Η Fiat Professional παρουσίασε το νέο Ducato 2021, το οποίο σηματοδοτεί την όγδοη γενιά του μοντέλου και συνεχίζει μία, ούτε λίγο ούτε πολύ, θριαμβική πορεία στην ευρωπαϊκή αγορά. Η ηγετική του θέση τα τελευταία σαράντα χρόνια –παρουσιάστηκε πρώτη φορά το 1981- επισφραγίστηκε την περασμένη χρονιά με την κατάκτηση της πρώτης θέσης στην ευρωπαϊκή αγορά ελαφρών επαγγελματικών αυτοκινήτων (LCV) ανεξαρτήτου κατηγορίας. Οι 150.000 μονάδες που ταξινομήθηκαν πανευρωπαϊκά το 2020 αντιπροσωπεύουν ταυτόχρονα μία αύξηση της τάξης του 8% σε σχέση με το 2019.

Με όπλα κυρίως την απόλυτη εκμετάλλευση χάρη στην ιδιοφυή διαμόρφωση, το σχεδόν τέλεια τετραγωνισμένο σχήμα της κλούβας και την έξυπνη αρχιτεκτονική και τους υπέρ-αποδοτικούς κινητήρες, το μεγάλο van των Ιταλών σκοπεύει, με σειρά κομβικών αναβαθμίσεων να επιβεβαιώσει την ηγετική του θέση. Οδηγήσαμε το νέο μοντέλο της Fiat Professional στην παγκόσμια πρεμιέρα του στην πίστα του κατασκευαστή, στο Μπαλόκο και, στις επόμενες γραμμές παρατίθενται οι πρώτες εντυπώσεις μας.

Ίδιο στυλ, νέες τεχνολογίες

Το σχήμα του μοντέλου κρίθηκε αρκούντως επίκαιρο από τους σχεδιαστές, και επεμβάσεις έγιναν μόνο στη μάσκα με πιο δυναμικό προφίλ που συνδυάζεται με τα νέα φωτιστικά σώματα τεχνολογίας Full-LED, τα οποία εκτός από τη βελτιωμένη απόδοση (+30% σε σχέση με τις συμβατικές λύσεις) συνθέτουν και μια ξεχωριστή φωτεινή «υπογραφή». Επίσης, τα φλας έχουν τώρα λειτουργία slider (κυλιόμενα), για πρώτη φορά σε επαγγελματικό όχημα σύμφωνα με τη Fiat, κάποιοι κατασκευαστές φορτηγών θα διαφωνήσουν πάντως αφού έχουν λανσάρει τη συγκεκριμένη τεχνολογία εδώ και χρόνια. Επιπρόσθετα, σχετικά σύντομα θα αντιληφθεί κάποιος το νέο και πολύ μεγάλο λογότυπο της μάρκας, η γρίλια έχει κάποιες μικροδιαφορές, όπως και η ποδιά κάτω από τον προφυλακτήρα. Συνολικά πάντως, το νέο μοντέλο διατηρεί εξωτερικά τα βασικά σχεδιαστικά χαρακτηριστικά του απερχόμενου.

fiat ducato
Το γενικό σχέδιο του εσωτερικού παραμένει αναγνωρίσιμο, πίνακας οργάνων και σύστημα διεύθυνσης όμως είναι καινούργια, και προσφέρουν πολλές έξτρα δυνατότητες

Στο εσωτερικό, ένας νέος, πλήρως ψηφιακός πίνακας οργάνων, σε συνδυασμό με το σύστημα πολυμέσων UConnect με οθόνη αφής έως 10 ίντσες, προσφέρουν μεγαλύτερη πρακτικότητα, ευελιξία και νέες λειτουργίες. Με αυτό τον τρόπο το όχημα μπορεί να προσαρμοστεί με τον καλύτερο δυνατό τρόπο στις ανάγκες του πελάτη και να αξιοποιηθούν τα οφέλη της σύγχρονης τεχνολογίας.

Για να γίνουν εφικτά όλα αυτά, η Fiat άλλαξε πλήρως την ηλεκτρονική και ηλεκτρική αρχιτεκτονική του μοντέλου, κίνηση που δεν συνηθίζεται σε ένα τυπικό facelift, καθώς είναι εξαιρετικά κοστοβόρα. Παράλληλα ο επανασχεδιασμός του εσωτερικού είναι πλήρης, από το νέο ταμπλό και το νέο τιμόνι μέχρι τις επενδύσεις των θυρών και τα χειριστήρια του κλιματισμού, για ακόμα καλύτερη εργονομία και ποιοτική αίσθηση. Τα καθίσματα έχουν νέα επένδυση και σχεδιασμό για μεγαλύτερη άνεση.

Βασισμένο στην εξελιγμένη -και για αμιγώς ηλεκτρική χρήσηνέα πλατφόρμα, το νέο Ducato εφοδιάζεται με μια πλήρη γκάμα προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης (ADAS) για ακόμα περισσότερη ασφάλεια και άνεση σε κάθε διαδρομή. Χάρη σε αυτά, αλλά και στο ηλεκτρικά υποβοηθούμενο σύστημα διεύθυνσης, το νέο Ducato είναι το πρώτο ελαφρύ επαγγελματικό μοντέλο που διαθέτει δυνατότητα (ημί)αυτόνομης οδήγησης επιπέδου 2. Τα συστήματα ADAS πλαισιώνουν επιπλέον πρακτικές λύσεις, όπως ο ψηφιακός κεντρικός καθρέπτης, ο οποίος βελτιώνει την ορατότητα προς τα πίσω σε σχέση με τις συμβατικές λύσεις, το σύστημα ελέγχου ευστάθειας σε δυνατούς ανέμους, αλλά και το ημι-αυτόνομο σύστημα παρκαρίσματος.

 

fiat ducato

 

Διαθέσιμο σε εύρος μερικών εκατοντάδων εκδόσεων και με επιλογές συνδεσιμότητας που θα δίνουν εκτός των άλλων τη δυνατότητα παρακολούθησης της πορείας και κατάστασης (επίπεδο καυσίμου, πίεση ελαστικών, κτλ.) του αυτοκινήτου από απόσταση, έξυπνη πλοήγηση και Wi-Fi Hotspot και με δυνατότητα σύνδεσης έως και 8 συσκευών ταυτόχρονα, το νέο Ducato είναι άμεσα διαθέσιμο για παραγγελία.

Νέοι κινητήρες στα 2,2 λίτρα και εξάρι μηχανικό σασμάν

Σημαντικές είναι και οι νέες ευκολίες για τον οδηγό, όπως το σύστημα εισόδου και εκκίνησης χωρίς κλειδί, το ηλεκτρικό χειρόφρενο, αλλά και τον εύκολα διαμορφώσιμο χώρο που μπορεί να χρησιμοποιηθεί για την αποθήκευση εγγράφων, την φόρτιση ηλεκτρικών συσκευών με USB-A και USB-C, πρίζα 230V ή ακόμα χώρο που διαμορφώνεται για να γευματίσει με μεγαλύτερη άνεση ο οδηγός. Τέλος, διαθέσιμο είναι και σύστημα πνευματικής ανάρτησης για ακόμα μεγαλύτερη ευκολία φόρτωσης.

Σε επίπεδο κινητήρων, το νέο Ducato, εφοδιάζεται με μια πλήρως ανανεωμένη γκάμα συνόλων προδιαγραφών Euro 6D-Final (πρώτοι στην αγορά που καλύπτουν αυτή τη νόρμα) όπου η μεγάλη είδηση είναι ο κυβισμός που κατέβηκε στα 2,2 λίτρα (από 2,3). Σύμφωνα με τους μηχανικούς, τα νέα μηχανικά σύνολα είναι πιο ανθεκτικά, καταναλώνουν λιγότερο, και εκπέμπουν λιγότερο θόρυβο. Οι νέοι diesel κινητήρες Multijet3 βασίζονται στη νέα και αποκλειστική για τον όμιλο Stellantis αρχιτεκτονική Η3, προσφέροντας υψηλή απόδοση, μικρότερο βάρος και μειωμένες (έως και 7%) εκπομπές CO2. Διαθέσιμες είναι 4 εκδόσεις ισχύος (120, 140, 160 και 180 ίπποι) ενώ σημαντικό νέο είναι η διάθεση ενός καινούργιου μηχανικού κιβωτίου ταχυτήτων 6 σχέσεων. Διαθέσιμο είναι επίσης και το γνωστό αυτόματο κιβώτιο των 9 σχέσεων στις εκδόσεις με τους 140, 160 και 180 ίππους.

Εκμετάλλευση, στον δρόμο

Το Ducato είναι το καλύτερο παράδειγμα για το πόσα οφέλη μπορείς να αποκομίσεις αν η αρχική ιδέα είναι καλή. Και οι σχεδιαστές του Ducato που, όσο κι αν φαντάζει απίστευτο, διατηρεί το ίδιο σχήμα από το 2006, είχαν πραγματικά μεγάλη έμπνευση.

Η φιλοσοφία του «φέρνω όλα τα τμήματα της γραμμής μετάδοσης κίνησης εμπρός» ή all-forward στη δική τους γλώσσα, δημιούργησε ένα μεγάλο LCV το οποίο σε στοιχεία εκμετάλλευσης όπως π.χ., το ωφέλιμο φορτίο, είναι απλησίαστο ακόμη κι από μοντέλα του ανταγωνισμού που λανσαρίστηκαν… χθες. Παραμένει το μοναδικό προσθιοκίνητο μεγάλο van της αγοράς με ωφέλιμο που φτάνει τους 2,2 τόνους, ενώ και ο ωφέλιμος όγκος των 17 κυβικών μέτρων μόνο ευκαταφρόνητος δεν είναι. Εξίσου μοναδικός είναι και ο λόγος μεγέθους κλούβας προς εξωτερικές διαστάσεις όπου το Ducato παραμένει επίσης μοναδικό.

Στη σύντομη επαφή μας κινηθήκαμε σε πίστα που παραπέμπει σε επαρχιακό οδικό δίκτυο με ποικιλία στροφών και κλίσεων, με έρμα στην κλούβα γύρω στο 50% του ωφέλιμου με διάφορες εκδόσεις, στα 140, 160 και 180 hp, με το νέο εξάρι μηχανικό σασμάν, αλλά και το γνωστό 9άρι αυτόματο. Αφιερώσαμε το μεγαλύτερο σκέλος της οδήγησης σε οχήματα με τον κινητήρα των 140 hp με μηχανικό σασμάν, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των αγοραστών αυτά επιλέγει. Η θέση οδήγησης είναι αρκετά καλή, η έλλειψη δυνατότητας ρύθμισης του τιμονιού σε απόσταση είναι πάντως κάτι το οποίο οι Ιταλοί θα έπρεπε να είχαν φροντίσει να υπάρχει στο νέο μοντέλο.

Στο δρόμο, πρώτα απ’ όλα, μας άρεσε πολύ το ζύγισμα του νέου συστήματος διεύθυνσης και η ακρίβεια στην πληροφορία που μεταφέρει στον οδηγό. Η κύλιση είναι υψηλού επιπέδου, και η απόσβεση από την ανάρτηση καλορυθμισμένη. Ο πήχυς στην κατηγορία ως προς την οδική συμπεριφορά, έχει τοποθετηθεί ψηλά, καθώς τα μοντέλα -ειδικά του γερμανικού ανταγωνισμού- είναι νεότατα και πολύ ραφιναρισμένα στους τρόπους τους, αλλά το Ducato δείχνει να μην απέχει σε δυναμικά χαρακτηριστικά. Ο επιλογέας του κιβωτίου έχει σχετικά μικρές και ακριβείς διαδρομές, αλλά την παράσταση κλέβει ο νέος Multijet3. Είναι απόλυτα γραμμικός κινητήρας, χωρίς κενά, ελαστικός, και τραβάει αγόγγυστα ακόμη και με 1.000 σ.α.λ. με 6η σχέση και βύθισμα του πεντάλ του γκαζιού στο δάπεδο. Η δε χροιά του είναι πραγματικά απολαυστική. Αν ο προηγούμενος Multijet ήταν ήδη σημείο αναφοράς στην κατηγορία, εδώ οι Ιταλοί έχουν πάει σε άλλο επίπεδο. Μαζί με την κορυφαία εκμετάλλευση της «κλούβας» και την επικαιροποίηση σε συνδεσιμότητα και ηλεκτρονικά βοηθήματα, το νέο Ducato φιλοδοξεί να βρεθεί στις πρώτες θέσεις των ευρωπαϊκών ταξινομήσεων.