Η Mercedes-Benz Trucks διαθέτει μακρά παράδοση καινοτομίας και σχεδιαστικής τόλμης στα φορτηγά, και δεν διστάζει να κάνει εκείνο το παραπάνω βήμα που την διατηρεί στην τεχνολογική αιχμή, ειδικά στα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης.
Όταν το 2014 βλέπαμε στη Γερμανία ένα φουτουριστικής σχεδίασης φορτηγό με κάμερες αντί για εξωτερικούς καθρέφτες, ονόματι «Mercedes-Benz Future Truck 2025», σε καμία περίπτωση δεν φανταζόμαστε ότι, το 2018 θα ξεκινούσε η μαζική παραγωγή του MirrorCam – το πρώτο σύστημα καθρεφτών με κάμερες για φορτηγά.
Ένα φορτηγό παραγωγής εξοπλισμένο με MirrorCam δεν είχε πλέον τους παραδοσιακούς κύριους και ευρυγώνιους καθρέφτες, και αποτελείτο από δύο κάμερες προσαρτημένες αριστερά και δεξιά στο πλαίσιο οροφής, καθώς και δύο κατακόρυφες οθόνες τοποθετημένες στις εμπρός κολόνες της καμπίνας μαζί με τα αντίστοιχα χειριστήρια στο κόκπιτ του οδηγού. Η απόφαση να χρησιμοποιηθούν δύο ισομεγέθεις οθόνες 15 ιντσών στην πλευρά του οδηγού και του συνοδηγού ήταν συνειδητή, καθώς όσο μεγαλύτερη είναι η εικόνα ενός κινούμενου αντικειμένου, τόσο πιο εύκολα μπορεί να αξιολογηθεί η ταχύτητά του. Επιπλέον, για να μπορεί ο οδηγός να αντιλαμβάνεται όσο το δυνατόν γρηγορότερα τις πληροφορίες εικόνας που σχετίζονται με την κατάσταση, η πολύπλοκη προβολή πολλών μικρών εικόνων αντικαταστάθηκε από μια ενιαία εικόνα.
Οι βελτιώσεις
Με τη δεύτερη γενιά, που διατίθεται πλέον για το Actros, το Arocs και το eActros από τον Απρίλιο του 2022, η Mercedes-Benz Trucks εξέλιξε αρκετές λεπτομέρειες και παραμέτρους λειτουργίας του συστήματος, επιτυγχάνοντας να βελτιώσει εκείνα ακριβώς τα σημεία που οι πελάτες θα ήθελαν κάποιες προσαρμογές.
«Οι εντατικές συζητήσεις με τους πελάτες μας και οι εμπειρίες τους από την καθημερινή χρήση αποτέλεσαν τη βάση, για να προβούμε σε περαιτέρω προσαρμογές των επιμέρους τεχνικών παραμέτρων, δημιουργώντας έτσι ακόμη μεγαλύτερη προστιθέμενη αξία, ιδίως όσον αφορά την εμφάνιση και την ασφάλεια», λέει ο Δρ. Uwe Baake, Επικεφαλής Ανάπτυξης Προϊόντων της Mercedes-Benz Trucks.
Εξωτερικά, το δεύτερης γενιάς MirrorCam ξεχωρίζει –ειδικά αν έχεις δύο φορτηγά με το σύστημα πρώτης γενιάς και το καινούργιο το ένα δίπλα στο άλλο– επειδή το μήκος του βραχίονα κάμερας και στις δύο πλευρές έχει μειωθεί κατά δέκα εκατοστά, τόσο στη στενή όσο και στη φαρδύτερη έκδοση καμπίνας. Οι οδηγοί μπορούν να κινούνται όπισθεν ευκολότερα από ό,τι με την πρώτη γενιά MirrorCam, κυρίως επειδή η προοπτική του MirrorCam μοιάζει πλέον περισσότερο με εκείνη των συμβατικών καθρεφτών. Οι μικρότερες διαστάσεις προσφέρουν άλλο ένα πλεονέκτημα, διότι στην καμπίνα πλάτους 2,50 μέτρων, το μπράτσο της κάμερας δεν προεξέχει περισσότερο από τον καθρέφτη ράμπας, ο οποίος βρίσκεται εντός του οπτικού πεδίου του οδηγού.
Οι προσκρούσεις σε αντικείμενα που βρίσκονται στην άκρη του δρόμου είναι πλέον σχεδόν αδύνατες: Βλέπεις δηλαδή, πάντα τον δεξιό (συμβατικό) καθρέπτη ράμπας οπότε λ.χ., στα διόδια ή στο γκαράζ του πλοίου, δεν χρειάζεται να μαντεύεις πόσο απέχουν τα μπράτσα του MirrorCam από διάφορα εμπόδια –αν περνάει ο καθρέπτης ράμπας χωρίς κίνδυνο επαφής/ζημιάς, τότε περνάνε και οι ευρισκόμενοι ψηλότερα βραχίονες με τις κάμερες. Χάρη στο πανομοιότυπο πλάτος του πλαισίου οχήματος, αυτό ισχύει και για την έκδοση καμπίνας πλάτους 2,30 μέτρων.
Ο κατασκευαστής τονίζει ότι, εκτός από τη βελτιωμένη αεροδυναμική, το MirrorCam έχει επίσης αυξήσει την οδική ασφάλεια, διότι αντίθετα με τους κλασικούς καθρέφτες που δημιουργούσαν προηγουμένως μεγάλες τυφλές γωνίες δεξιά και αριστερά στις εμπρός κολόνες (A-pillars), το MirrorCam δεν παρεμποδίζει το οπτικό πεδίο. Αυτό είναι ιδιαίτερα χρήσιμο σε διασταυρώσεις, κατά τους ελιγμούς και σε κλειστές στροφές. Επιπλέον, το ηλεκτρονικό σύστημα χρησιμοποιεί λειτουργίες, όπως η παρακολούθηση επικαθήμενου ή οι ειδικές (ευρυγώνιες) προβολές για απαιτητικούς ελιγμούς, ώστε να διευκολύνεται το μανουβράρισμα. Για όσους αναγνώστες αναρωτιούνται, να σημειώσουμε ότι, ο σένσορας στις κάμερες παραμένει ο ίδιος –οι αλλαγές αφορούν αποκλειστικά στο λογισμικό, ενώ από hardware αλλάζουν μόνο τα μπράτσα στις εμπρός κολόνες του φορτηγού.
Περαιτέρω βελτιωμένες παράμετροι εικόνας και ακμή εκτροπής σταγόνων στο MirrorCam
Στο πλαίσιο της ανανέωσης του συστήματος που βασίζεται σε κάμερες, η Mercedes-Benz Trucks εξέλιξε κι άλλα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, στο κάτω μέρος του MirrorCam έχει ενσωματωθεί μια ακμή εκτροπής σταγόνων, ώστε στην οδήγηση υπό βροχή, το νερό που στροβιλίζεται, να μην στάζει πάνω στον φακό της κάμερας παρεμποδίζοντας την καλή ορατότητα. Επιπλέον, οι μηχανικοί της Mercedes-Benz Trucks βελτίωσαν ακόμη περισσότερο το tone mapping (χαρτογράφηση αποχρώσεων).
Η χαρτογράφηση αποχρώσεων είναι μια διαδικασία κατά την οποία η εικόνα προσαρμόζεται, ώστε να προβάλλεται σωστά ένα ευρύτερο φάσμα αποχρώσεων - γεγονός που γίνεται αντιληπτό κυρίως ως βελτιωμένη απεικόνιση της αντίθεσης, δηλαδή καλύτερο «κοντράστ». Η εξέλιξη του συστήματος καμερών ως προς την προσαρμογή χρωμάτων και τη φωτεινότητα σημαίνει ότι τώρα οι οθόνες προβάλλουν με μεγαλύτερη ακρίβεια την περιοχή που αφορά την οδηγική κατάσταση, για παράδειγμα κατά την οπισθοπορεία σε σκοτεινό ή ελάχιστα φωτισμένο χώρο.
Αλληλεπίδραση με τα υπόλοιπα συστήματα υποβοήθησης οδήγησης
Χάρη στην υποστήριξη που προσφέρει, το αναβαθμισμένο σύστημα MirrorCam μπορεί να συμβάλλει στη διαχείριση καταστάσεων, όπως προσπεράσεις, ελιγμοί, οδήγηση σε συνθήκες κακής ορατότητας και σκοταδιού, οδήγηση σε στροφές και διέλευση από στενούς χώρους, με μεγαλύτερη ασφάλεια και σιγουριά. Τα γνωστά πλεονεκτήματα του συστήματος, όπως η ευρυγώνια λειτουργία κατά τους ελιγμούς οπισθοπορείας, οι γραμμές απόστασης στην οθόνη για καλύτερη εκτίμηση της απόστασης από αντικείμενα πίσω από το κινούμενο όχημα, η περιστροφή της εικόνας της κάμερας σε στροφές ή η παρακολούθηση του χώρου γύρω από το όχημα κατά τη στάση, εξακολουθούν να είναι διαθέσιμα.
Η αλληλεπίδραση μεταξύ του MirrorCam και του συστήματος υποβοήθησης αλλαγής κατεύθυνσης της Mercedes-Benz Trucks έχει ήδη αποδειχθεί χρήσιμη, ειδικότερα σε απαιτητικές κυκλοφοριακές συνθήκες και περίπλοκες διασταυρώσεις. Εάν, παρ’ ελπίδα, υπάρχει κίνδυνος ο οδηγός ενός φορτηγού να μην εντοπίσει έναν ποδηλάτη ή πεζό κατά τη δεξιά στροφή, το σύστημα μπορεί να επέμβει εντός των ορίων του, να προειδοποιήσει τον οδηγό στο πλαίσιο μιας διαδικασίας πολλαπλών σταδίων και, εάν υπάρχει το προαιρετικό Active Sideguard Assist, να ξεκινήσει αυτόματη πέδηση μέχρι ταχύτητα στροφής 20 χλμ./ώρα. Η υποβοήθηση αλλαγής κατεύθυνσης εξακολουθεί να χρησιμοποιεί την οθόνη MirrorCam για οπτικές προειδοποιήσεις.
Δοκιμή και πρώτες εντυπώσεις
Το ΤΡΟΧΟΊ & TIR δοκίμασε πρώτο στην Ευρώπη το σύστημα MirrorCam δεύτερης γενιάς με πολυήμερη οδήγηση, σε όλες τις συνθήκες εξωτερικού φωτισμού περιβάλλοντος –ημέρα, νύχτα, υπό βροχή, σε τούνελ, σε αποθήκες κ.λπ.- και σε επόμενο τεύχος θα καταγράψουμε αναλυτικά τις εντυπώσεις μας. Επί του παρόντος, να σημειώσουμε ότι, οι βελτιώσεις είναι σαφώς αντιληπτές από τα μάτια του οδηγού, κυρίως σε ό,τι έχει να κάνει με την αύξηση της αντίθεσης στην προβαλλόμενη στα μόνιτορ εικόνα, και την υψηλότερη πιστότητα της αναπαραγωγής των χρωμάτων και των αποχρώσεων. Για όσους αναγνώστες μας διαθέτουν ήδη MirrorCam πρώτης γενιάς στα οχήματά τους, και είναι εξοικειωμένοι με τη λειτουργία του, να σημειώσουμε ότι πλέον δεν υφίσταται το φαινόμενο όπου, κάποιες φορές, όταν σε προσπερνά αυτοκίνητο τα (LED) φώτα του τρεμοπαίζουν συνεχώς στο μόνιτορ, και πως όταν ο ήλιος είναι χαμηλά στον ορίζοντα, η αναπαραγωγή της εικόνας δεν δείχνει τώρα να επηρεάζεται.
Από εκεί και πέρα, όλες οι γνωστές λειτουργίες όπως οι αποκαλούμενες γραμμές απόστασης, παραμένουν: αυτές βοηθούν τον οδηγό να υπολογίζει καλύτερα τις αποστάσεις μέχρι αντικείμενα που βρίσκονται πίσω από το όχημά του ανάλογα με τις συνθήκες οδήγησης. Κατά την προσπέραση, οι κόκκινες, πορτοκαλί και κίτρινες επισημάνσεις στη δεξιά οθόνη του MirrorCam δείχνουν εάν το φορτηγό μπορεί να επιστρέψει με ασφάλεια στη δεξιά λωρίδα ή εάν χρειάζονται λίγα μέτρα ακόμη για την αναγκαία απόσταση ασφαλείας. Το ίδιο ισχύει και με το καλιμπράρισμα που μπορεί να κάνει ο οδηγός: Όταν έχει αλλάξει το ρυμουλκούμενο, το σύστημα τον προειδοποιεί πριν την έναρξη της διαδρομής αναβοσβήνοντας τη γραμμή. Έτσι, ο οδηγός μπορεί να ελέγξει εάν έχει αλλάξει και το συνολικό μήκος του συρμού με την εναλλαγή του ρυμουλκούμενου.
Συνολικά, και μέχρι την αναλυτική δοκιμή μας, το μεγαλύτερο κέρδος των αναβαθμίσεων φαίνεται να είναι πως αντιμετωπίστηκε με επιτυχία αυτό που είχαμε διαπιστώσει όλες τις φορές που οδηγούσαμε με το σύστημα πρώτης γενιάς, ότι δηλαδή, όσο πιο περίπλοκη ήταν η εικόνα από πίσω που αναπαράγονταν από το MirrorCam, τόσο πιο πολύ το σύστημα έδειχνε να φτάνει στα όριά του.
Η πιστότητα της αναπαραγωγής είναι τώρα σε εξαιρετικό επίπεδο, και ο οδηγός αντιλαμβάνεται άμεσα τα τεκταινόμενα γύρω και πίσω από το όχημα. Σε ό,τι έχει να κάνει τέλος με την άνεση οδήγησης, τα νέα MirrorCam σε συνδυασμό με το Active Drive Assist 2 (ADA 2) ειδικά σε άγνωστη διαδρομή στη διάρκεια της νύχτας αφαιρούν άγχος από τον οδηγό, καθώς είναι περίπου αδύνατο να «φύγει» το όχημα από τα όρια του οδοστρώματος, ενώ οι κάμερες θα σου δείξουν στην οθόνη ακόμη και όχημα με σβηστά τα φώτα πορείας του –απλά κρατάς το τιμόνι, και τα ηλεκτρονικά αναλαμβάνουν τα υπόλοιπα.
Τι είναι το MirrorCam
Το MirrorCam αποτελείται από δύο κάμερες στερεωμένες αριστερά και δεξιά στο πλαίσιο της οροφής, οι οποίες είναι πτυσσόμενες προς τα εμπρός και προς τα πίσω για να προστατεύονται από ζημιές. Επίσης, διαθέτει δύο μεγάλες οθόνες τοποθετημένες στις εμπρός κολώνες (Α-pillars) της καμπίνας οδηγού καθώς και χειριστήρια στη μονάδα πόρτας και στο Multi Touch Display. Επιπλέον, υπάρχει στην πλευρά συνοδηγού και, προαιρετικά, στο κρεβάτι, από ένα πλήκτρο για την ενεργοποίηση του MirrorCam με απενεργοποιημένο κινητήρα για χρήση ως κάμερα παρακολούθησης σε κάποιο πάρκινγκ όπου ο οδηγός πιστεύει ότι υπάρχει κίνδυνος πιθανής κακόβουλης ενέργειας. Οι εικόνες από τις κάμερες προβάλλονται με ανάλυση 720x1.920 pixel σε δύο οθόνες 15,2 ιντσών. Όπως και στους συμβατικούς καθρέφτες, η εικόνα της οθόνης χωρίζεται σε περιοχή κύριου καθρέφτη και ευρυγώνιου καθρέφτη. Επίσης, το MirrorCam υποστηρίζει τον οδηγό και κατά τους ελιγμούς με όπισθεν: Η εικόνα εναλλάσσεται σε μία ειδική προβολή ελιγμών. Η οδήγηση σε στροφές με όπισθεν γίνεται έτσι ευκολότερη, επειδή ακόμη και πιο μακρινά σημεία γύρω από το όχημα προβάλλονται σε πλήρες μέγεθος. Η προβολή ελιγμών ενεργοποιείται αυτόματα μόλις επιλέγεται η ταχύτητα οπισθοπορείας και παραμένει ενεργή έπειτα και κατά την εμπροσθοπορεία με έως δέκα χιλιόμετρα ανά ώρα ή μέχρι την απενεργοποίησή της πατώντας το κουμπί.