Η DAF διανύει περίοδο παχιών αγελάδων, με τις παραγγελίες και τις ταξινομήσεις να σπάνε κάθε ρεκόρ, και τις γραμμές παραγωγής να δουλεύουν τριπλή βάρδια για να ικανοποιηθεί η μεγάλη ζήτηση. Το 2018 έκλεισε με τους Ολλανδούς να αποσπούν μερίδιο 16,6% της ευρωπαϊκής αγοράς άνω των 16 τόνων, με την κυριαρχία σε τράκτορες 4x2 να συνεχίζει να αποτελεί καθεστώς στην Ε.Ε.: ούτε λίγο, ούτε πολύ, η DAF πούλησε πέρυσι 40.000 τράκτορες, και συνολικά 67.000 οχήματα. Τα σημαντικά νέα είναι ότι, για πρώτη φορά η DAF στρογγυλοκάθισε στη δεύτερη θέση των συνολικών ταξινομήσεων, πίσω μόνο από τη Mercedes, ενώ είναι πρώτη σε εφτά χώρες, και πρώτη εισαγόμενη μάρκα στη γερμανική αγορά. Πρόκειται για μία ζηλευτή θέση, η οποία όμως, δύσκολα θα βελτιωθεί περαιτέρω χωρίς έμφαση και σε άλλες κατηγορίες πέρα από τους τράκτορες για εθνική και διεθνή Μεταφορά.
Σε μία στιγμή που Mercedes, Scania, Volvo και Iveco έχουν λανσάρει σπέσιαλ σειρές –Arocs, XT, FMX και Eurotrakker αντίστοιχα, ειδικά για εργοτάξια και χωματουργικές εργασίες, το να μην ακολουθήσεις συνιστά μεγάλο ρίσκο. Μόνο τις επιλογές σε καμπίνες να δεις κάποιος για τα χωματουργικά Mercedes και Scania «χάνεται». Στη DAF λοιπόν, αποφάσισαν να αποδείξουν πως είναι εξίσου ανταγωνιστικοί και στο εργοστάσιο.
Νέοι άξονες
Στην Ανδαλουσία όπου βρεθήκαμε πρόσφατα, είχαμε στη διάθεσή μας 13 οχήματα, μονά φορτηγά και τράκτορες σε ενδεικτικές διαμορφώσεις. Όταν λέμε ενδεικτικές, εννοούμε ως προς τις απαιτήσεις των πελατών. Στον κατασκευαστικό/εργοταξιακό κλάδο, πέρα από τα ευνόητα (αξιοπιστία, σέρβις) οι πελάτες ενδιαφέρονται για πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Αριθμό αξόνων και δυνατότητες διαμόρφωσής τους και τοποθέτησης στο σασί. Το σασί ως προς την εκμετάλλευσή του, το ωφέλιμο, τους δυναμολήπτες, επιλογές σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και, οπωσδήποτε για τους πίσω άξονες. Μονοί ή συζυγείς, μονού υποβιβασμού ή με υποβιβασμό πλήμνης και πάει λέγοντας.
Αν και τα περισσότερα νέα οχήματα και εξαρτήματα ή μηχανικά μέρη, τα είχαμε δει στην έκθεση ΙΑΑ, στη Μάλαγα η DAF είχε κι άλλες καινοτομίες σε πρεμιέρα. Σημαντική ανάμεσά τους, ο νέος άξονας DAF 193N ικανότητας φόρτισης 10 τόνων, που συμπληρώνει την υφιστάμενη γκάμα στους 7,5, στους 8 και στους 9 τόνους. Η προσθήκη κρίνεται ως απαραίτητη, ειδικά για εφαρμογές του κατασκευαστικού κλάδου με υψηλή φόρτιση του εμπρός άξονα, όπως λ.χ., σε οχήματα που φέρουν βαρύ γερανό απευθείας πίσω από την καμπίνα.
Ο νέος άξονας συνδυάζεται με παραβολική ανάρτηση με τρία φύλλα σούστας, και μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο υπερφόρτωσης. Ο νέος άξονας είναι διαθέσιμος για όλα τα CF και XF με μονό εμπρός άξονα, σε συνδυασμό με τους κινητήρες MX-11 και ΜΧ13. Οι αναγνώστες μας θα αναρωτηθούν σχετικά με τις διαστάσεις των ελαστικών που τοποθετούνται σε παρόμοιο άξονα, και καθώς είχαμε την ίδια απορία, ρωτήσαμε τους μηχανικούς της εταιρείας. Θα τοποθετούνται λοιπόν ελαστικά 385 με προφίλ 55ή 65, της Goodyear. Επίσης νέος είναι ο μη κινητήριος τελευταίος πίσω άξονας DAF 160U των 7,5 τόνων, που αναρτάται σε ένα μόνο σημείο στο σασί. Προορίζεται για εφαρμογές όπου, ναι μεν το χαμηλό απόβαρο είναι σημαντικό, αλλά εξίσου απαραίτητη είναι και η στατική ικανότητα φόρτισης του άξονα, όπως σε φορτηγά που μεταφέρουν roll-off υλικά. Να σημειωθεί πως όλοι οι άξονες προέρχονται από την ίδια τη DAF, καθώς η εταιρεία σχεδιάζει, εξελίσσει και κατασκευάζει άξονες από το 1958.
Νέες διαμορφώσεις σασί και συνδυασμοί αξόνων
Νέο είναι και το 5άξονο CF 10x4 με τον μεσαίο (μη κινητήριο) άξονα, «τιμόνι». Πρόκειται για μία έκδοση σασί η οποία είναι δημοφιλής σε σαθρά εδάφη στην Ολλανδία κυρίως, χωρίς υπερβολικές κλίσεις, και με μικτό 50 τόνους. Τα πιο σημαντικά νέα πάντως για την ελληνική αγορά, κατά τη γνώμη μας, ήταν οι νέες διαθέσιμες διαμορφώσεις αξόνων στο σασί, με κυριότερη ανάμεσά τους, τα CF και XF 8x4 με συζυγή κινητήριο άξονα, και τελευταίο άξονα «τιμόνι». Όλες οι σχετικές εκδόσεις θα ονομάζονται FAW και θα αρχίσουν να διατίθενται αργότερα μέσα στο 2019. Η DAF για όσους δεν γνωρίζουν, έχει μια ιδιαίτερη τακτική στην ονοματοδοσία των φορτηγών της, με αρκτικόλεξα όπως FAD, FAT, FAX και πάει λέγοντας, να ορίζουν τη μετάδοση της κίνησης και τη διαμόρφωση του σασί χωρίς τα αρχικά γράμματα να προέρχονται από κάποια λέξη. Σε κάθε περίπτωση το FAW αναφέρεται σε μονό φορτηγό CF ή XF με tridem, πίσω τραπέζι τριών αξόνων. Το «τραπέζι» αποτελείται (ανάλογα με την παραγγελία) είτε από τον συζυγή SR1360T με μονό υποβιβασμό, είτε από τον HR1670T με υποβιβασμό πλήμνης και σύστημα διεύθυνσης στον τελευταίο άξονα.
Τα νέα 8x4 σασί FAW έχουν μέγιστο μικτό 37 τόνους και χάρη στον τελευταίο άξονα τιμόνι εντυπωσιακά μικρό κύκλο στροφής και ακρίβεια στο μανουβράρισμα. Τα FAW είναι ιδανικά ως ανατροπές, μπετονιέρες, για οχήματα με γερανό στην ουρά ή συνδυασμό γερανού και γάντζου. Προσωπικά μας φάνηκαν ιδανικά για περισυλλογή ανακυκλώσιμων υλικών σε αποθήκες με περιορισμένο χώρο.
Νέος τράκτορας XF FTM 8x4 για ειδική Μεταφορά
Πρεμιέρα και για τον τράκτορα XF FTM 8x4 στην Ισπανία, που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά στον ειδικό Τύπο. Στο πίσω τμήμα υπάρχει «τραπέζι» τριών αξόνων, και οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε (κινητήριο) συζυγή άξονα SR1360T ή HR1670T με τον πρώτο από το tridem (μη κινητήριο) άξονα να είναι και «τιμόνι». Όπως φαίνεται στην κάτω φωτογραφία, ο τράκτορας προορίζεται για χρήση ειδικών μεταφορών με ικανότητα έλξης μέχρι 120 τόνους. Η διαμόρφωση των αξόνων είναι τέτοια ώστε να μην υπάρχει πιθανότητα υπέρβασης των νόμιμων ορίων φόρτισής τους.
Το μεταξόνιο του σασί του XF FTM είναι 4,65 μέτρα, και γενικά οι διαστάσεις είναι σχετικά κόμπακτ για να υπάρχει ευελιξία στο μανουβράρισμα και ελευθερία επιλογής ως προς το σημείο που θα τοποθετηθεί το πέταλο. Αυτό είναι σημαντικό, ειδικά για εφαρμογές όπου τοποθετούνται πλατφόρμες/τρέιλερ με κοντό «λαιμό». Οι επιλογές ως προς τους άξονες που μπορούν να τοποθετηθούν, καλύπτουν σχεδόν κάθε φάσμα χρήσης.
Χωματουργικά LF και CF για εκτός δρόμου χρήση
Η μικρότερη σειρά φορτηγών της DAF, καλύπτει ένα φάσμα πιο ελαφριών εφαρμογών του κατασκευαστικού κλάδου, με πολλές διαμορφώσεις από τους 7,5 έως τους 19 τόνους μικτού. Μαζί με τις καθαρόαιμες, εκτός δρόμου διαμορφώσεις του CF (τράκτορες 6x4 FTT και 6x4 FAT, καθώς και μονά, 8x4 FAD) ξεχωρίζουν από τον ειδικά σχεδιασμένο προφυλακτήρα και τη «σπέσιαλ» γρίλια στη μάσκα. Η γωνία προσέγγισης εμποδίου είναι 25ο και η ελάχιστη απόσταση από το έδαφος 32 εκατοστά για το LF και 40 για το CF. Όλα τα DAF Construction είναι εφοδιασμένα με μία ατσάλινη ποδιά, πάχους 3 χιλιοστών που προστατεύει το ψυγείο, ενώ, πίσω από την πόρτα του οδηγού υπάρχει ειδικό σκαλοπάτι που συνεχίζει με χειρολαβές προς την οροφή για να μπορεί εύκολα και με ασφάλεια ο οδηγός να επιβλέπει τη φόρτωση. Επίσης, όλα τα οχήματα αυτής της κατηγορίας φέρουν ειδικό λογισμικό «off-road» για το κιβώτιο ταχυτήτων ως τμήμα του στάνταρ εξοπλισμού.
Στο ορυχείο
Στα στενά χρονικά περιθώρια μίας δημοσιογραφικής παρουσίασης, οδηγήσαμε αρκετά από τα οχήματα που ήταν διαθέσιμα, με έμφαση στα μονά, 8x4 CF και XF με ανατροπή. Έχοντας μετρήσει και δοκιμάσει ήδη DAF CF 480 8x4 FAD, ελάχιστα αλλάζουν ως προς τις σημειώσεις μας. Χωρίς τυμπανοκρουσίες και φανφάρες, τα DAF έχουν κατορθώσει να βελτιωθούν σημαντικά. Φορτωμένα στον αυτοκινητόδρομο, είναι ευθύβολα σαν τρένο, ειδικά το CF με τη μικρή καμπίνα, είναι εκπληκτικό στο ζύγισμα του τιμονιού. Εντυπωσιακή είναι η δουλειά που έχει γίνει στην ηχομόνωση, η οποία έχει ως αποτέλεσμα να ακούγεται μόνο ένα θρόϊσμα από τους πλαϊνούς καθρέπτες, καθώς η γραμμή μετάδοσης κίνησης απλά δεν έχει ηχητικό ίχνος.
Το κιβώτιο TraXon είναι από τα καλύτερα της αγοράς, απλά, ποτέ δεν εκτιμήσαμε τη λειτουργία «ECO on» η οποία απαγορεύει το κικντάουν και κάποια κατεβάσματα. Επί της ουσίας, κανένα πρόβλημα, καθώς και απενεργοποιείται, και με το πέρασμα στη λειτουργία «Offroad» το κιβώτιο της ZF γαζώνει, και δεν σε κρεμάει πουθενά. Σε πολύ μεγάλες κλίσεις, όλα τα τετράξονα DAF δεν αντιμετωπίζουν κανένα θέμα, και είναι σίγουρα ανάμεσα στις κορυφαίες προτάσεις της αγοράς.
Αυτό που δεν είχαμε προσέξει είναι το πόσο γυμνασμένος είναι πλέον ο 11λιτρος στα 450 hp (μέχρι πρότινος είχε 440 hp). Είναι σαν να αυξήθηκε ο κυβισμός του κι όχι μόνο η ισχύς. Σε συνδυασμό με μια άξια προσοχής διαφορά βάρους σε σχέση με τον 13λιτρο, αποτελεί μια ενδιαφέρουσα εναλλακτική πρόταση. Πολύ δυνατό σημείο των DAF παραμένει η τρομερή απόδοση του μηχανόφρενου σε πολύ χαμηλές στροφές –είναι κάτι που δεν παύει να μας εντυπωσιάζει.
Τα σημεία κριτικής αφορούν κυρίως στο έξτρα πλαίσιο των παραθύρων στα CF, που ναι μεν δεν επηρεάζει την ορατότητα, αλλά είναι ένας μικρός αναχρονισμός σε μία καμπίνα που εντυπωσιάζει και τον πιο απαιτητικό οδηγό. Όσο για τον διάκοσμο, από τη στιγμή που λανσαρίστηκε η νέα μονάδα για τον κλιματισμό, όλα δείχνουν καλύτερα. Γενικά, όπως και στους τράκτορες, έτσι και στα τετράξονα DAF, έχουμε την ίδια αίσθηση. Αν κάνεις ένα δρομολόγιο, θα βολευτείς τόσο πολύ με την ευχρηστία τους, την πρακτικότητα, και την άνεση με την οποία κάνουν τη δουλειά τους, που δεν θα κοιτάξεις αλλού. Λίγα οχήματα μπορούν να ανταγωνιστούν ένα CF 480 8x4 στο εργοτάξιο.
Γραμμή μετάδοσης κίνησης
Στα χωματουργικά DAF τοποθετείται όλη η γκάμα κινητηρων και κιβωτίων της εταιρείας. Ειδικά για τους κινητήρες, οι μηχανικοί επεδίωξαν να αποδίδουν τη μέγιστη ροπή σε όσο το δυνατόν πιο χαμηλές στροφές. Ο Paccar MX-11 των 10,8 λίτρων και ο Paccar MX-13 των 12,9 για τα DAF CF και XF καλύπτουν ένα φάσμα ισχύος ααπό 299 έως 530 hp και αποδίδουν τη μέγιστη ροπή κάτω από τις 1.000 σ.α.λ. και συνδυάζονται με αυτοματοποιημένο κιβώτιο TraXon τελευταίας γενιάς με 12 ή 16 σχέσεις. Παρότι στα οχήματα διεθνομεταφοράς η DAF διαθέτει σχεδόν αποκλειστικά αυτοματοποιημένα κιβώτια, στα χωματουργικά, αλλά και για ειδική Μεταφορά δίνει τη δυνατότητα παραγγελίας κι ενός μηχανικού κιβωτίου με 16 σχέσεις για τον MX-11 και τον MX-13 καθώς, υπάρχει ακόμη ζήτηση στην αγορά.
Για ήπιες, ως προς το μικτό βάρος και την τοπογραφία της διαδρομής-εφαρμογές, το DAF CF είναι διαθέσιμο και με τον κινητήρα PX-7 των 6,7 λίτρων σε δύο εκδόσεις ισχύος στα 234 και 325 hp. Για τα LF, οι επιλογές είναι ακόμη περισσότερες, και ξεκινούν από τον μικρούλη τετρακύλινδορ PX-4 των 3,9 λίτρων, τον επίσης τετρακύλινδρο Paccar PX-5 (4,5 λίτρα) και τον ΡΧ-7. Με αυτό τον τρόπο, καλύπτεται ένα ευρύτατο φάσμα εφαρμογών και τεχνικών απαιτήσεων, από 156 έως 325 hp. Το ίδιο ισχύει και για τα κιβώτια ταχυτήτων, με 5, 6, 9 ή 12 σχέσεις, μηχανικά, αυτοματοποιημένα και πλήρως αυτόματα με μετατροπέα ροπής.
Δυναμολήπτες για κάθε εργασία
Η DAF προσφέρει όλες σχεδόν τις πιθανές επιλογές σε δυναμολήπτες (ΡΤΟ) για ανατροπές, μπετονιέρες και γερανοφόρα οχήματα. Υπάρχει ΡΤΟ κινητήρα τοποθετημένο στη θέση «1 η ώρα» σε σχέση με ένδειξη ρολογιού, μέγιστης ροπής 1.000 Nm, άλλο στη θέση 11, για απευθείας τοποθέτηση της αντλίας και άλλα ΡΤΟ που «κάθονται» στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Η DAF προσφέρει πρακτικά άπειρες δυνατότητες στους υπερκατακευαστές, με διάφορους τύπους modules (ονόματι ΒΑΜ) τοποθετημένων από τη γραμμή παραγωγής, τρύπες σε διάφορες διατάξεις στην ουρά του σασί και πολλά ακόμη, για εύκολη ανάρτηση και τοποθέτηση, ακόμη και πολύ ιδιαίτερων κατασκευών. Το ίδιο ισχύει και για τα ηλεκτρονικά ελέγχου από την καμπίνα, ή το αντίστροφο, έξω από αυτή, που συνδέονται με τα αντίστοιχα συστήματα του οχήματος μέσω CAN bus.
Τέλος, ως προς τις υπηρεσίες μετά την πώληση, διατίθενται πολλά «πακέτα» υποστήριξης, που καλύπτουν κάθε πιθανή ανάγκη, με κορυφαίο το λεγόμενο Uptime, με εγγύηση διαθεσιμότητας του οχήματος εντός λίγων ωρών, ακόμη και σε περίπτωση σοβαρής βλάβης, καθώς και προληπτική συντήρηση για όχημα και υπερκατασκευή και ΡΤΟ μέσω τηλεματικής.