Tα αμιγώς ηλεκτρικά φορτηγά (με μπαταρίες) παραμένουν ο πυρήνας της στρατηγικής βιώσιμης μεταφοράς της Scania, αλλά η εταιρεία παρακολουθεί στενά και άλλες τεχνολογίες και συνδυασμούς διαφορετικών εξαρτημάτων της (εναλλακτικής) γραμμής μετάδοσης κίνησης.
Η Scania έχει επενδύσει λοιπόν πλήρως στην ηλεκτροκίνηση, αλλά παράλληλα αναπτύσσει και δοκιμάζει την τεχνολογία των fuel cell με χρήση υδρογόνου στο πλαίσιο του προγράμματος Pilot Partner. Έτσι τον περασμένο μήνα, η Scania ανακοίνωσε τη συνεργασία της με τη νορβηγική Asko Norge AS, έναν μεγάλο πελάτη και ηγέτη στον τομέα της βιώσιμης εφοδιαστικής αλυσίδας, για τη δοκιμή φορτηγών με κυψέλες καυσίμου υδρογόνου, με σκοπό την αξιολόγηση της τεχνικής απόδοσης, της λειτουργικής ωφέλειας και των προοπτικών για την εμπορική βιωσιμότητα αυτών των οχημάτων.
Αν και αυτά τα φορτηγά δεν είναι ακόμη διαθέσιμα για παραγγελία, αποτελούν μέρος του ευρύτερου προγράμματος Pilot Partner της Scania, μιας πρωτοβουλίας που έχει δημιουργήσει η εταιρεία με επιλεγμένους πελάτες και που στοχεύει στην αξιολόγηση της ηλεκτροκίνησης και διαφόρων άλλων τεχνολογιών υπό καθημερινές συνθήκες λειτουργίας, προκειμένου να διαπιστωθεί η συμβολή τους στις μεταφορές χωρίς ορυκτά καύσιμα.
«Με τις δοκιμές σε πραγματικές συνθήκες μεταφοράς, μαθαίνουμε τι λειτουργεί καλύτερα στην πράξη και πώς να επιταχύνουμε την πρόοδο», εξηγεί ο Tony Sandberg, επικεφαλής του προγράμματος Pilot Partner της Scania. Η δοκιμή οχημάτων υδρογόνου «δεν αλλάζει τη στρατηγική της Scania για τη μη χρήση άνθρακα στις μεταφορές, η οποία παραμένει επικεντρωμένη στην άμεση ηλεκτροκίνηση», τονίζει ο Σουηδός κατασκευαστής.
Ωστόσο, είναι μία από τις πολλές δοκιμές που διεξάγονται μέσω του προγράμματος Pilot Partner για να κατανοηθεί η απόδοση διαφορετικών μορφών ενέργειας/καυσίμων και συστημάτων μετάδοσης κίνησης. Ο στόχος είναι να διαπιστωθούν τα πραγματικά πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα της κάθε τεχνολογίας.
Οι πιλοτικές δοκιμές φορτηγών με την Asko
Συνδυάζοντας την καθιερωμένη τεχνολογία ηλεκτρικών συστημάτων κίνησης της Scania με υδρογόνο και κυψέλες καυσίμου (fuel cell), η Scania και η Asko διαπίστωσαν αρχικά ότι τα φορτηγά μπορούν να φτάσουν σε αυτονομία έως και 1.000 χιλιόμετρα ανά ανεφοδιασμό, εκπέμποντας μόνο υδρατμούς.
«Η συμμετοχή μας στην πρωτοβουλία Pilot Partner της Scania μας δίνει μια μοναδική ευκαιρία να δοκιμάσουμε και να επηρεάσουμε την ανάπτυξη λύσεων που ταιριάζουν στις δραστηριότητές μας», λέει ο Jorn Arvid Endresen, Διευθύνων Σύμβουλος της ASKO Midt. Ο Tony Sandberg προσθέτει: «Η ισχυρή δέσμευση και η τολμηρή προσέγγιση της Asko είναι καθοριστικής σημασίας για την επιτάχυνση της μετάβασης. Μαζί, μετατρέπουμε τις γνώσεις που αποκτούμε από τα πιλοτικά προγράμματα σε πρακτική γνώση που ωφελεί ολόκληρο τον κλάδο».
Scania Pilot Partner
Η πρωτοβουλία Scania Pilot Partner, η οποία δημιουργήθηκε το 2021, είναι η ειδική συνεργασία του κατασκευαστή για την αξιολόγηση τεχνολογιών με επιλεγμένους πελάτες. Η Scania Pilot Partner αξιολογεί και δοκιμάζει ένα ευρύ φάσμα τεχνολογιών και μεθόδων με ηλεκτρικά φορτηγά – τα οποία παραμένουν το στρατηγικό επίκεντρο της εταιρείας – έως κινητήρες εσωτερικής καύσης που τροφοδοτούνται από range extender (σύστημα για την επέκταση της χιλιομετρικής εμβέλειας), καθώς και αναδυόμενες εναλλακτικές λύσεις, όπως είναι οι κυψέλες καυσίμου υδρογόνου.
Δοκιμάζοντας αυτές τις λύσεις σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας, η Scania και οι συνεργάτες της, αναφέρει η εταιρεία, αποκτούν πολύτιμες πληροφορίες σχετικά με την απόδοση των διαφορετικών τεχνολογιών στην πράξη. «Κάθε έργο Pilot Partner είναι περισσότερο από μια δοκιμή, είναι μια πρακτική πλατφόρμα μάθησης όπου η Scania και οι πελάτες της αξιολογούν και βελτιώνουν βιώσιμες λύσεις μεταφοράς σε πραγματικές συνθήκες λειτουργίας. Από τη διανομή στην πόλη έως τις μεταφορές μεγάλων αποστάσεων, οι γνώσεις που αποκτώνται βοηθούν στην επικύρωση της απόδοσης της τεχνολογίας, της λειτουργικής αποδοτικότητας και του συνολικού κόστους ιδιοκτησίας».
«Εδώ είναι που η καινοτομία συναντά την εφαρμογή», λέει ο Sandberg. «Συνεργαζόμενοι στενά με τους πελάτες, μετατρέπουμε τα πιλοτικά προγράμματα σε ουσιαστική πρόοδο και ενισχύουμε τον ρόλο της Scania στην ηγεσία της μετάβασης προς ένα βιώσιμο σύστημα μεταφορών».