Τροχοί & TIR

Αθήνα – Ιστιαία: Συγκρίνουμε δύο διαδρομές με Scania 144

Η Βόρεια Εύβοια είναι μια περιοχή που παρουσιάζει σημαντικό μεταφορικό έργο καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου και στην οποία δραστηριοποιούνται αρκετές μεταφορικές επιχειρήσεις. Οι περισσότερες από α
από Παύλος Μαυρομύτης | Κυριακή 06/02/2022 - 11:20
Κοινοποίηση στα Social Media
scania 144

 Η Βόρεια Εύβοια είναι μια περιοχή που παρουσιάζει σημαντικό μεταφορικό έργο καθ' όλη τη διάρκεια του χρόνου και στην οποία δραστηριοποιούνται αρκετές μεταφορικές επιχειρήσεις. Οι περισσότερες από αυτές έχουν υποκαταστήματα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, μεταφέροντας διάφορα εμπορεύματα από και προς την Εύβοια. Η εμπορευματική κίνηση αυξάνει σημαντικά το καλοκαίρι για την κάλυψη των αναγκών του μεγάλου αριθμού τουριστών.

Μέσα από το ρεπορτάζ αυτό συγκρίνουμε τις διαθέσιμες διαδρομές από την Αθήνα προς τη Βόρεια Εύβοια, καταγράφοντας τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα κάθε μιας ξεχωριστά. Πρόκειται για διαδρομές τις οποίες καθημερινά χρησιμοποιούν δεκάδες επαγγελματίες οδηγοί, φορτηγών και λεωφορείων. Για την ακριβή και σωστή ενημέρωση τα δρομολόγιά μας τα κάνουμε με φορτηγά της μεταφορικής Τζώνης ώστε να καταγράψουμε τους πραγματικούς χρόνους και τις δυσκολίες. Στο τιμόνι του ενός επικαθήμενου βρίσκεται ο Χρήστος Τζώνης ο οποίος εκπροσωπεί την τρίτη γενιά αυτοκινητιστών στην οικογένειά του.

Τρεις διαδρομές

Από την Αθήνα για την Ισταία υπάρχουν τρεις διαθέσιμες διαδρομές, δύο μέσω της θαλάσσιας οδού και μια οδικώς. Η πρώτη είναι μέσω του πορθμείου Αρκίτσας, η δεύτερη μέσω του πορθμείου της Γλύφας και η τρίτη μέσω Χαλκίδας - Μαντουδίου - Λίμνης. Οι περισσότεροι οδηγοί χρησιμοποιούν την πρώτη και την τρίτη, καθώς μέσω Γλύφας είναι ασύμφορη γιατί είναι η πιο μακρινή και με το μεγαλύτερο εξοδολόγιο.

Σαν αφετηρία παίρνουμε τα πρακτορεία στο Βοτανικό και ξεκινούμε με τα Scania 144 με τελικό προορισμό την Ιστιαία.

Αθήνα - Αρκίτσα – Ιστιαία

Το πρώτο κομμάτι της διαδρομής είναι από την Αθήνα μέχρι την Αρκίτσα συνολικής απόστασης 151 χιλιομέτρων. Στο σύνολό τους γίνονται στον αυτοκινητόδρομο με ό,τι θετικό συνεπάγεται αυτό για τους οδηγούς.

Δρόμος με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση, εξαιρετικής ποιότητας άσφαλτος, τσιμεντένιο στηθαίο στη μέση, οργανωμένα πάρκινγκ, Σ.Ε.Α και εξαιρετική σήμανση . Βέβαια όλα αυτά με το ανάλογο κόστος των διοδίων όπου για ένα επικαθήμενο ανέρχεται σε 38,90 ευρώ που συνεπάγεται 0,25 λεπτά το χιλιόμετρο (διόδια Αφιδνών-Θήβας - Τραγάνας) . Από την έξοδο της Αρκίτσας μέχρι το λιμάνι η απόσταση είναι δύο χιλιόμετρα.

Τη γραμμή Αρκίτσα - Αιδηψός εξυπηρετούν καράβια διάφορων εταιρειών με συχνότητα πέντε δρομολογίων την ημέρα το χειμώνα, αριθμός που αυξάνεται σημαντικά τους θερινούς μήνες όταν η κίνηση είναι μεγαλύτερη.

Οι εταιρείες προσφέρουν εκπτωτικά προγράμματα στους ιδιοκτήτες φορτηγών, με την τιμή να κυμαίνεται στα 5,40 ευρώ το μέτρο. Για μια επικαθήμενη νταλίκα μήκους 16,5 μέτρων ο ναύλος ανέρχεται στα 89,10 ευρώ. Από την Αρκίτσα μέχρι την Αιδηψό η χρονική διάρκεια του ταξιδιού με το καράβι είναι περίπου πενήντα λεπτά.

Από την Αιδηψό μέχρι την Ιστιαία η απόσταση είναι 18 χιλιόμετρα και ο δρόμος είναι με μια λωρίδα ανά κατεύθυνση. Για τη διαδρομή των 169 χιλιομέτρων μια επικαθήμενη νταλίκα με μικτό φορτίο 40 τόνους χρειάζεται περίπου 56.3 λίτρα (εξαρτάται βέβαια από την ιπποδύναμη και το μοντέλο), με μια κατανάλωση 1 λίτρο προς 3 χιλιόμετρα, καθώς πρόκειται για ένα βατό δρόμο χωρίς ιδιαίτερες δυσκολίες. Η μοναδική ανηφόρα είναι αυτή στο Μαρτίνο όπου ενδεχομένως να αυξηθεί λίγο η κατανάλωση. Επίσης μικρή είναι η φθορά στο σύστημα πέδησης και στα ελαστικά. Συνολικά το εξοδολόγιο από την Αθήνα μέχρι την Ιστιαία μέσω του πορθμείου της Αρκίτσας είναι 204 ευρώ, με την τιμή του πετρελαίου να είναι 1.35 ευρώ το λίτρο.

Αθήνα - Χαλκίδα - Μαντούδι - Λίμνη – Ιστιαία

Η δεύτερη διαδρομή γίνεται οδικώς και αφορά το κομμάτι Αθήνα - Χαλκίδα - Μαντούδι - Λίμνη - Ιστιαία συνολικής απόστασης 186 χιλιομέτρων. Πρόκειται για μια δύσκολη διαδρομή από τη Χαλκίδα μέχρι την Ιστιαία που κρύβει μεγάλη επικινδυνότητα για τους οδηγούς. Ας δούμε όμως το κάθε τμήμα ξεχωριστά, σημειώνοντας όλες τις ιδιαιτερότητές του.

Αθήνα - Χαλκίδα

Αποτελεί το πρώτο και πιο εύκολο τμήμα της διαδρομής απόστασης 75 χιλιομέτρων το οποίο γίνεται στον αυτοκινητόδρομο με όλα τα γνωστά οφέλη για τους χρήστες του. Ο οδηγός ενός φορτηγού με τέσσερις ή περισσότερους άξονες πληρώνει στο σταθμό διοδίων Αφιδνών 11.65 ευρώ.

Από την Υψηλή γέφυρα μέχρι την έξοδο της Χαλκίδας παρατηρούνται σημαντικές καθυστερήσεις στην κυκλοφορία ειδικά τις ώρες αιχμής. Άλλωστε αποτελεί τη μοναδική χερσαία είσοδο στην Εύβοια και ειδικότερα τους θερινούς μήνες η κίνηση είναι αυξημένη.

Χαλκίδα - Λίμνη

Από τη Χαλκίδα μέχρι τα Ψαχνά χρειάζεται μεγάλη προσοχή καθώς ο δρόμος διέρχεται μέσα από κατοικημένες περιοχές, οπότε η ταχύτητα πρέπει να είναι χαμηλή. Μετά τα Ψαχνά ξεκινούν οι πραγματικές δυσκολίες του δρομολογίου καθώς πρόκειται για ένα από τα πιο απαιτητικά οδικά δίκτυα της χώρας μας. Από εκεί και πέρα υπάρχει ένας συνδυασμός αναβάσεων και καταβάσεων, κλειστών στροφών και στενού οδοστρώματος, το οποίο εναλλάσσεται διαρκώς σε ορεινό και πεδινό υψόμετρο.

Οι οδηγοί των φορτηγών αλλά και των επιβατικών αυτοκινήτων οφείλουν να προσαρμόζουν διαρκώς την οδήγησή τους, κινούμενοι με τα οχήματά τους με χαμηλές ταχύτητες καθώς η ορατότητα σε αρκετά σημεία είναι περιορισμένη. Επίσης οι στροφές με ανάποδη κλίση δε συγχωρούν λάθη και υψηλές ταχύτητες. Ειδικότερα στο τμήμα της διαδρομής κοντά στο χωριό Άγιος Ιωάννης ο βαθμός δυσκολίας θα λέγαμε ότι αυξάνει σημαντικά εξαιτίας της στενότητας του δρόμου. Η διπλή διαχωριστική γραμμή απαγορεύει τις προσπεράσεις για αρκετά χιλιόμετρα και όσοι οδηγοί την παραβιάζουν, αυξάνουν τις πιθανότητες ενός τροχαίου ατυχήματος. Επίσης το τμήμα από το Μαντούδι μέχρι τη Λίμνη έχει συνεχόμενες ανηφόρες όπου ένα φορτηγό με αυξημένη ιπποδύναμη μπορεί να κινηθεί με μεγαλύτερη ευκολία. Γενικότερα δε θεωρούμε ότι είναι ιδανική διαδρομή για φορτηγό με ιπποδύναμη κάτω των 460 ίππων, καθώς σε συνδυασμό με ένα μικτό φορτίο 40 τόνων, αφενός θα ζορίζεται σε αρκετά σημεία, αφετέρου η κατανάλωση καυσίμου θα αυξάνεται σημαντικά.

Λίμνη - Ιστιαία

Το τελευταίο τμήμα της διαδρομής είναι παραθαλάσσιο αλλά παραμένει εξίσου δύσκολο με τις ιδιαιτερότητες που αναφέραμε νωρίτερα. Βέβαια σε κάποια σημεία το οδόστρωμα είναι πιο φαρδύ, επιτρέποντας στους οδηγούς να αναπτύξουν μεγαλύτερη μέση ωριαία ταχύτητα. Πολύ σημαντικό είναι να αναφερθεί ότι στο κομμάτι από τις Ροβιές μέχρι το χωριό Ήλια είναι συχνό φαινόμενο οι καταπτώσεις βράχων στο δρόμο, αυξάνοντας τις πιθανότητες ατυχήματος ή φθορών στα οχήματα.

Η παράκαμψη της Αιδηψού αποτελεί μια σημαντική βοήθεια για τους οδηγούς. Αποφεύγουν το μποτιλιάρισμα μέσα στην πόλη και μειώνουν τη διάρκεια οδήγησης. Από την Αιδηψό μέχρι την Ιστιαία η απόσταση είναι 18 χιλιόμετρα, σε μια εντελώς επίπεδη και εύκολη διαδρομή.

Δυσκολίες το χειμώνα

Όπως αναφέραμε, από τη Χαλκίδα μέχρι την Αιδηψό, πρόκειται για μια διαδρομή σε ορεινό δίκτυο με μεγάλο υψόμετρο κάτι που σημαίνει αρκετές δυσκολίες κυρίως τους χειμερινούς μήνες. Οι συχνές και έντονες χιονοπτώσεις κάνουν το οδικό δίκτυο απροσπέλαστο με την κίνηση των οχημάτων να μη διεξάγεται ομαλά. Οι οδηγοί πρέπει οπωσδήποτε να φέρουν αλυσίδες στα οχήματά τους καθώς είναι πολύ πιθανό να χρειαστεί να τις χρησιμοποιήσουν σε αρκετά σημεία. Επίσης η έντονη ομίχλη δυσχεραίνει το έργο των οδηγών, μειώνοντας σημαντικά την ορατότητά τους. Τεράστια προσοχή χρειάζεται μετά από ψιλόβροχο καθώς σε συνδυασμό με την κακής ποιότητας άσφαλτο το οδόστρωμα γίνεται πολύ ολισθηρό.

Σύγκριση διαδρομών

Βάζοντας ως πρώτη προτεραιότητα το θέμα της ασφάλειας τότε σίγουρα προτιμότερη είναι η πρώτη διαδρομή μέσω του πορθμείου της Αρκίτσας. Ο οδηγός του φορτηγού που ταξιδεύει στον αυτοκινητόδρομο, απολαμβάνει όλα τα πλεονεκτήματά του, φτάνοντας έτσι με μεγαλύτερη ασφάλεια στον προορισμό του. Τα δρομολόγια από την Αρκίτσα προς την Αιδηψό είναι τακτικά και ελάχιστες φορές βγαίνει απαγορευτικό εξαιτίας ισχυρών ανέμων.

Από την άλλη πλευρά βάζοντας ως προτεραιότητα την οικονομία χρήματος, κάτι που ισχύει στη συντριπτική πλειονότητα των αυτοκινητιστών, τότε σίγουρα πιο συμφέρουσα είναι η δεύτερη διαδρομή καθώς το εξοδολόγιο είναι πιο μειωμένο, περίπου κατά 78,5 ευρώ. Αυτό βέβαια είναι το άμεσο κέρδος το οποίο στην πραγματικότητα είναι μικρότερο, καθώς δεν έχουμε συμπεριλάβει τα λοιπά έξοδα, όπως φθορές σε ελαστικά και φρένα, τα οποία αυξάνουν επιπλέον το κόστος του δρομολογίου από τη διαδρομή μέσω της Χαλκίδας.

Από τη δεύτερη διαδρομή είναι αυξημένη η κατανάλωση, την υπολογίζουμε από την Χαλκίδα μέχρι την Ιστιαία περίπου στο 1 λίτρο /2 χιλιόμετρα, εξαιτίας του δύσκολου οδικού δικτύου.

Αναφορικά με τις υποδομές του οδικού δικτύου σίγουρα ο αυτοκινητόδρομος εξασφαλίζει περισσότερες ανέσεις, ωστόσο και η δεύτερη διαδρομή δεν στερείται κάτι όσον αφορά καταστήματα εστίασης, πρατήρια καυσίμων αλλά και χώρους στάθμευσης, χωρίς βέβαια να υπάρχει κάποιος οργανωμένος χώρος. Η χρονική διάρκεια από την Αθήνα είναι περίπου 4 ώρες και από τις δύο διαδρομές, αλλά το καλοκαίρι με την έλευση χιλιάδων τουριστών, ο χρόνος αυξάνεται σημαντικά.

Τέλος, όταν επικρατούν κακές καιρικές συνθήκες και χιονοπτώσεις στα ορεινά της Εύβοιας, τότε, είναι προτιμότερη η διαδρομή μέσω της θαλάσσιας οδού και του πορθμείου της Αρκίτσας.

PreviousNext