Η Setra διανύει φέτος μία χρονιά ορόσημο, καθώς συμπληρώνονται 70 χρόνια από ιδρύσεως της εταιρείας. Μέσα σε εφτά δεκαετίες, η φίρμα από το Ουλμ έχει λανσάρει έξι γενιές λεωφορείων και πούλμαν οι οποίες άφησαν ανεξίτηλο το στίγμα τους όχι μόνο στην εξέλιξη της βιομηχανίας κατασκευής οχημάτων, αλλά και στον ίδιο τον κλάδο των οδικών μεταφορών επιβατών.

Στο τεύχος Σεπτεμβρίου που κυκλοφορεί αποτυπώνουμε την εντυπωσιακή πορεία του εφευρέτη του πολυτελούς, αυτοφερόμενου λεωφορείου

Από τη στιγμή που ιδρύθηκε, και για τα επόμενα 70 χρόνια, η Setra, με κάθε νέα γενιά λεωφορείων, δείχνει ταγμένη στο να αλλάζει το τοπίο της οδικής μεταφοράς επιβατών, με συνεχείς καινοτομίες στη βιομηχανική παραγωγή, τον σχεδιασμό και την εξέλιξη οχημάτων που συνεχίζουν να εκπλήσσουν με τη μηχανολογική τους ευφυΐα και την καθηλωτική προσοχή στη λεπτομέρεια.

 

S8 του 1951
Από εδώ ξεκίνησαν όλα –S8 του 1951

 

Οι σχεδιαστικές και μηχανολογικές καινοτομίες που συνόδευαν κάθε γενιά, υιοθετούνταν κάποια στιγμή από το σύνολο σχεδόν του ανταγωνισμού. Όλη η θαυμαστή πορεία αυτού του ξεχωριστού κατασκευαστή ξεκίνησε λοιπόν το 1951, όταν η (πάλαι ποτέ) Kassbohrer παρουσίασε το S8 και ταυτόχρονα άλλαζε το όνομα της εταιρείας σε Setra.

Όπως γνωρίζουν οι τακτικοί μας αναγνώστες, το όνομα Setra είναι συντομογραφία του «selbsttragend», το οποίο στα γερμανικά σημαίνει αυτοφερόμενο, κι αναφέρεται φυσικά στη μονοκόκ δομή του λεωφορείου. Επρόκειτο για το πρώτο λεωφορείο παραγωγής στον κόσμο με αυτοφερόμενο αμάξωμα, κινητήρα τοποθετημένο πίσω και direct μετάδοση της κίνησης στον πίσω άξονα, που έκανε πρεμιέρα στην Έκθεση ΙΑΑ της Φρανκφούρτης την ίδια χρονιά.

Setra S9
Setra S9

Τα σπάργανα της modular κατασκευής λεωφορείων

Τον Φεβρουάριο του 1955 παρουσιάστηκε το μικρότερο Setra που φτιάχτηκε ποτέ, το λιλιπούτειο S6. Το S8 έστρωσε το έδαφος για την εμπορική αποδοχή, του περίφημου S10, το οποίο χτίστηκε με τις ίδιες αρχές και ήταν η πρώτη μεγάλη εμπορική επιτυχία της εταιρείας. Είχε πιο μακρύ αμάξωμα, μεγαλύτερο εμπρός πρόβολο, και σε κάποιες διαμορφώσεις διέθετε έως και 10 σειρές καθισμάτων. Ήταν επίσης υπεύθυνο για μία μεγάλη επανάσταση στη βιομηχανία κατασκευής λεωφορείων. Το S10 ήταν το πρώτο λεωφορείο στο οποίο, το 1959, εφαρμόστηκε η περίφημη modular μέθοδος παραγωγής.

Η αποκαλούμενη και αρθρωτή/ σπονδυλωτή συναρμολόγηση επέτρεπε μεγάλη ευελιξία στη γραμμή παραγωγής, αφού κατέστη δυνατό να κατασκευάζονται ταυτόχρονα λεωφορεία με αμαξώματα διαφορετικών διαστάσεων. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα η μέχρι τότε απελπιστικά αργή διαδικασία να φτάσει στο εκπληκτικό για τα δεδομένα της εποχής νούμερο των τεσσάρων μονάδων ανά ημέρα. Ταυτόχρονα, προσφέρονταν τα S11, S12, S14 και S15 –το νούμερο τότε αναφέρονταν στις σειρές καθισμάτων. Από το S8 του 1951 και για τα επόμενα 16 χρόνια μέχρι το λανσάρισμα της επόμενης γενιάς, η Setra κατόρθωσε να πουλήσει 7.500 μονάδες

Η σειρά 200
Η σειρά 200 ήταν η εισαγωγή της κατηγορίας των πούλμαν στη μοντέρνα εποχή –το σαλόνι είχε τεράστιους χώρους για τα δεδομένα της εποχής

Τα πρώτα μοντέρνα πούλμαν

Το επόμενο, μεγάλο εξελικτικό άλμα ήρθε με τη δεύτερη σειρά λεωφορείων Setra την 100, το 1967. Η παραγωγή εκβιομηχανίστηκε και αυτοματοποιήθηκε περαιτέρω, και το τελειοποιημένο πλέον modular σύστημα επέτρεπε την κατασκευή και των 9 μοντέλων της σειράς από κοινά εξαρτήματα και μηχανικά μέρη.

Ρηξικέλευθο ήταν και το σχέδιο: γωνιώδες, με απαλές καμπύλες στα άκρα, αποτέλεσε μία πρώτη εικόνα του μέλλοντος των πούλμαν. Το σαλόνι και το ωφέλιμο ύψος για τους επιβάτες είχαν γιγαντωθεί, ενώ η άνεση ήταν ασύγκριτη για τα δεδομένα της εποχής. Το 1976 λανσάρεται η εμβληματική, και άρρηκτα συνδεδεμένη με τη χώρα μας –και την Ανδρέας Σταματίου ΑΕΒΕ- σειρά λεωφορείων 200, με 6 διαφορετικά μοντέλα.

Aκόμη και το 1951 τα Setra ήταν η επιτομή της πολυτέλειας
Aκόμη και το 1951 τα Setra ήταν η επιτομή της πολυτέλειας

Η τρίτη γενιά λεωφορείων Setra θεωρείται ορόσημο σχεδιασμού στη βιομηχανία, καθώς κράτησε την κλασική ομορφιά της σειράς 100 προκειμένου να διατηρείται ψηλά και η μεταπωλητική αξία των οχημάτων, αλλά παράλληλα, ακολουθούσε πιστά τις τάσεις που είχαν αρχίσει να αναδύονται εκείνη την εποχή στο ντιζάιν της αυτοκινητοβιομηχανίας.

Τα μοντέλα της σειράς 200 έφεραν για πρώτη φορά ξεχωριστό σύστημα εξαερισμού και κλιματισμού για οδηγό και επιβάτες, και το πιο ισχυρό σύστημα ξεθολώματος για το παρμπρίζ που είχε τοποθετηθεί μέχρι τότε σε λεωφορείο. 

Στο τεύχος Σεπτεμβρίου που κυκλοφορεί αποτυπώνουμε την εντυπωσιακή πορεία του εφευρέτη του πολυτελούς, αυτοφερόμενου λεωφορείου.