Δεκαοχτώ χρόνια πέρασαν από την πρώτη παρουσίαση του δημοφιλούς ΜΑΝ Lion’s City και πρόσφατα η γερμανική εταιρεία παρουσίασε το νέο μοντέλο με πληθώρα τεχνολογικών καινοτομιών. Ο νέος πετρελαιοκινητήρας D 15, σε συνδυασμό με το πρωτοποριακό σύστημα ΜΑΝ Efficient Hybrid και τη συνολική μείωση του απόβαρου, μειώνουν την κατανάλωση κατά 16%. Παράλληλα νέες προσθήκες στο δημοφιλές αστικό, όπως η ανεξάρτητη ανάρτηση, η τεχνολογία απορρόφησης κραδασμών, τα φώτα τύπου LED και το αναβαθμισμένο εσωτερικό εξασφαλίζουν αυξημένη αποδοτικότητα, άνεση και εργονομία. Ταξιδεύουμε στη Νυρεμβέργη όπου γνωρίζουμε από κοντά το νέο μοντέλο, και το οδηγούμε στους δρόμους της πόλης. Ας δούμε όμως πρώτα τις καινοτομίες του λεωφορείου και τα βασικά τεχνικά του χαρακτηριστικά.

Νέος ελαφρύτερος κινητήρας

Ο νέος, ελαφρύτερος και κάθετα τοποθετημένος κινητήρας MAN D 1556 LOH , ο οποίος ήδη συμμορφώνεται με το πρότυπο εκπομπών Euro 6d το οποίο θα τεθεί σε εφαρμογή για τους κατασκευαστές από την 1η Σεπτεμβρίου 2018, χρησιμοποιεί μόνο τεχνολογία SCR (Adblue). Αυτό σημαίνει ότι η ανακυκλοφορία καυσαερίων δεν είναι πλέον απαραίτητη και, σε συνδυασμό με το σύστημα αυτόματης αναγέννησης φίλτρων MAN CRT, οι εκπομπές οξειδίων του αζώτου μειώνονται δραστικά. Στον κινητήρα περιλαμβάνονται νέα χαλύβδινα έμβολα και κυρτές βαλβίδες, οι οποίες επιτρέπουν πίεση έγχυσης καυσίμου έως 2.500 bar.

Το θερμικό μάνατζμεντ του κινητήρα είναι βελτιωμένο ώστε να εξασφαλίζεται πως η θερμοκρασία στην εξαγωγή παραμένει σε υψηλά επίπεδα ακόμη και υπό συνθήκες μερικού φορτίου, για παράδειγμα σε διαδρομή χωρίς υψομετρικές εναλλαγές ή συνθήκες ρελαντί. Σε τέτοιες περιπτώσεις, η υψηλή θερμοκρασία στην εξαγωγή είναι επιθυμητή ώστε να δουλέψει αποτελεσματικά το σύστημα επεξεργασίας καυσαερίων και, επιπλέον, να μειωθεί ο χρόνος που απαιτείται για το ζέσταμα του κινητήρα. Επίσης, νέα είναι και η ρυθμιζόμενη αντλία για το σύστημα ψύξης η οποία προσαρμόζεται και καθορίζει τη λειτουργία της ανάλογα με τα φορτία/ρυθμό περιστροφής του κινητήρα.

Η απόδοση της αντλίας ρυθμίζεται συνεχώς από το 20% έως το 95% του συνολικού φάσματος λειτουργίας και όταν οι ανάγκες για ψύξη είναι χαμηλές, μπορεί να εξοικονομηθεί έως και 80% της μηχανικής ενέργειας που απαιτείται για τη λειτουργία της αντλίας του ψυκτικού υγρού. Ο εξακύλινδρος κινητήρας των εννιά λίτρων είναι διαθέσιμος στην έκδοση των 280 ίππων με μέγιστη ροπή 1.200 Nm από τις 800-1.600 σ.α.λ, στους 330 ίππους με μέγιστη ροπή 1.400 Nm στις 900-1.600 σ.α.λ και στον ισχυρότερο με 360 ίππους και ροπή 1.600 Nm στις 900-1.550 σ.α.λ.

Προαιρετικά, ο νέος κινητήρας D15 μπορεί να συνδυαστεί με τη μονάδα ΜΑΝ Efficient Hybrid. Πρόκειται για ένα υβριδικό σύστημα που υποστηρίζει τον πετρελαιοκινητήρα και μειώνει σημαντικά την κατανάλωση πετρελαίου και ρύπων, προσφέροντας αθόρυβες εκκινήσεις του λεωφορείου χωρίς να καταναλώνεται καύσιμο. Το σύστημα διαθέτει έναν ειδικό μετατροπέα στο στροφαλοφόρο που μετατρέπει τη μηχανική ενέργεια σε ηλεκτρική, όταν το όχημα επιβραδύνει και το φορτίο αυτό συλλέγεται σε έναν ειδικό πυκνωτή στην οροφή του οχήματος με την ονομασία Ultra Cap που είναι ελαφρύτερος από μια αντίστοιχη συστοιχία μπαταριών. Εν συνεχεία για να εκκινήσει ηλεκτρικά ο κινητήρας και να επιταχύνει το όχημα δέχεται ηλεκτρικό φορτίο από το Ultra Cap. Τέλος, το MAN EfficientHybrid περιλαμβάνει λειτουργία Start/Stop του κινητήρα.

Ανεξάρτητη ανάρτηση

Μια ακόμη σημαντική καινοτομία για το ΜΑΝ Lion’s City αποτελεί η ανεξάρτητη ανάρτηση. Εγγυάται μεγαλύτερη ακρίβεια, έλεγχο και σταθερότητα σε οποιαδήποτε ταχύτητα. Πλέον, οι κινήσεις του τροχού μεταφέρονται μόνο στη μια πλευρά, όταν ο τροχός κυλά εκτός του οδοστρώματος, καθώς οι κινήσεις του ενός τροχού δεν επηρεάζουν αυτές του άλλου. Με αυτό τον τρόπο βελτιώνονται επίσης τα κρατήματα του λεωφορείου καθώς και η κατευθυντικότητά του.

Τέλος, αλλαγές πραγματοποιήθηκαν και στα αμορτισέρ με τη νέα τεχνολογία PVC (Premium Comfort Valve) που ενισχύει την απόσβεση στις λακκούβες του οδοστρώματος.

Στο τιμόνι του Lion’s City

Ο χώρος οδήγησης του Lion’s City έχει σχεδιαστεί με έμφαση στην εργονομία, την άνεση και την ασφάλεια, ώστε στο τέλος της βάρδιας ο οδηγός να αισθάνεται ξεκούραστος. Ο πίνακας οργάνων μετακινείται συγχρόνως με την κίνηση του τιμονιού, και η εξοικείωση των χειριστηρίων του γίνεται γρήγορα. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του θύρα usb και αυξημένες αποθηκευτικές λύσεις, όπως δίχτυ για τα προσωπικά αντικείμενα και ένα κλειστό ντουλαπάκι. Η βασική ενσωματωμένη έγχρωμη οθόνη 4 ιντσών υψηλής ανάλυσης εξασφαλίζει επίσης μέγιστη ορατότητα και εμφανίζει σημαντικές λειτουργίες για την κατάσταση του οχήματος. Εξωτερικά οι καθρέφτες προσφέρουν καλή ορατότητα και αξίζει να αναφερθεί ότι ο μεσαίος –εσωτερικός– καθρέφτης είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενος.

Η εκκίνηση του κινητήρα γίνεται με κλειδί και ο θόρυβός του τόσο όταν εκκινεί όσο και όταν βρίσκεται σε λειτουργία παραμένει χαμηλός, ακόμη και στους πίσω επιβάτες. Γυρνώντας τον περιστροφικό διακόπτη στη θέση D ξεκινούμε και ακολουθούμε ένα τυπικό δρομολόγιο της αστικής γραμμής περιφερειακά της Νυρεμβέργης. Η αλλαγή της πρώτης από τη δεύτερη σχέση γίνεται στις 1.200 σ.α.λ στα 15 χλμ/ώρα, η δεύτερη από την Τρίτη στις 900 σ.α.λ στα 22 χλμ και η τρίτη από την τέταρτη στις 1.100 σ.α.λ. στα 33 χλμ/ώρα. Αξίζει να αναφερθεί ότι η τέταρτη σχέση παραμένει μέχρι τα 56 χλμ/ώρα, όπου αλλάζει με την πέμπτη, που πρακτικά σημαίνει ότι για μια διαδρομή αστικής γραμμής είναι η ιδανική σχέση. Αποφεύγονται περιττές αλλαγές, και εξασφαλίζουμε από τη μια οικονομία και από την άλλη πιο άνετες μετακινήσεις στους επιβάτες. Οι αλλαγές που επιτυγχάνει το αυτόματο κιβώτιο της Voith είναι εξαιρετικές με συνεχόμενη ισχύ, τόσο ως προς την ταχύτητά τους όσο και ως προς το κούμπωμά τους χωρίς να ακούγεται ο παραμικρός θόρυβος.

Άλλωστε διαθέτει το πρόγραμμα αλλαγής ταχυτήτων SensoTop που λαμβάνει υπόψη την τοπογραφία και προσφέρει βέλτιστους αριθμούς στροφών αλλαγής ταχύτητας και, κυρίως, μειωμένη κατανάλωση καυσίμου. Επίσης, η ανεξάρτητη ανάρτηση κάνει φανταστική δουλειά καθώς απορροφά καλύτερα τους κραδασμούς από τις λακκούβες του οδοστρώματος, και η κατευθυντικότητα και τα κρατήματα είναι σαφώς βελτιωμένα.

Τέλος, η λειτουργία Start/Stop πρόκειται να εξοικονομήσει αρκετά λίτρα πετρελαίου καθημερινά σε ένα αστικό λεωφορείο το οποίο εμπλέκεται συνεχώς σε συνθήκες πόλης με συνεχόμενα σταμάτα-ξεκίνα.

Με εμφάνιση λιονταριού

Οι πιο χαρακτηριστικές σχεδιαστικές λεπτομέρειες της μπροστινής πλευράς αφορούν τους εντυπωσιακούς προβολείς με λυχνίες LED, το χρωμιωμένο σήμα της ΜΑΝ και τέλος οι λεπτές εμπρός κολόνες οι οποίες, πέρα από τη χρησιμότητά τους, σχηματίζουν ένα κομψό διακοσμητικό στοιχείο προς την οροφή. Τα μεγάλα πλαϊνά παράθυρα προσδίδουν δυναμισμό και εκτείνονται αρκετά χαμηλά στις πλευρές του οχήματος. Τέλος, άλλη μια ξεχωριστή λεπτομέρεια είναι το τελείωμα στο πίσω μέρος. Το μαύρο χρώμα παραπέμπει στις οθόνες των κινητών τηλεφώνων, επιτρέποντας παράλληλα την εύκολη πρόσβαση στον κινητήρα. Η MAN έχει επίσης πραγματοποιήσει περαιτέρω βελτιώσεις στις πόρτες, οι οποίες είναι δέκα εκατοστά φαρδύτερες, έχουν ταχύτερη και άμεση κίνηση και η συντήρησή τους έχει περιοριστεί στο ελάχιστο.

Αλλαγές και στο εσωτερικό

Ευχάριστος και ιδιαίτερα προσεγμένος είναι και ο εσωτερικός χώρος, με απομίμηση ξύλου στο πάτωμα, απαλά χρώματα στις επενδύσεις και νέες χειρολαβές για τους όρθιους επιβάτες που παρέχουν πιο εργονομική λαβή. Παράλληλα, χάρη στο νέο σύστημα αγκύρωσης των θέσεων όπου η στήριξή τους γίνεται στα πλευρικά τοιχώματα, εξασφαλίζεται μεγαλύτερος χώρος κάτω από τα καθίσματα αφήνοντας έτσι ελεύθερο χώρο για τα πόδια των επιβατών αλλά και για την τοποθέτηση αντικειμένων, π.χ. σακίδια. Ταυτόχρονα γίνεται ευκολότερος ο καθαρισμός του πατώματος.

Φώτα Led

Πλέον, στο βασικό εξοπλισμό του Lion’s City περιλαμβάνονται φώτα Led, εμπρός-πίσω, που παρέχουν καλύτερες συνθήκες κατά τη βραδινή εργασία με βελτιωμένη ορατότητα. Αυτό συμβάλλει στην ασφάλεια και μειώνει το λειτουργικό κόστος. Εκτός από την ενεργειακή απόδοση, οι λαμπτήρες διαθέτουν μεγαλύτερη διάρκεια ζωής μέχρι 10.000 ώρες λειτουργίας και το κόστος αντικατάστασής τους είναι ελάχιστο σε σχέση με τις λυχνίες αλογόνου.

Στο εσωτερικό χρησιμοποιεί επίσης σύγχρονη τεχνολογία φωτισμού, με έμμεσο και προαιρετικό συνεχή φωτισμό LED, δημιουργώντας ζεστή ατμόσφαιρα. Τέλος, να αναφέρουμε ότι οι μηχανικοί έδωσαν ιδιαίτερη προσοχή στον σχεδιασμό του φωτισμού προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί η αντανάκλαση στο χώρο εργασίας του οδηγού.

Στο δια ταύτα το νέο Lion’s City έχει σχεδιαστεί σε λευκό χαρτί, με τους υπεύθυνους εξέλιξής του να καταφέρνουν τελικά να βελτιστοποιήσουν όλους τους κρίσιμους τομείς. Μειώνουν το συνολικό λειτουργικό κόστος, αυξάνουν την οικονομία του κινητήρα και παράλληλα δημιουργούν ένα αστικό λεωφορείο ξεκούραστο για τον οδηγό και άνετο για τους επιβάτες του. Θεωρείται βέβαια, ότι το νέο μοντέλο πρόκειται να πρωταγωνιστήσει στις αστικές συγκοινωνίες των ευρωπαϊκών πόλεων.