Δοκιμή: Piaggio Porter NP6

Πέμ, 30/12/2021 - 10:24
Piaggio Porter NP6: ΦΟΡΤΗΓΌ ΠΌΛΗΣ

Tο νέο Piaggio Porter NPG σχεδιάστηκε και αναπτύχθηκε με στόχο να προσφέρει τη βέλτιστη σχέση κόστους – οφέλους για τον επαγγελματία που δραστηριοποιείται σε αστικό περιβάλλον. Διαθέσιμο και στην ελληνική αγορά σε διάφορες εκδόσεις, στοχεύει στη μεγιστοποίηση της απόδοσης τόσο ως προς τις επιδόσεις όσο και προς την οικονομία με ιδιαίτερα χαμηλό συνολικό κόστος ιδιοκτησίας. Οι συμπαγείς διαστάσεις του σε συνάρτηση με το αυξημένο ωφέλιμο φορτίο το μετατρέπουν σε πραγματικό… φορτηγό πόλης!

Φορτώνουμε στην καρότσα του μια παλέτα τούβλα βάρους 800 κιλών και ξεκινούμε το δρομολόγιο εντός και εκτός πόλης καταγράφοντας σημαντικά στοιχεία για την οδηγική του συμπεριφορά. Απαντούμε επίσης σε ένα βασικό ερώτημα πολλών επαγγελματιών ως προς τον αριθμό των πλαστικών τελάρων που χωρούν στην καρότσα του.

Πλήρης γκάμα

Το Piaggio Porter NP6 διατίθεται σε τέσσερα πλαίσια, συνδυάζοντας κοντό ή μακρύ μεταξόνιο, με μονούς ή διπλούς πίσω τροχούς. Με μονούς τροχούς είναι διαθέσιμο σε δύο μήκη, στα 2.650 και 3.070 χιλιοστά, ενώ με διπλούς τροχούς επίσης σε δύο μήκη στα 3.000 και στα 3.250 χιλιοστά. Το ωφέλιμο ξεκινά από 960 κιλά και φτάνει τα 1.600 κιλά (βάρος επί του πλαισίου) στην έκδοση με μικτό βάρος 2,8 τόνους.

Ο πελάτης μπορεί να επιλέξει ανάμεσα σε πέντε επίπεδα εξοπλισμού, τρία για την κανονική τελική σχέση μετάδοσης (Start, Plus, Top) και δύο για την κοντή τελική σχέση μετάδοσης (HD και HD TOP). Ο βασικός εξοπλισμός είναι πλούσιος και περιλαμβάνει ηλεκτρική υποβοήθηση τιμονιού, υποβοήθηση εκκίνησης σε ανηφόρα, πίσω αναρτήσεις με σούστες, αερόσακο οδηγού, eCall (αυτόματη κλήση ανάγκης), Immobilizer και αισθητήρα βροχής. Επίσης σετ επισκευής ελαστικών, αναμονή δυναμολήπτη στο κιβώτιο ταχυτήτων, ηλεκτρική ρύθμιση προβολέων, ηλεκτρική παροχή 12 V, ραδιόφωνο με Bluetooth, χειροκίνητο κλιματισμό, εξωτερικούς θερμαινόμενους καθρέφτες οι οποίοι είναι αναδιπλούμενοι και ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι, αερόσακο οδηγού καθώς και προβολείς ομίχλης.

Όσον αφορά τη χρωματική παλέτα είναι διαθέσιμοι πέντε κωδικοί χρωμάτων, Sapphire Blue, Amber Orange, Garnet Red, Basalt Grey και το Plaster White.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις και τις ανάγκες κάθε επιχείρησης υπάρχουν έτοιμες προς χρήση εργοστασιακές εκδόσεις με σταθερή καρότσα ή ανατρεπόμενη για μεταφορά χύδην φορτίων. Εναλλακτικά είναι διαθέσιμες οι εκδόσεις με σασί στις οποίες ο ιδιοκτήτης μπορεί να στήσει τη δική του υπερκατασκευή.

Κινητήρας

Στοχεύοντας σε οικονομικές αλλά και καθαρές προς το περιβάλλον μεταφορές το Porter NP6 είναι διαθέσιμο με έναν κινητήρα διπλού καυσίμου, βενζίνη+LPG (υγραέριο) ή βενζίνη+CNG (μεθάνιο). Ο κινητήρας προδιαγραφών Euro 6D, είναι 1.498 κ.εκ., 4-κύλινδρος σε σειρά με καδένα, με 16 βαλβίδες και με διπλό εκκεντροφόρο άξονα με διπλό μεταβλητό χρονισμό. Το μπλοκ του κινητήρα και η κεφαλή είναι από κράμα αλουμινίου. Η μέγιστη ισχύς στη λειτουργία με LPG είναι 75 Kw (102 HP) στις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή 132 Nm στις 4.500 σ.α.λ. Αντίστοιχα στη λειτουργία CNG η μέγιστη ισχύς είναι 68 Kw (92 HP) στις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή 118 Nm στις 4.500 σ.α.λ. Στη λειτουργία βενζίνης η μέγιστη ισχύς είναι 106 ίπποι στις 6.000 σ.α.λ. και η μέγιστη ροπή 136 Nm στις 4.500 σ.α.λ. Η μέγιστη ταχύτητα φτάνει τα 110 χλμ/ώρα. Ο κινητήρας συνεργάζεται με χειροκίνητο κιβώτιο πέντε σχέσεων και μια όπισθεν.

Συστήματα ασφαλείας

H κυκλοφορία του αυτοκινήτου και η οδήγησή του καλύπτεται από αυξημένη ασφάλεια χάρη στα πολλά συστήματα που διαθέτει το Porter NP6 στο βασικό του εξοπλισμό. Σε αυτά περιλαμβάνονται τα εξής: Σύστημα E.S.C. (ηλεκτρονικός έλεγχος ευστάθειας), το οποίο ενεργεί σε περίπτωση παρεκτροπής για να ανακτήσει την ευστάθεια του οχήματος, Α.S.R. το οποίο αποτρέπει την ολίσθηση των τροχών κατά τη φάση επιτάχυνσης, A.B.S. το οποίο αποτρέπει το μπλοκάρισμα των τροχών του οχήματος, διασφαλίζοντας την οδηγική σταθερότητα και μειώνοντας τα διαστήματα πέδησης, καθώς και το σύστημα E.D.B. το οποίο ρυθμίζει ανεξάρτητα το φρενάρισμα σε κάθε τροχό. Επίσης διαθέτει το σύστημα υδραυλικής υποβοήθησης φρένων Η.Β.Α. το οποίο στοχεύει στην απόδοση της μέγιστης ισχύος πέδησης που είναι διαθέσιμη, όταν η πίεση που ασκείται στο πεντάλ φρένου δεν είναι επαρκής, όπως και το σύστημα ελέγχου πρόσφυσης T.C.S. το οποίο αναγνωρίζει μια διαφορά μεταξύ των δύο τροχών κίνησης ασκώντας δύναμη πέδησης στον τροχό με τη μεγαλύτερη ταχύτητα. Επίσης το σύστημα ενεργής προστασίας ανατροπής αναγνωρίζει μια κατάσταση που θα οδηγούσε σε ανατροπή και εφαρμόζει επιλεκτικά το φρένο στους τροχούς για την επιστροφή του οχήματος στην ευστάθεια ενώ το σύστημα Trailer Sway Mitigation αποτρέπει την απώλεια ελέγχου του οχήματος λόγω πλευρικών ταλαντώσεων του ρυμουλκούμενου που μπορεί να συμβεί κατά το φρενάρισμα ή κατά τους απότομους ελιγμούς ή εξαιτίας πλευρικών ανέμων.

Φορτώνοντας μια παλέτα με τούβλα βάρους 800 κιλών.
Φορτώνοντας μια παλέτα με τούβλα βάρους 800 κιλών.

Καμπίνα

Χάρη στις συμπαγείς διαστάσεις της καμπίνας με πλάτος 1.640 χιλιοστά, το όχημα αποκτά μεγαλύτερη ευελιξία στα αστικά κέντρα. Ωστόσο οι εσωτερικοί χώροι δεν είναι περιορισμένοι για τους δύο επιβάτες, αν και θα θέλαμε περισσότερο χώρο για τα πόδια του συνοδηγού. Ωστόσο, το Piaggio Porter είναι φορτηγό πόλης που σημαίνει ότι δεν κάνει ταξίδια μεγάλης διάρκειας. Χώρος για μικροαντικείμενα υπάρχει στις τσέπες από τις πόρτες όπως και στο ντουλαπάκι του συνοδηγού και επιπλέον διατίθεται θήκη για τα γυαλιά καθώς και λαστιχένια βάση κινητού με θύρα φόρτισης usb. Στην κεντρική κονσόλα είναι τοποθετημένα τα χειριστήρια ραδιοφώνου με Bluetooth και τα χειριστήρια του συστήματος κλιματισμού. Οι πλευρικοί καθρέφτες έχουν λειτουργία ξεθαμπώματος και είναι ηλεκτρικά ρυθμιζόμενοι και αναδιπλούμενοι.

Χώρος φόρτωσης

Η καρότσα του Porter NP6 της δοκιμής έχει ύψος μέχρι το κατώφλι φόρτωσης στα 800 χιλιοστά συμβάλλοντας στην ευκολότερη φορτο/εκφόρτωση των εμπορευμάτων. Τα πλαϊνά παραπέτια είναι κατασκευασμένα από κράμα αλουμινίου και είναι ανοιγόμενα στις τρεις πλευρές. Στο πάτωμα της καρότσας χωράνε μέχρι και τέσσερις ευρωπαλέτες ή δεκαοχτώ πλαστικά τελάρα διαστάσεων 0,53 εκατοστά (μήκος) Χ 0,35 (πλάτος) Χ 0,23 (ύψος).

Μεταφορές στην πόλη

Κινούμαστε με το Piaggio στο κέντρο των Αθηνών και αμέσως καταγράφουμε τα πρώτα πλεονεκτήματα του συγκεκριμένου οχήματος που εστιάζονται στην ευκολία κίνησης και ευελιξίας σε στενούς δρόμους. Αφενός οι συμπαγείς διαστάσεις του, αφετέρου το ελαφρύ και με εξαιρετικό κόψιμο τιμόνι του, κάνουν τα δύσκολα…εύκολα με το Piaggio να αποκτά άμεσα πρόσβαση σε πεζοδρόμους και σε πλατείες, διευκολύνοντας τη διαδικασία φόρτωσης και εκφόρτωσης. Ο οδηγός έχει καλή ορατότητα προς όλες τις κατευθύνσεις, χωρίς να τον εμποδίζουν οι κάθετες πλαϊνές κολώνες. Επίσης το κιβώτιο ταχυτήτων είναι εύκολο στη χρήση του, με το λεβιέ να βρίσκεται στο ιδανικό ύψος κοντά στο δεξί χέρι του οδηγού. Οι αναρτήσεις του, εμπρός γόνατα McPherson με υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ διπλής ενέργειας και αντιστρεπτική ράβδο και πίσω με άκαμπτο άξονα με υδραυλικά τηλεσκοπικά αμορτισέρ διπλής ενέργειας και παραβολικά ελατήρια δύο φύλλων, αποσβένουν άριστα όλες τις κακοτεχνίες του δρόμου ακόμη και όταν το όχημα κινείται άδειο. Επίσης τα φρένα είναι αποδοτικά και έχουν άμεση απόκριση σε απότομο φρενάρισμα. Εντός πόλης χρησιμοποιούμε ως καύσιμο το LPG το οποίο είναι οικονομικότερο. Εκτός πόλης το Piaggio κινείται με σχετική άνεση και ησυχία στο εσωτερικό, σε ταχύτητες περίπου στα 100 χλμ./ώρα.

Στο δια ταύτα το Piaggio Porter NP6 είναι ιδανικό όχημα για μια πληθώρα επαγγελματικών εφαρμογών εστιάζοντας στις μεταφορές εντός πόλης όπου προσφέρει πολλαπλά πλεονεκτήματα χάρη στο μεγάλο ωφέλιμο φορτίο και τις συμπαγείς διαστάσεις.

Παύλος Μαυρομύτης