Το πρόσθετο κόστος των τελωνειακών δασμών σε περίπτωση ενός άτακτου Brexit, εκτιμάται σε περίπου 5,7 δισ. ευρώ. Επιπλέον, ο τερματισμός του ελεύθερου εμπορίου θα μπορούσε να επιφέρει βλαβερές διαταραχές στο μοντέλο λειτουργίας του κλάδου, με το κόστος μόνο ενός λεπτού διακοπής της παραγωγής στο Ηνωμένο Βασίλειο να ανέρχεται σε 54.700 ευρώ (50.000 λίρες).
Οι παραπάνω καταστροφικές συνέπειες είναι μερικές μόνο από αυτές που θα βιώσει το σύνολο της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας στην περίπτωση ενός Brexit χωρίς συμφωνία. «Η αποχώρηση του Ηνωμένου Βασιλείου από την ΕΕ χωρίς συμφωνία θα προκαλέσει μια δραματική αλλαγή στους εμπορικούς όρους, με δισεκατομμύρια ευρώ δασμών που απειλούν να επηρεάσουν τις επιλογές των καταναλωτών και στις δύο πλευρές της Μάγχης», υπογράμμισαν με κοινή τους ανακοίνωση η Ένωση Ευρωπαίων Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), η Ένωση Ευρωπαίων Προμηθευτών Αυτοκινήτων και 21 εθνικές ενώσεις, ανάμεσά τους η γερμανική (VDA) και η γαλλική (CCFA).
«Το Brexit δεν είναι μόνο ένα βρετανικό πρόβλημα», τόνισε μεταξύ άλλων ο πρόεδρος της γαλλικής ένωσης CCFA, Christian Peugeot, με τον Γερμανό ομόλογό του από τη VDA, Bernhard Mattes, να αποτυπώνει τη γερμανική οπτική, λέγοντας: «Λυπούμαστε για το Brexit. Το Ην. Βασίλειο είναι ένας σημαντικός παίκτης στην αλυσίδα της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας. Οι περισσότερες από 100 μονάδες παραγωγής καθώς και τα τμήματα έρευνας και ανάπτυξης που βρίσκονται στο Ην. Βασίλειο, αποδεικνύουν τη δέσμευσή μας στην τοπική αγορά, η οποία αποτελεί και τη μεγαλύτερη της ΕΕ. Κατά την άποψη της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας, λοιπόν, πρέπει να γίνουν όλα όσα χρειάζεται προκειμένου να διατηρηθεί η ελεύθερη κυκλοφορία των εμπορευμάτων, των υπηρεσιών, η ελευθερία των κεφαλαίων και η ελεύθερη κυκλοφορία των εργαζομένων μεταξύ του Ηνωμένου Βασιλείου και της ΕΕ».
«Το εμπόριο χωρίς εμπόδια είναι ζωτικής σημασίας για τη συνέχιση της επιτυχίας της ευρωπαϊκής αυτοκινητοβιομηχανίας, η οποία διαθέτει περίπου 230 μονάδες συναρμολόγησης και παραγωγής σε ολόκληρη την ΕΕ», τόνισε ο Γενικός Γραμματέας της ACEA, Erik Jonnaert, με τον ομόλογό του από την CLEPA, Sigrid de Vries, να συμπληρώνει λέγοντας: «Ένα μόνο όχημα αποτελείται από περίπου 30.000 μέρη, πολλά από τα οποία διασχίζουν τα σύνορα αρκετές φορές, γεγονός που καθιστά το εμπόριο χωρίς εμπόδια και δασμούς ζωτικής σημασίας».
Πόσοι Ευρωπαίοι εργάζονται στην αυτοκινητοβιομηχανία
Σημειώνεται, επίσης, πως μείζονος σημασίας πρόβλημα είναι και η απασχόληση, καθώς η αυτοκινητοβιομηχανία είναι ένας από τους πιο σημαντικούς κλάδους της Ευρώπης, παράγοντας ετησίως 19,1 εκ. οχήματα και απασχολώντας στον ευρύτερο τομέα (άμεσες και έμμεσες θέσεις) 13,8 εκ. ανθρώπους. Το παραπάνω σημαίνει πως το 6,1% ή περίπου ο ένας στους δεκαέξι εργαζόμενους της Ευρώπης, απασχολείται στην αυτοκινητοβιομηχανία.
Από την άλλη, περισσότερες από 2,6 εκ. είναι οι άμεσες θέσεις εργασίας στον τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας στα κράτη μέλη της ΕΕ, σύμφωνα με στοιχεία της EUROSTAT από το 2017. Όπως ήταν αναμενόμενο, πρώτη με διαφορά χώρα είναι η Γερμανία με περίπου 870.000 σχετικές θέσεις εργασίας, ακολουθούμενη από τη Γαλλία, την Πολωνία, το Ην. Βασίλειο και τη Ρουμανία. Ομοίως αναμενόμενο ήταν δυστυχώς πως η χώρα μας βρίσκεται στις τελευταίες θέσεις της σχετικής λίστας, περνώντας μονάχα τη Δανία και τη μικροσκοπική Κύπρο. Σημειώνεται, πως απουσιάζουν τα στοιχεία του Λουξεμβούργου και της Μάλτας.