Τροχοί & TIR

50 χρόνια Scania V8: Τι λένε οι αυτοκινητιστές

Οικογένεια Λιβάνιου: Ο V8 από τη Σέριφο Η οικογένεια Λιβάνιου δραστηριοποιείται αρκετές δεκαετίες στη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τη Σέριφο. Σήμερα τα ηνία της επιχείρησης έχει αναλάβει η νέα
Πέμπτη 03/10/2019 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Ο Κώστας Λιβάνιος με το Scania του.
Ο Κώστας Λιβάνιος με το Scania του.

Οικογένεια Λιβάνιου: Ο V8 από τη Σέριφο

Η οικογένεια Λιβάνιου δραστηριοποιείται αρκετές δεκαετίες στη μεταφορά εμπορευμάτων από και προς τη Σέριφο. Σήμερα τα ηνία της επιχείρησης έχει αναλάβει η νέα γενιά, με επικεφαλής τον Κώστα Λιβάνιο ο οποίος οδηγεί τα φορτηγά τους μάρκας Scania.

«Από το 1988 πορευόμαστε μόνο με φορτηγά του κορυφαίου Σουηδού κατασκευαστή από τα οποία έχουμε μείνει ευχαριστημένοι σε όλους τους τομείς. Ειδικότερα ο V8 κινητήρας έχει πολλή δύναμη και βγάζει υψηλή ροπή από χαμηλές στροφές. Το γκάζι του είναι αυτό που με συναρπάζει. Σε βαριά φορτία και δύσκολες διαδρομές δεν έχει αντίπαλο το Scania. Επίσης είναι αξιόπιστη σαν μάρκα με λίγες ζημιές και αβαρίες. Το αγαπημένο μου μοντέλο είναι το 164 580. Πρόσφατα αγοράσαμε έναν τράκτορα R από τον οποίο είμαστε επίσης ικανοποιημένοι».

Σπύρος Νάκος Scania 141. Δύναμη και αξιοπιστία

Ο Σπύρος Νάκος είναι ιδιοκτήτης μύλων από τη Λιβαδειά και στο στόλο της εταιρείας του ανήκουν Ι.Χ. φορτηγά μάρκας Scania. Ανάμεσά τους ξεχωρίζει το πρώτο του επαγγελματικό αυτοκίνητο, ένα τριαξονικό Scania 141 το οποίο εκτελεί δρομολόγια εντός και εκτός νομού. «Το Scania με τον κινητήρα V8 έχει δύο χαρακτηριστικά. Δύναμη και αξιοπιστία: Δύναμη γιατί ό,τι φορτίο και να του φορτώσεις, περπατάει πολύ δυνατά και σταθερά στο δρόμο. Άλλωστε αυτή ήταν διαχρονικά η επιτυχία του V8 κινητήρα, να κινείται γρήγορα στις ανηφόρες της εθνικής οδού, εκεί που τα υπόλοιπα φορτηγά κατεβάζουν ταχύτητα.

Το δεύτερο χαρακτηριστικό του είναι η αξιοπιστία γιατί είναι μοντέλο του1976 και σήμερα, 43 χρόνια μετά, δεν μας έχει παρουσιάσει κανένα πρόβλημα. Το προσέχουμε όμως και το διατηρούμε σε άριστη κατάσταση. Ό,τι ανταλλακτικό βάζουμε πάνω του είναι γνήσιο. Το μόνο σίγουρο είναι ότι όποιος μεταφορέας αγοράσει Scania με V8 κινητήρα θα έχει δίπλα του για πάντα το πιο ισχυρό εργαλείο δουλειάς».

Νίκος Φιλίππου Ο Βασιλιάς του βουνού

Ο Νίκος Φιλίππου από τη Ζαγορά Πηλίου εργάζεται ως οδηγός στην εταιρεία Ζαγορίν τα τελευταία 25 χρόνια. Από τα χέρια του έχουν περάσει διάφορα φορτηγά μάρκας Scania και σήμερα οδηγεί ένα συρόμενο R 620.

«Για μένα ο τίτλος Βασιλιάς του δρόμου που έχει αποκτήσει η σουηδική εταιρεία τα λέει όλα. Ο V8 κινητήρας είναι πανίσχυρος και αυτό αποδεικνύεται στη δύσκολη γραμμή που δουλεύουμε στο Πήλιο. Ο κινητήρας είναι τόσο καλά κατασκευασμένος για να αντεπεξέρχεται σε δύσκολες συνθήκες χωρίς να παρουσιάζει το παραμικρό πρόβλημα. Μου φτιάχνει τη διάθεση να οδηγώ το συγκεκριμένο φορτηγό. Είναι δυνατό, άνετο και ξεκούραστο στο δρόμο. Όποιος οδήγησε Scania με V8 κινητήρα, δεν συμβιβάζεται με κάτι άλλο».

Ο πρώτος πελάτης Scania V8

Μπορεί να χρειάστηκε μεγάλη κινητοποίηση και έρευνα που παραπέμπει σε ντετέκτιβ, αλλά στελέχη της Scania, με σημαντική βοήθεια από φίλους της μάρκας και διάφορα κλαμπ, κατάφεραν να εντοπίσουν τον άνθρωπο που αγόρασε το πρώτο Scania V8 που βγήκε από τη γραμμή παραγωγής. Πρόκειται για τον Σουηδό Χένρικ Όλσον, 81 ετών σήμερα, ο οποίος στα τέλη της δεκαετίας του ’60 έψαχνε ένα φορτηγό για να αντικαταστήσει το αειθαλές Scania LS76 που χρησιμοποιούσε μέχρι τότε η μεταφορική του εταιρεία, για τη μεταφορά ξυλείας στα δάση του Βάρμλαντ στη δυτική Σουηδία.

Ο Όλσον είχε ήδη υπογράψει τα χαρτιά για την αγορά ενός νέου Scania, όταν μια μέρα τον κάλεσε ο πωλητής της τοπικής αντιπροσωπείας για να τον ενημερώσει ότι, υπάρχουν φήμες πως, επίκειται το λανσάρισμα νέου μοντέλου, και πως θα ήταν V8. «Αν θες, ακυρώνουμε την παραγγελία, και θα γίνεις ο πρώτος που θα παραλάβει ένα LBT140».

Επιτέλους, πραγματική ισχύς

Τελικά, ο Όλσον δεν το σκέφτηκε και πολύ: «Τα 350 hp του νέου V8 ήταν εξωπραγματική επίδοση για εκείνη την εποχή, το LS76 με το ζόρι έβγαζε 260 hp. Το V8 ήταν μάννα εξ ουρανού, γιατί πράγματι χρειαζόμασταν δύναμη για να σκαρφαλώνουμε τις λασπωμένες ανηφόρες φορτωμένοι ξυλεία και το LBT140 σου έδινε μια αίσθηση σιγουριάς πως δεν θα δυσκολευτεί πουθενά», είχε πει τότε.

Ο Όλσον τελικά, αγόρασε κάμποσα από τα V8 Scania πρώτης γενιάς. Όχι πως το πρώτο LBT140 ήταν τέλειο –η τεράστια ισχύς διέλυσε δύο φορές τον άξονα μετάδοσης κίνησης. «Δεν με ένοιαξε, γιατί η υποστήριξη από τη Scania ήταν μοναδική, ίσα ίσα ο σεβασμός στον πελάτη με έκανε να αγοράσω πολλά ακόμη φορτηγά, συν βέβαια το γεγονός ότι, το V8 ήταν ένα φοβερό όχημα».

Μετά από 20 χρόνια ο Όλσον πούλησε τη μεταφορική του εταιρεία και έπιασε δουλειά στην τοπική ομοσπονδία αυτοκινητιστών. Βαδίζοντας στην ένατη δεκαετία της ζωής του, το πάθος για τα οχήματα παραμένει άσβεστο, και αυτές τις μέρες περιμένει την παράδοση του νέου του, ηλεκτρικού, αυτοκινήτου. «Πάντα με ενδιέφερε η τεχνολογία οχημάτων, οπότε, ναι, προφανώς και ήμουν περίεργος για την ηλεκτρική γραμμή μετάδοσης κίνησης. Το προηγούμενο που είχα ήταν συναρπαστικό, αστραπιαία επιτάχυνση, άμεση απόκριση, απόλυτη ησυχία. Αν μπορούσα σε αυτή την ηλικία να ξαναγίνω επαγγελματίας οδηγός, θα ήθελα σίγουρα να οδηγήσω ένα ηλεκτρικό φορτηγό».

Όσο για το πρώτο Scania V8, μετά από τέσσερα χρόνια και 600.000 χιλιόμετρα, αντικαταστάθηκε με καινούργιο, ίδιο, μοντέλο, και δυστυχώς κανείς δεν μπόρεσε να ανακαλύψει τι απέγινε όταν έφυγε από τα χέρια του πρώτου πελάτη V8 στον κόσμο.

Στο ίδιο τεύχος #378

PreviousNext