέροντάς του διευρυμένο οπτικό πεδίο. Το κεντρικό ταμπλό φωτίζεται σε δύο χρώματα και το μπροστινό πάνελ συνδυάζει και αποχρώσεις αλουμινίου. Οι βασικές λειτουργίες είναι κοντά στο τιμόνι ή πάνω σε αυτό, όπως είναι το cruise control, το ηχοσύστημα, το τηλέφωνο και ο υπολογιστής ταξιδιού.

Στο δεύτερο σκέλος ελέγχουμε το χώρο της κουκέτας με τα δυο φαρδιά, μαλακά και άνετα κρεβάτια, ενώ, περιμετρικά από αυτά βρίσκονται θήκες για διάφορα μικροπράγματα, όπως κινητά τηλέφωνα, βιβλία και περιοδικά. Στα μείον σημειώνουμε τη θέση του επιλογέα ταχυτήτων και το χειρόφρενο δίπλα στο κάθισμα του οδηγού, τα οποία για μεγαλύτερη ευκολία θα θέλαμε να βρίσκονται στο κεντρικό καντράν.

Αύξηση αποδοτικότητας με ισχυρό κινητήρα

Για ένα όχημα διεθνών μεταφορών, όπως το όχημα της παρουσίασης το οποίο ταξιδεύει σε ορεινές διαδρομές, εγνατία οδό, βόρεια Ιταλία και επαρχία Γαλλίας, ιδανικό κινητήρα θεωρούμε τον D38, με τρεις διαβαθμίσεις στους 540, 580 και 640 ίππους. Οι πολυάριθμες βελτιώσεις στον μηχανισμό μετάδοσης κίνησης εξασφαλίζουν στους νέους κινητήρες του TGX μειωμένη κατανάλωση καυσίμου, μόνιμη αύξηση της ροπής στρέψης κατά 200 Nm και αύξηση της ισχύος κατά 20 ίππους.

Παρατηρώντας το διάγραμμα ροπής βλέπουμε ότι η διαθέσιμη ροπή του κινητήρα D38 με τους 540 ίππους, είναι 2.700 Nm, μόλις από τις 900 σ.α.λ., χάρη στην υπερσυμπίεση δυο σταδίων. Οι δυο υπερσυμπιεστές λειτουργούν με γνώμονα την οικονομία καυσίμων, με λιγότερα κατεβάσματα στο κιβώτιο διατηρώντας τις υψηλότερες σχέσεις. Αυτό το αντιλαμβάνεται άμεσα στο δρόμο ο οδηγός, όπου στο συρμό των 40 τόνων, το κιβώτιο διατηρεί για αρκετό διάστημα τις υψηλές σχέσεις και μόνο αν ζοριστεί ιδιαίτερα θα κατεβάσει, δουλεύοντας πάλι στην πράσινη ζώνη του στροφόμετρου. Τα αποθέματα ισχύος είναι ικανοποιητικά για τις ανηφόρες, ενώ, για τις κατηφόρες το ενσωματωμένο στο κιβώτιο Retarder 35, αναλαμβάνει να επιβραδύνει αποτελεσματικά τον συρμό. Ο κινητήρας D38 συνδυάζεται με το νέας γενιάς κιβώτιο MANTipMatic, ξεκινώντας ομαλά αλλά δυναμικά το όχημα, επιτρέποντας παράλληλα τον ακριβή έλεγχο του οχήματος σε στενά σημεία, ανηφόρες και με μεγάλο φορτίο. Τέλος, τονίζουμε ότι το ταξίδι με το TGX είναι αθόρυβο, ενώ, οι βελτιωμένες αναρτήσεις είναι μαλακές και έχει μειωθεί αισθητά το βιράρισμα.

Θεσσαλονίκη-Ηγουμενίτσα... Η άποψη του ιδιοκτήτη

Το προκαθορισμένο δρομολόγιο του ιδιοκτήτη του TGX ήταν από Θεσσαλονίκη προς Ηγουμενίτσα και εν συνεχεία για Ιταλία με τελικό προορισμό φίρμες της Γαλλίας. Η συνάντηση μαζί του έγινε σε πάρκινγκ, όπου τακτοποιούσε τα προσωπικά του αντικείμενα για το ταξίδι. «Το 2003 αγόρασα το MAN TGA 18.530 το οποίο θα το χαρακτήριζα τίμιο και άξιο αυτοκίνητο για τη δουλειά μου. Δεν μου παρουσίασε κάποια ιδιαίτερα προβλήματα, οι χώροι της καμπίνας με ικανοποίησαν, όπως και η κατανάλωσή του. Τα χρόνια όμως πέρασαν και πλέον έπρεπε να το αντικαταστήσω και να συνεχίσω με καινούργιο αμάξι. Ένας μεμονωμένος αυτοκινητιστής πρέπει να κάνει σωστή επιλογή επαγγελματικού οχήματος γιατί με αυτό πρόκειται να περάσει πολλά χρόνια.

Όπως καταλαβαίνετε δεν είμαστε σαν τις ξένες εταιρείες που αγοράζουν ένα φορτηγό και το αντικαθιστούν μέσα στην πενταετία, εμείς, δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα με αποτέλεσμα να το κρατούμε περισσότερα από δέκα χρόνια. Η καλή εμπειρία που είχα από το TGA μπορώ να πω ότι με βοήθησε στο να προχωρήσω στην αγορά του TGX. Βέβαια, για να λέμε την αλήθεια πιστεύω πως δεν μπορώ να αλλάξω αμάξι γιατί έχω συνηθίσει στην ευρυχωρία της συγκεκριμένης καμπίνας, η οποία είναι άνετη και εργονομική, ιδιαίτερα για τη διεθνή μεταφορά. Φεύγω για πολυήμερο ταξίδι και αν δείτε στο εσωτερικό δεν υπάρχει ούτε μια τσάντα ή πράγματά μου, που να μην είναι σωστά τακτοποιημένα. Έχει μεγάλα ντουλάπια και πολλές θήκες. Είχα συνηθίσει και από το άλλο αμάξι και δεν μου αρέσει να βλέπω ακαταστασία στην καμπίνα όταν οδηγώ. Επίσης, έχει φαρδιά κρεβάτια, ιδιαίτερα το κάτω στο οποίο κοιμάμαι».

Ζητούμε από τον κ. Μανώλη να μας αξιολογήσει τη μέχρι τώρα εμπειρία του από το αυτοκίνητο, με τον ίδιο να μας απαντάει: «Αυτή τη στιγμή μπορώ να συγκρίνω το TGX με το TGA που είχα, γιατί από κάποιο άλλο σύγχρονο αμάξι δεν έχω εμπειρία. Θεωρώ ότι το αμάξι έχει την καλύτερη τεχνολογία και είναι εξοπλισμένο με πολλά συστήματα ασφαλείας. Αν θέλετε να σημειώσετε κάποια πλεονεκτήματά του, σίγουρα ένα από αυτά είναι το δούλεμα του κινητήρα του, είναι δυνατός και περπατάει πολύ καλύτερα από το TGA 530. Έχει μεγάλη χωρητικότητα, 15,2 λίτρα και αυτό το βοηθάει σημαντικά, ιδιαίτερα στις μεγάλες ανηφόρες, όπου δεν κατεβάζει εύκολα σχέση στο κιβώτιο, αλλά κρατάει τις μεγάλες, όπως 10η και 11η. Θα σας δώσω ένα παράδειγμα, σε λίγα χιλιόμετρα θα συναντήσουμε την ανηφόρα του Πολύμυλου, από τις μεγαλύτερες στη διαδρομή μέχρι Ηγουμενίτσα, την οποία ανεβαίνω με μια ταχύτητα πάνω σε σύγκριση με το προηγούμενο φορτηγό μου, με τα ίδια φορτία βέβαια. Επίσης, είναι πολύ "χαμηλόροπο", δίνει δηλαδή τη ροπή του στις πολύ χαμηλές στροφές, κάτι που δεν είχα στον κινητήρα του προηγούμενου αυτοκινήτου μου. Πάνω σε αυτό που σας έλεγα πριν, για την τεχνολογία του, θέλω να προσθέσω το σύστημα Efficient roll το οποίο βοηθάει πολύ στη μείωση της κατανάλωσης βάζοντας νεκρά όπου το επιτρέπουν οι συνθήκες.

Μέχρι την Ηγουμενίτσα θα το κάνει αρκετές φορές, αφήνει να ρολάρει το όχημα και να κινηθεί με την ορμή του. Στην πράξη αυτό συνεπάγεται καλύτερη οικονομία, άρα, άμεσο κέρδος για εμένα. Βέβαια, τόσα χρόνια είχα συνηθίσει στο κιβώτιο της ZF και παρατηρώ ότι το νέο κιβώτιο έχει διαφορετική λειτουργία, με πολλά πλεονεκτήματα, όπως ο τρόπος που κάνει τις αλλαγές, ωστόσο, το βοηθητικό σύστημα πέδησης της ZF που είχε το προηγούμενο όχημά μου πιστεύω ότι ήταν πιο αποδοτικό από αυτό που έχει το TGX. Το αυτοκίνητο είναι εφοδιασμένο με σύγχρονα συστήματα ασφαλείας, όπως το ηλεκτρονικό πρόγραμμα ευστάθειας ESP, το σύστημα επιτήρησης διατήρησης λωρίδας, ενώ, στην πράξη σε επαρχιακό δρόμο της Γαλλίας, διαπίστωσα τη χρησιμότητά του συστήματος υποβοήθησης φρεναρίσματος έκτακτης ανάγκης το οποίο σε σώζει σε μια στιγμή απροσεξίας. Πιστεύω πως οι Γερμανοί κατασκεύασαν ένα επαγγελματικό αυτοκίνητο για δουλειά, είναι δηλαδή καλό σε όλους τους τομείς, όπως το βλέπω εγώ. Η κατανάλωσή του είναι γύρω στα 33 λίτρα/100 χλμ, τώρα που ο κινητήρας έχει 18.000 χλμ. και μόλις φτάσει στις 80.000 χιλιόμετρα πιστεύω πως θα είναι ακόμα καλύτερη.

Στο προηγούμενο δρομολόγιο προς Γαλλία, όπου το αυτοκίνητο ανέβηκε 41 τόνους μικτό φορτίο προς Γαλλία και επέστρεψε με 38 τόνους, έφερε 1 λίτρο/3 χιλιόμετρα, σε μικτή διαδρομή και μάλιστα μέσω εγνατίας οδού όπου εκεί αυξάνεται σημαντικά η κατανάλωση, αγγίζοντας το 40-44%. Επίσης είναι πολύ οικονομικό στην κατανάλωση του Ad blue, σε σχέση με το Euro 5, αφού να φανταστείτε έχω κάνει ενάμισι δρομολόγιο και πάω για το δεύτερο και ο δείκτης του είναι περίπου στη μέση. Γενικά, σε σύγκριση με το προηγούμενο αμάξι που είχα, είμαι πιο ευχαριστημένος στην απόδοση του κινητήρα γιατί είναι πιο δυνατός, ενώ, είμαι κερδισμένος και στην οικονομία καυσίμων».

PreviousNext