Αυξήθηκαν τις τελευταίες εβδομάδες οι παντός είδους απάτες, με τους επιτήδειους να εκμεταλλεύονται τις συνθήκες που δημιουργήθηκαν στην αγορά εξαιτίας του κοροναϊού και με τις Αρχές να προσπαθούν να προειδοποιήσουν πολίτες και επαγγελματίες για να μη πέσουν θύματα απάτης. 

Προσοχή στις διαδικτυακές απάτες 

Στο χώρο της Μεταφοράς, κρούσματα έχουν αναφερθεί για δήθεν καλοπληρωμένα φορτία επιστροφής, όπου διάφοροι επιτήδειοι, καλούν τους ιδιοκτήτες των φορτηγών να ανταποκριθούν άμεσα για να φορτώσουν. Έχουν μάλιστα και έτοιμο το παραμύθι για δήθεν «φορτία που τα περιμένει γνωστή αλυσίδα super market και πρέπει να τα παραλάβει επειγόντως» ή ότι «ο παραλήπτης είναι μεγάλη φαρμακαποθήκη που περιμένει…» κ.λ.π.

Αναφέρονται μάλιστα και διάφορα «πειστικά» στοιχεία, όπως ο όγκος ή το βάρος του φορτίου (συνήθως αναφέρουν περί τους 20 - 25 τόνους για να εκλαμβάνεται ως δήθεν πλήρες φορτίο), δίνουν και αριθμό παλετών και άλλες λεπτομέρειες και ακόμα αναφέρουν τον παραλήπτη που εδρεύει στην τάδε «ΒΙΠΕ» ή στο τάδε «εμπορευματικό κέντρο», δίνουν δηλαδή τοποθεσία, αποφεύγοντας όμως να δώσουν το συγκεκριμένο όνομα της φίρμας (του φορτωτή), υποτίθεται για να μη χτυπηθεί η δουλειά (χαμηλότερο κόμιστρο) από τον ίδιο τον ενδιαφερόμενο μεταφορέα.

Αν ωστόσο ο μεταφορέας, αρχίσει να «τσιμπάει», ο απατεώνας στέλνει πιο «επίσημα» στοιχεία της επιχείρησής του, στα οποία περιλαμβάνεται και ένας τραπεζικός λογαριασμός προκειμένου να λάβει μια μικρή αμοιβή για τη μεσολάβηση και κατόπιν να δώσει στον ενδιαφερόμενο την ακριβή διεύθυνση της φίρμας και το χρόνο φόρτωσης.

Βασικά στοιχεία της εξαπάτησης, είναι το δήθεν καλοπληρωμένο κόμιστρο που θα καταβάλλει τοις μετρητοίς, η πολύ μικρή αμοιβή που ο ίδιος ζητάει για τη μεσολάβηση και το επίκαιρο παραμύθι γύρω από τον κορονοϊό και τα φορτία που τάχα ζητούν επειγόντως οι αλυσίδες τροφίμων και οι φαρμακαποθήκες «που έχουν μείνει με άδεια ράφια». 

Αν ο μεταφορέας τσιμπήσει και καταβάλλει την αμοιβή, σύντομα θα αντιληφθεί ότι η φίρμα φόρτωσης, είτε είναι ανύπαρκτη, είτε είναι υπαρκτή, ουδέποτε όμως ζήτησε φορτηγό για μεταφορά προς τον συγκεκριμένο προορισμό. Και εννοείται ότι ο μεσολαβητής είναι παντελώς άγνωστο πρόσωπο. Αλλά με υπαρκτό λογαριασμό που θα τον δει αυξημένο κατά μία ακόμη αμοιβή.

Από την πλευρά τους οι μεταφορείς θα πρέπει να είναι υποψιασμένοι προσέχοντας τα εξής:
Ο επιτήδειος, παρουσιάζεται δήθεν ως διαμεσολαβητής, εμφανίζεται στο e-mail σας για πρώτη φορά και «από το πουθενά», δηλαδή δεν είχατε με αυτόν ποτέ στο παρελθόν την όποια συναλλαγή.

Ο τίτλος της επιχείρησής του είναι συνήθως βαρύγδουπος, όχι όμως και γνωστός στους μεταφορείς. Ενδέχεται ωστόσο να χρησιμοποιεί παραπλανητικό τίτλο, παραπλήσιο με τις μεγάλες γνωστές μεταφορικές και διαμεταφορικές εταιρείες και ο ίδιος να χρησιμοποιεί στο e- mail του κάποιον τίτλο π.χ. διευθυντής marketing, fleet manager (υπεύθυνος στόλου) κ.λ.π. 

Ασκεί κάποια πίεση για να του απαντήσετε, υποτίθεται γιατί η μεταφορά δεν μπορεί να περιμένει, αφήνοντας ταυτόχρονα να εννοηθεί ότι, αν δεν ανταποκριθείτε, τη δουλειά θα την πάρει άλλος.    

Και μια στατιστική: Τα περισσότερα κρούσματα ανύπαρκτων φορτίων επιστροφής, εντοπίζονται στο Ηνωμένο Βασίλειο και στην Ιρλανδία. Απόμακρες χώρες στις οποίες όταν φτάσουν εκεί τα φορτηγά και ξεφορτώσουν, αγωνιούν πραγματικά για ένα φορτίο επιστροφής στην περίπτωση που η μεταφορική δεν το έχει εξασφαλισμένο από φερέγγυο και «τσεκαρισμένο» πελάτη/φορτωτή.
 
Χιλιάδες τα φορτία επιστροφής σημαντικό το έργο των διαμεταφορέων

Τα παραπάνω αναφέρονται στις περιπτώσεις απάτης από κατ΄ επάγγελμα απατεώνες και σε καμιά περίπτωση δεν θα πρέπει να γενικεύονται και να τίθεται σε αμφιβολία οι διαμεταφορικές επιχειρήσεις. Χιλιάδες είναι τα φορτηγά που καθημερινά εξασφαλίζουν φορτία επιστροφής χάρη στις διαμεταφορικές και τις εταιρείες Logistics, καθώς και τα οργανωμένα πρακτορεία στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Για το λόγο αυτό, οι μεταφορείς που αναζητούν φορτίο επιστροφής, θα πρέπει να απευθύνονται στις γνωστές διαμεταφορικές επιχειρήσεις και εταιρείες Logistics, μπαίνοντας στο site τους, όπου συνήθως αναφέρονται διάφορα διαθέσιμα φορτία και τα οποία θα μπορούσαν να τα διαπραγματευτούν ως προς το κόμιστρο και τους άλλους όρους μεταφοράς. Μπορούν επίσης να επικοινωνούν απευθείας με τα εργοστάσια και τις εμπορικές επιχειρήσεις με τις οποίες έχουν συνεργαστεί στο παρελθόν. 

Κλείνοντας να τονίσουμε, ότι για τις μεταφορικές εταιρείες, ακόμη και για τους μεμονωμένους μεταφορείς, σωστό και χρήσιμο είναι να έχει βρεθεί το φορτίο επιστροφής πριν την αναχώρηση του φορτηγού, αν και στις μέρες μας αυτό είναι πλέον δύσκολο, με εξαίρεση τα ψυγεία, τα «φρουτάδικα» και τα pharma, που λόγω περίστασης έχουν συνεχή ζήτηση.