- Εστίαση στις βιώσιμες μεταφορές. Προτεραιότητα: σιδηρόδρομοι, πλωτές οδοί, ναυτιλία
- Περισσότερες εξουσίες στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διαχείριση των καθυστερήσεων στα έργα υποδομής
- Διακοπή των σχέσεων με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία, σύνδεση των μεταφορικών υποδομών της ΕΕ με την Ουκρανία και τη Μολδαβία
Τα παραπάνω αποτελούν τη βάση της νέας στρατηγικής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής στον τομέα των διευρωπαϊκών Συνδυασμένων Μεταφορών υπό το φως των εξελίξεων, όπως είναι η μείωση των εκπομπών ρύπων και ο συνεχιζόμενος πόλεμος στην Ουκρανία. Πρόσφατα, η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού ενέκρινε τη θέση της σχετικά με την αναθεώρηση των κανόνων για τις διευρωπαϊκές μεταφορές (ΔΕΔ-Μ). Αυτό είναι το σχέδιο της ΕΕ για τη δημιουργία ενός δικτύου σιδηροδρόμων, δρόμων, εσωτερικών πλωτών οδών (ποτάμιων) και θαλάσσιων γραμμών μεταφορών μικρών αποστάσεων που συνδέονται μέσω λιμένων και τερματικών σταθμών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση.
Τα τρέχοντα έργα ΔΕΔ-Μ εκτείνονται από το Rail Baltica, που συνδέει το Ελσίνκι και τη Βαρσοβία, έως τη σήραγγα βάσης του Brenner, που συνδέει την Αυστρία με την Ιταλία καθώς και τη σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισαβόνας-Μαδρίτης.
Βιώσιμες μεταφορές
Η Επιτροπή Μεταφορών και Τουρισμού υποστηρίζει την ύπαρξη ενιαίων τεχνικών και επιχειρησιακών προτύπων για κάθε τρόπο και μέσο μεταφοράς και τονίζει ότι οι διατροπικές μεταφορές θα πρέπει να γίνονται κατά κύριο λόγο σιδηροδρομικά, με εσωτερικές πλωτές οδούς (ποτάμιες) ή θαλάσσιες μεταφορές μικρών
αποστάσεων, ενώ τα αρχικά και τελικά τμήματα μπορούν να πραγματοποιηθούν οδικώς. Αυτό πρακτικά σημαίνει ανάπτυξη σιδηροδρομικού δικτύου μόνο για ηλεκτροκίνητα τρένα υψηλών ταχυτήτων και συγκεκριμένα ταχύτητα 160 χιλ./ ώρα για τα επιβατικά και 100 χιλ/ ώρα για τα εμπορευματικά. Με μια παράλληλη βελτίωση παρακολούθησης της πορείας των τρένων με την απαιτούμενη τεχνολογία αυτά θα μπορούν να πραγματοποιούν διασυνοριακές διελεύσεις σε χρόνο λιγότερο των 15 λεπτών.
Έργα χωρίς καθυστερήσεις
Οι ευρωβουλευτές επιβεβαιώνουν την ανάγκη να ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών έως το τέλος του 2030 στο κεντρικό δίκτυο Διευρωπαϊκών Αυτοκινητόδρομων (ΔΕΔ-Μ) μέχρι το τέλος του 2050 με στόχο ένα ολοκληρωμένο δίκτυο που θα εστιάζει ιδιαίτερα στην εξάλειψη των σημείων συμφόρησης, αλλά και στην κατασκευή των συνδετήριων οδών μεταξύ εμπορευματικών κέντρων και αυτοκινητόδρομων. Για να δοθεί κίνητρο για γρήγορη ανάπτυξη αυτών των έργων, οι ευρωβουλευτές υποστηρίζουν τη θέσπιση ενός χρονοδιαγράμματος μέχρι το 2040.
Σε περίπτωση σημαντικής καθυστέρησης, οι ευρωβουλευτές προτείνουν στην Επιτροπή να κινήσει αμέσως διαδικασία επί παραβάσει και να μειώσει ή να τερματίσει τη χρηματοδότηση.
Σχέση με τρίτες χώρες λόγω του πολέμου
Μετά την επίθεση της Ρωσίας κατά της Ουκρανίας και παρακολουθώντας την εξέλιξη του πολέμου, η Επιτροπή Μεταφορών υποστήριξε τη μείωση των έργων υποδομής μεταφορών με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία και, αντ' αυτού, την ενίσχυση της εταιρικής σχέσης με την Ουκρανία και τη Μολδαβία. Οι ευρωβουλευτές προτείνουν επίσης οι κυβερνήσεις της ΕΕ να αποκλείουν τις επιχειρήσεις εκτός ΕΕ από τη συμμετοχή σε μεγάλα έργα ΔΕΔ-Μ, εάν η Επιτροπή κρίνει ότι αποτελούν κίνδυνο για την ασφάλεια.
Κατά την κατασκευή ή την αναβάθμιση της υποδομής των ΔΕΔ-Μ, οι χώρες της ΕΕ θα πρέπει επιπλέον να διασφαλίσουν την απρόσκοπτη μεταφορά στρατιωτικών στρατευμάτων και στρατιωτικού υλικού εντός της ΕΕ. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος των νέων κανόνων, η Επιτροπή θα διενεργήσει μελέτη σχετικά με τις δυνατότητες μετακινήσεων μεγάλης κλίμακας μετά από σύντομη προειδοποίηση για να διευκολύνει τον σχεδιασμό της στρατιωτικής κινητικότητας.
"Η Ευρώπη αρχίζει να υπολείπεται έναντι των διεθνών ανταγωνιστών μας καθώς η Ένωση υστερεί σε επενδύσεις και έλλειψη πολιτικής βούλησης από τα κράτη-μέλη".
Η συνεισηγήτρια Barbara Thaler (EPP, AT) δήλωσε: «Όλοι μιλούν για τη στροφή των μεταφορών στους σιδηροδρόμους. Ωστόσο, ενώ τα αυτοκίνητα, τα φορτηγά ή τα αεροπλάνα μπορούν να διασχίσουν τα σύνορα της ΕΕ χωρίς κανένα πρόβλημα, τα τρένα, και ειδικά τα εμπορευματικά, αναγκάζονται να σταματούν στα σύνορα, μερικές φορές για ώρες, για να προσαρμοστούν στις νομικές απαιτήσεις των διαφόρων κρατών-μελών. Αυτός είναι ο λόγος για τον οποίο είναι ιδιαίτερα σημαντικό να διασφαλιστεί ότι οι σιδηροδρομικές συνοριακές διελεύσεις δεν θα διαρκούν περισσότερο από 15 λεπτά και θα πρέπει επίσης να λειτουργούν διασυνοριακοί σταθμοί για εμπορευματικά τρένα. Είναι φιλόδοξο, αλλά απαραίτητο εάν θέλουμε να επιτύχουμε τη μετατόπιση της κυκλοφορίας από το δρόμο στον σιδηρόδρομο».
Ο συνεισηγητής Dominque Riquet (FR) πρόσθεσε: «Η υποδομή μεταφορών είναι απαραίτητη, χρησιμεύει ως η
ραχοκοκαλιά της οικονομίας και της ευημερίας μας, ενώ αυξάνει τη συνοχή και συμβάλλει στην επίτευξη των κλιματικών στόχων της Ένωσης. Ωστόσο, αντιμετωπίζουμε πολύ μεγάλη καθυστέρηση στις χερσαίες μεταφορές. Η Ευρώπη αρχίζει να υπολείπεται έναντι των διεθνών ανταγωνιστών μας καθώς η Ένωση υστερεί σε επενδύσεις και έλλειψη πολιτικής βούλησης από τα κράτη-μέλη. Ως εκ τούτου, το Κοινοβούλιο θα διασφαλίσει ότι έχουμε έναν κανονισμό ΔΕΔ-Μ που λειτουργεί και αποδίδει οφέλη για τις επιχειρήσεις και
τους πολίτες μας».
Επόμενα βήματα
Το σχέδιο διαπραγματευτικής εντολής εγκρίθηκε με 44 ψήφους υπέρ, καμία κατά και μία αποχή. Οι ευρωβουλευτές της Επιτροπής Μεταφορών υποστήριξαν επίσης ομόφωνα (44 ψήφους υπέρ) την απόφαση να ξεκινήσουν συνομιλίες με τα κράτη-μέλη για την τελική μορφή της νομοθεσίας, μόλις η Ολομέλεια δώσει το πράσινο φως.