Με αρνητικό πρόσημο εμφανίζονται οι ταξινομήσεις Μαρτίου στις περισσότερες κατηγορίες επαγγελματικών οχημάτων γεγονός που έχει να κάνει με το ξέσπασμα της πανδημίας και της αδυναμίας των εισαγωγέων, αλλά και των κρατικών υπηρεσιών να βγάλουν στοιχεία κυκλοφορίας σε δεκάδες αυτοκίνητα τα οποία ήδη είχαν πουληθεί το πρώτο δίμηνο της χρονιάς, ακόμη και κατά τους τελευταίους περυσινούς μήνες.

Πολλά από αυτά τα οχήματα, είτε βρίσκονται στις τελωνειακές αποθήκες, είτε στους χώρους των αντιπροσωπειών και των εισαγωγέων περιμένοντας τη λήξη της καραντίνας για να ξεκινήσει η διαδικασία της «πινακίδωσης» και της παράδοσής στους πελάτες ή στους αμαξοποιούς για όσα χρήζουν υπερκατασκευής. Έτσι, οι πίνακες που ακολουθούν αποτυπώνουν βέβαια τις πραγματικές ταξινομήσεις του Μάρτη, σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ και τον ΣΕΑΑ που επεξεργάζεται τα στοιχεία, όχι όμως τη δυναμική και τις τάσεις της αγοράς.

Η ίδια εικόνα, με ακόμη λιγότερες ταξινομήσεις (δραματικά χαμηλά νούμερα), θα επαναληφθεί και για τον Απρίλιο, λόγω της γενικευμένης καραντίνας που διήρκησε όλο το μήνα και δεν επέτρεψε ταξινομήσεις, πλην ελαχίστων. Για το μήνα Μάιο, όποτε οι υπηρεσίες Μεταφορών των Περιφερειών θα επανέλθουν σε κανονική λειτουργία, θα βρεθούν αντιμέτωπες με ένα τεράστιο όγκο εγκρίσεων τύπου και αιτήσεων ταξινόμησης, γεγονός που θα επιφέρει ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις –ανέκαθεν αργούσαν οι εγκρίσεις και οι χορηγήσεις στοιχείων κυκλοφορίας– και αυτό είναι ένα θέμα που θα πρέπει να απασχολήσει την πολιτική ηγεσία του υπ. Μεταφορών.

Το ζητούμενο είναι να βρεθεί τρόπος συντόμευσης των ταξινομήσεων, με προτεραιότητα στα επαγγελματικά αυτοκίνητα –βαν, φορτηγά και λεωφορεία– ώστε οι εμπορικές επιχειρήσεις, οι ελεύθεροι επαγγελματίες και οι μεταφορικές επιχειρήσεις να διευκολυνθούν στη διακίνηση των προϊόντων.

Στο σημείο αυτό, πρέπει να τονίσουμε, ότι για μεν τα τρόφιμα και τα φάρμακα λειτούργησε αποτελεσματικά η εφοδιαστική αλυσίδα, όμως χιλιάδες άλλες εμπορικές και μεταποιητικές επιχειρήσεις εξακολουθούν να περιμένουν με αγωνία προϊόντα και πρώτες ύλες για να ανοίξουν, να δώσουν πνοή στην αγορά, να απασχολήσουν εργαζόμενους και να αποδώσουν τον ΦΠΑ και τους άλλους φόρους.

Με το ξέσπασμα της επιδημίας και μάλιστα πολύ σύντομα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών επέδειξε μια εξαιρετική ευελιξία παίρνοντας μια σειρά αποφάσεων που επέτρεψαν τη συνέχιση της κυκλοφορίας των αυτοκινήτων και της εργασίας των οδηγών προς όφελος της εφοδιαστικής. Θεωρούμε, ότι ορισμένες από αυτές τις αποφάσεις θα πρέπει να παραταθούν και ακόμη: Nα ενισχυθούν με προσωπικό οι αρμόδιες για τη χορήγηση αδειών κυκλοφορίας υπηρεσίες των Περιφερειών και ταυτόχρονα να δοθεί προτεραιότητα στις ταξινομήσεις των επαγγελματικών αυτοκινήτων για τους λόγους που αναφέρθηκαν.