Τροχοί & TIR

Η δεύτερη ζωή των μπαταριών

Oι παλιές μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μετατρέπονται σε «power banks», ενισχύοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη της κοινωνίας και της βιομηχανίας. Παράλληλα με την εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυ
από Παναγιώτης Εμμανουήλ | Τετάρτη 21/10/2020 - 08:00
Κοινοποίηση στα Social Media
Μπαταριές από Nissan LEAF χρησιμοποιεί το στάδιο Johan Cruijff Arena στο Άμστερνταμ.
Μπαταριές από Nissan LEAF χρησιμοποιεί το στάδιο Johan Cruijff Arena στο Άμστερνταμ.

Oι παλιές μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων μετατρέπονται σε «power banks», ενισχύοντας τη βιώσιμη ανάπτυξη της κοινωνίας και της βιομηχανίας.

Παράλληλα με την εξέλιξη των ηλεκτρικών οχημάτων, οι αυτοκινητοβιομηχανίες σε συνεργασία με εταιρείες τεχνολογίας, πανεπιστήμια και κρατικούς φορείς, αναπτύσσουν συνεχώς νέους τρόπους επαναχρησιμοποίησης των μπαταριών τους, κάτι που δεν περιορίζεται στην απλή ανακύκλωση των πολύτιμων συστατικών τους, αλλά αφορά και στη χρήση των παλαιών μπαταριών ως πηγές τροφοδοσίας με ενέργεια για κτήρια, βιομηχανικές μονάδες και άλλες παραγωγικές δραστηριότητες.

Μια «διάσημη» σχετική εφαρμογή βρίσκεται στο Άμστερνταμ, όπου το στάδιο «Johan Cruijff Arena» φιλοξενεί ήδη από το 2018, το μεγαλύτερο συγκρότημα αποθήκευσης ενέργειας που βρίσκεται σε εμπορικό κτίριο της Ευρώπης. Λόγος γίνεται για το σύστημα που συνδυάζει το ενεργειακό ισοδύναμο 148 μπαταριών του ηλεκτροκίνητου Nissan LEAF, αλλά και 4.200 ηλιακών συλλεκτών και μονάδων μετατροπής ενέργειας της Eaton. Το εν λόγω στάδιο, χρησιμοποιεί παλαιές και νέες μπαταρίες ηλεκτροκίνητων οχημάτων, με το σύστημα αποθήκευσης να έχει ισχύ 3 MW, χωρητικότητα 2,8 ΜWh το οποίο θα επαρκούσε για να τροφοδοτήσει με ενέργεια αρκετές χιλιάδες νοικοκυριά. Το συγκεκριμένο σύστημα παρέχει εφεδρική ισχύ, μειώνοντας τη χρήση των γεννητριών ντίζελ, προσφέροντας «ανακούφιση» στο ενεργειακό δίκτυο και εξομαλύνοντας την απαιτούμενη ζήτηση, κατά τη διάρκεια -για παράδειγμα- των συναυλιών που πραγματοποιούνται στο στάδιο.

Στην ίδια λογική, η Mercedes-Benz προωθεί τη βιώσιμη εκμετάλλευση των πόρων και σε αυτό το πλαίσιο, οι μεταχειρισμένες μπαταρίες των ηλεκτρικών οχημάτων κερδίζουν μια δεύτερη ζωή εκτός του οχήματος ως συσσωρευτές 2ης χρήσης. Χρησιμοποιούνται, μεταξύ άλλων, στη βιομηχανία ως σταθεροί συσσωρευτές ενέργειας, αλλά και σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, όπως σούπερ μάρκετ, τις ώρες αιχμής κατανάλωσης ρεύματος κατά τις ζεστές ημέρες. Αξίζει να αναφερθεί, πως τον Οκτώβριο του 2017 ξεκίνησε η τοποθέτηση μπαταριών στο εργοστάσιο της μάρκας στο Ανόβερο, χάρη στη συνεργασία της Daimler AG, της θυγατρικής Mercedes-Benz Energy GmbH και της εταιρείας enercity. Συνολικά χρησιμοποιήθηκαν 3.240 μπαταρίες του ηλεκτρικού smart, με το σύστημα να διαθέτει ισχύ 5 MW και χωρητικότητα 17,4 MWh.

Δεύτερη ζωή, όμως, μπορούν να αποκτήσουν και οι μπαταρίες των βαρέων ηλεκτρικών οχημάτων, οι οποίες άλλωστε έχουν μεγαλύτερη χωρητικότητα και άρα είναι σε θέση να προσφέρουν ακόμα μεγαλύτερα οφέλη. Το πιο πρόσφατο σχετικό παράδειγμα είναι η συνεργασία που υπέγραψε η Volvo Buses με την εταιρεία Batteryloop, η οποία ανήκει στον όμιλο Stena Recycling. Βάσει της νέας συμφωνίας που έχει παγκόσμια ισχύ, μόλις οι μπαταρίες αφαιρεθούν από κάποιο ηλεκτρικό λεωφορείο της Volvo, θα επαναχρησιμοποιούνται για χρόνια ως μονάδες αποθήκευσης ενέργειας, τροφοδοτώντας -για παράδειγμα- κτήρια και σταθμούς φόρτισης ηλεκτρικών οχημάτων.

Αξίζει να αναφερθεί, κλείνοντας πως υπάρχουν ακόμα πολλές σχετικές εφαρμογές μικρής ή μεγάλης κλίμακας και σίγουρα αναμένεται να πληθαίνουν συνεχώς όσο η ηλεκτροκίνηση διευρύνεται. Κοινός παρονομαστής όλων είναι, πως βελτιώνουν το περιβαλλοντικό ισοζύγιο και το Κόστος Κύκλου Ζωής της ηλεκτρικής κινητικότητας.

PreviousNext