Βρεθήκαμε πρόσφατα στο εργοστάσιο της Volvo στο Βρότσλαβ της Πολωνίας, το οποίο αποτελεί τη μεγαλύτερη παραγωγική μονάδα της σουηδικής εταιρείας επί ευρωπαϊκού εδάφους. Η Volvo Buses, πέρα από τα αστικά λεωφορεία και τα σασί που διαθέτει σε γνωστούς κατασκευαστές και αμαξοποιούς όπως π.χ., η Irizar, τα πούλμαν της οποίας έχουν μεγάλη πέραση στη χώρα μας, κατασκευάζει και πλήρη (integral) πούλμαν και λεωφορεία με δικά της αμαξώματα. Στην κορυφή της γκάμας βρίσκονται τα πούλμαν 9700 και 9900.
Τον Μάιο του 2019 η εταιρεία λάνσαρε τη νέα γενιά αυτών των μοντέλων, με 8 εκδόσεις για το 9700 κι άλλες 8 για το 9900. Αν και προς το παρόν τα integral πούλμαν της Volvo δεν εισάγονται στην Ελλάδα, το ενδιαφέρον της επίσκεψής μας έγκειται στο γεγονός ότι, όλα τα στοιχεία της γραμμής μετάδοσης κίνησης που αυτά διαθέτουν τοποθετούνται και σε πούλμαν άλλων εταιρειών που αγοράζουν «φασόν» από τη Volvo, και στα οποία έχουν πρόσβαση οι Έλληνες λεωφορειούχοι.
Νέες διαμορφώσεις
Αν και τα πούλμαν της Volvo είναι νεότατα, μετά από την εμφάνιση σχετικής ζήτησης, στην ήδη ευρεία γκάμα προστίθενται κι άλλες εκδόσεις για τη σειρά 9700 και νέος εξοπλισμός και για τα δύο πούλμαν. Συγκεκριμένα, προστίθενται νέο, τριάξονο μοντέλο στα 15 μέτρα μήκους, με πολλές επιλογές ως προς την τοποθέτηση της πίσω πόρτας-πχ., πριν ή μετά τον κινητήριο άξονα- καθώς και η ίδια δυνατότητα στα 13μετρα 9700, όπως επίσης και οι πολλές επιλογές ως προς το σημείο που μπορεί να τοποθετηθεί η τουαλέτα.
Ενδιαφέρον παρουσιάζει και η δυνατότητα παραγγελίας εμπρός πόρτας που ανοίγει προς τα μέσα, κάτι που σπάνια βλέπουμε σε πούλμαν. Ο λόγος για μία τέτοια επιλογή είναι πως, σε κάποιες περιστάσεις διευκολύνει πολύ τη ροή του επιβατικού κοινού: δουλεύει πολύ εύκολα σε συνθήκες θυελλωδών ανέμων, αφήνει χώρο στους επιβάτες όταν το λεωφορείο σταματά δίπλα σε όγκους χιονιού και αποφεύγεται η ταχεία διάβρωση του μηχανισμού ειδικά στις σκανδιναβικές χώρες.
Από εκεί και πέρα, ο 11λιτρος κινητήρας (μόνο στην έκδοση των 460 hp) μπορεί τώρα να δουλέψει και με βιοντίζελ, ενώ η μέγιστη ικανότητα φόρτισης του πίσω άξονα ανέρχεται πλέον στους 12,5 τόνους. Αυτό επιτρέπει στον ιδιοκτήτη υψηλότερη εκμετάλλευση χωρίς υπέρβαση των νόμιμων ορίων, και ήδη το συγκεκριμένο βάρος έχει νομοθετηθεί στην Ισπανία, με άλλες ευρωπαϊκές χώρες να ακολουθούν άμεσα. Η Volvo ανακοίνωσε τέλος και το πατενταρισμένο σύστημα «zone management» το οποίο διασφαλίζει (από απόσταση) ότι, το λεωφορείο δεν θα υπερβεί τα όρια ταχύτητας σε περιοχές όπως γύρω από νοσοκομεία, σχολεία, χώρους στάθμευσης και πυκνοκατοικημένες περιοχές. Αν λ.χ., επιλεγεί (ασύρματα/ διαδικτυακά) μέγιστη ταχύτητα 50 χλμ./ώρα, όσο και να πατά το γκάζι ο οδηγός, είναι αδύνατο να υπάρξει υπέρβαση. Ο ιδιοκτήτης μπορεί να καθορίζει τη γεωγραφική περιοχή και την ταχύτητα μέσω τηλεματικής, και φυσικά να την ακυρώνει ή να την αλλάζει κατά βούληση. Το σύστημα απενεργοποιείται αυτόματα όταν το όχημα βρεθεί έξω από τα όρια της προκαθορισμένης περιοχής. Το σύστημα, τονίζει η Volvo, είναι δικλείδα ασφαλείας και όχι αναίτιος περιορισμός, και φυσικά μπορεί να το κάνει και ο ίδιος ο οδηγός ώστε να έχει το κεφάλι του ήσυχο σε δύσκολες ή ευαίσθητες (αστικές κυρίως) διαδρομές.
Volvo 9900
Η ναυαρχίδα της Volvo Buses το τριάξονο 14μετρο 9900, είναι ένα εντυπωσιακό πούλμαν που ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά. Ο λόγος που διαθέτει τόσο καθηλωτική για τον παρατηρητή παρουσία στο δρόμο είναι πρωτίστως η ιδιόρρυθμη διαμόρφωση του σασί, του οποίου το δάπεδο αρχίζει χαμηλά από τη σειρά καθισμάτων πίσω από τον οδηγό, και «ανεβαίνει» κλιμακωτά περίπου όπως σε μία αίθουσα κινηματογράφου, προκειμένου όλοι οι επιβάτες να έχουν ανεμπόδιστη θέα προς τα εμπρός. Αυτό είναι αμέσως φανερό για όποιον κοιτάζει το πούλμαν από το πλάι –από τη σκαλωτή διαμόρφωση των διακοσμητικών «φτερών» στις βάσεις των παραθύρων. Η στιλιστικά εξεζητημένη λύση της Volvo όμως, έχει και κόστος στη χωρητικότητα, καθώς αν και υπερυψωμένο (HDH), το 9900 υστερεί στον ωφέλιμο όγκο στις μπαγκαζιέρες. Το ντιζάιν πάντως, μας αρέσει πολύ, με το ανφάς και το πίσω τμήμα να είναι από τα πιο τολμηρά σχέδια που κυκλοφορούν σε δημόσιο δρόμο.
Το σαλόνι είναι ποιοτικό, μεταδίδει εύκολα μια αίσθηση πολυτέλειας, με «γήινους» σοφιστικέ τόνους σε επενδύσεις, υφάσματα και πλαστικά. Σε θέματα παθητικής και ενεργητικής ασφάλειας, το λεωφορείο, ως Volvo, αναμενόμενα εξαίρει. Από τη μπάρα απορρόφησης ενέργειας σε εμπρόσθια σύγκρουση, μέχρι το σύμπαν των ηλεκτρονικών, οδηγός και επιβάτες κινούνται ουσιαστικά, μέσα σε έναν κλωβό ασφαλείας.
Στο δρόμο
Στην Πολωνία κινηθήκαμε σε ελεγχόμενο περιβάλλον (πίστα) για λίγα λεπτά, κάνοντας κυρίως ελιγμούς και γύρους σε σβέλτους ρυθμούς για να δούμε τις δυνατότητες των Volvo σε ό,τι έχει να κάνει με οδική συμπεριφορά. Όπως ακριβώς διαπιστώσαμε και στη συγκριτική δοκιμή στη Ρουμανία για το «Πούλμαν της Χρονιάς» και σε αυτή την περίσταση, η συνεργασία του 11λιτρου των 460 hp με το I-Shift είναι φυσικά υπεράνω κριτικής και υπόδειγμα του πώς πρέπει να λειτουργεί ένα σύγχρονο πούλμαν. Οι αλλαγές του κιβωτίου ταχυτήτων είναι σχεδόν μη αντιληπτές από οδηγό και επιβάτες, και η επιτάχυνση γεμάτη και χωρίς κενά. Το λεωφορείο το νοιώθεις μονοκόμματο και ανάλαφρο, δείγμα περίτεχνης και ψαγμένης κατασκευής. Τόσο το 9900 όσο και το 9700 χαλαρώνουν τον οδηγό με την ευκολία που κινούνται και την αμεσότητα των αντιδράσεων του αμαξώματος. Τα Volvo είναι εξαιρετικά πούλμαν, και δύσκολα μπορείς να τους προσάψεις κάτι, εκτός από τη συμπεριφορά του VDS.
Το γνωστό ηλεκτροϋδραυλικό σύστημα της Volvo παραμένει (όπως διαπιστώσαμε στη συγκριτική δοκιμή των 5 λεωφορείων που ακολουθεί) το ίδιο υπερευαίσθητο στις εντολές του οδηγού, ειδικά σε χαμηλές ταχύτητες. Επίσης, ο πίνακας οργάνων διαθέτει παρωχημένη γραμματοσειρά σε σχέση με τα φορτηγά Volvo. Στο τέλος της ημέρας πάντως, τα 9700 και (ειδικά) 9900 είναι Volvo τελευταίας γενιάς, με όλη τη μοναδική επίδειξη τεχνολογίας της σουηδικής φίρμας, περιτυλίγουν οδηγό και ταξιδιώτες σε ένα υπέροχο περιβάλλον, και συνιστούν μία πολύ δελεαστική πρόταση για ιδιοκτήτες και επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στον τουρισμό.
Volvo Πολωνίας
Η Volvo Polska είναι μία ιστορία επιτυχίας για τη γνωστή φίρμα, με αξιοσημείωτα επιτεύγματα σε σύντομο χρονικό διάστημα.
Οι εορτασμοί για τα 25 χρόνια από την έναρξη λειτουργίας του εργοστασίου ήταν και ο λόγος για τον οποίο βρεθήκαμε στο Βρότσλαβ. Μέσα σε δυόμισι δεκαετίες, μία μικρή τοπική μονάδα με 40 άτομα προσωπικό, μετρά σήμερα 4.000 εργαζομένους, είναι το μεγαλύτερο εργοστάσιο των Σουηδών για λεωφορεία, διαθέτει τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης (R&D) και δίκτυο πωλήσεων για φορτηγά, λεωφορεία και μηχανήματα έργων. Είναι ταυτόχρονα παγκόσμιο κέντρο των τμημάτων ΙΤ, ανθρώπινων πόρων και finance της Volvo Buses.
Η ετήσια παραγωγή σε αστικά, interurban και πούλμαν ξεπερνά τις 1.000 μονάδες και υπάρχουν σχέδια για περαιτέρω επέκταση. Αυτή τη στιγμή γίνονται επενδύσεις για την παραγωγή υβριδικών, plug-in και αμιγώς ηλεκτρικών αστικών λεωφορείων Volvo.
Η γραμμή παραγωγής είναι πολύ μοντέρνα, και στο τμήμα R&D γίνεται εκτεταμένη χρήση τεχνολογιών αιχμής όπως machine learning και προσομοιώσεων σε περιβάλλον εικονικής πραγματικότητας (VR).