Η εκδήλωση «Go Further» της Ford στο Άμστερνταμ ήταν μία πραγματική επίδειξη ισχύος από τον κατασκευαστή, που πρόσφατα ανακοίνωσε σημαντική αναδιάρθρωση των δραστηριοτήτων του στην Ευρώπη.

Σε μία πρωτοφανή κίνηση για τα δεδομένα της αυτοκινητοβιομηχανίας, και προφανώς ως αντιστάθμισμα στις βαθιές περικοπές εξόδων σε πολλές δραστηριότητες, είδαμε σε πρεμιέρα στην ολλανδική πρωτεύουσα 18 νέα μοντέλα ελαφρών επαγγελματικών και επιβατικών, τα περισσότερα εκ των οποίων θα βρίσκονται στις αντιπροσωπείες τους επόμενους μήνες. Σε μία βιομηχανία που είθισται να δείχνεις τις προθέσεις σου με κάποια σκίτσα πρωτοτύπων και γενικότητες από επιχειρηματικά πλάνα, η Ford πλημμύρισε τα πρωτοσέλιδα του ειδικού Τύπου και τα σάιτ με ένα μοναδικό τεχνολογικό μπρα ντε φερ. Ο εξηλεκτρισμός των πάντων, είναι φυσικά προτεραιότητα, αλλά το ενδιαφέρον στην περίπτωση των Transit είναι τα πολύ ενδιαφέροντα plug-in hybrid μοντέλα, με μοναδική διάταξη της γραμμής μετάδοσης κίνησης και πραγματικό εμπορικό ενδιαφέρον.

Παγκόσμια πρεμιέρα του Tourneo Custom PHEV

Η επιβατική έκδοση του Tourneo Custom με το, plug-in υβριδικό σύστημα κίνησης έκανε την παγκόσμια πρεμιέρα της στο Άμστερνταμ. Όπως και η έκδοση με την «κλούβα» (Transit Custom PHEV) συνδυάζει δυνατότητες κίνησης με μηδενικές εκπομπές ρύπων, και σε συνδυασμό με τον (range extender) βενζινοκινητήρα, η αυτονομία φτάνει τα 500 χιλιόμετρα. Το Tourneo Custom Plug-In Hybrid ξεκινά την εμπορική του πορεία στα τέλη του 2019.  Το συγκεκριμένο Tourneo Custom το πρώτο μοντέλο του είδους στην κατηγορία του, είναι ανάμεσα στα πρώτα μοντέλα που αποκαλύφθηκαν στο πλαίσιο της στρατηγικής εξηλεκτρισμού της γκάμας Ford για την Ευρώπη. Το αυτοκίνητο μπορεί να φορτίζεται μέσω δικτύου ηλεκτροδότησης και συμβάλλοντας στη μείωση των εκπομπών παρέχει ελεύθερη πρόσβαση στις ολοένα και περισσότερες ζώνες αυστηρού ελέγχου κυκλοφορίας οχημάτων μειωμένων ρύπων σε όλη την Ευρώπη.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα είναι η αρχιτεκτονική της γραμμής μετάδοσης κίνησης. Σε μια πρωτιά για plug-in υβρδικό όχημα, οι εμπρός τροχοί του Transit Custom Plug-In Hybrid κινούνται αποκλειστικά μέσω ηλεκτροκινητήρα/γεννήτριας με ενέργεια που αποθηκεύεται σε μία μπαταρία ιόντων λιθίου 13,6 kWh, ενώ ο γνωστός 1.000άρης βενζινοκινητήρας EcoBoost της Ford λειτουργεί ως range extender, σε συνεργασία με το σύστημα ανάκτησης της ενέργειας κατά την πέδηση, το οποίο υποστηρίζεται από το μοτέρ για επαναφόρτιση της μπαταρίας. Σκοπός είναι, το όχημα να μπορεί να κινηθεί για (έως και) 50 χιλιόμετρα αποκλειστικά με ηλεκτρική ενέργεια.

Όπως συμβαίνει και με το πετρελαιοκίνητο Tourneo Custom, η έκδοση Plug-In Hybrid είναι η μοναδική στην κατηγορία που προσφέρει δυνατότητα συνεδριακής διάταξης (τύπου lounge) για τις δύο πίσω σειρές καθισμάτων για άμεση πρόσβαση και βελτιωμένη επικοινωνία μεταξύ των επιβατών – ή διάταξη των δύο σειρών τριών καθισμάτων με κατεύθυνση προς τα εμπρός.

Μηδενικοί ρύποι χωρίς άγχος

Το νέο Tourneo Custom Plug-In Hybrid χρησιμοποιεί μία σειριακή υβριδική διάταξη, στην οποία οι εμπρός τροχοί κινούνται από τον ηλεκτροκινητήρα και όχι από τον κινητήρα εσωτερικής καύσης. Η συμπαγής, αερόψυκτη μπαταρία είναι τοποθετημένη κάτω από το δάπεδο της καμπίνας επιβατών, ώστε να διατηρείται η ευρυχωρία εσωτερικού που προσφέρει το Tourneo Custom με τον δίλιτρο ντίζελ EcoBlue.
Τέσσερα προφίλ επιτρέπουν στον οδηγό να επιλέγει το πότε αλλά και πώς να χρησιμοποιεί τη διαθέσιμη φόρτιση της μπαταρίας:

  • EV Auto - στοχεύει στο βέλτιστο μίγμα επιδόσεων και οικονομίας. Οι αλγόριθμοι του συστήματος ελέγχου του οχήματος παρακολουθούν τα επίπεδα ενέργειας της μπαταρίας και το τρέχον οδηγικό σενάριο (όπως οδήγηση στον αυτοκινητόδρομο ή σε συνθήκες πυκνής κυκλοφορίας) για να αποφασίσουν εάν πρέπει να ενεργοποιηθεί το range extender
  • EV Now – δίνει προτεραιότητα στη χρήση της αποθηκευμένης ενέργειας της μπαταρίας για οδήγηση μηδενικών εκπομπών ρύπων απενεργοποιώντας το range extender, έως ότου τα επίπεδα φόρτισης του συσσωρευτή ενέργειας μειωθούν στα κατώτατα όρια
  • EV Later - δίνει προτεραιότητα στο range extender και αξιοποιεί τη φόρτιση από την  ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση για να διατηρείται το μέγιστο επίπεδο φόρτισης της μπαταρίας, ώστε να είναι έτοιμο για μετέπειτα χρήση
  • EV Charge – χρησιμοποιεί το range extender για το γέμισμα της μπαταρίας στην περίπτωση που η κίνηση στο προφίλ EV Now είναι απαραίτητη

Μέσω μιας υποδοχής φόρτισης στον εμπρός προφυλακτήρα, το Tourneo Custom Plug-In Hybrid μπορεί να φορτίζεται από μία οικιακή, ηλεκτρική πρίζα 240-volt 10-amp και να επιτυγχάνει πλήρη φόρτιση σε 5,5 ώρες. Σε πρίζα 240-volt 16-amp ή 32-amp, η πλήρης φόρτιση ολοκληρώνεται σε 3 ώρες.

Οι οδηγοί μπορούν επίσης να ελέγξουν το βαθμό ανάκτησης της ενέργειας και την υποβοήθηση πέδησης που παρέχονται από το αναγεννητικό σύστημα φόρτισης, επιλέγοντας Drive ή Low στον επιλογέα ταχυτήτων. Αφήνοντας το πεντάλ του γκαζιού στο Low-mode αυξάνεται η προγραμματισμένη επιβράδυνση του οχήματος, με τα φώτα φρένων να ανάβουν αυτόματα εάν κρίνεται αναγκαίο, για την προειδοποίηση των οδηγών που ακολουθούν. Η μεγαλύτερη επιβράδυνση αυξάνει την ποσότητα κινητικής ενέργειας που ανακτάται και αποθηκεύεται στη μπαταρία, βελτιώνοντας έτσι την ωφέλιμη ηλεκτρική αυτονομία.

Μέσα στην καμπίνα, ένας δείκτης ενέργειας/φόρτισης αντικαθιστά το στροφόμετρο και ένας μικρότερος για την κατάσταση φόρτισης της μπαταρίας παίρνει τη θέση του αντίστοιχου για τη θερμοκρασία ψυκτικού υγρού του κινητήρα. Οι λειτουργίες του υπολογιστή ταξιδιού είναι ειδικά διαμορφωμένες για το υβριδικό σύστημα κίνησης. Δείκτες για το EV mode, ειδοποιήσεις για την πραγματοποίηση των σέρβις και μία προειδοποίηση όταν τα αυτοκίνητο είναι συνδεδεμένο σε κάποιο σημείο φόρτισης εμφανίζονται στον πίνακα οργάνων. Επίσης, ένα γραφικό που απεικονίζει την υπόλοιπη αυτονομία που παρέχει η μπαταρία και το range extender είναι ορατό σε όλες τις ενδείξεις της οθόνης.

Πολυτελές, κι έτοιμο για εμπορική διάθεση και στην Ελλάδα

Το πόσο κοντά στην παραγωγή είναι το υβριδικό Tourneo Custom, φαίνεται από την κορυφαία έκδοση εξοπλισμού Titanium του νέου Tourneo Custom Plug-In Hybrid που είδαμε στο Άμστερνταμ και η οποία είναι πανομοιότυπη ως προς τις ανέσεις που προσφέρει με τα συμβατικά μοντέλα. Ο στάνταρ εξοπλισμός περιλαμβάνει το σύστημα συνδεσιμότητας και ψυχαγωγίας SYNC 3 της Ford με φωνητικό έλεγχο, το οποίο αποτελείται από έγχρωμη οθόνη αφής 8 ιντσών που μπορεί να ελέγχεται με κινήσεις των δακτύλων του χεριού προσφέροντας συγχρόνως συμβατότητα Apple CarPlay και Android Auto™ δωρεάν.

Το στάνταρ ενσωματωμένο μόντεμ FordPass Connect παρέχει συνδεσιμότητα Wi-Fi για τους επιβάτες υποστηρίζοντας έως και 10 συσκευές. Η εφαρμογή κινητού FordPass προσφέρει πρόσβαση σε λειτουργίες, όπως Vehicle Status (Κατάσταση Οχήματος), Vehicle Locator (Εντοπιστής Οχήματος) και Remote lock/unlock (Απομακρυσμένο Κλείδωμα/Ξεκλείδωμα). Το Active Park Assist κατευθύνει το όχημα για είσοδο ή έξοδο από παράλληλους ή κάθετους χώρους στάθμευσης, ενώ ο οδηγός ελέγχει το γκάζι και το φρένο. Τη στιγμή που γράφονται αυτές οι γραμμές, η Ford διεξάγει το τελευταίο στάδιο των δοκιμών με πελάτες με πρωτότυπα οχήματα σε Λονδίνο,  Κολωνία και Βαλένθια. Συνολικά, μετά από πάνω από 180.000 χιλιόμετρα σε πραγματικές συνθήκες, η τυποποιημένη μέση κατανάλωση δεν ξεπερνά τα 3,3 λίτ./100 χλμ. Η σημαντική είδηση είναι πως, σύμφωνα με τα στελέχη της ελληνικής Ford, τα plug-in υβριδικά της εταιρείας θα είναι διαθέσιμα και για τους Έλληνες επαγγελματίες. Κανείς δεν μπορεί να προβλέψει το εμπορικό αντίκρισμα μίας παρόμοιας κίνησης, καθώς δεν έχει ανακοινωθεί η τιμή των PHEV ούτε από την ίδια τη Ford, είναι όμως δεδομένο πως, η εισαγωγή και διάθεση ενός από τα πιο προηγμένα τεχνολογικά van της παγκόσμιας αγοράς στη χώρα μας, σηματοδοτεί εξελίξεις. Το ανανεωμένο, συμβατικό Transit Custom, γνωρίζει πάντως μεγάλο εμπορικό σουξέ: Μετά το λανσάρισμα του νέου Tourneo Custom στις αρχές του 2018 – με νέο, πολυτελές εσωτερικό και κομψή σχεδίαση εμπρός τμήματος – η Ford ταξινόμησε 17.100 επιβατικές εκδόσεις του μοντέλου κατά τη διάρκεια της χρονιάς, επίδοση που ισοδυναμεί με αύξηση της τάξης του 28% συγκριτικά με εκείνη του 2017.

Ηλεκτρικό Transit

Πριν από λίγο καιρό, η εταιρεία ανακοίνωσε ότι κάθε μοντέλο Ford που λανσάρεται από το νέο Focus και μετά θα περιλαμβάνει μία ηλεκτροκίνητη έκδοση. Αυτό αφορά σε νέα προϊόντα και νέες εκδόσεις υφιστάμενων μοντέλων. Από το Fiesta μέχρι το Transit, θα προσφέρεται είτε μία ήπια υβριδική, υβριδική ή plug-in υβριδική επιλογή, είτε μία πλήρως ηλεκτρική με μπαταρία.

Το νέο Ford Transit van, το οποίο είναι προγραμματισμένο να κυκλοφορήσει στην αγορά το 2021, είναι σχεδιασμένο για να ικανοποιεί τις ανάγκες ενός επαγγελματία, όντας ένα πρακτικό και ευέλικτο όχημα μεταφορών με μηδενικές εκπομπές ρύπων στην πόλη. Το πλήρως ηλεκτρικό Transit θα διατίθεται σε ποικίλες εκδόσεις αμαξώματος ενώ καταβάλλονται προσπάθειες να μην επηρεαστούν αρνητικά ωφέλιμος όγκος και φορτίο.

Smart Energy Concept

Τέλος, η Ford αποκάλυψε το νέο Transit Smart Energy Concept - ένα μοναδικό στο είδος του 10θέσιο minibus που βοηθά την εταιρεία να διερευνήσει λύσεις για μεγιστοποίηση της ενεργειακής απόδοσης και της αυτονομίας των μελλοντικών ηλεκτροκίνητων οχημάτων. Προσφέροντας αυτονομία 150 km ύστερα από τετράωρη φόρτιση, το πρωτότυπο Smart Energy Concept, το οποίο αποτελεί προϊόν εξέλιξης των μηχανικών του Merkenich Technical Center της Ford, χρησιμοποιεί ένα πλαίσιο του Ford Transit εφοδιασμένο με την τεχνολογία ηλεκτροκίνησης με μπαταρία του StreetScooter WORK XL, ενώ υποστηρίζεται από καινοτόμες λύσεις εξοικονόμησης και παραγωγής ενέργειας, όπως:

  • Μία αντλία θερμότητας που αξιοποιεί την ενέργεια η οποία διαχέεται προς το περιβάλλον από το σύστημα κίνησης, τον εξωτερικό αέρα και τον αέρα μέσα στην καμπίνα, για να μειώσει την κατανάλωση ενέργειας του συστήματος θέρμανσης έως και 65%, κάτι που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της αυτονομίας κατά 20%
  • Μία ηλεκτρική, συρόμενη πόρτα που ανοίγει μέχρι τη μέση μέσω μιας έξυπνης συσκευής που ενεργοποιείται από τον ίδιο τον επιβάτη, για μείωση της απώλειας θερμότητας. Ο ανεμιστήρας του συστήματος θέρμανσης, εξαερισμού και κλιματισμού απενεργοποιείται αυτόματα όταν η πόρτα είναι ανοιχτή  
  • Θερμαινόμενα καθίσματα επιβατών επιπέδου business-class και επιφάνειες που επιτρέπουν στους επιβάτες να ελέγχουν τη θερμοκρασία σε ατομικό επίπεδο, μειώνουν την ενέργεια που απαιτείται συνολικά για τη θέρμανση της μεγάλης καμπίνας
  • Έξι ηλιακά πάνελ στην οροφή που φορτίζουν μία 12βολτη μπαταρία για τη θέρμανση των καθισμάτων, το φωτισμό της καμπίνας και τα ηλεκτρικά συστήματα του αυτοκινήτου, συμπεριλαμβανομένης της ασύρματης φόρτισης για κινητές συσκευές των επιβατών
  • Ένα διαχωριστικό από πολυανθρακικό υλικό ανάμεσα στις πόρτες των επιβατών και την περιοχή των καθισμάτων που προστατεύει τους επιβάτες από εξωτερικά στοιχεία μειώνοντας συγχρόνως ακόμα περισσότερο τις απώλειες θερμότητας κατά την είσοδο και έξοδο τους από το όχημα
  • Παράθυρα με αεριζόμενα διπλά κρύσταλλα που μειώνουν τις κρύες επιφάνειες επαφής και μονώνουν για μειωμένες απώλειες θερμότητας
  • Φωτισμός που προσαρμόζεται ανάλογα με τη θερμοκρασία της καμπίνας - κόκκινος για ζέστη, μπλε για κρύο – επηρεάζει υποσυνείδητα την αίσθηση των επιβατών για τη θερμοκρασία της
  • Μονωμένο πίσω δάπεδο και οροφή που περιορίζουν ακόμα περισσότερο την απώλεια θερμότητας στην καμπίνα

Η Ford προγραμματίζει αναβαθμίσεις του μοντέλου στο μέλλον με τις οποίες ο οδηγός θα μπορεί να ελέγχει τη θέρμανση και τον κλιματισμό των καθισμάτων ατομικά αλλά και να την απενεργοποιεί στα άδεια καθίσματα. Εμπνευσμένο από υπάρχουσες τεχνολογίες ενεργοποίησης αερόσακων, θα περιλαμβάνεται επίσης και σύστημα αυτόματης ανίχνευσης επιβάτη. Η Ford εκτιμά ότι οι δοκιμές στο δρόμο με το πρωτότυπο Transit Smart Energy Concept θα ξεκινήσουν αργότερα μέσα στη χρονιά, αφού ολοκληρωθούν οι αντίστοιχες στην αεροδυναμική σήραγγα.