Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Έρχονται τα τρένα Μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η λειτουργία των εμπορευματικών τρένων των νέων επιχειρηματικών σχημάτων που ευελπιστούν να κερδίσουν ένα ικανοποιητικό μερίδιο, ιδια
από Μανώλης Αγριμανάκης | Πέμπτη 01/02/2018 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Έρχονται τα τρένα

Μέσα στους αμέσως επόμενους μήνες θα ξεκινήσει η λειτουργία των εμπορευματικών τρένων των νέων επιχειρηματικών σχημάτων που ευελπιστούν να κερδίσουν ένα ικανοποιητικό μερίδιο, ιδιαίτερα στη γραμμή της Αθήνας – Θεσσαλονίκης. Μάλιστα, στους στόχους τους περιλαμβάνεται όχι μόνο η μεταφορά των κοντέινερ, αλλά και η μεταφορά τρέιλερ, συρόμενων και επικαθήμενων, σύμφωνα με τις τελευταίες εξαγγελίες των επιχειρηματιών. Για την παράδοση του κοντέινερ ή του τρέιλερ στον πελάτη, θα χρησιμοποιείται φυσικά το φορτηγό, αλλά, όπως και στην περίπτωση της Cosco, οι σιδηροδρομικές εταιρείες θα ζητούν τη συνεργασία μεταφορικών επιχειρήσεων, προφανώς μέσα από μειοδοτικούς διαγωνισμούς.

Για τον πελάτη, τον φορτωτή, δεν γνωρίζουμε ποιο θα είναι το όφελος από την ανάθεση της μεταφοράς στη σιδηροδρομική εταιρεία. Αυτό όμως που όλοι γνωρίζουμε είναι ότι η οδική μεταφορά, δέχεται ήδη δυνατές πιέσεις, εξαιτίας του υψηλού κόστους του πετρελαίου και των διοδίων, ελαχιστοποιώντας ή μηδενίζοντας το όποιο κέρδος του αυτοκινητιστή, ο οποίος δεν έχει πια κανένα περιθώριο μείωσης του κομίστρου.

Με δυο λόγια: Ο ιδιωτικός σιδηρόδρομος, ιταλικών, αυστριακών, ελληνικών και κινέζικων συμφερόντων θα βρει φορτία, όχι γιατί είναι ανταγωνιστικότερος του φορτηγού, αλλά γιατί το φορτηγό χάνει την ανταγωνιστικότητά του εξαιτίας των κυβερνητικών επιλογών.

Πόσο δίκαιο είναι το σύστημα;

Ο κ. Σπίρτζης, στις καθημερινές ραδιοφωνικές του συνεντεύξεις, υπεραμύνεται του αναλογικού συστήματος χρέωσης των διοδίων που θα εφαρμοστεί μέχρι το τέλος του έτους, ως το δικαιότερο σύστημα, δεν έχει όμως ποτέ αναφερθεί στο χιλιομετρικό κόστος ανά κατηγορία οχήματος. Πόσο θα μας στοιχίζει το χιλιόμετρο; Πόσο ΚΑΤΩ του μέσου ευρωπαϊκού όρου θα κυμαίνεται, ώστε να είναι δίκαιο; Θα ισχύουν επιβαρύνσεις ανά κατηγορία ρύπων; Θα δοθούν εκπτώσεις συχνών διελεύσεων για τα επαγγελματικά αυτοκίνητα; Τι θα ισχύει για τα εισερχόμενα από τα σύνορα οχήματα;

«Η πιο ακραία θέση»

Η ανακοίνωση της ΟΦΑΕ για τη θέση που πήρε ο κ. Χρήστος Σπίρτζης κατά τη σύνοδο των υπουργών Μεταφορών της ΕΕ, προκαλεί πολλά ερωτηματικά. Η Ομοσπονδία επικαλείται τα πρακτικά της συνόδου και καταγγέλλει τον υπουργό ότι μόνος αυτός και ο Αυστριακός ομόλογός του πήραν την πιο ακραία θέση απαιτώντας η ελάχιστη αποζημίωση του «απεσπασμένου» οδηγού να ισχύει για τις διενεργούμενες διεθνείς μεταφορές και μάλιστα από την πρώτη ώρα που θα βρεθεί στο έδαφος της άλλης χώρας, χωρίς διάκριση μεταξύ διεθνούς μεταφοράς ή διεθνούς, αλλά στo πλαίσιo του καμποτάζ.

Θεωρούμε, ότι θα πρέπει η ανακοίνωση της ΟΦΑΕ (δημοσιεύεται στις σελίδες 16-17) να τύχει μιας απάντησης-διευκρίνησης, γιατί το θέμα είναι εξαιρετικά σοβαρό για τους διεθνομεταφορείς μας.

ΚΤΕΛ 2019 Συνέντευξη Φάτσιου

Για τους μετόχους των ΚΤΕΛ και ιδιοκτήτες των υπεραστικών λεωφορείων, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η συνέντευξη του προέδρου της ΠΟΑΥΣ Σοφοκλή Φάτσιου ενόψει του 2019. «Θα έχουμε διαγωνιστικές διαδικασίες. Όχι απελευθέρωση και αυτά πολύ αργότερα» εξηγεί ο κ. Φάτσιος.

Στην πράξη δεν πρόκειται να αλλάξει κάτι και αυτό, γιατί τα ΚΤΕΛ λειτουργούν σήμερα με το καλύτερο και πιο αποτελεσματικό σύστημα εξυπηρέτησης των πολιτών, δεν χρωστάνε στο δημόσιο, παρά το γεγονός ότι οι υπουργοί συχνά επιλέγουν να κάνουν κοινωνική πολιτική μειώνοντας τα εισιτήρια διαφόρων κατηγοριών πολιτών, όπως αναφέρει χαρακτηριστικά ο κ. Φάτσιος στη σελ. 104.

Μακάρι να μπορούσαν και τα φορτηγά να οργανωθούν κάποτε σε σχήματα ανάλογα με αυτά των ΚΤΕΛ. Θα γίνονταν οι πιο δυνατοί κρίκοι της εμπορευματικής μεταφοράς με εξασφαλισμένο μεταφορικό έργο για όλους, με υγιείς βάσεις και δυνατότητα επενδύσεων και ανάπτυξης.

Η τεχνολογία είναι εδώ

Πυκνώνουν μήνα με το μήνα οι ειδήσεις από το χώρο της τεχνολογίας των ηλεκτρικών λεωφορείων και φορτηγών, των αυτόνομων οχημάτων, των συνδεδεμένων μεταξύ τους αυτοκινήτων και πάει λέγοντας. Αυτή όμως είναι πλέον η επικαιρότητα, αγαπητοί αναγνώστες, καθώς όλη η αυτοκινητοβιομηχανία και μαζί της οι εταιρείες υψηλής τεχνολογίας έχουν στραφεί στην παραγωγή οχημάτων εναλλακτικών καυσίμων με ελκυστικότερο το ηλεκτρικό ρεύμα το οποίο θα κυριαρχήσει τα επόμενα χρόνια στην κίνηση των επαγγελματικών οχημάτων.

Οι επενδύσεις σε πετρελαιοκινητήρες έχουν παγώσει ή έχουν ελαχιστοποιηθεί και πλέον η έρευνα και ανάπτυξη (R&D) επικεντρώνεται στην παραγωγή κινητήρων φυσικού αερίου, συμπιεσμένου ή υγροποιημένου, οι οποίοι μπορούν να δώσουν εξίσου υψηλές αποδόσεις, αλλά με χαμηλότερο κόστος καυσίμου.

Παράλληλα, εταιρείες υψηλής τεχνολογίας συγκροτούν ομίλους με τους κατασκευαστές με στόχο την ανάπτυξη βελτιωμένων μπαταριών υψηλής χωρητικότητας, τη δημιουργία μιας νέας γενιάς αισθητήρων, την κατασκευή μικρών συσκευών ραντάρ υψηλής ακρίβειας κ.α. Είναι τα νέα προϊόντα που μαζί με τα προηγμένα ηλεκτρονικά συστήματα, τα GPS και τα καινούργια μηχανολογικά σύνολα θα φέρουν στον καταναλωτή τα νέα οχήματα τα οποία ως κύρια χαρακτηριστικά θα έχουν την ασφάλεια και την άνεση.

Αυτές τις εξελίξεις, είμαστε υποχρεωμένοι να τις παρακολουθούμε και το κάνουμε, έστω αν ορισμένοι πιστεύουν ότι αφορούν στο απώτερο μέλλον. ΄Οχι, είναι πολύ κοντά μας και έρχονται… 

Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι

Στο ίδιο τεύχος #358

PreviousNext