Τροχοί & TIR

Δοκιμάζουμε τα νέα ηλεκτρικά van του ομίλου PSA

Η Opel και κατ’ επέκταση η PSA και η Stellantis, λανσάρουν τα πρώτα ηλεκτρικά compact van μαζικής παραγωγής της αγοράς με μεγάλη αυτονομία, δυνατότητα ταχείας φόρτισης και ανεπηρέαστη από τον όγκο τ
από Βασίλης Δαραμούσκας | Πέμπτη 30/12/2021 - 10:15
Κοινοποίηση στα Social Media
Δοκιμάζουμε τα νέα ηλεκτρικά van του ομίλου PSA

Η Opel και κατ’ επέκταση η PSA και η Stellantis, λανσάρουν τα πρώτα ηλεκτρικά compact van μαζικής παραγωγής της αγοράς με μεγάλη αυτονομία, δυνατότητα ταχείας φόρτισης και ανεπηρέαστη από τον όγκο των μπαταριών εκμετάλλευση.

Η ισχύς εν τη ενώσει

Από τον Ιανουάριο του 2021 όταν και το όνομα Stellantis μπήκε στην καθημερινότητα της αυτοκινητοβιομηχανίας, ήταν σαφές ότι, ο νεοφυής κολοσσός –έκτη σε μέγεθος εταιρεία, με πάνω από 300.000 εργαζομένους και 5,8 εκ. ταξινομήσεις το 2020-σκόπευε να γίνει παγκόσμιος ηγέτης στα ηλεκτρικά LCV και στις 130 χώρες όπου δραστηριοποιείται.

Για να δούμε από κοντά την τελευταία προσθήκη στη γκάμα e-LCV και το πρώτο fuel cell van μαζικής παραγωγής (βλ. σελίδα 57) βρεθήκαμε στο Ρίσελσχαϊμ, μερικά χιλιόμετρα από το αεροδρόμιο της Φρανκφούρτης όπου, εκτός από τα κεντρικά, βρίσκεται και το τμήμα Έρευνας & Εξέλιξης της Opel, η οποία αναλαμβάνει τον ρόλο του παγκόσμιου κέντρου εξέλιξης ηλεκτρικών και fuel-cell οχημάτων για όλες τις εταιρείες που υπάγονται στον όμιλο Stellantis, καθώς διαθέτει μοναδική τεχνογνωσία –θυμάστε το εκπληκτικά προχωρημένο για την εποχή του, Opel Ampera του 2011;

Από εδώ θα ξεκινά λοιπόν, η δημιουργία όλων των εξηλεκτρισμένων επαγγελματικών ελαφρών επαγγελματικών των Fiat Professional, Vauxhall, RAM, Peugeot, Opel, Jeep και Citroen. Το πόσο πολύ πιστεύουν στα ηλεκτροκίνητα LCV στην Stellantis είναι φανερό. Ο όμιλος είναι ο πρώτος που ανέπτυξε πλήρη γκάμα 100% ηλεκτρικών ελαφρών επαγγελματικών, από την κατηγορία των κόμπακτ μέχρι τα μεγάλα van, με όλα τα μοντέλα να είναι κανονικά διαθέσιμα σε όλες τις ευρωπαϊκές αγορές, της δικής μας συμπεριλαμβανομένης.

Όπως και το σύνολο του ανταγωνισμού, στη Stellantis θέλουν με κάθε τρόπο –και πιθανόν με κάθε κόστος– να αποδείξουν ότι, βρίσκονται στην τεχνολογική αιχμή. Εύκολα καταλαβαίνει λοιπόν κανείς, τη σημασία των νέων Opel Combo-e Cargo, Peugeot e-Partner και Citroen e-Berlingo για την εταιρεία.

Γραμμή μετάδοσης κίνησης, εκμετάλλευση, εξοπλισμός

Η πλατφόρμα και των τριών μοντέλων –τεσσάρων αν προσθέσουμε και τη Vauxhall, και πέντε σύντομα μαζί με τη Fiat Professional- είναι η EMP2 Multi-Energy, και όλα τους κατασκευάζονται στο Βίγκο της Ισπανίας. Το ηλεκτρικό μοτέρ των 136 hp συναρμολογείται στη Γαλλία, και οι συστοιχίες των μπαταριών ιόντων λιθίου (50 kW) στην Ισπανία. Στη διάρκεια της παρουσίασης δεν ήταν ακόμη διαθέσιμα τα αντίστοιχα μοντέλα της Fiat Professional. Αν κάτι ξεχωρίζει ήδη από τη μελέτη των τεχνικών χαρακτηριστικών, είναι η καλώς εννοούμενη εμμονή των μηχανικών να μην υπάρχει ο παραμικρός συμβιβασμός σε σχέση με τα αντίστοιχα μοντέλα με κινητήρα εσωτερικής καύσης:

Η μπαταρία των 50 kW προσφέρει (κατά το πρότυπο WLTP) αυτονομία 275 χιλιόμετρα, και το σημαντικότερο, δυνατότητα χρήσης φορτιστή DC, που μεταφράζεται σε μόλις 30 λεπτά για φόρτιση στο 80% (με ταχυφορτιστή DC στα 100 kW). Το όχημα μπορεί να φορτιστεί σε επιτοίχιο τριφασικό wall box των 11 kW (5 ώρες για φόρτιση στο 100%) ή μονοφασικό (7,4 kW, 7,30 ώρες).

Ως προς την εκμετάλλευση, όλα τους είναι διαθέσιμα σε δύο μήκη αμαξώματος (L1 και L2,) με μήκος στα 4,4 και 4,7 μέτρα αντίστοιχα, δυνατότητα επιλογής δύο ή τριών καθισμάτων για τις εκδόσεις με «κλούβα» και 5 με 7 για τις επιβατικές εκδοχές, ενώ υπάρχουν και εκδόσεις Crew Cab (μόνο σε έκδοση L2). Ομοίως, το ωφέλιμο φορτίο φτάνει τα 800 κιλά, ενώ ο ωφέλιμος όγκος είναι ακριβώς ο ίδιος (έως 4,4 κυβ.μ.) με τα συμβατικά μοντέλα, και η ικανότητα έλξης τρέιλερ είναι στα 750 κιλά. Επίσης, δεν υπάρχει πρακτικά περιορισμός σε όποια υπερκατασκευή θα ήθελε να εφαρμόσει κάποιος, ενώ διατίθεται (πρωτιά για την κατηγορία) και ηλεκτρικός δυναμολήπτης (ΡΤΟ).

Στην Ελλάδα το Opel διατίθεται ήδη, με τιμή εκκίνησης τις 38.700€ (λιανική τιμή με ΦΠΑ) στην πλούσια έκδοση Business.

Ο κατασκευαστής διαθέτει για το μικρό του van ούτε λίγο, ούτε πολύ, 18 συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης. Πέρα από τα αναμενόμενα και προβλεπόμενα από τη νομοθεσία, υπάρχουν λειτουργίες όπως αναγνώριση κόπωσης οδηγού (driver drowsiness alert), αναγνώριση οδικών σημάτων (traffic sign recognition), μέχρι αναγνώριση επικείμενης σύγκρουσης (forward collision alert) με προστασία πεζού και αυτόματο φρενάρισμα έκτακτης ανάγκης (automatic emergency braking). Αναφοράς αξίζει τέλος και το Surround Rear Vision, το οποίο βοηθά στην αποφυγή ατυχημάτων με δικυκλιστές και πεζούς όταν το όχημα κάνει δεξιά στροφή.

Στον δρόμο

Περάσαμε το μεγαλύτερο μέρος της ημέρας οδηγώντας διάφορες εκδόσεις του Opel Combo-e, κυρίως σε έκδοση με «κλούβα» (Cargo). Όλες μας οι παρατηρήσεις αφορούν και τα Peugeot και Citroen, αφού, αν εξαιρέσεις τα λογότυπα, τη μάσκα και κάποια στοιχεία του διακόσμου, πρόκειται ουσιαστικά για το ίδιο όχημα. Στην καμπίνα του Opel λοιπόν, δύσκολα θα καταλάβεις ότι, δεν βρίσκεσαι σε συμβατικό Combo, καθώς οι διαφορές είναι απειροελάχιστες. Αυτό είναι θετικό, γιατί το εσωτερικό του Opel παραμένει ένα από τα πιο ποιοτικά και φιλόξενα για τον επαγγελματία στην κατηγορία. Η (χαμηλής αντίθεσης) διχρωμία πλαστικών, επενδύσεων και υφασμάτων είναι καλόγουστη, ενώ τα πλαστικά δείχνουν ποιοτικά, τουλάχιστον όσα ακουμπά συνήθως ο χρήστης του οχήματος.

Στο κέντρο του ταμπλό δεσπόζει μία 8ιντση οθόνη, με πλήρη συνδεσιμότητα και λειτουργία mirroring τόσο για Android Auto όσο και για Apple CarPlay. Η θέση οδήγησης ρυθμίζεται σε έξι έννοιες, και σε συνδυασμό με τη δυνατότητα να ρυθμίσεις το τιμόνι σε ύψος και απόσταση εύκολα θα βρεις την ιδανική θέση οδήγησης. Γενικά πάντως, κάθεσαι χαμηλά, κάτι που, προσωπικά δεν μας ενοχλεί, ενώ η στήριξη στα πλευρά όσο και από το έδρανο είναι εξαιρετική. Ο διάκοσμος της καμπίνας φροντίζει να σου υπενθυμίζει συνεχώς ότι, βρίσκεσαι σε ένα από τα πιο φρέσκα μοντέλα της κατηγορίας. Μοναδική ίσως ένσταση, τα πλαστικά στη βάση της κεντρικής κονσόλας που δείχνουν φθηνότερα από τις υπόλοιπες επιφάνειες του εσωτερικού.

Υπάρχουν τρία «modes» οδήγησης: Eco, για αύξηση της αυτονομίας που περιορίζει την ισχύ στα 60 kW και τη ροπή στα 190 Nm, Normal (80 kW / 210 Nm) το οποίο είναι και το προτεινόμενο από την Opel για κανονική χρήση, και Power (100 kW / 260 Nm) το οποίο, πέρα από… διασκέδαση, προσφέρεται για μετακινήσεις στο μέγιστο του μικτού φορτίου. Σε όλα τα modes, αν πατήσεις το πλήκτρο «B» (κάτω από το «D») γίνεται έντονη η λειτουργία ανάκτησης ενέργειας όταν πατάς φρένο, ή απλά σηκώνεις το πόδι από το γκάζι. Εκκινώντας, νιώθεις το αυτοκίνητο πολύ πιο σβέλτο από το επίσημο 11,2 δευτ. που απαιτείται για το σπριντ 0-100 χλμ./ώρα, και απρόσμενα ήσυχο ακόμη και σε σχέση με άλλα ηλεκτρικά οχήματα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, δεν υπάρχει η παραμικρή αντήχηση λ.χ., από την ≪κλούβα≫. Η ροπή (ειδικά στο πρόγραμμα «Power») των 260 Nm προσφέρει παραπάνω από ικανοποιητικές ρεπρίζ, ενώ ανέλπιστα καλός είναι ο τρόπος που στρίβει το Opel: είναι προικισμένο με όλες τις αρετές που είχαμε συναντήσει στο μεγαλύτερο Vivaro, μόνο που εδώ, χάρη στις μικρότερες μάζες, το αποτέλεσμα είναι ακόμη πιο εντυπωσιακό. Το Combo στρίβει μονοκόμματα, όπως «έρχεσαι», βιδωμένο στο οδόστρωμα, χωρίς άγαρμπες αντιδράσεις και με πλήρη απουσία πλεύσεων. Σαφώς και βοηθάει το χαμηλό κέντρο βάρους με την τοποθέτηση των μπαταριών κάτω από το δάπεδο, αλλά το αποτέλεσμα δεν παύει να εντυπωσιάζει.

Το Combo-e είναι όχι μόνο καλύτερο από το ντίζελ μοντέλο, αλλά δυσκολευόμαστε να σκεφτούμε άλλο van με παρόμοια χαρακτηριστικά. Όλα τα παραπάνω τονίζονται ακόμη παραπάνω από το εξαιρετικό σύστημα διεύθυνσης το οποίο χάρη στην ακρίβειά του κολακεύει το συνολικό «στήσιμο».

Η τελικήταχύτητα είναι 135 χλμ./ώρα (περιορίζεται με κόφτη) κάτι που σημαίνει ότι, στην άουτομπαν ήμασταν συνέχεια με αυτήν την ταχύτητα. Μετακινούμενοι για ένα ολόκληρο πρωινό, σε εθνική και επαρχιακές οδούς, είναι φανερό ότι, το Combo-e είναι η απάντηση στο περίφημο άγχος της αυτονομίας –ακόμη κι αν μετακινείσαι καθημερινά π.χ., στην Αττική Οδό, με συχνές στάσεις για διανομές εντός του αστικού ιστού, είναι σχετικά απίθανο να «ξελιγώσεις» τη μπαταρία του Opel.

Δια ταύτα

Το γκρουπ PSA, ή καλύτερα, η Stellantis, επαναλαμβάνει με επιτυχία αυτό που κατόρθωσε με τα μεσαία ηλεκτρικά van e-Jumpy, e-Expert και Vivaro-e, που κατέκτησαν και τη διάκριση «Van της Χρονιάς 2021». Λανσάρει στην αγορά ηλεκτρικά οχήματα χωρίς συμβιβασμούς, με τα ίδια στοιχεία εκμετάλλευσης με τα συμβατικά, απολύτως κορυφαία οδική συμπεριφορά, αυτονομία που λειτουργεί ως αγχολυτικό για τον επαγγελματία, και ίσως το σημαντικότερο, δυνατότητα ταχείας φόρτισης. Ακόμη όμως κι αν δεν υπάρχει η δυνατότητα ταχείας φόρτισης, με επιτοίχιο φορτιστή (wall box), αλλά μόνο σύνδεση σε οικιακή πρίζα με καλώδιο, οι λογικής διάρκειας απαιτούμενοι χρόνοι εξασφαλίζουν στον πελάτη ότι, το πρωί το όχημα –Opel, Peugeot ή Citroen- θα είναι έτοιμο για δουλειά, με αυτονομία ικανή να καλύψει και δύο βάρδιες.

Το τεχνολογικό βάθος της συγκεκριμένης τριάδας, γίνεται ακόμη πιο εύκολα κατανοητό από το γεγονός ότι, τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, δεν υπάρχει ανταγωνισμός (αργεί ακόμη π.χ., το ηλεκτρικό Kangoo) καθώς πρόκειται για τα μοναδικά ηλεκτρικά compact van μαζικής παραγωγής της αγοράς, και την πρώτη πραγματικά βιώσιμη εναλλακτική χωρίς κινητήρα εσωτερικής καύσης.

PreviousNext