Τροχοί & TIR

Οι λέοντες της Ιόνιας Οδού: Πρωτότυπα ΜΑΝ TGX με την καινούργια PowerLion γραμμή μετάδοσης κίνησης

Δοκιμάζουμε πρώτοι στην Ευρώπη τα νέα ΜΑΝ με τη γραμμή μετάδοσης κίνησης PowerLion, και το επαναστατικό προγνωστικό σύστημα Predictive Drive.
από Βασίλης Δαραμούσκας | Σάββατο 05/10/2024 - 09:00
Κοινοποίηση στα Social Media
.

Ένα απόγευμα, στο δημοτικό πάρκινγκ στην είσοδο της Κοζάνης, όπως έρχεσαι από Ιωάννινα, ανάμεσα σε μηχανήματα του Δήμου και κάποια φορτηγά, βρίσκονται παρκαρισμένα δύο ΜΑΝ ΤGX, και δίπλα τους, τρεις μηχανικοί του κατασκευαστή, με τους οποίους είχαμε κανονίσει να κάνουμε ένα ιδιαίτερο δρομολόγιο. 

Το ένα TGX είναι ένας τράκτορας με επικαθήμενο τρέιλερ, και το άλλο ένας ακόμη τράκτορας με ημιρυμουλκούμενη ανατροπή, με τις ίδιες, μεγάλες καμπίνες (GX), αμφότερα μοντέλα του 2024, και φρεσκοπλυμένα. Πέρα από την εντυπωσιακή εμφάνιση και ειδικά τη γκρι βαφή του ενός, είναι πανομοιότυπα με κάθε άλλο TGX τελευταίας εσοδείας που κυκλοφορεί στην εθνική οδό. Μια πιο προσεκτική ματιά μαρτυρά όμως πως κάτι «τρέχει» εδώ. Οι πινακίδες κυκλοφορίας λ.χ., αναγράφουν Μ-ΑΝ, δεν υπάρχουν πουθενά λογότυπα που να μαρτυρούν το τονάζ, τη διαμόρφωση αξόνων ή την ιπποδύναμη, και πέρα από τον λέοντα στη μάσκα, κανένα άλλο διακριτικό. Επίσης, πίσω από τις καμπίνες και των δύο, ξεπροβάλλουν αρμαθιές ολόκληρες από καλώδια, που καταλήγουν στο κιβώτιο ταχυτήτων, τα ρεζερβουάρ, τον κινητήρα, παντού με λίγα λόγια. 

Τα συγκεκριμένα ΜΑΝ λοιπόν, είναι πρωτότυπα, τα οποία πραγματοποιούν τις τελικές δοκιμές εξέλιξης για τη νέα γραμμή μετάδοσης κίνησης του κατασκευαστή που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα για το κοινό στην έκθεση ΙΑΑ τον Σεπτέμβριο του 2024. Το «καμουφλάζ» τους είναι το γεγονός ότι, δεν διαφέρουν οπτικά από τους νορμάλ τράκτορες που βλέπουμε στους δρόμους, έτσι ώστε να μην τραβούν την προσοχή. Μας καλωσορίζουν οι τρεις Γερμανοί μηχανικοί, με τους οποίους είχαμε επιβεβαιώσει ότι το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR θα συμμετέχει στις δοκιμές οδηγώντας τα φορτηγά προς Πάτρα, για να πάρουν κατόπιν το πλοίο για Ιταλία. Μάλιστα, από τα κεντρικά της ΜΑΝ Truck & Bus, μας είχαν ενημερώσει εβδομάδες πριν πως, θα ήμασταν οι πρώτοι δημοσιογράφοι στην Ευρώπη που θα οδηγούσαν τα νέα ΜΑΝ του 2025, με την καινούρια γραμμή μετάδοσης κίνησης, με τον κινητήρα D30, που έχει αναπτυχθεί σε συνεrγασία με τη Scania, το κιβώτιο ταχυτήτων με overdrive, ΜΑΝ TipMatic 14 και το άρδην αναβαθμισμένο προγνωστικό σύστημα. Η ΜΑΝ εύγλωττα ονομάζει τη νέα γραμμή μετάδοσης κίνησης PowerLion, όπως θα την αποκάλυπτε στην παγκόσμια δημοσιογραφική πρεμιέρα στην Αυστρία.

Το μόνο πράγμα που προδίδει την ιδιαιτερότητα των δύο TGX είναι η πλήρης απουσία λογοτύπων στα πλαϊνά.
Το μόνο πράγμα που προδίδει την ιδιαιτερότητα των δύο TGX είναι η πλήρης απουσία λογοτύπων στα πλαϊνά.

Η νέα καρδιά του λιονταριού 

Λίγο μετά την ανατολή του ήλιου το επόμενο πρωί, προσπαθούμε να βολευτούμε στη θέση οδήγησης του λευκού τράκτορα, που όπως μας λένε οι μηχανικοί είναι το νέο «480» με αερανάρτηση και στους δύο άξονες. Τα πράσινα καλώδια που λέγαμε είναι απλωμένα παντού, και τα επίσης διάσπαρτα λάπτοπ, οθόνες, πύργοι με υπολογιστές και όργανα μετρήσεων καλύπτουν κάθε σπιθαμή της καμπίνας –αν δεν προσέχεις τις κινήσεις σου, θα κάνεις ζημιά. 

Υπάρχουν κι άλλες ιδιαιτερότητες: οι εμπρός κολόνες λ.χ., δεν έχουν τη διαμόρφωση των μοντέλων του 2024 (όπως συμβαίνει στο γκρι TGX). Αυτό συμβαίνει επειδή τα δύο ΜΑΝ δεν είναι καν οχήματα προπαραγωγής -οπότε και πέρα από κάποια καλιμπραρίσματα στα ηλεκτρονικά θα ήταν πανομοιότυπα με τα μοντέλα παραγωγής- αλλά πρωτότυπα. Ο Christian Horn από την ομάδα validation (πιστοποίησης) εξηγεί: «τα οχήματα είναι ουσιαστικά κατασκευασμένα στο χέρι, αφού εξυπηρετούν ένα πολύ συγκεκριμένο σκοπό, και δεν προορίζονται για πελάτες. 

Θα δεις στο εσωτερικό λεπτομέρειες από πέρυσι, κι άλλες που θα λανσαριστούν τα επόμενα χρόνια. Ο πίνακας οργάνων λ.χ., στο λευκό TGX είναι ο περσινός, ενώ στο γκρι ο νέος. Σκοπός μας είναι να επιβεβαιώσουμε τη σωστή λειτουργία όλων των μηχανικών μερών, και την αξιοπιστία όλων των ηλεκτρονικών και των νέων συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, προτού δοθεί το ΟΚ για μαζική παραγωγή». Νέοι χρωματικοί συνδυασμοί είναι διαθέσιμοι για το εσωτερικό, και με μια πιο προσεκτική ματιά στον πίνακα οργάνων ανακαλύπτουμε και νέες λειτουργίες, όπως η ένδειξη του συνολικού βάρους του συρμού. Παρατηρούμε επίσης ότι, μια ακολουθία πληροφοριών για την κατάσταση του φορτηγού πριν την εκκίνηση εμφανίζεται αμέσως μόλις μπούμε στο TGX, ακόμη και χωρίς να βάλουμε το κλειδί στη θέση του. Τα όργανα στον πίνακα, δεν είναι πλέον σχεδιασμένα σε σχήμα κύκλου, αλλά σε σχήμα λαβής.

Εκκινώντας, όλη μας η προσοχή είναι στραμμένη στο τι κάνει το –προερχόμενο από τη Scania- νέο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο η ΜΑΝ βάφτισε πλέον «TipΜatic 14», και το οποίο χαρακτηρίζεται από σημαντικά μειωμένες εσωτερικές τριβές, φέρει έως και οκτώ ταχύτητες όπισθεν, ένα ενσωματωμένο ριτάρντερ (έως 4700 Nm δύναμη πέδησης) και φυσικά overdrive. Η επιλογή για overdrive κιβώτιο έρχεται σε ρήξη με τη μέχρι τώρα σαφή πεποίθηση, όλων των κατασκευαστών ότι η υψηλότερη (τελευταία) ταχύτητα λειτουργεί καλύτερα ως direct κίνηση σε μεταφορές μεγάλων αποστάσεων. Αντ' αυτού, υπάρχει τώρα μια υψηλότερη ταχύτητα με λόγο μετάδοσης μόλις 0,78, η οποία ακολουθεί τη δωδέκατη ταχύτητα στα νέα ΜΑΝ και φέρει την ένδειξη «OD» (για overdrive) στην οθόνη του πίνακα οργάνων. Επίσης, αν ο οδηγός επιλέξει σχέση έρπυσης (crawler) θα δει την ένδειξη «C» που αναφέρεται στη χαμηλότερη ταχύτητα με την εντυπωσιακά «κοντή» σχέση μετάδοσης 20,8. Έτσι λοιπόν, τουλάχιστον στα χαρτιά, το ΜΑΝ έχει ένα δωδεκατάχυτο κιβώτιο ταχυτήτων, το οποίο τώρα διαθέτει crawler και overdrive. 

Κάνοντας κάποιες μανούβρες στο πάρκινγκ, βλέπουμε στο ταμπλό τις ενδείξεις 3 και 4 (σχέση στο κιβώτιο) και μετά, στην επαρχιακή οδό μένει μόνο το «D» όποια σχέση και να είναι επιλεγμένη. Γιατί έγινε αυτή η επιλογή; Ο Horn εξηγεί το σκεπτικό: «αν αφήναμε τον υπολογιστή να δείχνει 11η και μετά 12η και 13η ταχύτητα στο ταμπλό, ο οδηγός θα περίμενε να δει 14η αφού ξέρει πως το νέο κιβώτιο είναι 14τάχυτο. Επειδή όμως η overdrive σπάνια επιλέγεται, δεν θέλαμε να μπερδεύουμε τους πελάτες μας, οι οποίοι θα περίμεναν κάποιο ανέβασμα που δεν θα συμβεί».

Διαβάστε τη συνέχεια στο περιοδικό Οκτωβρίου - Βρείτε το εδώ

Στο ίδιο τεύχος #435

PreviousNext