Μια άλλη «τσιμπίδα»

Σε μια νέα διάσταση οδηγούνται οι εμπορευματικές μεταφορές με τον καινούργιο νόμο «Ρυθμίσεις Θεμάτων Μεταφορών» με σκοπό την επιβολή της νομιμότητας αφενός στη διακίνηση των προϊόντων και αφετέρου στα μέσα της μεταφοράς τους. Η αποστολή όλων των στοιχείων σε μια ηλεκτρονική εφαρμογή που θα τηρείται στο υπουργείο και η αποτύπωσή τους σε μια εκτύπωση που θα υπάρχει μέσα στο φορτηγό θα αποτελεί τη βάση ελέγχου για κάθε αρμόδια κρατική αρχή. Με αυτήν θα μπορεί να ελέγχεται η δραστηριότητα των ξένων φορτηγών στην Ελλάδα, ο χρόνος εργασίας του οδηγού στη «χώρα απόσπασης» για την καταβολή του ελάχιστου μισθού που θα αναλογεί.

Ταυτόχρονα όμως θα ελέγχεται και η νομιμότητα της κατ' εξαίρεση κυκλοφορίας των οχημάτων στο παράπλευρο δίκτυο, αν δηλαδή αυτή δικαιολογείται από τη θέση του φορτωτή ή του παραλήπτη των εμπορευμάτων. Αυτό το τελευταίο, σίγουρα θα το χρειαστεί ο νομικός εκπρόσωπος του υπ. Μεταφορών κατά τη συζήτηση στο Συμβούλιο της Επικρατείας της αίτησης ακύρωσης του γνωστού νόμου Σπίρτζη που απαγορεύει την κυκλοφορία όλων των οχημάτων πάνω από 3,5 τόνους στο παράπλευρο δίκτυο.

Με μεγάλο πάντως ενδιαφέρον αναμένεται η έκδοση της σχετικής εφαρμοστικής κοινής υπ. απόφασης για να φανεί κατά πόσο η δημιουργία και η τήρηση αυτής της ηλεκτρονικής εφαρμογής θα είναι εφικτή από την πλευρά των υπόχρεων, αλλά και κατά πόσο θα αποτε- λέσει αποτελεσματικό εργαλείο στην πάταξη της παρανομίας που είναι και ο σκοπός του νομοθετήματος.

Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και η επόμενη διάταξη, αυτή που προβλέπει τη δημιουργία εθνικού μητρώου οχημάτων και ιδιοκτητών οχημάτων ή μισθωμένων οχημάτων κ.λ.π. Καιρός είναι –επιτέλους– να γνωρίζουμε τη σχέση του κατόχου ενός οχήματος με τη μεταφορά που πραγματοποιεί με αυτό και ιδιαίτερα στα ΦΙΧ.

Ο νέος ΚΟΚ και η πρόσβαση σε εισοδηματικά στοιχεία

Η τροποποίηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας είναι μια άλλη διάταξη που η εφαρμογή της θα απασχολήσει για αρκετό ακόμη χρόνο τις υπηρεσίες του υπ. Μεταφορών, εξαιτίας ορισμένων διατάξεων, όπως αυτή της επιβολής διαφορετικών προστίμων για την ίδια παράβαση ανάλογα με το εισόδημα του παραβάτη οδηγού ή (και) ιδιοκτήτη του οχήματος.

Πρακτικά, αυτό σημαίνει ότι τα όργανα ελέγχου της Τροχαίας θα έχουν πρόσβαση μέσω ηλεκτρονικών συσκευών στις βάσεις δεδομένων του υπ. Οικονομικών και τίθεται το ερώτημα αν αυτή η προσβασιμότητα παραβιάζει ή όχι προσωπικά δεδομένα. Κατά τα άλλα, θα χρειαστεί η έκδοση αρκετών διευκρινιστικών εγκυκλίων πάνω σε ορισμένες διατάξεις του ΚΟΚ, όπως αυτές διατυπώθηκαν στο νομοσχέδιο που κατατέθηκε προς ψήφιση στη Βουλή και ιδιαίτερα για εκείνες που αφορούν στις παραβάσεις των απασχολούμενων οδηγών και των ιδιοκτητών των φορτηγών.

Διευκρίνιση (ή επαναδιατύπωση) χρειάζονται επίσης ορισμένες γενικόλογες διατάξεις, π.χ. για το προσπέρασμα, καθώς στο νομοσχέδιο δίνεται η εντύπωση ότι απαγορεύεται σε ένα φορτηγό να προσπεράσει άλλο όχημα. Σε κάθε περίπτωση θεωρούμε σκόπιμο να προχωρήσει το υπ. Μεταφορών στην έντυπη ή στην ψηφιακή αποτύπωση του νέου ΚΟΚ σε πλήρη, ολοκληρωμένη μορφή και όχι να προβεί σε συμπληρώματα, καταργήσεις άρθρων, τροποποιήσεις και παραπομπές του προηγούμενου νόμου 3542 του 2007 ο οποίος και αυτός παρέπεμπε σε ακόμη παλαιότερες διατάξεις περί «ζωήλατων οχημάτων» κ.α.

Το μέλλον είναι εδώ και λέγεται ηλεκτροκίνηση

Βαρυσήμαντη, όσο και αποκαλυπτική της ταχύτητας με την οποία θα διεισδύσουν στις πόλεις τα ηλεκτροκίνητα επαγγελματικά αυτοκίνητα είναι η συνέντευξη που παραχώρησε αποκλειστικά στο περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR, ο Niklas Gustafsson, δεύτερος στην ιεραρχία της VOLVO AB και επικεφαλής του τομέα βιώσιμης ανάπτυξης. Προηγούνται τα λεωφορεία, τα βαν διανομών και θα ακολουθήσουν τα φορτηγά των αστικών μεταφορών.

Όχι όμως τα βαριά φορτηγά. «Τα μεγάλων αποστάσεων φορτηγά Volvo, θα είναι ντίζελ και στο απώτερο μέλλον», ανέφερε μεταξύ άλλων. Εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, όσο και εντυπωσιακή για το μέλλον των πόλεων είναι η κοινωνική διάσταση της ηλεκτροκίνησης που δίνει ο Σουηδός αξιωματούχος. «Οι άνθρωποι θα επιλέγουν το πού θα ζήσουν αναλογιζόμενοι το επίπεδο των συγκοινωνιακών υποδομών», ανέφερε μεταξύ των άλλων.

Πραγματικά, κάθε απάντηση του κ. Gustafsson στις ερωτήσεις μας, θα λέγαμε βγάζουν είδηση ή αποκαλύπτουν μια άλλη διάσταση για το μέλλον της αυτοκίνησης. Πρέπει, όμως να αναφερθεί, ότι και στη χώρα μας, το θέμα της ηλεκτροκίνησης, όπως και των εναλλακτικών καυσίμων απασχολεί το υπ. Υποδομών και Μεταφορών και ήδη έχει προταθεί η ένταξη σχετικής μελέτης στο πρόγραμμα δημόσιων επενδύσεων του 2018 με σκοπό τη διερεύνηση και τον καθορισμό των κριτηρίων ανάπτυξης των υποδομών εναλλακτικών καυσίμων καθώς και των τεχνικών και κυρίως των οικονομικών μέτρων που θα πρέπει να ληφθούν υπόψη.

Σχετική, όσο και αποκαλυπτική των κυβερνητικών σχεδίων είναι η ομιλία του Γ.Γ. Υποδομών Μεταφορών Θάνου Βούρδα στο 1ο συνέδριο ηλεκτροκίνησης που δημοσιεύεται στις σελίδες του τεύχους που κυκλοφορεί.

Καλό Πάσχα & Καλή Ανάσταση