Η τελευταία γενιά του Mitsubishi L200 μοιάζει να λανσαρίστηκε χθες, έχουν περάσει όμως ήδη τρία χρόνια από την παρουσίασή της. Ένα χρονικό διάστημα κατά το οποίο η κατηγορία όχι μόνο έγινε σημαντικά πιο πολυπληθής με νέους παίκτες να διεκδικούν μερίδια αγοράς, αλλά και εμφανώς πιο πολυτελής ως προς τον εξοπλισμό των οχημάτων, με τους πελάτες να απαιτούν σχεδόν πρωτοφανείς ανέσεις για οχήματα που κάποτε ήταν, θα λέγαμε, σπαρτιάτικα. Προκειμένου να απαντήσει στις απαιτήσεις της εποχής και με αφορμή τα 40 χρόνια από το πρώτο L200, η Mitsubishi μόλις παρουσίασε λοιπόν, την έκτη γενιά του μοντέλου.

Πρωταρχικό μέλημα ήταν ο εκτεταμένος ανασχεδιασμός του αμαξώματος. Το λουκ της υφιστάμενης γενιάς έδειχνε πλέον κάπως άτολμο και ιδιαίτερα χαμηλών τόνων, και τα σχεδιαστικά ήθη της εποχής επιτάσσουν πολύ πιο δυναμικό χαρακτήρα, με τεράστια μάσκα που παραπέμπει στα τελευταίας εσοδείας SUV της φίρμας. Ακολούθως, το νέο μοντέλο προικίστηκε με νέα συστήματα ενεργητικής ασφάλειας, κι ένα καινούργιο αυτόματο κιβώτιο. Κοντολογίς, αυτές είναι και συνολικά όλες οι αλλαγές που έχουν σημασία για τον επαγγελματία.

Μπορεί να μην ακούγονται πολλές, αλλά 2.400 τμήματα του οχήματος είναι καινούργια –διόλου άσχημα, αν σκεφτεί κανείς πως ένα pick-up συνήθως μένει ίδιο κι απαράλλαχτο στην αγορά εφτά με οχτώ χρόνια, και η Mitsubishi τα έκανε όλα αυτά μετά την πάροδο μόλις τριών ετών.

«Άγριες διαθέσεις»

Οπτικά, η κύρια αλλαγή είναι το εμπρός μέρος του οχήματος με τη μάσκα να δείχνει άγριες διαθέσεις. Καταφέρνει να εντάσσεται πλήρως στη μόδα των ημερών με τις υπερμεγέθεις γρίλιεςκαι τη γυμνασμένη παρουσία. Η μεγαλύτερη διαφορά, και αυτή ου ξεχωρίζει ουσιαστικά, το νέο μοντέλο από το προηγούμενο, είναι η νέα θέση των φωτιστικών σωμάτων: είναι τώρα τοποθετημένα 100 χιλιοστά πιο ψηλά, απέχοντας συνολικά από το έδαφος 700 χιλιοστά. Αυτό δεν έγινε αποκλειστικά και μόνο για αισθητικούς λόγους για να δείχνει πιο δεμένο το αυτοκίνητο αλλά γιατί διασχίζοντας υψηλά υδάτινα εμπόδια ή ποτάμι, τα φώτα παραμένουν έξω από το νερό κάνοντας τη δουλειά τους, να φωτίζουν δηλαδή, το δρόμο εμπρός.

Νέας σχεδίασης είναι τα πλαϊνά και πίσω πάνελ του αμαξώματος, ενώ τα πίσω φωτιστικά σώματα είναι ιδιαίτερα ευμεγέθη. Συνολικά, είναι δύσκολο να μη γυρίσεις να χαζέψεις το νέο μοντέλο –η φυσική του παρουσία «φωνάζει» από μακριά, σε πλήρη αντίθεση με τη συγκρατημένη φιγούρα του προηγούμενου. Αναλογιζόμενοι το πόσο γρήγορα προχώρησε η Mitsubishi στην αντικατάσταση του L200, μία έξυπνη κίνηση ήταν να κρατήσει την καρότσα ίδια κι απαράλλαχτη σε διαστάσεις και εκμετάλλευση, καθώς όλα τα αξεσουάρ του προηγούμενου μοντέλου ταιριάζουν και μπορούν να χρησιμοποιηθούν και στο καινούργιο. Βάρη, διαστάσεις παραμένουν ως είχαν: το μέγιστο απόβαρο είναι στα 1.040 κιλά για διπλοκάμπινο L200, το μέγιστο ωφέλιμο μήκος φόρτωσης στα 1.520 χιλιοστά, ενώ ως προς το ωφέλιμο πλάτος, μια ευρωπαλέτα χωράει άνετα.

Νέο σασμάν, επεμβάσεις στο σασί

Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν τώρα κι ένα νέο αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτητων με έξι σχέσεις με το γνωστό σύστημα τετρακίνησης Super-Select 4WD. Στην πρώτη παγκόσμια παρουσίαση στην Ταϊλάνδη, τα αυτοκίνητα που οδηγήσαμε είχαν τον γνωστό τουρμποντίζελ κινητήρα των 2,4 λίτρων, με ισχύ 178 hp, αλλά ούτε οι ίδιοι οι παριστάμενοι μηχανικοί του κατασκευαστή μπορούσαν να μας επιβεβαιώσουν αν αυτό θα είναι το μηχανικό σύνολο το οποίο θα φοράνε τα αυτοκίνητα όταν θα ξεκινήσει η διάθεσή τους στην Ευρώπη, φέτος το καλοκαίρι. Συγκεκριμένα, απομένει να επιλέξουν αν θα χρησιμοποιηθεί μία ελαφρώς φρεσκαρισμένη εκδοχή του, ώστε να καλύπτει τις τελευταίες αντιρρυπαντικές προδιαγραφές Euro 6d, ή θα επιλέξουν να τοποθετήσουν άλλο κινητήρα, μικρότερου κυβισμού. Είτε έτσι, είτε αλλιώς, το νέο αυτόματο κιβώτιο είναι πολύ ικανοποιητικό στη λειτουργία του, με τη μία έξτρα σχέση και την κλιμάκωση που διαθέτει να κρατά χαμηλότερα τον ρυθμό περιστροφής του κινητήρα, να μειώνει θόρυβο και κατανάλωση και να πραγματοποιεί σωστές, πολύ ομαλές και γρήγορες αλλαγές σχέσεων.

Από εκεί και πέρα, έχουν βελτιωθεί στοιχεία του σασί που αναβαθμίζουν τα δυναμικά χαρακτηριστικά στο δρόμο και εκτός δρόμου. Συγκεκριμένα, έχουν τοποθετηθεί μεγαλύτερα αμορτισέρ στην πίσω ανάρτηση και μεγαλύτερες δισκόπλακες εμπρός. Το L200 είχε έτσι κι αλλιώς εξαιρετικά αποτελεσματικό σύστημα πέδησης, τώρα δείχνει να διαθέτει ακόμη πιο ακριβή σε αίσθηση και αποτελεσματικά σε απόδοση φρένα.

Εκεί πάντως που είναι πιο απτά τα οφέλη από τις αλλαγές είναι στον πίσω άξονα. Η σκληρή απόσβεση και τα χοροπηδητά στις εγκάρσιες ανωμαλίες είναι τώρα σαφώς πιο ήπια και αποδεκτά από τον οδηγό. Δεν έχουμε να κάνουμε με το πιο άνετο pick-up που υπάρχει, αλλά η βελτίωση είναι μεγάλη. Τη Mitsubishi έτσι κι αλλιώς την ενδιαφέρει περισσότερο μια νέα αρχή, ονόματι «engineered Beyond Tough» -το L200 πρέπει να είναι άθραυστο και ικανό να πάει παντού.

Νέο Super-Select και επιλογή τετρακίνησης ανάλογα με το τερέν

Σημαντικές είναι και οι επεμβάσεις στο σύστημα τετρακίνησης που, είναι από μόνο του ένας από τους βασικούς λόγους της δημοφιλίας του Mitsubishi σε όλες τις αγορές. Πέρα από τα γνωστά (κοντές σχέσεις, δυνατότητα μετάδοσης της κίνησης σε όλους τους τροχούς ασχέτως ταχύτητας κ.λπ.) ο οδηγός έχει τώρα στη διάθεσή του και επιλογές ανάλογα με το τερέν στο οποίο κινείται. Χώμα, λάσπη και χιόνι, άμμος και βράχοι, είναι τα τέσσερα προγράμματα που μπορείς να επιλέξεις από τον αντίστοιχο περιστροφικό επιλογέα. Σε κάθε διαφορετική θέση του επιλογέα, τα ηλεκτρονικά αλλάζουν αυτόματα την απόκριση του γκαζιού, και επιλέγουν το πλέον κατάλληλο σετάρισμα για το σύστημα τετρακίνησης ώστε να προσφέρεται πάντα η μέγιστη δυνατή πρόσφυση. Στο πλαίσιο της δοκιμής, και τα 4 συστήματα έδειξαν να είναι αρκούντως «έξυπνα» και να αντιλαμβάνονται το είδος της επιφάνειας όπου κινείται το όχημα.

Σημαντική βοήθεια στη δουλειά στο χωράφι, ή σε εκτός δρόμου περιπέτειες προσφέρει και το νέο σύστημα συγκράτησης σε κατωφέρειες, Hill Descent Control, που δουλεύει με διαφορετικό τρόπο από το σύνολο σχεδόν του ανταγωνισμού. Ειδικά σε ακραίες καταβάσεις εκτός δρόμου είναι έως και σωτήριο. Άσχετα από την κλίση, θα διατηρήσει απαρέγκλιτα την επιλεγμένη ταχύτητα κίνησης, με την προϋπόθεση πως δεν υπερβαίνει τα 12 χλμ./ ώρα. Σε αντίθεση με άλλα οχήματα της κατηγορίας που αφήνουν το όχημα να επιταχύνει έως τη μέγιστη ταχύτητα που επιτρέπει το HDC. Όταν κατεβαίνεις «λασπουριά» με 40% κλίση, αυτό που δεν θα ήθελες, είναι να επιταχύνει το όχημα και να σε τρομάξει ή να φύγει ανεξέλεγκτο προς τα κάτω.

Αναβαθμισμένος εξοπλισμός

Για τους επαγγελματίες που ψάχνουν όχημα της κατηγορίας, η ασφάλεια είναι εξίσου σημαντική, και η Mitsubishi μόνο φειδωλή δεν είναι σε αυτό τον τομέα. Τα νέα στοιχεία ενεργητικής ασφάλειας περιλαμβάνουν τώρα κάμερα με πεδίο κάλυψης 360ο (bird’s eye view) που είναι ιδιαίτερα χρήσιμη όταν περνάς από στενά περάσματα και υπάρχει κίνδυνος να πληγώσεις το αμάξωμα σε εμπόδια (ξύλα, πέτρες) που είναι κρυμμένα από το οπτικό σου πεδίο.

Η λίστα του βασικού και προαιρετικού εξοπλισμού είναι μακρά, κι ενδεικτικά, σε αυτή περιλαμβάνονται σύστημα θέασης τυφλής γωνίας με Lane Changing Assist, σύστημα πρόληψης εμπρόσθιας σύγκρουσης, υποβοήθηση πέδησης, Rear Cross Traffic Alert –που «βλέπει» δεξιά αριστερά στο πίσω μέρος της καρότσας όταν κάνεις όπισθεν για να βγεις από ένα πάρκινγκ και πάει λέγοντας. Απ' όλο τον μακρύ κατάλογο πάντως, το κατά πάσα πιθανότητα πιο χρήσιμο στην καθημερινή εργασία, είναι το Ultrasonic Misacceleration Mitigation System. Σκοπός του δεν είναι μόνο να κερδίσει τη θέση του μεγαλύτερου… γλωσσοδέτη που σκέφτηκε πρόσφατα εταιρεία αυτοκινήτου, αλλά να αποφύγει κάποιες ιδιαίτερα ακριβές μικροσυγκρούσεις: όταν μανουβράρεις μέσα σε κάποια π.χ., αποθήκη, θα φρενάρει αυτόματα αν διαγνώσει πως πας να χτυπήσεις εμπόδιο που δεν έχεις αντιληφθεί. Όποιος έχει πέσει πάνω σε κάποια παλέτα ή σωρό με τούβλα ξέρει πολύ καλά τι εννοούμε.

Αφήσαμε τελευταία την καμπίνα, καθώς οι αλλαγές στο εσωτερικό του L200 έκτης γενιάς είναι μικρότερης έκτασης. Με μία φράση, οι διαστάσεις και ο διάκοσμος παραμένουν ως είχαν. Προστέθηκαν μαλακά υλικά πάνω στο τούνελ της μετάδοσης, χερούλια στις κάθετες κολώνες (B-pillars) και σύστημα εξαερισμού με ακροφύσια και στην οροφή. Το τελευταίο βοηθάει να ανακυκλώνεται ο αέρας από το εμπρός τμήμα της καμπίνας, και να ενισχύει την απόδοση του κλιματιστικού ώστε να δροσίζονται πιο αποτελεσματικά οι πίσω επιβάτες. Οι θύρες USB τέλος, είναι τώρα τέσσερις, δύο στην κεντρική κονσόλα και δύο πίσω.

Κινητήρες, τιμές και εκδόσεις για την ευρωπαϊκή, και κατά συνέπεια, την ελληνική αγορά, θα οριστικοποιηθούν όσο πλησιάζει η πρεμιέρα του οχήματος στη Γηραιά Ήπειρο. Μέχρι τότε, απ’ όσα διαπιστώσαμε σε αυτή τη σύντομη πρώτη επαφή, το νέο L200 είναι πραγματικά ενδιαφέρον. Πάντα είχε την εικόνα «εργαλείου» και η Mitsubishi ενίσχυσε ακόμη πιο πολύ την εικόνα του ακάματου εργάτη που, εκτός δρόμου δεν σταματά πουθενά, και ταυτόχρονα αποπνέει αέρα μοντέρνου SUV. Καλή είναι οι εξευγενισμένη συμπεριφορά στη άσφαλτο, αλλά ομάδα που κερδίζει δεν την αλλάζεις, και οι Ιάπωνες δεν πείραξαν το επιθετικό στήσιμο της κατασκευής για αμφίβολα οφέλη σε ασφάλτινες επιφάνειες. Το οπτικό κομμάτι αντίθετα, άλλαξε και μάλιστα πολύ, ο εξοπλισμός είναι για πρώτη φορά σημείο αναφοράς, και το L200 δείχνει ικανό να ξεχωρίσει σε μία κατηγορία όπου πραγματικά δεν ξέρεις πού να πρωτοκοιτάξεις.