Τροχοί & TIR

 Ford Transit Van: Μονοκρατορία στα μεγάλα van

Το νέο, μεγάλο Ford Transit (ή Transit των 2 τόνων) διατίθεται στην ελληνική αγορά, με σειρά αναβαθμίσεων και βελτιώσεων που το τοποθετούν στην τεχνολογική αιχμή της κατηγορίας. Οι αλλαγές σε μηχανι
Κυριακή 15/05/2022 - 11:42
Κοινοποίηση στα Social Media
ford transit van

Το νέο, μεγάλο Ford Transit (ή Transit των 2 τόνων) διατίθεται στην ελληνική αγορά, με σειρά αναβαθμίσεων και βελτιώσεων που το τοποθετούν στην τεχνολογική αιχμή της κατηγορίας. Οι αλλαγές σε μηχανικά μέρη και γραμμή μετάδοσης κίνησης είναι εντυπωσιακές, και περιλαμβάνουν νέα γκάμα κινητήρων Euro 6.2 με ισχύ από 130 έως 170 hp και ροπή έως 415 Nm, ντίζελ κινητήρα με «ήπια» (48 volt) υβριδική τεχνολογία (mHEV), 10άρι αυτόματο σασμάν και πολλά ακόμη που αυξάνουν σημαντικά την αποδοτικότητα, αλλά εξίσου σημαντική είναι η καινοτόμα προσέγγιση σε συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και νέες τεχνολογίες υποστήριξης οδήγησης. Είτε αναφερόμαστε σε αναβάθμιση του επιπέδου ενεργητικής ασφάλειας, είτε στην άνεση οδήγησης, το μεγαλύτερο LCV που κατασκευάζει η Ford είναι πραγματική υπερπαραγωγή.



Νέο σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση



Όπως είναι το σύνηθες για μοντέλο με το μπλε οβάλ στη μάσκα, έχει δοθεί μεγάλη έμφαση στην οδική συμπεριφορά και τα δυναμικά χαρακτηριστικά του οχήματος. Εδώ, η σημαντική είδηση είναι η τοποθέτηση συστήματος διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση (EPAS), το οποίο κρίθηκε απαραίτητο μεταξύ άλλων και ως βάση για να «κάτσουν» πάνω του όλα τα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης. Αποτελεί δηλαδή τη βάση για τεχνολογίες υποστήριξης όπως Active Park Assist (σύστημα υποβοήθησης παρκαρίσματος) και Lane-Keeping Aid, για αυτόματη αποφυγή αθέλητης αλλαγής λωρίδας.

Το νέο σύστημα διεύθυνσης, χαρακτηρίζεται από ακρίβεια, εξαιρετικό ζύγισμα, είναι ελαφρύ και εύκολο στις χαμηλές ταχύτητες στην πόλη, βαραίνει όσο πρέπει στο ταξίδι στην εθνική και περιστρέφεται ιδανικά μέσα στα χέρια του οδηγού κατά την επαναφορά.

Οι οδηγοί μπορούν επίσης να χρησιμοποιούν το Efficient Drive Mode, ένα πρωτοποριακό προγνωστικό σύστημα, το οποίο κάνει χρήση του συστήματος εντοπισμού GPS, για προληπτικές συμβουλές οδήγησης ώστε να επιτυγχάνεται βέλτιστη οικονομία καυσίμου.

Για πρώτη φορά επίσης, ο οδηγός του Transit θα μπορεί να επιλέγει ανάμεσα σε διάφορα «προφίλ» οδήγησης (Selectable Drive Modes) που αλλάζουν (μεταξύ άλλων) τη χαρτογράφηση του κινητήρα ανάλογα με τις συνθήκες: Eco Mode, Slippery Mode, Mud/Rut Mode για τετρακίνητα μοντέλα και Tow/Haul Mode για ομαλή παραγωγή ισχύος κατά τη ρυμούλκηση μεγάλων τρέιλερ ή σκαφών που ζυγίζουν πάνω από το απόβαρο του οχήματος. Το Auto Start-Stop παραμένει στάνταρ σε όλη τη γκάμα.



Θωρακισμένο τεχνολογικά



Τα ηλεκτρονικά συστήματα ενεργητικής ασφάλειας και υποβοήθησης οδήγησης του νέου Transit συνιστούν μία εντυπωσιακή λίστα που τοποθετεί το μοντέλο στην τεχνολογική κορυφή, αυξάνοντας ταυτόχρονα την αποδοτικότητα και την παραγωγικότητα. Μεταξύ αυτών είναι:

•     Σύστημα απαλοιφής τυφλής γωνίας Blind Spot Information System με σύστημα Trailer Tow, με εκτεταμένη ζώνη τυφλού σημείου που καλύπτει το όχημα και ένα τρέιλερ μήκους έως 10 μέτρα.

•     Intelligent Adaptive Cruise Control, το οποίο συνδυάζει τη λειτουργικότητα των Traffic Sign Recognition και Adaptive Cruise Control για να βοηθά τους οδηγούς να παραμένουν εντός των νόμιμων ορίων ταχύτητας

•     Αναβαθμισμένο Lane-Keeping System

•     Pre-Collision Assist με Pedestrian Detection, τώρα ανιχνεύει πεζούς τη νύχτα που φωτίζονται από τους προβολείς Ιδιαίτερης αναφοράς αξίζουν τα συστήματα θέασης με κάμερες, σένσορες και ραντάρ, που πέρα από το μειωμένο στρες στην εργασία, προλαμβάνουν δαπανηρές μικρο-συγκρούσεις και επικίνδυνες καταστάσεις. Τα περισσότερα από αυτά, κάνουν στο νέο Transit παγκόσμια πρεμιέρα σε μεγάλο van.

•     Πίσω κάμερες με ευρυγώνιους φακούς βοηθούν τους οδηγούς να βλέπουν αντίθετα ερχόμενα οχήματα όταν εξέρχονται από στενό χώρο στάθμευσης σε πολυσύχναστους δρόμους ή όταν κάνουν όπισθεν.

•     Ψηλά τοποθετημένη κάμερα οπισθοπορείας, προσφέρει βελτιωμένη ορατότητα κατά την όπισθεν πορεία, κυρίως με τις πόρτες ανοιχτές

•     Parking Aid, αναβαθμισμένο με πρόσθετους, πλευρικούς αισθητήρες

•     Active Park Assist (APA), βοηθά τους οδηγούς να βρίσκουν κατάλληλους χώρους και να παρκάρουν παράλληλα ή μπροστά από άλλα οχήματα

•     Park-Out Assist, βοηθά τους οδηγούς να εξέρχονται από παράλληλους χώρους στάθμευσης

•     Τελευταίο, και πιθανότατα πιο σημαντικό, νέο Cross Traffic Alert προειδοποιεί τους οδηγούς όταν βγαίνουν με όπισθεν από ένα χώρο στάθμευσης για ανίχνευση τυχόν οχημάτων πίσω τους.



Όλα τα παραπάνω έδωσαν στο μεγάλο Transit το «χρυσό» βραβείο στην αξιολόγηση των συστημάτων αποφυγής σύγκρουσης του κορυφαίου ανεξάρτητου οργανισμού Euro NCAP. 

 



Σχεδίαση – καμπίνα



Το σχέδιο του νέου μεγάλου Transit, που μεταβαίνει αισίως στην όγδοη γενιά του, είναι ιδιαίτερο καθώς δείχνει μεν πανομοιότυπο με το προηγούμενο μοντέλο, αλλά ταυτόχρονα οι αλλαγές είναι άμεσα αντιληπτές. Αυτό που έχουν κάνει οι σχεδιαστές είναι ότι, έκαναν πιο «καθαρό» τον σχεδιασμό του αμαξώματος: η μάσκα είναι τώρα πιο ψηλή, με τρεις παχιές μπάρες, και ο προφυλακτήρας έχει μικρές διαφοροποιήσεις για καλύτερη διαχείριση των αεροδυναμικών αντιστάσεων. Συνολικά, οι αισθητικές αλλαγές πετυχαίνουν με έντονες ακμές, και μικρές ανοχές το αμάξωμα να δείχνει πολύ συμπαγές και σχεδόν σμιλεμένο από ένα ενιαίο κομμάτι μετάλλου.

Όλο αυτό έρχεται και «δένει» με προβολείς bi-xenon και φώτα ημέρας LED.

Η Ford διατήρησε την οικεία εμφάνιση ώστε να διατηρείται η μεταπωλητική αξία και του προηγούμενου μοντέλου, υπάρχουν όμως πολλές επεμβάσεις και νέα στοιχεία, 4.600 μέρη έχουν αντικατασταθεί με καινούργια. Ανάμεσά τους και ένα πλήθος από καινοτομίες, οι περισσότερες από τις οποίες βρίσκονται στο νέο Transit σε παγκόσμια «πρώτη» για την κατηγορία: Το καπό είναι αλουμινένιο και το εμπρός μέρος της οροφής από συνθετικά υλικά με σχεδόν 10 κιλά εξοικονόμηση βάρους σε σχέση με το απερχόμενο μοντέλο. Σημαντικά πιο ελαφρύ, κατά 6,1 κιλά είναι και το ρεζερβουάρ καυσίμου, ενώ επεμβάσεις υπάρχουν στο σύστημα πέδησης, στον εμπρός προφυλακτήρα, στον πίσω (κινητήριο) άξονα και πάει λέγοντας.



Σημαντική για την εργασία του επαγγελματία είναι η αναβάθμιση του εσωτερικού. Ολόκληρο το ταμπλό είναι πλέον διαφορετικού σχήματος και διαστάσεων, με περισσότερους αποθηκευτικούς χώρους και μεγαλύτερο ωφέλιμο «αέρα». Ακόμη και ο επιβάτης που θα καθίσει στο μεσαίο κάθισμα δεν πρόκειται να αντιμετωπίσει πρόβλημα με τα γόνατά του μιας και δεν θα «βρίσκουν» στο κάτω μέρος του ταμπλό. Εξίσου σημαντικός είναι και ο νέος διάκοσμος που χαρακτηρίζεται από σαφώς πιο μοντέρνα εικόνα. Η συναρμογή είναι πολύ προσεγμένη, και το κυριότερο, πλήκτρα, διακόπτες και χειριστήρια έχουν τώρα ακριβή αίσθηση στο χειρισμό τους, και αναδίδουν υψηλή προσλαμβάνουσα ποιότητα που απουσίαζε από το προηγούμενο μοντέλο. Με μια φράση, χαίρεσαι να δουλεύεις στη συγκεκριμένη καμπίνα. Αν θέλουμε να είμαστε πολύ αυστηροί, τα μόνα σημεία κριτικής είναι οι δύο μοχλοδιακόπτες εκατέρωθεν της κολώνας του τιμονιού που δεν έχουν την ακριβή αίσθηση των υπόλοιπων χειριστηρίων του εσωτερικού.

 



Κινητήρας, γραμμή μετάδοσης κίνησης



Οι αλλαγές σε μηχανικά μέρη (και σε τεχνολογίες υποβοήθησης οδήγησης) που παραθέτουμε στις επόμενες γραμμές, αναφέρονται και στα δύο vans, Transit και Transit Custom. Ο δίλιτρος κινητήρας EcoBlue diesel της Ford έχει δεχθεί βελτιώσεις στην κατεύθυνση της μείωσης της κατανάλωσης – μείωση μέχρι και 7% σύμφωνα με τον κύκλο δοκιμών WLTP. Με το εξάρι μηχανικό κιβώτιο της Ford, το νέο Transit έχει εκπομπές CO2 από 200 γρ./ χλμ. και κατανάλωση από 7,6 λίτ./100 χλμ. (WLTP). Ο κινητήρας διαθέτει ένα αναβαθμισμένο σύστημα ψεκασμού καυσίμου που αυξάνει τη μέγιστη πίεση λειτουργίας στα 2.200 bar για πιο αποδοτική καύση. Για μείωση των εσωτερικών τριβών του κινητήρα, τα νέα ατσάλινα έμβολα υιοθετούν πιο λεπτές ποδιές (“φούστες”) συγκριτικά με τη σχεδίαση του προηγούμενου μοντέλου από χυτό αλουμίνιο. Μία αντλία λαδιού μεταβλητής ροής μειώνει τις απώλειες ισχύος, εξασφαλίζοντας ότι το λιπαντικό θα τροφοδοτείται ανάλογα με τις ανάγκες.



Περαιτέρω βελτιώσεις της απόδοσης στο Transit των 2 τόνων επιτυγχάνονται με την εισαγωγή για πρώτη φορά της τεχνολογίας EPAS (σύστημα διεύθυνσης με ηλεκτρική υποβοήθηση), το μειωμένο απόβαρο, που αυξάνει το ωφέλιμο βάρος του αυτοκινήτου, τη χρήση ελαστικών χαμηλής αντίστασης κύλισης καθώς και με στοχευμένες αεροδυναμικές βελτιώσεις. Η τεχνολογία μείωσης της κατανάλωσης Auto Start-Stop παραμένει στάνταρ σε όλη τη γκάμα.



Οι εκδόσεις ισχύος του κινητήρα 2.0L EcoBlue είναι από 130 και 170 hp (μέγιστη ροπή 415 Nm). Όλες οι εκδόσεις επωφελούνται από την αναθεωρημένη σχεδίαση του υπερσυμπιεστή, που υποστηρίζει την αύξηση της διαθέσιμης ροπής σε μεγαλύτερο εύρος περιστροφής από ποτέ. Εκτός από το εξάρι μηχανικό κιβώτιο που ήδη διατίθεται με τα προσθιοκίνητα μοντέλα, τα πισωκίνητα Transit διατίθενται με το 10-τάχυτο αυτόματο κιβώτιο της Ford που διαθέτει το σύστημα Adaptive Shift Scheduling, το οποίο αξιολογεί το ατομικό οδηγικό στυλ, για να βελτιστοποιεί τα σημεία αλλαγής των σχέσεων.



Το πρώτο προγνωστικό σύστημα σε βαν



Τα καθίσματα διαθέτουν τώρα πιο πλούσιο αφρώδες και αναθεωρημένη γεωμετρία για καλύτερη στήριξη του σώματος. Η ορατότητα είναι παραπάνω από ικανοποιητική και η εργονομία πρακτικά αλάνθαστη: ένα καλό παράδειγμα είναι τα χειριστήρια του κλιματισμού, τα οποία στο προηγούμενο μοντέλο ήταν σχεδόν εκτός οπτικού πεδίου του οδηγού. Η θέση της επαφικής οθόνης του συστήματος infotainent/συνδεσιμότητας SYNC 3 μπορεί σε κάποιους να μην αρέσει, αλλά σε ζητήματα ευχρηστίας και απροβλημάτιστης πλοήγησης στα μενού και στην καθημερινή εργασία η εργονομία αυτή μετράει. Επίσης σε πρώτη «προβολή» στην κατηγορία, βρίσκουμε το πρώτο προγνωστικό σύστημα για van στην αγορά, ονόματι EcoGuide. Η τεχνολογία χρησιμοποιεί σύστημα δορυφορικού εντοπισμού της θέσης του οχήματος που υποδεικνύει στους οδηγούς πότε να επιβραδύνουν και να αλλάξουν σχέση, σύμφωνα με μη ορατές καταστάσεις που θα συναντήσουν, όπως διασταυρώσεις, όρια ταχύτητας και ανηφόρες.

 

Το πρώτο mild hybrid van της αγοράς



Η τεχνολογία του ήπια υβριδικού συστήματος των 48 volt EcoBlue Hybrid προσφέρεται προαιρετικά με τα προσθιοκίνητα και πισωκίνητα Transit, προσφέροντας κατά μέσο όρο 3% βελτίωση στην κατανάλωση συγκριτικά με το αντίστοιχο μοντέλο 2.0L EcoBlue, βάσει μετρήσεων σύμφωνα με το πρότυπο WLTP. Αυξημένα οφέλη, έως και 8%, μπορούν να επιτυγχάνονται εκεί όπου οι οδηγικές συνθήκες επιτρέπουν τη μέγιστη ανάκτηση ενέργειας κατά την πέδηση.

Τα μοντέλα Transit EcoBlue Hybrid έχουν ρυθμιστεί ειδικά για μεγιστοποίηση της απόδοσης διαθέτοντας μία ενσωματωμένη μίζα-γεννήτρια με κίνηση μέσω ιμάντα που αντικαθιστά τον στάνταρ εναλλάκτη και επιτρέπει ανάκτηση και αποθήκευση της ενέργειας κατά τη διάρκεια της επιβράδυνσης για τη φόρτιση μιας αερόψυκτης μπαταρίας ιόντων λιθίου των 48 volt.

Η αποθηκευμένη ενέργεια χρησιμοποιείται μετά για την παροχή επιπλέον ροπής στον κινητήρα υπό κανονικές συνθήκες οδήγησης και επιτάχυνσης, αλλά και για τη λειτουργία των περιφερειακών ηλεκτρικών συστημάτων του οχήματος. Στο δρόμο, οι διαφορές σε σχέση με το στάνταρ μοντέλο είναι μη αντιληπτές, καθώς σε αντίθεση με τα επιβατικά Ford που κάνουν χρήση αντίστοιχης τεχνολογίας, και είναι ρυθμισμένα για αύξηση (και) των επιδόσεων, εδώ η λογική είναι εστιασμένη στη μείωση της κατανάλωσης. Είναι σημαντικό να τονιστεί ότι, η επιβάρυνση για το ήπιο υβριδικό σύστημα είναι λογική, γύρω στα 1000 ευρώ, κάτι που διευκολύνει την απόφαση για όποιους επαγγελματίες θα ήθελαν να δοκιμάσουν τη συγκεκριμένη τεχνολογία.



Εκμετάλλευση



Οι πελάτες μπορούν να επιλέξουν ανάμεσα σε 450 και πλέον εκδόσεις Transit, μεταξύ των οποίων συμπεριλαμβάνονται οι προσθιοκίνητες, οι πισωκίνητες και οι τετρακίνητες, με μία πλήρη γκάμα αμαξωμάτων και σασί, ανάμεσα στα οποία και το πρόσφατα λανσαρισμένο, χαμηλού ύψους σασί Skeletal. Οι μειώσεις βάρους που αναφέραμε, κάνουν π.χ., το νέο μοντέλο Transit RWD 350 GVM, L3 H2, μέχρι και 80 κιλά ελαφρύτερο από το απερχόμενο μοντέλο, ενώ το αντίστοιχο προσθιοκίνητο van είναι μέχρι και 48 κιλά ελαφρύτερο. Το μικτό, μέγιστο ωφέλιμο φορτίο (εκτός επιβατών) φτάνει μέχρι τα 1.418 κιλά για τα μοντέλα των 3,5 τόνων και συνολικά στη γκάμα, έως και 2.457 κιλά -οι εκδόσεις μικτού είναι από 2,9 έως 5,0 τόνους. Ο ωφέλιμος όγκος στον χώρο φόρτωσης αγγίζει τα 15,1 κυβικά μέτρα, ενώ το ωφέλιμο μήκος φόρτωσης ανέρχεται σε  έως και 4.217 χιλ. (στην παραλλαγή μήκους αμαξώματος L4). 



Τα Transit ως hotspot



H Ford προσφέρει στο νέο Transit το ενσωματωμένο modem FordPass Connect. Η τεχνολογία επιτρέπει στους διαχειριστές στόλων να βελτιστοποιούν το λειτουργικό κόστος μέσω λύσεων που προσφέρουν τα νέα Ford Telematics & Ford Data Services που θα λανσαριστούν αργότερα μέσα στη χρονιά. Το μόντεμ θα τοποθετείται στάνταρ σε όλα τα Transit από την άνοιξη του 2020. Η εφαρμογή FordPass Pro έχει ενδιαφέρον και για την ελληνική αγορά καθώς έχει σχεδιαστεί ειδικά για μικρές επιχειρήσεις που διαθέτουν έως και 5 vans.

PreviousNext