Τροχοί & TIR

BUS EURO TEST: Ηλεκτρισμός vs υδρογόνου

Λεωφορεία μηδενικών εκπομπών ρύπων στο Bus Euro Test 2024.
από Βασίλης Δαραμούσκας | Κυριακή 08/09/2024 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Η διετής διεθνής δοκιμή «Bus Euro Test» πραγματοποιήθηκε φέτος στην Τσεχία. Παρευρέθηκαν δημοσιογράφοι από 24 χώρες, και τα μεγαλύτερα μίντια του ειδικού Τύπου, οι οποίοι αποτελούν την κριτική επιτροπή για το Διεθνές Λεωφορείο και Πούλμαν της Χρονιάς, με την Ελλάδα να εκπροσωπείται από τον συντάκτη του T&T, Βασίλη Δαραμούσκα. 

Το Bus Euro Test 2024 πραγματοποιήθηκε στο κέντρο και τα προάστια της πόλης Kladno και διοργανώθηκε από τον Τσέχο συνάδελφο Michal Stengl, αρχισυντάκτη του Magazin Transport a Logistika CZ. Οι συμμετέχοντες –MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro fuel cell, Ebusco 3.0 18M, Solaris Urbino 18 Hydrogen και το VDL Citea E LE-122– είχαν εντυπωσιακά διαφορετικές τεχνολογίες αλλά κι έναν κοινό παρονομαστή, ήταν όλα τους μηδενικών εκπομπών ρύπων. Κάτι που μόνο περίεργο δεν είναι, καθώς η συντριπτική πλειοψηφία των διαγωνισμών προμηθειών αστικών λεωφορείων στις ευρωπαϊκές πόλεις χαρακτηρίζονται πλέον από προδιαγραφές που αποκλείουν οχήματα με κινητήρα εσωτερικής καύσης. 

Ο νικητής του συγκριτικού θα είναι και το «Διεθνές Λεωφορείο της Χρονιάς 2025» και θα ανακοινωθεί κατά τη διάρκεια της μεγάλης έκθεσης IAA στο Ανόβερο στις 16 Σεπτεμβρίου. 

Μπαταρίες και fuel cell 

H φετινή εκδοχή του συγκριτικού Bus Euro Test ήταν η δεύτερη στη σειρά, μετά τη διοργάνωση του 2022 στο Λίμερικ της Ιρλανδίας, στην οποία δεν υπήρχε λεωφορείο με θερμικό κινητήρα: συμμετείχαν τρία αμιγώς ηλεκτρικά λεωφορεία, ένα λεωφορείο με κυψέλες καυσίμου και ένα ηλεκτρικό λεωφορείο με μπαταρία και κυψέλες καυσίμου ως «range extender» –τα fuel cell δηλαδή, δεν αποτελούν την κύρια γραμμή μετάδοσης κίνησης αλλά λειτουργούν υποστηρικτικά, κυρίως ως προς την αύξηση της αυτονομίας. 

Τρία ήταν 12μετρα και δύο αρθρωτά 18 μέτρων, και σχεδόν όλα ό,τι πιο καινούργιο υπάρχει αυτή τη στιγμή στην αγορά. Το MAN Lion's City 12 E LE είναι το πιο πρόσφατο ηλεκτρικό λεωφορείο χαμηλής εισόδου από τον Γερμανό κατασκευαστή, το αρθρωτό Ebusco 3.0 18M ήταν ουσιαστικά μοντέλο προπαραγωγής –εκπλήσσει με το χαμηλό του βάρος των 15.100 κιλών και με τις μπαταρίες στο δάπεδο–, το Mercedes-Benz eCitaro FC συνδυάζει μπαταρία με κυψέλες καυσίμου για διευρυμένη αυτονομία, το Solaris Urbino 18 Hydrogen είναι ένα πλήρως υδρογονοκίνητο αρθρωτό λεωφορείο και το VDL New Citea ξεχωρίζει με πολύ αεροδυναμικό σχεδιασμό κι ένα καλά μελετημένο εσωτερικό. Για τους πελάτες, επίσης, αυτά τα πέντε λεωφορεία είναι πολύ ενδιαφέροντα, όπως αποδεικνύεται από τις διάφορες παραγγελίες που έγιναν κατά το 2023. Αρχικά, ήταν να συμμετάσχει στο συγκριτικό και η Iveco Bus, αλλά λίγο πριν την έναρξη του Bus Euro Test ακύρωσε τη συμμετοχή της για λόγους ανωτέρας βίας. 

Η πρώτη μέρα είναι αφιερωμένη σε μετρήσεις επιτάχυνσης και φρεναρίσματος.
Η πρώτη μέρα είναι αφιερωμένη σε μετρήσεις επιτάχυνσης και φρεναρίσματος.

Δρομολόγια στη Βοημία 

Η οδήγηση έλαβε χώρα σε μία ειδικά επιλεγμένη διαδρομή 14,3 χιλιομέτρων και σε κάθε οδηγό της κριτικής επιτροπής δόθηκε η ευκαιρία να οδηγήσει για τουλάχιστον έναν γύρο, όλα τα συμμετέχοντα λεωφορεία. 

Όλοι οι κριτές οδηγούν μαζί όσο το δυνατόν περισσότερο για να αξιολογήσουν και τον χώρο των επιβατών, τη συμπεριφορά της γραμμής μετάδοσης κίνησης και την ποιότητα φινιρίσματος και συναρμογής του κάθε οχήματος. Αυτό σημαίνει πολλούς γύρους, στη διάρκεια των οποίων προσελκύσαμε αρκετούς… θεατές που έβλεπαν αυτά τα πολύ σύγχρονα λεωφορεία να εκτελούν δρομολόγια στις γειτονιές τους. Μία μέρα πριν από τα δρομολόγια, διενεργήθηκαν μετρήσεις επιτάχυνσης, φρεναρίσματος και θορύβου στο εσωτερικό. 

Θα πρέπει να σημειώσουμε επίσης, ότι το κόστος της διοργάνωσης καλύπτεται από τα μέσα ενημέρωσης που συμμετέχουν, ενώ υποστηρίζουν τον θεσμό με μία μικρή χορηγία, ZF και Busworld.

Στο ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR Σεπτεμβρίου αποτυπώνουμε τη δοκιμή πέντε λεωφορείων, από τα νεότερα της αγοράς, των MAN Lion's City 12 E LE, Mercedes-Benz eCitaro fuel cell, Ebusco 3.0 18M, Solaris Urbino 18 Hydrogen και του νέου VDL Citea E LE-122 και καταγράφουμε τη λειτουργία τους σε πραγματικές συνθήκες. Βρείτε το εδώ

PreviousNext