Επίσημα πλέον η Επιτροπή της ΕΕ ανακοίνωσε ότι θα προχωρήσει σε κυρώσεις κατά των κρατών μελών που δεν εφαρμόζουν τη νομοθεσία περί της απόσπασης των οδηγών, κανονισμός που έχει τεθεί σε ισχύ από τις 2 Φεβρουαρίου 2022, διαμηνύοντας ταυτόχρονα ότι δεν συμφωνεί με την πρόθεση ορισμένων κρατών να εφαρμόσουν περίοδο "χάριτος" ολίγων εβδομάδων για μη επιβολή κυρώσεων.
Υπενθυμίζουμε πως το μέτρο αφορά στη δήλωση των οδηγών διεθνών μεταφορών που πρόκειται να απασχοληθούν σε άλλη χώρα και στην υποχρέωση του εργοδότη να καταβάλλει στον οδηγό αμοιβή με βάση τον κατώτερο μισθό που ισχύει στη χώρα ή στις χώρες απασχόλησης και για το διάστημα που θα εργαστεί εκεί.
Το θέμα των κυρώσεων επανήλθε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή μετά από ερώτημα που έθεσαν οι οργανώσεις των μεταφορέων της Ολλανδίας, του Βελγίου της Γαλλίας και της Γερμανίας αν εφαρμόζεται ο κανονισμός από την πλευρά των πολωνικών, λιθουανικών, ουγγρικών κ.α. μεταφορικών επιχειρήσεων.
Και αυτό, γιατί διαπιστώθηκε ότι υπήρχε μια αναντιστοιχία μεταξύ του μεταφορικού έργου που εκτελούν τα φορτηγά των παραπάνω χωρών σε σχέση με τις δηλώσεις απόσπασης που υποβάλλονται στο σύστημα ΙΜΙ - Internal Market Information system (Σύστημα πληροφόρησης για την εσωτερική αγορά) – βλέπε www.troxoikaitir.gr με ημερομηνία 01/02/22) μέσω του οποίου δηλώνονται οι αποσπάσεις.
Εδώ να σημειώσουμε, ότι στη Γερμανία, Ολλανδία, Βέλγιο και σε άλλες χώρες, είναι δυνατή η παρακολούθηση των φορτηγών από την είσοδό τους στη χώρα και για όσο διάστημα κυκλοφορούν εντός αυτής της χώρας. Η παρακολούθηση γίνεται αυτόματα με καταμέτρηση των διελεύσεων του κάθε φορτηγού από τα διόδια των αυτοκινητόδρομων, όπου λειτουργεί δορυφορικό σύστημα καμερών και καταγράφει το χρόνο διέλευσης του κάθε οχήματος.
Είναι το ίδιο σύστημα που παρέχει στατιστικά στοιχεία για τη δραστηριότητα των ξένων φορτηγών εντός μιας άλλης χώρας στο πλαίσιο του καμποτάζ και δείχνει επίσης τα διανυόμενα χιλιόμετρα ενός φορτηγού μέσα στο δίκτυο των αυτοκινητόδρομων με διόδια. Για παράδειγμα, ότι το πρώτο τρίμηνο του, έτους, πολωνικά φορτηγά πραγματοποίησαν 1 εκ. χιλιόμετρα εντός της Γερμανίας ή της Ολλανδίας κ.λ.π.
Διαπιστώθηκε, λοιπόν σε πρώτη εξέταση των στοιχείων, ότι φορτηγά που παρέμειναν π.χ. μια εβδομάδα στην άλλη χώρα, δεν είχαν δηλωθεί στο σύστημα ΙΜΙ και σε δεύτερη εξέταση διαπιστώθηκε ότι έπρεπε να είχαν δηλωθεί γιατί δεν περιλαμβάνονταν στις εξαιρέσεις (αυτοαπασχολούμενοι
οι οδηγοί τους, διελεύσεις τράνζιτ κ.α.).
Η πίεση που ασκήθηκε προς την Ευρωπαϊκή Επιτροπή για τη διενέργεια αυτών των ελέγχων συνεχίζεται με τη Γερμανική Ένωση Οδικών Μεταφορέων να δηλώνει αποφασισμένη να κάνει ό,τι είναι δυνατόν για να εφαρμοστεί αυστηρά ο κανονισμός της απόσπασης, θεωρώντας ότι μόνο έτσι θα περιοριστεί δραστικά η υφαρπαγή του μεταφορικού τους έργου από τα πολωνικά, τα λιθουανικά, ουγγρικά και ρουμάνικα φορτηγά συνδυαστικά με την μεγάλη αύξηση του κατώτερου γερμανικού μισθού κατά 22% δηλαδή από τα 9,82 ευρώ την ώρα που είναι σήμερα στα 12 ευρώ/ώρα από τον προσεχή Οκτώβριο.
Στην Ελλάδα
Η εφαρμογή του μέτρου της απόσπασης στη χώρα μας έχει να κάνει με την αντιμετώπιση της δραστηριότητας των φορτηγών με βουλγάρικες πινακίδες, είτε αυτά ανήκουν σε βούλγαρους μεταφορείς, είτε σε Έλληνες που είναι και τα περισσότερα.
Επειδή στη χώρα μας δεν λειτουργεί ακόμα δορυφορικό σύστημα παρακολούθησης των φορτηγών, ο τρόπος ελέγχου του μέτρου της απόσπασης είναι να έχει προηγηθεί η δήλωση της απόσπασης του οδηγού του φορτηγού στη χώρα μας και η αναγραφή στην κάρτα ταχογράφου της ημερομηνίας και ώρας εισόδου του βουλγάρικου φορτηγού στη χώρα μας, όπως ακριβώς προβλέπεται από τον κανονισμό της ΕΕ (εγγραφή στο πλησιέστερο σημείο στάθμευσης του φορτηγού μετά τα σύνορα).
Μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν διαθέσιμα στοιχεία για τη διενέργεια ελέγχων, καταγραφής παραβάσεων ή επιβολής προστίμων.
Οδηγοί μάλιστα βουλγάρικων φορτηγών που ρωτήθηκαν από το περιοδικό ΤΡΟΧΟΙ & TIR ανέφεραν ότι ήταν ενήμεροι για τον νέο κανονισμό, αλλά δεν έτυχε να τους γίνει κανένας σχετικός έλεγχος.