Τροχοί & TIR

Καμιά αλλαγή στη λειτουργία των ΚΤΕΛ

Αλλαγές μόνο προς το καλύτερο έρχονται για το έργο και τη λειτουργία των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ, ενώ βαίνει προς παράταση για δυο χρόνια το ισχύον καθεστώς το οποίο λήγει στις 31/12/19, αλλ
από Μανώλης Αγριμανάκης | Τετάρτη 09/10/2019 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Στην πράξη, είναι τα ΚΤΕΛ αυτά που επιδοτούν την κοινωνική πολιτική της κάθε κυβέρνησης, υπογράμμισε ο κ. Φάτσιος, παραθέτοντας και τους σχετικούς αριθμούς.
Στην πράξη, είναι τα ΚΤΕΛ αυτά που επιδοτούν την κοινωνική πολιτική της κάθε κυβέρνησης, υπογράμμισε ο κ. Φάτσιος, παραθέτοντας και τους σχετικούς αριθμούς.

Αλλαγές μόνο προς το καλύτερο έρχονται για το έργο και τη λειτουργία των υπεραστικών λεωφορείων των ΚΤΕΛ, ενώ βαίνει προς παράταση για δυο χρόνια το ισχύον καθεστώς το οποίο λήγει στις 31/12/19, αλλά πρόκειται να παραταθεί, όπως αποκάλυψε στο περιοδικό μας ο πρόεδρος της ΠΟΑΥΣ, Σοφοκλής Φάτσιος, μετά από μια σειρά συναντήσεων που είχε με όλους τους συναρμόδιους υπουργούς και υφυπουργούς της κυβέρνησης στους οποίους και έθεσε «επί τάπητος» όλα τα τρέχοντα θέματα που απασχολούν τον Κλάδο. «Παντού, στο υπουργείο Οικονομικών, στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, στο υπ. Ανάπτυξης, το κλίμα ήταν ιδιαίτερα θετικό, οι υπουργοί άκουσαν τις θέσεις και τις προτάσεις μας, αναγνώρισαν το τεράστιο κοινωνικό έργο που επιτελούν τα υπεραστικά λεωφορεία και δεσμεύτηκαν ότι θα ικανοποιήσουν πλήρως τα αιτήματά μας», τόνισε ο κ. Φάτσιος, αναφέροντας στη συνέχεια αναλυτικότερα τα αποτελέσματα των συναντήσεών του.

Μακρόχρονη παράταση έναρξης των Διαγωνιστικών Διαδικασιών

Η λήξη στο τέλος του τρέχοντος έτους του ισχύοντος καθεστώτος πρόκειται να παραταθεί, καθώς η κυβέρνηση συμφωνεί να κάνει χρήση του δικαιώματός της και να ζητήσει διετή παράταση στην εφαρμογή της κοινοτικής οδηγίας που προβλέπει πως το αργότερο μέχρι 31/12/19, τα κράτη μέλη θα πρέπει να προβαίνουν σε διαγωνιστικές διαδικασίες για την ανάθεση του μεταφορικού έργου.

Το δικαίωμα παράτασης είχαν ζητήσει πριν μερικούς μήνες έξι χώρες – μέλη της ΕΕ, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα εκπροσωπούμενη από τον πρώην υπουργό Μεταφορών, Χρήστο Σπίρτζη, το αίτημα έγινε τότε δεκτό και πλέον η σημερινή κυβέρνηση πρόκειται να ασκήσει αυτό το δικαίωμα για παράταση του ισχύοντος καθεστώτος για δύο χρόνια.

«Αν μετά από δύο χρόνια γίνουν οι σχετικές αλλαγές σε νομοθετικό επίπεδο και προκηρυχθούν οι διαγωνισμοί, θα χρειαστεί ένα διάστημα τουλάχιστον ενός χρόνου ακόμη για να ολοκληρωθούν…», ανέφερε σχετικά ο κ. Φάτσιος.

«…Οπότε, και τότε, θα είναι τα ΚΤΕΛ, τα οποία θα έχουν όλες τις απαιτούμενες προϋποθέσεις για να κερδίσουν αυτούς τους διαγωνισμούς, γιατί μόνο τα ΚΤΕΛ διαθέτουν σήμερα έναν τεράστιο στόλο λεωφορείων «ΥΠΕΡΑΣΤΙΚΟΥ τύπου», όπως προβλέπεται από την κοινοτική οδηγία», αποκάλυψε στο περιοδικό μας ο πρόεδρος της ΠΟΑΥΣ, αφήνοντας φυσικά να εννοηθεί ότι τα τουριστικά λεωφορεία δεν πληρούν τις απαιτούμενες από την κοινοτική νομοθεσία τεχνικές προδιαγραφές.

Πέρα όμως από το τυπικό μέρος, πρακτικά σήμερα δεν διαφαίνεται κάποιος φορέας ικανός να αναλάβει το μεταφορικό έργο π.χ. μιας Περιφέρειας, συνδέοντας με τακτά δρομολόγια τις πρωτεύουσες των νομών με Αθήνα και Θεσσαλονίκη και με απαιτήσεις υποχρεωτικής εκτέλεσης πλήθους διαδρομών μεταξύ πόλεων και χωριών, με δρομολόγια προς άγονες γραμμές, έστω και με πληρότητα δύο ή πέντε επιβατών. Αυτό το μεταφορικό έργο είναι τεράστιο και προϋποθέτει επάρκεια στόλου λεωφορείων, με διαθεσιμότητα και εφεδρικών οχημάτων, με υποδομές σύγχρονων σταθμών για την εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού κ.α.

Η μεγάλη αποκάλυψη

Στο σημείο αυτό, ο κ. Φάτσιος μας αποκάλυψε: «είναι λάθος αυτό που πιστεύουν πολλοί, ότι δηλαδή, εμείς δεν θέλουμε διαγωνισμούς και αλλαγή του ισχύοντος καθεστώτος. Εμείς όχι μόνο είμαστε έτοιμοι να κερδίσουμε αυτούς τους διαγωνισμούς, αλλά θέλουμε και την αλλαγή αυτή, η οποία πέρα των άλλων θα μας απαλλάξει από το τεράστιο κόστος των μειωμένων εισιτηρίων, για τα οποία επικρατεί σήμερα η εντύπωση ότι το κράτος με τις επιδοτήσεις που μας δίνει καλύπτει τη διαφορά».

«Αυτό είναι λάθος. Το σωστό είναι ότι το κράτος καλύπτει ένα μέρος αυτής της διαφοράς. Για παράδειγμα, το ετήσιο κόστος των φοιτητικών εισιτηρίων είναι για τα ΚΤΕΛ 19,5 εκ. ευρώ και το κράτος μας δίνει 7,5 εκ. ευρώ. Για ΑμΕΑ το κόστος είναι 8,5 εκ. ευρώ και το κράτος μας δίνει 3,5 εκ. ευρώ. Μεταφέρουμε καθημερινά 350.000 μαθητές δωρεάν από απομακρυσμένα ή μη χωριά προς τις πόλεις, δρομολόγια συνήθως δύσκολα, και εμείς εισπράττουμε το 48% του κόστους αυτών των μεταφορών, ενώ δεν καλύπτονται οι εκπτώσεις που έχουν οι στρατιωτικοί στις μετακινήσεις τους με τα λεωφορεία μας». Στην πράξη, εξηγεί ο κ. Φάτσιος, είναι τα ΚΤΕΛ αυτά που επιδοτούν την κοινωνική πολιτική που ασκεί η κάθε κυβέρνηση και μάλιστα χωρίς να επιβαρύνουν τον κρατικό προϋπολογισμό.

Παραμένει ο τεκμαρτός φόρος στις μεταβιβάσεις και μειώνεται ο ΦΠΑ

Εξαιρετικής σημασίας με ευνοϊκά για τον Κλάδο αποτελέσματα εξελίχθηκε η συνάντηση του κ. Φάτσιου με τον υπουργό Οικονομικών κ. Σταϊκούρα, ο οποίος υποσχέθηκε τη μείωση του ΦΠΑ στα εισιτήρια των ΚΤΕΛ από το 24% στο 13%, γεγονός που θα επιφέρει άμεσα την ισόποση μείωση του κόστους των εισιτηρίων κάνοντας τα υπεραστικά λεωφορεία πιο ανταγωνιστικά στους πολίτες.

Επιπλέον, ο υπουργός Οικονομικών έκανε δεκτό το αίτημα του κ. Φάτσιου για τη διατήρηση του ισχύοντος νόμου που αφορά στις μεταβιβάσεις των λεωφορείων για τρία ακόμη χρόνια. Πρόκειται για την τεκμαρτή φορολόγηση με βάση τον αριθμό των θέσεων και την παλαιότητα του λεωφορείου, στοιχεία από τα οποία προκύπτει ένα μικρό ποσό φόρου και με αυτό εξαντλείται η φορολογική υποχρέωση του υπόχρεου.

Παράταση προγραμμάτων επιδότησης

Επιτυχή έκβαση είχε και η συνάντηση του προέδρου της ΠΟΑΥΣ, Σοφοκλή Φάτσιου, με τον υπουργό Ανάπτυξης Άδωνι Γεωργιάδη, ο οποίος έδωσε παράταση στην υποβολή των σχεδίων για υπαγωγή των ΚΤΕΛ σε συγκεκριμένα αναπτυξιακά προγράμματα που αφορούν στη συγχρηματοδότηση υποδομών για τους σταθμούς, έξυπνες εφαρμογές κράτησης θέσεων και αγοράς εισι-τηρίων από τα κινητά τηλέφωνα. Το ύψος των προγραμμάτων αυτών είναι 12,5 εκ. ευρώ για τα Υπεραστικά λεωφορεία και 4,5 εκ. ευρώ για τα αστικά με τον κ. Φάτσιο να ζητά την αύξησή τους κατά δύο εκ. ευρώ.

Εγκάρδιο κλίμα συνάντησε ο κ. Φάτσιος κατά την επίσκεψή του στον πρόεδρο της Βουλής, κ. Τασούλα, και κατόπιν στο υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών όπου είχε μακρά συζήτηση «εφ΄ όλης της ύλης» με τον υπουργό, Κώστα Καραμανλή, και τον υφυπουργό, Γιάννη Κεφαλογιάννη.

«Αποκόμισα μια πολύ καλή εντύπωση, αφενός γιατί διαπίστωσα ότι ήταν γνώστες των θεμάτων της επιβατικής μεταφοράς και του έργου που επιτελούν τα ΚΤΕΛ και αφετέρου γιατί εκδήλωσαν ζωηρό ενδιαφέρον για την παραπέρα βελτίωση της ποιότητας των υπεραστικών μεταφορών και επίσης φάνηκαν θετικοί στο να δοθούν λύσεις στα τρέχοντα προβλήματα των λεωφορειούχων. «Ο κ. Καραμανλής γνώριζε τα πάντα για τα ΚΤΕΛ και θεωρώ ότι θα είναι κοντά μας», ανέφερε σχετικά ο κ. Φάτσιος. Κλείνοντας να υπενθυμίσουμε ότι η ετήσια γενική συνέλευση της ΠΟΑΥΣ πραγματοποιείται φέτος στα Ιωάννινα στις 5 του Οκτώβρη και έχουν προσκληθεί να παραβρεθούν ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο πρόεδρος της Βουλής, η πολιτική ηγεσία του υπ. Υποδομών και Μεταφορών και υπουργοί συναρμόδιων υπουργείων, Περιφερειάρχες και άλλοι επίσημοι.

Γραμμές ΟΑΣΘ στο ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης

Για ορισμένες γραμμές με προορισμούς εκτός του πολεοδομικού συγκροτήματος της Θεσσαλονίκης, οι οποίες σήμερα εκτελούνται με λεωφορεία του ΟΑΣΘ, έχει αποφασιστεί η εκτέλεσή τους από το υπεραστικό ΚΤΕΛ της Θεσσαλονίκης και αυτό με γνώμονα την καλύτερη εξυπηρέτηση του επιβατικού κοινού, καθώς ο αριθμός των διαθέσιμων αστικών λεωφορείων δεν επαρκεί για την κάλυψη των απαιτούμενων δρομολογίων με αποτέλεσμα να προκαλούνται μεγάλες καθυστερήσεις. Από την άλλη πλευρά, υπάρχει διαθεσιμότητα υπεραστικών λεωφορείων για την εκτέλεση συχνότερων δρομολογίων και μάλιστα με το ίδιο κόμιστρο του ενός (1) ευρώ.

Ωστόσο, προέκυψαν δύο θέματα τα οποία και θα πρέπει να επιλυθούν για να ξεκινήσει το συγκοινωνιακό έργο. Το πρώτο έχει να κάνει με την καταβολή της κρατικής αποζημίωσης που προκύπτει, αν αυτή θα πρέπει να καταβάλλεται μέσω του ΟΑΣΘ ή απευθείας από τον κρατικό προϋπολογισμό. Το δεύτερο θέμα, έρχεται από τα τουριστικά λεωφορεία, τα οποία αντέδρασαν για την απευθείας αυτή ανάθεση ζητώντας τη διενέργεια διαγωνισμού, που όμως αυτό δεν προβλέπεται από το ισχύον καθεστώς και από αυτά που αναφέρονται στην παρούσα συνέντευξη του προέδρου της ΠΟΑΣ Σοφοκλή Φάτσιου.

Την εξέλιξη του θέματος παρακολουθούμε και τυχόν επίσημες ανακοινώσεις θα αναρτηθούν στην ιστοσελίδα μας www. troxoikaitir.gr ενώ για το θέμα θα γίνει ενημέρωση των υπεραστικών λεωφορειούχων κατά την πανελλαδική συνέλευση της ΠΟΑΥΣ στα Ιωάννινα στις 5 του Οκτώβρη.

PreviousNext