Η DAF «σπάει» ταμεία στην Ευρώπη, ειδικά σε τράκτορες 4x2 όπου, εδώ και χρόνια είναι ο ηγέτης των ταξινομήσεων –συνολικά το 2018 βρέθηκε στη δεύτερη θέση της ευρωπαϊκής αγοράς, και για να διατηρήσει τη φρενήρη ανοδική της πορεία χρειάζεται το ίδιο «σουξέ» και στον κατασκευαστικό κλάδο.

Η DAF διανύει περίοδο παχιών αγελάδων, με τις παραγγελίες και τις ταξινομήσεις να σπάνε κάθε ρεκόρ, και τις γραμμές παραγωγής να δουλεύουν τριπλή βάρδια για να ικανοποιηθεί η μεγάλη ζήτηση. Το 2018 έκλεισε με τους Ολλανδούς να αποσπούν μερίδιο 16,6% της ευρωπαϊκής αγοράς άνω των 16 τόνων, με την κυριαρχία σε τράκτορες 4x2 να συνεχίζει να αποτελεί καθεστώς στην Ε.Ε.: ούτε λίγο, ούτε πολύ, η DAF πούλησε πέρυσι 40.000 τράκτορες, και συνολικά 67.000 οχήματα. Τα σημαντικά νέα είναι ότι, για πρώτη φορά η DAF στρογγυλοκάθισε στη δεύτερη θέση των συνολικών ταξινομήσεων, πίσω μόνο από τη Mercedes, ενώ είναι πρώτη σε εφτά χώρες, και πρώτη εισαγόμενη μάρκα στη γερμανική αγορά. Πρόκειται για μία ζηλευτή θέση, η οποία όμως, δύσκολα θα βελτιωθεί περαιτέρω χωρίς έμφαση και σε άλλες κατηγορίες πέρα από τους τράκτορες για εθνική και διεθνή Μεταφορά.

Σε μία στιγμή που Mercedes, Scania, Volvo και Iveco έχουν λανσάρει σπέσιαλ σειρές –Arocs, XT, FMX και Eurotrakker αντίστοιχα, ειδικά για εργοτάξια και χωματουργικές εργασίες, το να μην ακολουθήσεις συνιστά μεγάλο ρίσκο. Μόνο τις επιλογές σε καμπίνες να δεις κάποιος για τα χωματουργικά Mercedes και Scania «χάνεται». Στη DAF λοιπόν, αποφάσισαν να αποδείξουν πως είναι εξίσου ανταγωνιστικοί και στο εργοτάξιο.

Νέοι άξονες

Στην Ανδαλουσία όπου βρεθήκαμε πρόσφατα, είχαμε στη διάθεσή μας 13 οχήματα, μονά φορτηγά και τράκτορες σε ενδεικτικές διαμορφώσεις. Όταν λέμε ενδεικτικές, εννοούμε ως προς τις απαιτήσεις των πελατών. Στον κατασκευαστικό/εργοταξιακό κλάδο, πέρα από τα ευνόητα (αξιοπιστία, σέρβις) οι πελάτες ενδιαφέρονται για πολύ συγκεκριμένα πράγματα. Αριθμό αξόνων και δυνατότητες διαμόρφωσής τους και τοποθέτησης στο σασί. Το σασί ως προς την εκμετάλλευσή του, το ωφέλιμο, τους δυναμολήπτες, επιλογές σε γραμμή μετάδοσης κίνησης και, οπωσδήποτε για τους πίσω άξονες. Μονοί ή συζυγείς, μονού υποβιβασμού ή με υποβιβασμό πλήμνης και πάει λέγοντας.

Αν και τα περισσότερα νέα οχήματα και εξαρτήματα ή μηχανικά μέρη, τα είχαμε δει στην έκθεση ΙΑΑ, στη Μάλαγα η DAF είχε κι άλλες καινοτομίες σε πρεμιέρα. Σημαντική ανάμεσά τους, ο νέος άξονας DAF 193N ικανότητας φόρτισης 10 τόνων, που συμπληρώνει την υφιστάμενη γκάμα στους 7,5, στους 8 και στους 9 τόνους. Η προσθήκη κρίνεται ως απαραίτητη, ειδικά για εφαρμογές του κατασκευαστικού κλάδου με υψηλή φόρτιση του εμπρός άξονα, όπως λ.χ., σε οχήματα που φέρουν βαρύ γερανό απευθείας πίσω από την καμπίνα.

Ο νέος άξονας συνδυάζεται με παραβολική ανάρτηση με τρία φύλλα σούστας, και μειώνει σημαντικά τον κίνδυνο υπερφόρτωσης. Ο νέος άξονας είναι διαθέσιμος για όλα τα CF και XF με μονό εμπρός άξονα, σε συνδυασμό με τους κινητήρες MX-11 και ΜΧ13. Οι αναγνώστες μας θα αναρωτηθούν σχετικά με τις διαστάσεις των ελαστικών που τοποθετούνται σε παρόμοιο άξονα, και καθώς είχαμε την ίδια απορία, ρωτήσαμε τους μηχανικούς της εταιρείας. Θα τοποθετούνται λοιπόν ελαστικά 385 με προφίλ 55 ή 65, της Goodyear. Επίσης νέος είναι ο μη κινητήριος τελευταίος πίσω άξονας DAF 160U των 7,5 τόνων, που αναρτάται σε ένα μόνο σημείο στο σασί. Προορίζεται για εφαρμογές όπου, ναι μεν το χαμηλό απόβαρο είναι σημαντικό, αλλά εξίσου απαραίτητη είναι και η στατική ικανότητα φόρτισης του άξονα, όπως σε φορτηγά που μεταφέρουν roll-off υλικά. Να σημειωθεί πως όλοι οι άξονες προέρχονται από την ίδια τη DAF, καθώς η εταιρεία σχεδιάζει, εξελίσσει και κατασκευάζει άξονες από το 1958.

Διαβάστε περισσότερα στο τελευταίο τεύχος του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.