Τροχοί & TIR

ΡΕΠΟΡΤΑΖ: Στις φάρμες της Β. Ελλάδας με τετραξονικό ΜΑΝ

Η περισυλλογή φρέσκου γάλακτος είναι μια ιδιαίτερη και απαιτητική δουλειά, με καθημερινό μεταφορικό έργο, το οποίο όμως απαιτεί σύγχρονα αυτοκίνητα και κατάλληλο εξοπλισμό. Ένα μεγάλο μέρος της συγκ
από Παύλος Μαυρομύτης | Σάββατο 01/08/2020 - 02:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Για λίγα χιλιόμετρα το τετραξονικό χρησιμοποιεί χωματόδρομους, οι οποίοι βρίσκονται όμως σε καλή κατάσταση. Το βυτίο του τετραξονικού έχει χωρητικότητα 20.000 λίτρα.
Για λίγα χιλιόμετρα το τετραξονικό χρησιμοποιεί χωματόδρομους, οι οποίοι βρίσκονται όμως σε καλή κατάσταση. Το βυτίο του τετραξονικού έχει χωρητικότητα 20.000 λίτρα.

Η περισυλλογή φρέσκου γάλακτος είναι μια ιδιαίτερη και απαιτητική δουλειά, με καθημερινό μεταφορικό έργο, το οποίο όμως απαιτεί σύγχρονα αυτοκίνητα και κατάλληλο εξοπλισμό. Ένα μεγάλο μέρος της συγκεκριμένης μεταφοράς καλύπτεται από Δ.Χ φορτηγά και το υπόλοιπο από τον ιδιόκτητο στόλο ΦΙΧ των εταιρειών. Με τον Παύλο Κοκκινίδη από το Κιλκίς και το τετραξονικό του ΜΑΝ κάνουμε οδοιπορικό στις φάρμες της Βορείου Ελλάδος συλλέγοντας και μεταφέροντας γάλα για τη Φάρμα Κουκάκη. Καταγράφουμε έτσι τα κυριότερα σημεία, τις ιδιαιτερότητες, τις δυσκολίες της μεταφοράς, το οδικό δίκτυο στο οποίο κινείται καθώς επίσης και στοιχεία σχετικά με το κόστος κτήσης ενός βυτίου. Ο Παύλος Κοκκινίδης, τελείωσε το τμήμα Oικονομικών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και όμως ακολούθησε τον δρόμο του φορτηγού. Τι λέει για την επιλογή του αυτή, και τι προτείνει σε νέους που θέλουν να πιάσουν το επαγγελματικό τιμόνι;

Σωστός προγραμματισμός

Τον Παύλο τον συναντήσαμε για πρώτη φορά πριν από έντεκα χρόνια, όταν ήταν συνοδηγός σε ένα από τα φορτηγά του πατέρα του και μάθαινε ακόμη τη δουλειά. Σήμερα έχει αναλάβει ο ίδιος τα ηνία της μεταφορικής οργανώνοντας καθημερινά τον προγραμματισμό των τεσσάρων φορτηγών τους.

Παύλο, από συνοδηγός πριν από λίγα χρόνια σήμερα ιδιοκτήτης, πώς βλέπεις την κατάσταση στο χώρο της μεταφοράς;

«Σίγουρα από την πλευρά του συνοδηγού όλα φαίνονται πιο εύκολα, γιατί απλά δεν έχεις τις ανάλογες ευθύνες. Πλέον πρέπει να υπολογίζω καθημερινά τα πάντα μέχρι το τελευταίο ευρώ. Τα κόμιστρα, το κόστος μεταφοράς και τις λειτουργικές δαπάνες, για να έχει κερδοφορία η επιχείρησή μου. Τελείωσα το τμήμα Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης, αλλά η αγάπη μου με έφερε κοντά στο φορτηγό. Όμως δεν φτάνουν μόνο η αγάπη και το μεράκι, καθώς απαιτείται σωστή οργάνωση και καλό κουμάντο για να πορευτεί κανείς στο επάγγελμα χωρίς προβλήματα. Άλλωστε, τα έξοδα και οι υποχρεώσεις δεν αργούν να σε πάρουν από κάτω».

Με αφορμή τις οικονομικές υποχρεώσεις που ανέφερες τι κόστος έχει ένα βυτίο σαν το δικό σου;

«Στη δική μου περίπτωση, για ένα μεταχειρισμένο Euro EEV τετραξονικό φορτηγό και ένα καινούργιας κατασκευής βυτίο χρειάζονται περίπου 100.000 ευρώ. Το καζάνι μου στοίχισε 45.000 ευρώ. Βέβαια αν αγοράσει κάποιος καινούργιο φορτηγό αντιλαμβάνεστε ότι το ποσό αυτό είναι πολύ υψηλότερο, σχεδόν το διπλάσιο».

Και σε πόσα χρόνια γίνεται η απόσβεσή του;

«Εξαρτάται τι ποσό θα δώσεις προκαταβολή, τι δουλειές έχεις και με τι κόμιστρο κουβαλάς τα προϊόντα. Επίσης μην ξεχνάτε ότι υπάρχουν και πολλά απρόοπτα στη δουλειά μας, με αβαρίες, οι οποίες μπορεί να σε εκτροχιάσουν οικονομικά. Πάντως για να απαντήσω σε αυτό που με ρωτήσατε, σίγουρα η απόσβεση γίνεται σε περισσότερα από πέντε χρόνια. Εξαρτάται βέβαια και από την φερεγγυότητα της εταιρείας που συνεργάζεσαι. Για παράδειγμα η Φάρμα Κουκάκη που δουλεύω είναι συνεπής στις υποχρεώσεις της. Έτσι μπορώ να κάνω και εγώ σωστό προγραμματισμό και σχέδια για το μέλλον».

Εγγύηση το ΜΑΝ

Έχετε κάποιο καινούργιο φορτηγό στη μεταφορική σας;

«Όλα είναι τεχνολογίας Euro 5 και EEV τα οποία αγοράσαμε μεταχειρισμένα, ωστόσο, η βασική μας επιδίωξη είναι να αγοράσουμε το καινούργιο ΜΑΝ. Είδα τις φωτογραφίες στο περιοδικό σας και κάποια βίντεο στην ιστοσελίδα σας και πραγματικά με ενθουσίασε το αμάξι. Άλλωστε όλα αυτά τα χρόνια πορευόμαστε με ΜΑΝ και η εμπειρία μας είναι η καλύτερη. Σαν αυτοκίνητο θεωρώ ότι προσφέρει πολλά και ζητάει λίγα. Δεν βγάζει ζημιές και αυτό είναι ένα θετικό για τη δουλειά μας. Πάντως αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι η συγκεκριμένη δουλειά απαιτεί αξιόπιστα και καλά συντηρημένα φορτηγά. Το γάλα από τη στιγμή που θα φορτωθεί πρέπει σε σύντομο χρονικό διάστημα να φτάσει στο εργοστάσιο. Αν κάποιο φορτηγό μας πάθει ζημιά στην περιοχή του Κιλκίς μπορούμε να τη διορθώσουμε σύντομα, αν όμως αυτό γίνει μακριά, πώς θα φτάσει το γάλα έγκαιρα; Για αυτό το λόγο προσπαθούμε να αγοράζουμε σύγχρονα φορτηγά και όπως σας ανέφερα σκοπός μας είναι να κάνουμε αντικατάσταση με καινούργια μοντέλα».

Συρόμενο και τετραξονικό

Το επόμενο δρομολόγιό μας είναι σε φάρμες του νομού Κιλκίς όπου θα ακολουθήσουμε τον Παύλο με το τετραξονικό του για να καταγράψουμε τις ιδιαιτερότητες της δουλειάς του. Δίπλα μας είναι τα υπόλοιπα φορτηγά της εταιρείας, δύο συρόμενα και ένα τετραξονικό, τα οποία θα φύγουν για άλλες φάρμες.

Παύλο ποιο είναι βολικότερο για τη δουλειά σου;

«Από θέμα χώρου σίγουρα το συρόμενο γιατί τα δικά μου έχουν χωρητικότητα 26.000 λίτρα έναντι 20.000 που έχουν τα τετραξονικά. Επίσης για τα μακρινά δρομολόγια πιο βολικό είναι το συρόμενο. Για τα πιο κοντινά όμως το συρόμενο δεν το χρησιμοποιούμε γιατί μας καθυστερεί στη δουλειά μας, καθώς δεν έχει πρόσβαση στις φάρμες, οπότε πρέπει να ξεκοτσάρουμε τη ρυμούλκα, να τις προσεγγίσουμε μόνο με το φορτηγό, εν συνεχεία να κάνουμε μετάγγιση του γάλακτος στο βυτίο της ρυμούλκας και να πάμε πάλι για φόρτωμα. Όπως αντιλαμβάνεστε σε αυτό τον τομέα δεν είναι πρακτικό το συρόμενο γιατί η όλη διαδικασία είναι αρκετά χρονοβόρα».

Οδικό δίκτυο - Προβλήματα

Συνεχίζοντας το δρομολόγιό μας θα ρωτήσουμε τον Παύλο σχετικά με τις καθημερινές δυσκολίες που αντιμετωπίζει ο ίδιος και οι οδηγοί του.

«Σίγουρα το επαρχιακό οδικό δίκτυο δεν είναι το καλύτερο. Είναι στενό, σε κάποια σημεία έχει αρκετές λακκούβες και επιβαρύνεται σημαντικά από αγροτικά μηχανήματα που κινούνται με χαμηλές ταχύτητες. Από εκεί και πέρα η δουλειά μας είναι επτά ημέρες την εβδομάδα και 365 ημέρες το χρόνο, οπότε ό, τι και να γίνει πρέπει να είμαστε συνεπείς στο καθήκον μας συνεχώς. Αυτό συνεπάγεται δυσκολίες κυρίως το χειμώνα όταν χιονίζει ή έχει παγωνιά».

Και τι κάνετε σε αυτές τις περιπτώσεις;

«Εκεί απαιτείται εμπειρία, υπομονή, προσεκτικές κινήσεις και μερικές φορές συνεργασία μεταξύ των οδηγών. Βάζουμε αντιολισθητικές αλυσίδες και συνεχίζουμε. Κάποιες φορές όμως η τύχη μπορεί να μην είναι με το μέρος μας και ίσως γίνει κάποια ζημιά στα φορτηγά».

Πόσα χιλιόμετρα κάνετε την ημέρα;

«Εξαρτάται από τις φάρμες που θα πάμε και τον αριθμό των δρομολογίων. Περίπου 200 με 250 χιλιόμετρα, όταν γίνονται εντός νομού».__ Στο σύνολό τους σε άσφαλτο;

«Ως επί το πλείστον ναι, για πολύ λίγα χιλιόμετρα περπατάμε σε χωματόδρομους, κυρίως έξω από τις φάρμες. Ένα από τα καλά της δουλειάς μας, σε σχέση με τους οδηγούς που κάνουν περισυλλογή του πρόβειου γάλακτος, είναι ότι ξεκινάμε περίπου κατά τις 7. 30 το πρώτο δρομολόγιο και όχι από τις 5 το πρωί. Η μονοτονία του δρομολογίου και το πρωινό ξύπνημα είναι κουραστικό για πολλούς οδηγούς».

Τώρα που ανέφερες οδηγούς, βρίσκετε εύκολα;

«Αυτή την περίοδο υπάρχουν πολλοί διαθέσιμοι οδηγοί οι οποίοι με παίρνουν τηλέφωνο για δουλειά, αλλά επειδή είναι μια απαιτητική μεταφορά κάποιοι τα παρατάνε. Είναι απαιτητική επειδή ο οδηγός κάνει το φόρτωμα και πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός κατά τη διάρκειά του».

«Δεν είναι δύσκολος ο τρόπος φόρτωσης, απλά πρέπει να απλώσει τις μάνικες και να ελέγξει την ποιότητα του γάλακτος, όπως θα κάνουμε εμείς σε λίγο. Κάποιους τους κουράζει να κινούνται καθημερινά στις ίδιες περιοχές, κάποιους άλλους όμως τους αρέσει γιατί κάνουν πολύ λιγότερα χιλιόμετρα σε σχέση με τα ταξιδιάρικα αυτοκίνητα και, το βασικότερο όλων, κάθε βράδυ κοιμούνται στο σπίτι τους».

Φόρτωμα

Μετά τη μια το μεσημέρι προσεγγίζουμε τις τελευταίες φάρμες για φόρτωμα και ο Παύλος μας εξηγεί τη διαδικασία: «Όπως σας ανέφερα πριν, ο ίδιος ο οδηγός κάνει το φόρτωμα αλλά νωρίτερα, ελέγχει την ποιότητα του γάλακτος. Βάζουμε μια μικρή ποσότητα σε ένα πλαστικό μπουκαλάκι για να γίνουν κάποιοι έλεγχοι και από τη στιγμή που δεν υπάρχει πρόβλημα, προχωράει η διαδικασία κανονικά».

Εάν δεν ελέγξει ο οδηγός σωστά το δείγμα και υπάρχει κάποιο πρόβλημα, τι γίνεται;

«Αν δεν παραλάβει η εταιρεία το γάλα, τότε το πιθανότερο είναι να το χρεωθεί ο ιδιοκτήτης του φορτηγού».

Παράλληλα ο Παύλος ενώνει τις μάνικες με την παγολεκάνη ξεκινώντας την παραλαβή του γάλακτος. «Έχουμε αγοράσει για το βυτίο μας το πιο σύγχρονο σύστημα άντλησης γάλακτος το οποίο τραβάει 800 λίτρα το λεπτό. Ο χρόνος αυτός είναι σημαντικός για εμάς γιατί από εκεί κερδίζουμε κάποια λεπτά και έτσι είμαστε πιο γρήγοροι στη δουλειά μας».

Ξεφόρτωμα στη Φάρμα Κουκάκη

Το μεσημέρι θα φτάσει και το τελευταίο φορτηγό στις σύγχρονες εγκαταστάσεις της Φάρμας Κουκάκη στους Κάτω Απόστολους Κιλκίς για να ξεφορτώσει το γάλα. Η εταιρεία διαθέτει από τις πιο σύγχρονες εγκαταστάσεις, τηρώντας πιστά όλες τις συνθήκες υγιεινής και τα υγειονομικά πρωτόκολλα. Νωρίτερα ένας υπάλληλος του χημείου του εργοστασίου παίρνει το δείγμα για να ελεγχθεί εκ νέου το γάλα και εν συνεχεία ξεκινάει το ξεφόρτωμα το οποίο διαρκεί λίγα λεπτά. Κατόπιν το βυτίο πλένεται εσωτερικά για να είναι έτοιμο για το επόμενο δρομολόγιο, με τη διαδικασία να είναι πλήρως αυτοματοποιημένη.

Φόρτωμα στα ψυγεία

Για να φτάσουν το γάλα και τα προϊόντα της Φάρμας Κουκάκη φρέσκα στο σπίτι μας, το έμπειρο και εξειδικευμένο προσωπικό της εργάζεται νυχθημερόν για το καλύτερο αποτέλεσμα. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα στη συνέχεια φορτώνονται στα φορτηγά

του ξαδέρφου του Παύλου, της Kokkinidis Frigo Transport και σε λίγες ώρες βρίσκονται στα ράφια των σουπερμάρκετ.

Φορτηγό… Η καλύτερη επιλογή

Πριν αποχαιρετήσουμε τον Παύλο θα τον ρωτήσουμε αν τελικά αποδείχθηκε καλύτερη η επιλογή του να ακολουθήσει το φορτηγό και όχι τα χρηματοοικονομικά.

«Σίγουρα στο φορτηγό δουλεύω πολύ περισσότερες ώρες καθημερινά από ότι θα δούλευα π.χ. σε μια τράπεζα. Μπορεί να έχουμε ιδιόκτητα οχήματα αλλά είμαι αυτός που θα έρθει πρώτος νωρίς το πρωί να ελέγξει την κατάσταση στην οποία βρίσκονται και θα είμαι ο τελευταίος που θα φύγει το απόγευμα».

«Η δουλειά μας σε θέλει να είσαι συνεχώς πάνω από τα αυτοκίνητα, γιατί όπως λένε και οι μεγαλύτερης ηλικίας συνάδελφοι, αν αφήσεις το φορτηγό, τότε θα σε αφήσει και αυτό. Έχουμε όμως μια μακρά παράδοση στο χώρο, την οποία ήθελα να συνεχίσω με ζήλο και μεράκι. Ακόμη και σε νεότερους συναδέλφους, τους προτείνω να δουλέψουν στα φορτηγά και να ξέρουν ότι το επαγγελματικό δίπλωμα είναι ένα διαβατήριο για το καθημερινό μεροκάματο».

Στο ίδιο τεύχος #388

Διαβάστε επίσης

PreviousNext