Μετά τον καθορισμό των τεχνικών προδιαγραφών των σημείων επαναφόρτισης ηλεκτροκίνητων οχημάτων, στις εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης οχημάτων, σε δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου, καθώς και σε χώρους στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων (ΦΕΚ 2040/Β΄/2019), το υπ. Υποδομών και Μεταφορών επανέρχεται με διευκρινιστική εγκύκλιο που αφορά στην αδειοδοτική διαδικασία για την εγκατάσταση των σημείων επαναφόρτισης.

Αυτή η διαδικασία διαφέρει ως προς τα υποβαλλόμενα δικαιολογητικά, ανάλογα με τα σημεία εγκατάστασης των φορτιστών. Τα σημεία αυτά μπορεί να είναι:

  • Πρατήρια παροχής καυσίμων και ενέργειας,
  • στεγασμένοι και υπαίθριοι σταθμοί αυτοκινήτων, συνεργεία συντήρησης και επισκευής αυτοκινήτων, μοτοσικλετών και μοτοποδηλάτων, καθώς και δημόσια ή ιδιωτικά Κ.Τ.Ε.Ο.,
  • χώροι στάσης και στάθμευσης επιβατικών αυτοκινήτων εντός λιμενικής ζώνης ή/και εντός τουριστικών λιμένων (μαρίνες),
  • δημοσίως προσβάσιμοι χώροι (ιδιωτικοί ή δημόσιοι) κατά μήκος του αστικού, υπεραστικού και εθνικού οδικού δικτύου,
  • χώροι στάθμευσης δημόσιων και ιδιωτικών κτιρίων και
  • χώροι στάθμευσης αυτοκινήτων οχημάτων τερματικών σταθμών ή σταθμών μετεπιβίβασης μέσων μαζικής μεταφοράς επιβατών. Αναλυτική καταγραφή των απαιτούμενων δικαιολογητικών, ανάλογα με το σημείο φόρτισης υπάρχει στο ΦΕΚ 2040/Β/19 και στο περιοδικό Τ.Τ. (τεύχος 377). Εδώ, να σημειώσουμε πως κάθε συσκευή φόρτισης συσσωρευτών ηλεκτροκίνητων οχημάτων πρέπει υποχρεωτικά να διαθέτει πιστοποίηση CE.

Τέλος, η ενημέρωση των χρηστών ηλεκτροκίνητων οχημάτων για πληροφορίες που αφορούν τα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης αυτή πραγματοποιείται μέσω «Ηλεκτρονικής Πλατφόρμας Υποδομών Εναλλακτικών Καυσίμων» του Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Για το σκοπό αυτό, στα δημοσίως προσβάσιμα σημεία επαναφόρτισης, καταγράφονται και συλλέγονται προς κοινοποίηση στην παραπάνω ηλεκτρονική πλατφόρμα, κατ' ελάχιστον τα εξής δεδομένα:

α) η γεωγραφική θέση (διεύθυνση, συντεταγμένες),

β) η διαθεσιμότητα (σε τρέχον χρόνο),

γ) ο τύπος και αριθμός συνδέσμων και βυσμάτων,

δ) η μέθοδος φόρτισης και η εγκατεστημένη ισχύς,

ε) το ωράριο λειτουργίας,

στ) ο τρόπος πληρωμής και χρέωσης,

ζ) τα στοιχεία επικοινωνίας διαχειριστή.

Άδειες και φορτιστές

Στην Ελλάδα πέρυσι αδειοδοτήθηκαν 6 μεγάλα πρατήρια καυσίμων και τοποθετήθηκαν φορτιστές σύγχρονης τεχνολογίας, ενώ εκκρεμούν αρκετές ακόμη αιτήσεις αδειοδότησης. Για το 2020 προβλέπεται η εγκατάσταση πολλών δεκάδων φορτιστών είτε από ιδιώτες σε πρατήρια, Ι.ΚΤΕΟ, συνεργεία κ.λπ. είτε από τους δήμους σε δημόσια προσβάσιμα σημεία. Υπολογίζεται (σχετική αναφορά του υφυπουργού Υποδομών και Μεταφορών, Γιάννη Κεφαλογιάννη), ότι στην Ελλάδα θα εγκατασταθούν περί τους 2.000 φορτιστές μπαταριών, χωρίς να λαμβάνονται υπόψη οι οικιακοί (wall box) φορτιστές. Σημείο κλειδί για την εξέλιξη αυτή και τον ρυθμό εγκατάστασης των φορτιστών θα αποτελέσει η αναμενόμενη νομοθετική ρύθμιση του υπ. Περιβάλλοντος και Ενέργειας με την οποία θα καθορίζονται κίνητρα απόκτησης ηλεκτρικών οχημάτων και εγκατάστασης φορτιστών.

«Η ηλεκτροκίνηση δεν είναι πολυτέλεια. Είναι ο νέος τρόπος μετακινήσεων στην Ευρώπη, προκειμένου να περιοριστεί η μόλυνση της ατμόσφαιρας. Στην Ολλανδία, όπως και σε άλλες προηγμένες χώρες, συνδυάζονται βασικά δύο πράγματα: Κίνητρα για να γίνει η αγορά του ηλεκτρικού αυτοκινήτου πιο προσιτή και προβλέψεις για εγκατάσταση και ομαλή λειτουργία των φορτιστών. Οι Ολλανδοί έχουν αποκτήσει εδώ και μια δεκαετία εμπειρία και από τα καλά και τα αρνητικά και μπορούν να μας ανοίξουν τον δρόμο. Στο πλαίσιο της πράσινης ατζέντας μας θα φέρουμε σχετικό νομοσχέδιο έως τον Ιούνιο». Τη δήλωση αυτή έκανε υπουργός Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κ. Κωστής Χατζηδάκης, συμπυκνώνοντας το μήνυμα από τον ευρύ κύκλο επαφών που είχε με τους εμπλεκόμενους φορείς του κλάδου ηλεκτροκίνησης στην Ολλανδία (υπουργεία, δημοτικές αρχές, εταιρείες), κατά τη πρόσφατη επίσκεψή του στη χώρα. Ο κ. Χατζηδάκης συνοδευόταν από τη Γενική Γραμματέα Ενέργειας και Ορυκτών Πρώτων Υλών (και πρόεδρο της Διυπουργικής Επιτροπής για την ηλεκτροκίνηση), κα Αλεξάνδρα Σδούκου, η οποία συναντήθηκε με τα στελέχη του δήμου του Άμστερνταμ, όπου παρουσιάστηκε η πολιτική του Δήμου για τη μείωση των αερίων ρύπων, με στόχο να γίνει πόλη «μηδενικών ρύπων» έως το 2030. Αναλύθηκαν συγκεκριμένα πώς προχωρά ο δήμος στην εγκατάσταση δημόσιων υποδομών φόρτισης για χρήση από τους κατοίκους της πόλης, με δεδομένη τη δέσμευση των αρχών για απαγόρευση της κυκλοφορίας όλων των βενζινοκίνητων και πετρελαιοκίνητων αυτοκινήτων έως το 2030. Στο πλαίσιο αυτό ειδική αναφορά έγινε και στην παροχή κινήτρων από το Δήμο στα ταξί και σε άλλες κατηγορίες οχημάτων για να αντικαταστήσουν τους στόλους τους με ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Τέλος, οι κ.κ. Χατζηδάκης και Σδούκου επισκέφθηκαν και taxi point (πιάτσα), όπου είναι εγκατεστημένοι ταχυφορτιστές για τη φόρτιση των ταξί, τα οποία είναι όλα ηλεκτροκίνητα.

Στο μεταξύ, τη χρηματοδότηση ύψους 53 εκ. ευρώ, για τη δημιουργία δικτύου σταθμών φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων στη Ρουμανία, ενέκρινε πρόσφατα η Ευρωπαϊκή Επιτροπή, κρίνοντας πως τα σχέδια της χώρας συμβαδίζουν με τους κανόνες της Ε.Ε. για τις κρατικές ενισχύσεις, γεγονός που θα μπορούσε να οδηγήσει στην έγκριση παρόμοιων προγραμμάτων και άλλων ευρωπαϊκών χωρών.