Με μία εντυπωσιακή γκάμα ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων, ο εκθεσιακός χώρος της Ford στην Έκθεση ΙΑΑ 2018 στο Αννόβερο ήταν πόλος έλξης για τους επισκέπτες. Ο κατασκευαστής έχει στόχο να διατηρήσει τα πρωτεία της ευρωπαϊκής αγοράς, και για να το επιτύχει λανσάρει με καταιγιστικούς ρυθμούς νέα μοντέλα, που αποπνέουν φρεσκάδα και συνοδεύονται από ρηξικέλευθες μηχανολογικές λύσεις. Ενδεικτικά, το νέο μεγάλο Transit με το πρώτο αυτόματο σασμάν 10 σχέσεων για van της παγκόσμιας αγοράς, το πρώτο «ήπιο» υβριδικό σύστημα για πετρελαιοκινητήρα της κατηγορίας στο ίδιο αυτοκίνητο, το πρώτο plug-in (PHEV) υβριδικό (Transit Custom) και μία ατελείωτη λίστα προηγμένων συστημάτων υποβοήθησης οδήγησης για όλα τα μοντέλα, τοποθετούν τα LCV με το μπλε οβάλ στη μάσκα, στο άνω άκρο της κατηγορίας.
Παγκόσμια πρεμιέρα για το νέο μεγάλο Transit
Η πιο σημαντική παγκόσμια πρεμιέρα της Ford, και μία από τις πιο σημαντικές ειδήσεις ολόκληρης της έκθεσης ΙΑΑ 2018, στην κατηγορία των LCV, ήταν αυτή του νέου μεγάλου Transit 2T ή του «Transit των 2 τόνων» όπως αποκαλούν τα στελέχη του κατασκευαστή το αυτοκίνητο. Μπορεί οι αλλαγές στο ντιζάιν του αμαξώματος να είναι ελάχιστες, σε μηχανικά μέρη και ηλεκτρονικά συστήματα όμως, έχουμε να κάνουμε με ένα από τα πιο εξελιγμένα van που έχουν παρουσιαστεί ποτέ. Το νέο Transit ξεκινά την εμπορική του πορεία στα μέσα του 2019, με μία πραγματική επίδειξη τεχνολογίας: ένα νέο «ήπιο»/mild υβριδικό σύστημα (mHEV) θα λειτουργεί επικουρικά για τον ντίζελ κινητήρα, πανδαισία συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας, και το πρώτο 10άρι αυτόματο κιβώτιο ταχυτήτων που έχει τοποθετηθεί ποτέ σε όχημα της κατηγορίας.
Ντιζάιν, καμπίνα
Το αμάξωμα έχει δεχθεί λίγες επεμβάσεις σύμφωνα με τη λογική «ομάδα που κερδίζει δεν αλλάζει», όπως μία πιο ψηλή μάσκα με πιο «παχιές» γρίλιες, και ελαφρά διαφοροποιημένο το κάτω μέρος, με έμφαση στη βελτίωση της αεροδυναμικής συμπεριφοράς και την ευκολία στο πλύσιμο/καθάρισμα. Στα ανώτερα επίπεδα εξοπλισμού θα υπάρχουν προβολείς bi-xenon και φώτα ημέρας LED. Στο εσωτερικό της καμπίνας ακολουθούνται σε διάκοσμο και υλικά οι στιλιστικές επιλογές του τελευταίας γενιάς Transit Custom. Το ταμπλό είναι νέο με βελτιωμένους χώρους για αποθήκευση ή εναπόθεση μικροαντικειμένων. Ως προς τα υλικά και τις επενδύσεις, χρησιμοποιούνται νέα, πιο ανθεκτικά και ευχάριστα στο μάτι, πλαστικά και υφάσματα. Στα καθίσματα χρησιμοποιείται πιο πλούσιο αφρώδες, και διαφορετική γεωμετρία για ιδανική στήριξη του κορμού.
Λόγω της υψηλής ζήτησης, θα λανσαριστεί μία νέα έκδοση Limited με πλούσιο εξοπλισμό, αν και σύμφωνα με την πολιτική της ελληνικής Ford, τα Transit που προορίζονται για τη χώρα μας αναμένεται να εκκινούν ακόμη και στην (τρόπος του λέγειν) βασική έκδοση με στάνταρ πολλά στοιχεία εξοπλισμού άνεσης που διατίθενται ως έξτρα στην υπόλοιπη Ευρώπη. Όπως στο απερχόμενο μοντέλο, οι πελάτες του Transit μπορούν να επιλέξουν από 450 και πλέον βασικές εκδόσεις, μεταξύ των οποίων προσθιοκίνητες, πισωκίνητες και τετρακίνητες, με μία πλήρη γκάμα αμαξωμάτων και σασί, ανάμεσα στα οποία και το πρόσφατα λανσαρισμένο, χαμηλού ύψους σασί Skeletal.
Στα 185 PS ο EcoBlue, 10άρι αυτόματο κιβώτιο
Οι δίλιτροι EcoBlue κινητήρες φέρουν σειρά αναβαθμίσεων, είναι πιο ισχυροί και ταυτόχρονα πιο ολιγαρκείς στις απαιτήσεις τους σε καύσιμο. Συνολικά, με όλες τις αναβαθμίσεις, οι μηχανικοί της Ford εκτιμούν πως, η νέα γενιά Transit θα είναι έως και 7% κατά μέσο όρο πιο αποδοτική σε σχέση με τον προκάτοχο, και έως 8% σε συνθήκες πόλης με συνεχή σταμάτα-ξεκίνα. Ένα σύστημα ψεκασμού καυσίμου που αυξάνει τη μέγιστη πίεση στα 2.200 bar συμβάλλει στην πιο αποδοτική καύση. Για μείωση των τριβών μέσα στον κινητήρα, νέα ατσάλινα έμβολα έχουν πιο λεπτές ποδιές συγκριτικά με τη σχεδίαση του προηγούμενου μοντέλου από χυτό αλουμίνιο. Μία αντλία λαδιού μεταβλητής ροής μειώνει τις απώλειες ισχύος, προσφέροντας τροφοδοσία λαδιούανάλογα με τις ανάγκες.
Σημαντική είδηση είναι και η τοποθέτηση συστήματος διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση (EPAS) στο Transit 2 τόνων για πρώτη φορά, το οποίο κρίθηκε απαραίτητο μεταξύ άλλων και ως βάση για να «κάτσουν» πάνω του όλα τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Η τεχνολογία οικονομίας καυσίμου Auto Start-Stop παραμένει στάνταρ σε όλη τη γκάμα. Οι οδηγοί μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν το Efficient Drive Mode, το οποίο κάνει χρήση του συστήματος εντοπισμού GPS, για προληπτικές συμβουλές οδήγησης ώστε να επιτυγχάνεται βέλτιστη οικονομία καυσίμου.
Η γκάμα κινητήρων με ιπποδυνάμεις 105 PS, 130 PS και 170 PS επεκτείνεται με την προσθήκη μιας νέας έκδοσης 185 ίππων, με μέγιστη ροπή 415 Nm. Όλες οι εκδόσεις ωφελούνται από την αναθεώρηση της σχεδίασης του υπερσυμπιεστή, η οποία υποστηρίζει την αύξηση της ροπής σε μεγάλο εύρος στροφών. Από την άνοιξη του 2020, μία προσθήκη στα στάνταρ μοντέλα Transit με εξάρι μηχανικό κιβώτιο και πίσω κίνηση θα διατίθεται με το πολύ αποδοτικό και άμεσης απόκρισης 10τάχυτο, αυτόματο κιβώτιο της Ford με Adaptive Shift Scheduling το οποίο αξιολογεί το ατομικό οδηγικό στυλ, για να βελτιστοποιεί τα σημεία αλλαγής σχέσεων.
«Ήπιο» υβριδικό σύστημα και υποβοήθηση ροπής
Το νέο Ford Transit λανσάρει σε πρεμιέρα, και τεχνολογία diesel mHEV προαιρετικά για προσθιοκίνητα (FWD) και πισωκίνητα (RWD) οχήματα, που πετυχαίνει πρόσθετη βελτίωση3% βάσει μετρήσεων κατά το πρότυπο WLTP. Μία ενσωματωμένη μίζα/ γεννήτρια που κινείται με ιμάντα αντικαθιστά τον στάνταρ εναλλάκτη, επιτρέποντας την ανάκτηση και αποθήκευση ενέργειας στις φάσεις επιβράδυνσης του οχήματος και τη φόρτιση μιας αερόψυκτης μπαταρίας ιόντων λιθίου 48 βολτ.
Η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται για να παρέχει υποβοήθηση ροπής στον κινητήρα υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης καθώς και για τη λειτουργία των ηλεκτρικών περιφερειακών συστημάτων του οχήματος. Το σύστημα mHEV του Transit έχει βελτιστοποιηθεί ώστε να προσφέρει μειωμένη κατανάλωση αντί αύξηση επιδόσεων σε σχέση με τους στάνταρ κινητήρες. Η άμεση υποβοήθηση ροπής που παρέχει το υβριδικό σύστημα, ωστόσο, πετυχαίνει βελτιωμένη απόκριση κατά την επιτάχυνση με χαμηλές στροφές.
Έγινε προσπάθεια να αυξηθεί και το ωφέλιμο φορτίο, με συστηματική δίαιτα σε πολλά σημεία του αμαξώματος και διαφόρων εξαρτημάτων του οχήματος: νέο, αλουμινένιο καπό, χρήση ατσάλινων τροχών μεταβλητού πάχους τοιχωμάτων και ένα μονό σύστημα σιλανσιέ εξαγωγής που αντικαθιστά την προηγούμενη διπλή σχεδίαση. Για πρώτη φορά, ελαφριά, ανθεκτικά συνθετικά υλικά χρησιμοποιούνται σε διάφορα μέρη του αμαξώματος αντί ατσαλιού.
Μία νέα, Power Side Load Door (Ηλεκτρική Πλαϊνή Πόρτα Φόρτωσης) - διευκολύνει τη λειτουργία κατά τη φόρτωση ή εκφόρτωση. Η νέα, ψηλά τοποθετημένη πλαφονιέρα προσφέρει σημαντικά βελτιωμένο σχεδιασμό στη διάρκεια της εργασίας σε συνθήκες μειωμένου φωτισμού περιβάλλοντος.
Συνέχεια online
Το νέο Transit έχει μέχρι modem FordPass Connect, επιτρέποντας σε διαχειριστές στόλων να βελτιώνουν τη χρήση οχημάτων και να βελτιστοποιούν το λειτουργικό κόστος με λύσεις όπως τα νέα Ford Telematics και Ford Data Services που επίσης θα λανσαριστούν το 2019. Το ενσωματωμένο modem επιτρέπει την πρόσβαση σε μία σειρά λειτουργιών μέσω της εφαρμογής FordPass. Μία ακόμα τεχνολογία είναι το σύστημα επικοινωνίας και ψυχαγωγίας SYNC 3 της Ford, το οποίο λειτουργεί μέσω απλών φωνητικής εντολών ή χειρονομιών (pinch & swipe) σε μία έγχρωμη οθόνη αφής οκτώ ιντσών. Για στόλους, ενδιαφέρον πιθανόν να παρουσιάζει και το MyKey της Ford, που επιτρέπει σε διαχειριστές στόλων να προγραμματίζουν το κλειδί για να ελέγχουν την ταχύτητα και την ένταση ραδιοφώνου και την κατάσταση των συστημάτων ενεργητικής ασφάλειας. Οι εταιρείες μετατροπών aftermarket και αξεσουάρ μπορούν τώρα να έχουν πρόσβαση σε δεδομένα από ηλεκτρικά συστήματα του Transit μέσω της διεπαφής Upfitter Interface Module.
Τεχνολογική πανδαισία
Ο αναβαθμισμένος οδηγικός χαρακτήρας του Transit που είναι επιπέδου επιβατικού αυτοκινήτου, έχει βελτιωθεί με την εισαγωγή της τεχνολογίας EPAS που επίσης βοηθά στη μείωση της κόπωσης του οδηγού προσθέτοντας περισσότερη υποβοήθηση στο παρκάρισμα και στους ελιγμούς και αποτελεί τη βάση για τεχνολογίες υποστήριξης όπως Active Park Assist και Lane Keeping Aid.
Για πρώτη φορά, ο οδηγός του Transit μπορεί να επιλέγει διάφορα Προφίλ Οδήγησης (Selectable Drive Modes) για να συνδυάζουν τις οδηγικές επιδόσεις με τις συνθήκες: Eco Mode, Slippery Mode, Mud/Rut Mode για τετρακίνητα μοντέλα και Tow/ Haul Mode για ομαλή παραγωγή ισχύος κατά τη ρυμούλκηση μεγάλων τρέιλερ ή σκαφών που ζυγίζουν πάνω από το απόβαρο του οχήματος, σε αγορές όπου επιτρέπεται κάτι τέτοιο. Η λίστα με τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας «θωρακίζει» το Ford σε βαθμό, που για να κάνεις ζημιά, θα πρέπει να το προσπαθήσεις:
- Blind Spot Information System με σύστημα Trailer Tow, με εκτεταμένη ζώνη τυφλού σημείου που καλύπτει το όχημα και ένα τρέιλερ μήκους έως 10 m
- Intelligent Adaptive Cruise Control, συνδυάζει τη λειτουργικότητα των Traffic Sign Recognition και Adaptive Cruise Control για να βοηθά τους οδηγούς να παραμένουν εντός των νόμιμων ορίων ταχύτητας
- Αναβαθμισμένο Lane-Keeping System
- Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection, τώρα ανιχνεύει πεζούς τη νύχτα που φωτίζονται από τους προβολείς
- Εμπρός, Πίσω και Ευρυγώνιες Κάμερες βοηθούν τους οδηγούς να βλέπουν αντίθετα ερχόμενα οχήματα όταν εξέρχονται__ από στενό χώρο στάθμευσης σε πολυσύχναστους δρόμους ή όταν κάνουν όπισθεν
- Ψηλά τοποθετημένη κάμερα οπισθοπορείας, προσφέρει βελτιωμένη ορατότητα κατά την όπισθεν πορεία, κυρίως με τις πόρτες ανοιχτές
- Parking Aid, αναβαθμισμένο με πρόσθετους, πλευρικούς αισθητήρες
- Active Park Assist (APA), βοηθά τους οδηγούς να βρίσκουν κατάλληλους χώρους και να παρκάρουν παράλληλα ή μπροστά από άλλα οχήματα
- Park-Out Assist, βοηθά τους οδηγούς να εξέρχονται από παράλληλους χώρους στάθμευσης
- Cross Traffic Alert προειδοποιεί τους οδηγούς όταν βγαίνουν με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης για τη διέλευση οχημάτων πίσω τους.
Το νέο Ford Transit θα κατασκευάζεται στο Kocaeli στην Τουρκία, μαζί με το Transit Custom. Πέρσι, η Ford ανακοίνωσε επένδυση 52 εκατομμυρίων δολαρίων στην κοινοπραξία Ford Otosan στην Τουρκία για να επεκτείνει την παραγωγή στην περιοχή κατά 40.000 μονάδες, φτάνοντας στα 330.000 οχήματα το χρόνο.
Transit Custom PHEV, τέλος στο άγχος της αυτονομίας
Το Ford Transit Custom PHEV χρησιμοποιεί ένα προηγμένο ηλεκτρικό σύστημα με στόχο αυτονομίας 50 χιλιόμετρα, με μηδενικούς ρύπους και τον χιλιάρη βενζινοκινητήρα EcoBoost για επέκταση της αυτονομίας. Ο EcoBoost φορτίζει τις μπαταρίες του οχήματος όταν διανύονται μεγαλύτερες διαδρομές ανάμεσα στις φορτίσεις, παρέχοντας τους διαχειριστές στόλων εξαιρετική απόδοση και ευελιξία, και συνολική αυτονομία πάνω από 500 χιλιόμετρα.
Το PHEV, σε τελική μορφή παραγωγής στο Ανόβερο, έχει ένα συμπαγές, υγρόψυκτο σύστημα μπαταριών ιόντων λιθίου κάτω από το πάτωμα, διατηρώντας πλήρως τη χωρητικότητα του χώρου φόρτωσης του van. Το όχημα υιοθετεί τη νέα σχεδιαστική γραμμή του τελευταίου Transit Custom, μαζί με τις αποκλειστικές ενδείξεις της έκδοσης PHEV. Το όχημα χρησιμοποιεί μία εν σειρά, υβριδική διάταξη συστήματος κίνησης, ενώ οι εμπρός τροχοί κινούνται αποκλειστικά από έναν ηλεκτροκινητήρα και όχι από τον κινητήρα καύσης.
Την ενέργεια για το κινητήρα παρέχει μία συμπαγής, υγρόψυκτη μπαταρία ιόντων λιθίου 14 kWh, μελετημένα τοποθετημένη κάτω από το πάτωμα φόρτωσης, για να διατηρείται η ίδια χωρητικότητα χώρου φόρτωσης με του Transit Custom van, ενώ το ωφέλιμο φορτίο υπερβαίνει τα 1.000 κιλά. Ο συμπαγής 1.0L EcoBoost της Ford παράγει πρόσθετη φόρτιση για τις μπαταρίες όταν είναι απαραίτητο. Η εξέλιξη του PHEV φανερώνει αφενός το πόσο άνετα αισθάνεται η Ford στο να μην ακολουθεί το συρμό (τα 100% ηλεκτρικά van, δηλαδή), και από την άλλη, δείχνει το τεχνολογικό βάθος της εταιρείας. Τα στελέχη του κατασκευαστή τηρούν σιγή ιχθύος για την τιμή πώλησης, θέλοντας προφανώς να αιφνιδιάσουν τον ανταγωνισμό.
«Χούλιγκαν» πολυτελείας
Το Ford Ranger Raptor που το ευρωπαϊκό κοινό είδε για πρώτη φορά, ήταν πιθανότατα ένα από τα οχήματα όπου τραβήχθηκαν οι πιο πολλές σέλφι στο Αννόβερο. Επικράτησε πανζουρλισμός, για το μοναδικό κομμάτι που έφτασε στην ΙΑΑ -μήνες προτού διατεθεί στη Γηραιά Ήπειρο- απευθείας από εργοστάσιο στην Ασία, με έξτρα φροντίδες αρμοστές στα ήθη των αγορών της Ε.Ε. όπου θα το δούμε και στις αντιπροσωπείες το επόμενο καλοκαίρι. Το πιο σκληροπυρηνικό ελαφρύ ημιφορτηγό που έχει φτιαχτεί ποτέ, θα «φοράει» αποκλειστικά το νέο 10άρι αυτόματο σασμάν της εταιρείας, μία διπλοτούρμπινη έκδοση του δίλιτρου πετρελαιοκινητήρα Ford EcoBlue μέγιστης ισχύος 213 PS και ροπής 500 Nm, τιμές που δεν είναι οι κορυφαίες μεν στην κατηγορία, αλλά το ζουμί, όπως έχουμε αναφέρει, είναι αλλού. Και πιο συγκεκριμένα, στο σασί.
Είναι το πρώτο όχημα στον κόσμο όπου το τμήμα επιδόσεων του κατασκευαστή ξεκίνησε το «στήσιμο» από το σασί και όχι τις τρελές τιμές ισχύος και ροπής. Σκοπός είναι η απογείωση του εκτός δρόμου δυναμικού της κατασκευής. Το Raptor φέρει στάνταρ όλο τον έξτρα εξοπλισμό των υπόλοιπων μοντέλων, και επιπλέον «φοράει» ημιαγωνιστικά αμορτισέρ της FOX με Position Sensitive Damping, φουλ χαλύβδινη ποδιά (23 χιλ. πάχος) κάτω από το δάπεδο, αεριζόμενες δισκόπλακες 332 χιλιοστών μπρος-πίσω, ειδικά εξελιγμένα για το μοντέλο ελαστικά BF Goodrich 285/70 R17, και λογισμικό για το σασμάν και τη γραμμή μετάδοσης κίνησης, με έξι modes, από άσφαλτο μέχρι «Baja» για οδήγηση σε πολύ υψηλές ταχύτητες εκτός δρόμου.
Ο υπεύθυνος εξέλιξης, Damien Ross, ήρθε για μία ημέρα στο περίπτερο της έκθεσης από την Αυστραλία, για να μας εξηγήσει το τι ακριβώς είναι τέλος πάντων αυτό το «πράμα» -έχει ξεπουλήσει ήδη σε όλες τις αγορές Ωκεανίας και Ασίας όπου διατίθεται, και το ίδιο αναμένεται να συμβεί σε Ελλάδα και Ευρώπη. Μία ήταν η κατευθυντήρια γραμμή λοιπόν, για την εξέλιξη του Raptor, και πιο απλή δε γίνεται: «Ένα pick-up για να κινείσαι όλη μέρα με 170 χλμ./ώρα (όπου επιτρέπεται), σχεδόν χωρίς προσπάθεια, και χωρίς άγχος, εκεί που δεν υπάρχει δρόμος».
Αναβαθμίσεις κινητήρων και συνδεσιμότητας στο Transit Custom
Από τα μέσα του 2019, η γκάμα Transit Custom θα δεχθεί μία σειρά αναβαθμίσεων, κοινών με το νέο Transit 2 τόνων. Οι αλλαγές περιλαμβάνουν μία αναβαθμισμένη έκδοση του 2.0 EcoBlue της Ford, με καλύτερη απόδοση και σε ισχυρότερη έκδοση 185 ίππων. Το Transit Custom προσφέρει επίσης για πρώτη φορά στην κατηγορία έναν ήπιο υβριδικό (mHEV) diesel με βελτιωμένη απόδοση και ιδιαίτερα πλεονεκτήματα σε συνθήκες αστικής κυκλοφορίας με συχνές στάσεις. Εισάγεται τέλος, η τεχνολογία ενσωματωμένου modem FordPass Connect, και το Transit Custom μπορεί επίσης να παραγγέλνεται με μία αναβαθμισμένη γκάμα τεχνολογιών υποστήριξης οδηγού όπως Active Park Assist, Intelligent Adaptive Cruise Control, Lane Keeping Aid και Blind Spot Information System με Trailer Tow.