Δεν ήταν λίγοι οι οδηγοί που αντιμετώπισαν μικρά ή μεγάλα προβλήματα στην κίνησή τους στο χιόνι εξαιτίας των αλυσίδων που χρησιμοποίησαν ή λόγω απειρίας στο πέρασμά τους. Η τοποθέτηση των αλυσίδων, όταν αυτό απαιτείται, είναι σήμερα πολύ πιο εύκολη διαδικασία απ’ ότι ήταν μερικά χρόνια πριν. Εξαφανίστηκαν πια τα χτυπήματα στα δάκτυλα των χεριών αλλά και το πάγωμα της μέσης, όταν ο οδηγός χρειαζόταν να ξαπλώσει κάτω από το όχημα για να τις τεντώσει σωστά.

Οι πιο καλές από τις αλυσίδες που κυκλοφορούν σήμερα διαθέτουν ελαστικά, ατσάλινα στεφάνια που λειτουργούν σαν εργαλείο προκειμένου να περαστούν οι αλυσίδες πάνω από την κορυφή των τροχών, κάτω από τα φτερά και να τις διαπεράσουν γύρω-γύρω στην εσωτερική πλευρά. Στη συνέχεια, κλείνουν μ’ ένα πρόχειρο πιάσιμο και αφού γυρίσει ο τροχός μισή στροφή σφίγγονται κανονικά με ένα σύνδεσμο στην κορυφή τους.

Υπάρχουν και άλλες, πιο απλές από τις παραπάνω και αυτό που χρειάζεται είναι να απλωθούν πάνω στο δρόμο. Το όχημα οδηγείται πάνω τους και τότε αυτές θηλυκώνουν και στερεώνονται.

Αυτός ο τρόπος μπορεί να μην είναι ιδιαίτερα εύκολος, είναι σαφώς πιο εύκολος από εκείνον που απαιτούσαν οι αλυσίδες παλιότερα. Είναι γεγονός ότι έχει γίνει πολλή και σοβαρή δουλειά όσον αφορά στο σχεδιασμό των αλυσίδων τόσο από τις εταιρείες κατασκευής όσο και από τις μεταλλουργικές εταιρείες.

Οι αλυσίδες της καλύτερης ποιότητας κατασκευασμένες από χάλυβα είναι αρκετά σκληρές για το οδόστρωμα, όχι όμως και για το λάστιχο. Η αξία της εύκολης τοποθέτησης είναι ανεκτίμητη, μια και ο οδηγός πρέπει να τις τοποθετεί όταν χρειάζονται και να τις ξαναβγάζει μόλις οι συνθήκες του δρόμου βελτιώνονται.

Με αυτό τον τρόπο επιτυγχάνεται ελάττωση της φθοράς των ελαστικών και βελτίωση των χρόνων ταξιδιού.

Ο σχεδιασμός των κρίκων είναι επίσης σημαντικός και υπάρχουν πολλά σχέδια κρίκων, το καθένα με ειδικό προορισμό. Γι’ αυτό και το καλύτερο θα ήταν να συμβουλευτείτε κάποιον ειδικό ή τέλος πάντων, κάποιο συνάδελφο με εμπειρία, πριν προχωρήσετε στην αγορά των αλυσίδων, μια και το απλό διάβασμα των τεχνικών φυλλαδίων δεν θα είναι και τόσο διαφωτιστικό.

Όσοι έχουν εμπειρία από αντιολισθητικές αλυσίδες είναι πολύ πιθανό να έχουν έρθει σε επαφή με τις συμβατικές αλυσίδες, που αποτελούν και την πιο παλιά λύση. Ουσιαστικά πρόκειται για ένα πλέγμα αλυσίδας που αγκαλιάζει το πέλμα του ελαστικού. Στο πέρασμα των ετών η φιλοσοφία έχει παραμείνει σταθερή, ωστόσο έχει απλοποιηθεί ο τρόπος τοποθέτησης.

Επιπλέον, σε επίσημες δοκιμές της ADAC μεταξύ δέκα διαφορετικών τύπων αλυσίδων, καλύτερη αναδείχθηκε μια συμβατική αλυσίδα, με κριτήριο το καλύτερο «γάντζωμα» πάνω στο χιόνι και στον πάγο. Μειονέκτημά τους, ο έντονος κραδασμός που περνούν στο αυτοκίνητο μόλις οι αλυσίδες πατήσουν στην άσφαλτο, οπότε πρέπει να αφαιρεθούν άμεσα σε τέτοια περίπτωση.

Βέβαια, αυτό που οι οδηγοί θέτουν ως το δικό τους βασικό κριτήριο είναι η ευκολία με την οποία φοριούνται και αφαιρούνται οι αλυσίδες. Πάνω σε αυτό, οι ειδικοί λένε ότι πρώτο και κύριο κριτήριο πρέπει να είναι η αποτελεσματικότητα της αλυσίδας. Το πόσο εύκολα ή δύσκολα θα φορεθεί πρέπει να είναι το δευτερεύον, αφού εξαρτάται και από την εμπειρία του οδηγού.

Σε γενικές γραμμές, θα πρέπει να γνωρίζουμε:

  •  Ότι οι αλυσίδες πρέπει να ταιριάζουν ακριβώς στη διάσταση των ελαστικών μας. Οι αλυσίδες είναι σαν το παπούτσι. Αν δεν εφαρμόζουν ακριβώς, είναι άχρηστες. Γι’ αυτό θέλουν και καλό τέντωμα.
  •  Δεν περιμένουμε να μάθουμε πώς τοποθετούνται όταν τις χρειαστούμε. Κάνουμε δοκιμές από πριν και βεβαιωνόμαστε ότι ξέρουμε να τις τοποθετούμε. Οι συνθήκες δεν θα είναι καλές όταν θα τις χρειαστούμε, μια και σίγουρα θα έχει πολύ κρύο, συνεπώς θα είναι αργά για να μάθουμε!
  •  Έχουμε μαζί μας στο αυτοκίνητο βασικά εργαλεία και ένα ζευγάρι ζεστά γάντια. Τα εργαλεία μπορεί να μην τα χρειαστούμε, μπορεί όμως εξαιτίας των χαμηλών θερμοκρασιών τα χέρια μας να μην αποδίδουν και συνεπώς να μας βοηθήσουν. Για τον ίδιο λόγο μπορεί να χρειαστούμε και τα γάντια.
  •  Οι πυκνές αλυσίδες, αυτές δηλαδή που σχηματίζουν περισσότερους ρόμβους, αποδίδουν καλύτερα. Αυτό τους δίνει τη δυνατότητα να γαντζώνουν καλύτερα στο χιόνι. Επιπρόσθετα αποφεύγουμε τις πολύ φτηνές αλυσίδες. Αν δεν κοπούν λόγω κακής ποιότητας θα μας παιδέψουν στην τοποθέτηση.
  •  Όταν το χιόνι τελειώσει, αφαιρούμε τις αλυσίδες. Η χρήση τους στην άσφαλτο τις φθείρει. Ταυτόχρονα φθείρονται τα ελαστικά, η ανάρτηση, αλλά και η άσφαλτος.

Ωστόσο, όλοι συμφωνούν, ότι το πρόβλημα στους χιονισμένους δρόμους, δεν είναι η κίνηση των φορτηγών και οι αλυσίδες τους, αλλά το μποτιλιάρισμα και η αναγκαστική παραμονή στα χιόνια εξαιτίας, άλλων αυτοκινήτων που ακινητοποιήθηκαν είτε λόγω βλάβης, είτε γιατί δεν είχαν αλυσίδες, ή αυτές που είχαν ήταν ακατάλληλες.