Με μήκος 8,3 μέτρων και δυνατότητα μεταφοράς 52 επιβατών, το ηλεκτροκίνητο Karsan Atak Electric είναι ένα αστικό midi λεωφορείο που υπόσχεται αυτονομία 300 χλμ., προτάσσοντας τον πλούσιο εξοπλισμό, τον high-tech χαρακτήρα, τη συμφέρουσα σχέση τιμής – αξίας και το κύρος που του προσδίδει η ηλεκτρική γραμμή κίνησης της BMW i.

Ταξιδεύουμε μέχρι το Μόναχο της Γερμανίας, προκειμένου να παραστούμε στην εκδήλωση «Νέος Ορισμός για την Κινητικότητα» που διοργάνωσε η Karsan, αλλά και για να έχουμε μια πρώτη οδηγική επαφή με το νέο της ηλεκτρικό λεωφορείο -το Atak Electric- στην Ακαδημία Οδήγησης της BMW, από την οποία προέρχονται τόσο ο ηλεκτροκινητήρας όσο και οι μπαταρίες του λεωφορείου.

Η έναρξη της παραγωγής του Atak Electric αναμένεται τώρα μέσα στον Αύγουστο και η τιμή του θα ξεκινάει από τις 330.000 ευρώ, ενώ για όσους το παραγγείλουν μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο, θα διατίθεται σε προσφορά αντί του ποσού των 310.000 ευρώ, γεγονός που βελτιώνει περαιτέρω την ήδη πολύ καλή σχέση τιμής αξίας του οχήματος. Η κατασκευή του θα γίνεται στο εργοστάσιο της Karsan στη Χασανάγκα έξω από την Προύσα, το οποίο καταλαμβάνει έκταση 200.000 τ.μ. και έχει μέγιστη ετήσια παραγωγική δυνατότητα 65.000 οχημάτων. Ο χρόνος παράδοσης του ηλεκτρικού Atak από τη στιγμή της παραγγελίας, είναι μόλις τέσσερις μήνες.

«Σε συνεργασία με τη BMW, που είναι μια πρωτοπόρος μάρκα της αυτοκινητοβιομηχανίας όσον αφορά τις τεχνολογίες ηλεκτρικών οχημάτων, παράγουμε ηλεκτροκίνητες λύσεις μαζικής μεταφοράς για όλο τον κόσμο. Είμαστε ενθουσιασμένοι που λανσάρουμε το Atak Electric, πρωτοποριακό προϊόν στην αγορά, με τη μεγάλη του αυτονομία, τις μοναδικές τεχνολογίες και διαστάσεις, και με εντελώς καινούργια εμφάνιση. Μια 100% τουρκική μάρκα, γίναμε επιπλέον η πρώτη εταιρεία που ανέπτυξε και άρχισε τη μαζική παραγωγή δύο ηλεκτρικών οχημάτων σε ένα χρόνο», δήλωσε περιχαρής ο CEO της Karsan, κ. Okan Bas. Στην ερώτησή μας για το αν η Karsan επέλεξε ως συνεργάτιδα τη BMW για λόγους κύρους, το αφεντικό της τούρκικης εταιρείας απάντησε: «Σίγουρα το image παίζει σημαντικό ρόλο στο μάρκετινγκ, αλλά στόχος μας ήταν η αξιοπιστία της τεχνολογίας ηλεκτροκίνησης, καθώς το σύστημα της BMW i είναι δοκιμασμένο χρόνια τώρα στην πράξη». Μιλώντας για το τμήμα R&D (έρευνας και ανάπτυξης) της εταιρείας, το οποίο απασχολεί σήμερα περί τα 100 άτομα, ρωτήσαμε τον επικεφαλής της Karsan για το αν δουλεύουν πάνω στις τεχνολογίες αυτόνομης οδήγησης. «Έχουμε ξεκινήσει να ασχολούμαστε, αλλά η παραγωγή τέτοιων οχημάτων αργεί ακόμα. Χρειαζόμαστε τουλάχιστον ένα-δύο χρόνια για να παρουσιάσουμε κάποιο αυτόνομο λεωφορείο σε πρωτότυπη μορφή», απάντησε ο κ. Okan Bas.

Ξεχωριστή εμφάνιση και high-tech εσωτερικό

Μετά το τέλος της δημοσιογραφικής παρουσίασης, οδηγηθήκαμε στην πίστα για να δούμε για πρώτη φορά το νέο ηλεκτρικό λεωφορείο της Karsan. Πριν καν ασχοληθείς με τα ιδιαίτερα τεχνολογικά χαρακτηριστικά του, το Atak Electric σε κερδίζει με τη μορφή του. Το σωληνωτό χαμηλού δαπέδου αμάξωμά του διαθέτει όμορφη σχεδίαση με καμπύλες γραμμές, με τις σωστά μετρημένες διαστάσεις του να το κάνουν να φαίνεται ιδιαίτερα «συμπαγές». Ξεχωρίζουν τα φωτιστικά σώματα, τα οποία είναι τεχνολογίας LED, ενώ ειδικά τα πίσω συμβάλουν τα μέγιστα στη δημιουργία μιας ξεχωριστής πίσω όψης.

Περνώντας στο εσωτερικό του Atak Electric από την μπροστινή πόρτα, της οποίας η απόσταση από το έδαφος μπορεί να πέσει μέχρι και τα 27 εκ., το πρώτο πράγμα που παρατηρείς είναι ο προσεγμένος χώρος οδήγησης, ο οποίος μπορεί να είναι μερικώς ή πλήρως απομονωμένος από τους επιβάτες. Ο οδηγός έχει στη διάθεσή του ένα κάθισμα με αεροανάρτηση της ISRI οκτώ ρυθμίσεων, όπως και ένα δερμάτινο τιμόνι που θυμίζει τα αντίστοιχα των ΙΧ. Αυτό που κάνει τη διαφορά, όμως, είναι ο πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων των 12,3 ιντσών, στον οποίο απεικονίζονται όλες οι βασικές πληροφορίες που αφορούν στο όχημα, όπως η κατάσταση της φόρτισης, η κατανάλωση, η αυτονομία κ.α. Ιδιαίτερα προσεγμένη είναι και η εργονομία, με τα χειριστήρια να είναι εύχρηστα και να βρίσκονται στις σωστές θέσεις και αποστάσεις από τον οδηγό. Επιτυχημένη είναι επίσης η τοποθέτηση της οθόνης αφής των 10,1 ιντσών στην κορυφή της κεντρικής κονσόλας, μέσω της οποίας γίνεται ο χειρισμός βασικών λειτουργιών του οχήματος. Επιπλέον, την άνεση του οδηγού φροντίζουν το σύστημα κλιματισμού των 4 kW, όπως και αυτό της θέρμανσης των 5 kW.

Ιδιαίτερα αποδοτική είναι και η διαχείριση της θερμοκρασίας του χώρου των μέχρι και 52 επιβατών (διάβασε τον σχετικό πίνακα), όπου έχει τοποθετηθεί ένα σύστημα A/C με Invertor απόδοσης 22 kW. Το air condition με αντλία θερμότητας 18 kW, εξασφαλίζει τη ζεστασιά τις κρύες ημέρες του χειμώνα, όπως και το συμπληρωματικό σύστημα θέρμανσης των 7 kW που βρίσκεται τοποθετημένο στα πλευρικά τοιχώματα του οχήματος.

Διαβάστε περισσότερα στο τεύχους Αυγούστου (376) του ΤΡΟΧΟΙ & TIR που κυκλοφορεί στα περίπτερα Ελλάδας και Κύπρου.