Τροχοί & TIR

Έρευνα: Οι 4 βασικές αιτίες πρόκλησης ατυχημάτων

Έρευνα του Ευρωβαρόμετρου αποκαλύπτει ποιες είναι οι βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Πώς, αλήθεια, συμπεριφέρονται όταν κρατούν το τιμόνι οι Ευρωπαίοι; Ποια είναι η επίδοση των Ελλήνων
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Τετάρτη 15/01/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Έρευνα του Ευρωβαρόμετρου αποκαλύπτει ποιες είναι οι βασικές αιτίες πρόκλησης τροχαίων ατυχημάτων. Πώς, αλήθεια, συμπεριφέρονται όταν κρατούν το τιμόνι οι Ευρωπαίοι; Ποια είναι η επίδοση των Ελλήνων;

Τουλάχιστον ένας στους δύο Ευρωπαίους οδηγούς μιλάει στο κινητό του τηλέφωνο κατά τη διάρκεια της οδήγησης (54%), ένα ποσοστό μειωμένο κατά 3% σε σχέση με το 2017. Το παραπάνω ανέδειξε -μεταξύ άλλων- η νέα έρευνα του Ευρωβαρόμετρου σχετικά με την οδική ασφάλεια, που πραγματοποιήθηκε σε συνεργασία με το ίδρυμα Fondation Vinci Autoroutes. Σε αυτή, συμμετείχαν 12.418 ερωτηθέντες από 11 ευρωπαϊκές χώρες, ανάμεσα στις οποίες ήταν και η Ελλάδα. Αναλύοντας το προφίλ των ερωτηθέντων, διαπιστώθηκε ότι το μεγαλύτερο ποσοστό απόσπασης της προσοχής λόγω χρήσης του κινητού, το έχουν οι Ολλανδοί με 80% και τους ακολουθούν οι Ιταλοί με 72% και οι Ισπανοί με 60%. Πιο τυπικοί σε αυτό το θέμα αποδεικνύονται οι Πολωνοί με ποσοστό 30%, ενώ η Ελλάδα βρίσκεται πάνω από τον μέσο όρο (54%) με ποσοστό 57%.

Δεύτερη αιτία πρόκλησης τροχαίων σύμφωνα με την έρευνα, είναι η οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών. Συγκεκριμένα, παρά τη μείωση κατά 7% σε σχέση με το 2017, το 49% των οδηγών εξακολουθεί να διατηρεί αυτή τη δυνητικά θανάσιμη συνήθεια. Η χώρα που έχει την άποψη ότι οι οδηγοί της κυκλοφορούν υπό την επήρεια αλκοόλ ή ναρκωτικών είναι η Γερμανία με 67% και την ακολουθεί η Πολωνία με 59% και η Ισπανία με 58%. Πιο σωστοί οδηγοί σε αυτή την κατηγορία αποδεικνύονται οι Βρετανοί με 38%, ενώ στην Ελλάδα το αντίστοιχο ποσοστό είναι 46%, μειωμένο κατά 8% συγκριτικά με το 2017.

Την άποψη ότι η υπερβολική ταχύτητα αποτελεί έναν από τους βασικότερους παράγοντες θανατηφόρων ατυχημάτων, έχει το 43% των ερωτηθέντων της έρευνας. Τη χειρότερη επίδοση φαίνεται πως έχουν οι Πολωνοί, καθώς το 68% των οδηγών ξεπερνάει το επιτρεπτό όριο ταχύτητας και τους ακολουθούν οι Γερμανοί με 53%. Πιο προσεκτικοί οδηγοί αποδεικνύονται οι Ολλανδοί με 15% και οι Γάλλοι με 35%. Δυστυχώς αυξημένο κατά 10% σε σχέση με το 2017, είναι το ποσοστό στην Ελλάδα που αγγίζει το 52%.

Η υπνηλία αποτελεί μια ακόμη αιτία ατυχημάτων στους δρόμους, καθώς το 6% των ερωτηθέντων (-2% σε σχέση με το 2017) την θεωρεί ως βασική αιτία ατυχημάτων. Εντυπωσιακό είναι το γεγονός πως οι Έλληνες κατέχουν την καλύτερη θέση στην Ευρώπη με ποσοστό μόλις 2%, το οποίο είναι μειωμένο κατά 3% σε σχέση με το 2017. Έκπληξη προκαλεί πως το 10% των -κατά τα άλλα τυπικών- Σουηδών «κοιμάται» στο τιμόνι και τους ακολουθούν οι Γάλλοι και οι Γερμανοί με 9%.

Ανθρώπινος παράγων και αυτόνομα οχήματα

Οι παραπάνω τέσσερις κύριες αιτίες των ατυχημάτων μαζί με άλλες δευτερεύουσες, όπως οδήγηση με μειωμένη ικανότητα λόγω υγείας ή λόγω έλλειψης γυαλιών, οδήγηση με δύσκολες καιρικές συνθήκες ή χωρίς αλυσίδες, απασχόληση με άλλες εργασίες εντός της καμπίνας/ ψυγείο φαγητού, θέαση video ή TV, συνομιλία με συνοδηγό κ.α., οδηγούν σε ένα ασφαλές συμπέρασμα, ότι τουλάχιστον το 85% των ατυχημάτων οφείλονται τελικά στον ανθρώπινο παράγοντα και μόνο το 15% των ατυχημάτων οφείλεται σε άλλα αίτια, όπως μηχανική βλάβη, κεραυνός, ορμητικά νερά κ.α.

Αυτό, το γεγονός δηλαδή ότι το 85% των ατυχημάτων οφείλονται στον άνθρωπο, αποτελεί το ισχυρό επιχείρημα των εταιρειών ανάπτυξης αυτόνομων οχημάτων που ισχυρίζονται ότι η σύγχρονη τεχνολογία των ραντάρ, των αισθητήρων και των προηγμένων λογισμικών που συνυπάρχουν στα αυτόνομα οχήματα, ελαχιστοποιούν τις πιθανότητες ατυχημάτων.

PreviousNext