Συμπληρώθηκαν 37 χρόνια από την έκδοση του περιοδικού ΤΡΟΧΟΙ & ΤΙR, το οποίο με το τεύχος αυτό περνάει στο 38ο έτος και συνεχίζει την πορεία του στον δρόμο της ενημέρωσης των επαγγελματιών της Μεταφοράς. Τότε, το 1988, επικρατούσε το απόλυτο κενό πληροφόρησης για έναν ολόκληρο Κλάδο και η έκδοση του Τ.Τ. ήρθε πραγματικά να καλύψει αυτό το κενό και ν’ αναδείξει παράλληλα τη σημασία της οδικής μεταφοράς για την κοινωνία και τη συμβολή της στην εθνική οικονομία.

Ήταν όμως και μια χρονιά μεταίχμιο για τα μέσα μεταφοράς. Η μέχρι τότε συνεχώς αναπτυσσόμενη ελληνική αμαξοποιία άρχισε να διαγράφει πτωτική πορεία. Η αποβιομηχανοποίηση της χώρας που ακολούθησε δεν έκανε εξαιρέσεις. Παρέσυρε μεγάλα ονόματα, όπως τη Βιαμάξ, την ΕΛΒΟ, τον Σταματίου, τους Ρουμπά-Σπηλιωτόπουλο και άλλους γνωστούς αμαξοποιούς.
Την ίδια αυτή περίοδο, ξεκίνησαν και οι μεγάλες εταιρικές συγκεντρώσεις με συνεχείς εξαγορές, απορροφήσεις και συγχωνεύσεις κατασκευαστών φορτηγών και λεωφορείων, με αποτέλεσμα ιστορικές μάρκες να χαθούν ή να τεθούν σε αδράνεια.
Κάνοντας έναν πρόχειρο υπολογισμό -κάτι σαν τεστ μνήμης- σημείωσα ότι το 1988 κυκλοφορούσαν στη χώρα μας φορτηγά και λεωφορεία 20 τουλάχιστον κατασκευαστών με αντιπροσωπεία στην Ελλάδα ή με επίσημο εισαγωγέα. Ήταν οι 7 γνωστές σήμερα μάρκες, δηλαδή Scania, Mercedes-Bez, Volvo, Iveco, DAF, MAN και Renault, καθώς και 13 ακόμη. Σας τις θυμίζω: Fiat (βαριά φορτηγά), OM (μεσαία-μικρά φορτηγά), Steyr (φορτηγά), Leyland (λεωφορεία), Pegaso (φορτηγά), Bussing (φορτηγά-λεωφορεία), Heuliez (λεωφορεία), Magirus (φορτηγά), TAM (λεωφορεία), AYATS (λεωφορεία), HINO (φορτηγά-λεωφορεία), Berliet (φορτηγά-λεωφορεία), AMBRO (φορτηγά). Ενδεχομένως, κάποιες ακόμη μάρκες να μου διαφεύγουν.
Αυτό, πάντως, που ήλθε να αντισταθμίσει την εξαφάνιση τόσων κατασκευαστών είναι η παραγωγή (από τους μεγάλους πλέον ομίλους) φορτηγών και λεωφορείων υψηλών προδιαγραφών με συνεχείς βελτιώσεις στους τομείς της ασφάλειας, της αποδοτικότητας και της άνεσης για τον οδηγό.
Ωστόσο, η πλειονότητα των Ελλήνων αυτοκινητιστών εξακολουθεί να κρατά απόσταση από το καινούργιο σύγχρονο φορτηγό. Προτιμά το μεταχειρισμένο, όπως τότε, 38 χρόνια πριν. Αυτό δεν άλλαξε. Δείτε τους επίσημους πίνακες των ταξινομήσεων…
Καλό Πάσχα & Καλή Ανάσταση και πάντα καλοτάξιδοι