Οι Ολλανδοί δεν επαναπαύονται στις δάφνες της αποδοχής από οδηγούς και πελάτες και της πρωτοφανούς εμπορικής επιτυχίας των XD, XF, XG και XG+ και λανσάρουν τώρα τη μεγαλύτερη γκάμα χωματουργικών, εργοταξιακών και πολυάξονων οχημάτων στην ιστορία της εταιρείας. Στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Ιουνίου που κυκλοφορεί τα οδηγούμε σε δρόμο και ορυχείο και καταγράφουμε τις εντυπώσεις μας.
Με τη νέα γενιά ονόματι NGD, η DAF Trucks βρέθηκε να διαθέτει κάποιες από τις πιο μοντέρνες, και σίγουρα τις μεγαλύτερες, καμπίνες της ευρωπαϊκής αγοράς για μεταφορά μεγάλων αποστάσεων και διανομές.
Τα νέα XD, XF, XG και XG+ είναι όχι μόνο τα πιο νέα βαρέα οχήματα στους δρόμους, αλλά στην περίπτωση των XG και XG+ τα μοναδικά που εκμεταλλεύονται τη νέα νομοθεσία για μάζα και διαστάσεις, και αμφότερα διαθέτουν τον μεγαλύτερο ωφέλιμο όγκο στο εσωτερικό της καμπίνας.
Τα δύο μεγαλύτερα DAF παρουσιάστηκαν το 2021, και ακόμη δεν φαίνεται στον ορίζοντα κάποιο μοντέλο του ανταγωνισμού που να διαθέτει κι αυτό νέα, επιμηκυμένη καμπίνα.
Συνολικά, τα μοντέλα της νέας γενιάς σπάνε ταμεία, και οι Ολλανδοί δεν προλαβαίνουν να καλύψουν τη ζήτηση: έχουν βγει από τη γραμμή παραγωγής ήδη 50.000 μονάδες, ενώ το βιβλίο παραγγελιών ξεπέρασε ήδη τις 90.000, επιδόσεις πραγματικά εντυπωσιακές για βαρέα οχήματα.
Αποτέλεσμα της υψηλής ζήτησης ήταν η DAF να καταγράψει ρεκόρ όλων των εποχών, με μερίδιο αγοράς στην Ευρώπη στην κατηγορία άνω των 16 τόνων 17,3%, και να είναι πρώτη στους τράκτορες με 20,4%.
Η αγορά όμως δεν είναι μόνο τράκτορες, αλλά και χωματουργικά/ εργοταξιακά οχήματα. Ακόμη κι αν υπολογίσεις αποκλειστικά τα μονά φορτηγά για χωματουργικές εργασίες και άλλες μεταφορικές εφαρμογές, αυτά αποτελούν ένα διόλου ευκαταφρόνητο 35% της ευρωπαϊκής αγοράς.
Ειδικά τα τελευταία χρόνια, οι κατασκευαστές προσφέρουν άπειρες επιλογές σε καμπίνες και συνδυασμούς αξόνων για χωματουργικά φορτηγά, τα οποία μάλιστα ξεχωρίζουν άμεσα στον σχεδιασμό του αμαξώματος από τα μοντέλα για χρήση επί ασφάλτου.
Η DAF πάει παντού
Αν κάτι έλειπε λοιπόν, όλα αυτά τα χρόνια από τη DAF ήταν μία εκτεταμένη, dedicated –αποκλειστικά για τη συγκεκριμένη χρήση- γκάμα χωματουργικών και πολυάξονων φορτηγών.
Αυτό τώρα αλλάζει, και μάλιστα με εμφατικό τρόπο. Και μόνο η απλή παράθεση των νέων μοντέλων, μαζί με τις αλλαγές σε κιβώτια ταχυτήτων, άξονες και συστήματα υποβοήθησης οδήγησης που είδαμε στην οδηγική παρουσίαση στο Λίμπουργκ της Ολλανδίας θα απαιτούσε ξεχωριστό κείμενο: ΧFC, XDC, Extra Robust, PXP, νέες καμπίνες ημέρας για XD και XF και πάει λέγοντας.
Τα χωματουργικά της DAF διατίθενται για παραγγελία και έχουν μπει στην παραγωγή εδώ και μερικούς μήνες, αλλά για πρώτη φορά βρέθηκαν στα χέρια δημοσιογράφων του Ειδικού Τύπου στα μέσα Μαΐου.