Έλλειμμα στελεχών με εκπαίδευση στον τομέα των Μεταφορών και των Logistics, πρόκειται να αντιμετωπίσει τα επόμενα δέκα χρόνια η Ευρώπη, εξαιτίας της μειωμένης προσέλευσης νέων επαγγελματιών, περιλαμβανομένων και των οδηγών, σε σχέση με τους συνταξιοδοτούμενους ή εκείνους που αποχωρούν για διάφορους λόγους από το επάγγελμα.

Την εκτίμηση αυτή εξέφρασε ο Stefan Kolbl, διευθύνων σύμβουλος της DEKRA e.V. που είναι ένας από τους μεγαλύτερους διεθνείς οργανισμούς στον τομέα της ασφάλειας και της εκπαίδευσης στις Μεταφορές αναφέροντας σαν παράδειγμα, ότι μόνο στη Γερμανία, κατά την επόμενη δεκαετία, θα χαθούν 150.000 θέσεις εργασίας οδηγών φορτηγών αυτοκινήτων, αφού στο διάστημα αυτό, το 30% των οδηγών θα φτάσει σε ηλικία συνταξιοδότησης.

Από την άλλη πλευρά, η αναπλήρωση των θέσεών τους θα είναι σε ποσοστό χαμηλότερο από κάθε άλλη φορά, εξαιτίας μειωμένης προσέλευσης οδηγών, αλλά και της υποχρέωσης όλων των παλιών οδηγών να παρακολουθήσουν την πρόσθετη 35ωρη εκπαίδευση, σύμφωνα με την ισχύουσα κοινοτική νομοθεσία. Η εκτίμηση είναι, ότι οδηγοί όχι μόνο στη Γερμανία, αλλά – κυρίως – στις άλλες χώρες της Ε.Ε. οι οποίοι βρίσκονται ένα ή δύο χρόνια πριν την συνταξιοδότησή τους, ίσως προτιμήσουν να μην προχωρήσουν στην εκπαίδευση αυτή που συνεπάγεται και ένα υπολογίσιμο οικονομικό κόστος.

«Έλλειμμα στελεχών αναμένεται να παρουσιαστεί και σε άλλους τομείς του Κλάδου, όπως είναι προϊστάμενοι αποθηκών, διαχειριστές στόλων οχημάτων κ.α. καθώς οι εταιρείες μεταφορών και Logistics απαιτούν πλέον ικανά στελέχη με εκπαίδευση στο συγκεκριμένο αντικείμενο», ανέφερε στο «Τ.Τ.» ο Stefan Kolbl και συμπλήρωσε: «Οι οδηγοί που έχουν ήδη εκπαιδευτεί, εξασφαλίζουν τις θέσεις τους και αυτό πρέπει να κάνουν όλοι όσοι παραμένουν στο επάγγελμα».

Στην Ελλάδα που πλήττεται από τη δραματική ανεργία, εκατοντάδες είναι και οι επαγγελματίες οδηγοί που έχουν χάσει τις δουλειές τους, αλλά εδώ το πρόβλημα έχει να κάνει με την κρίση που έχει καθηλώσει τα περισσότερα φορτηγά. Για τον ίδιο λόγο έχουν χαθεί και χιλιάδες άλλες θέσεις εργασίες στις αποθήκες, στα γραφεία κίνησης των επιχειρήσεων, στα τμήματα Logistics κ.α. Κανείς δεν αμφιβάλλει για την βαριά ευθύνη που φέρει η κρίση στην ανεργία των οδηγών και για το λόγο αυτό, ίσως θα ήταν άκαιρο να μιλήσουμε για έλλειμμα εκπαίδευσης και ειδικής κατάρτισης των οδηγών σαν παράγοντες που τροφοδοτούν την ανεργία στον Κλάδο.

Και όμως. Δεν είναι λίγες οι θέσεις εργασίας που χάνονται εξαιτίας της έλλειψης ειδικών γνώσεων από τους οδηγούς κυρίως στον τομέα της οικονομίας, της ασφαλούς οδήγησης, των κανόνων οδικής κυκλοφορίας ή της έλλειψης των στοιχειωδών μηχανικών γνώσεων πάνω στο φορτηγό ή το λεωφορείο που οδηγούν και πρέπει επίσης να προσθέσουμε και την έλλειψη γνώσεων ξένων γλωσσών.

«Αν δεν δώσουμε την απαιτούμενη σοβαρότητα στο κομμάτι της εκπαίδευσης των οδηγών, θα φτάσουμε να έχουμε μεταφορικές επιχειρήσεις με ικανά στελέχη στο μάρκετινγκ και στις πωλήσεις που θα εξασφαλίζουν πολλά φορτία για τα φορτηγά, αλλά τα φορτηγά δεν θα έχουν ικανούς οδηγούς να ανταπεξέλθουν», σημείωσε ο Stefan Kolbl.

Ανεξάρτητα από την κρίση που βιώνει η χώρα μας, το θέμα της κατάρτισης των οδηγών, θα πρέπει να απασχολεί νέους και παλιούς στο επάγγελμα. Ας μην ξεχνάμε, ότι οι λόγοι που επέβαλλαν στον κοινοτικό νομοθέτη να συντάξει τον κανονισμό για το Πιστοποιητικό Επαγγελματικής Ικανότητας και την υποχρέωση των παλιών οδηγών να λάβουν την πρόσθετη εκπαίδευση ήταν λόγοι υπαρκτοί για τη βελτίωση της ασφάλειας στους δρόμους, τη μείωση των ατυχημάτων, την προστασία του Περιβάλλοντος κ.λπ.

Πέρα όμως από το πνεύμα του νομοθέτη έρχεται και η διεθνής πρακτική που θέλει τον εργοδότη να αναζητά εκπαιδευμένα στελέχη προκειμένου να επιτύχει την καλύτερη δυνατή λειτουργία του Γραφείου και τη μέγιστη δυνατή οικονομία στο φορτηγό. Αυτό είναι και το ζητούμενο στη χώρα μας. Ειδικότερα, οι εμπορικές επιχειρήσεις απαιτούν οδηγούς «οικονομικής οδήγησης» οι οποίοι μάλιστα δοκιμάζονται και οι καταναλώσεις τους συγκρίνονται στα δρομολόγια που εκτελούν.

Συμπερασματικά, πρέπει να γίνει κατανοητό, ότι και η εκπαίδευση στον Κλάδο είναι μονόδρομος. Ισχύει όχι μόνο για τους οδηγούς, αλλά και για οποιονδήποτε επιθυμούσε να κάνει καριέρα στον Κλάδο των Μεταφορών και των Logistics.

Αρχική και περιοδική επιμόρφωση οδηγών

Υπενθυμίζεται ότι ΠΕΙ αρχικής επιμόρφωσης οφείλουν να κατέχουν όλοι οι οδηγοί, οι οποίοι απέκτησαν άδεια οδήγησης από 10/9/2008 για τις κατηγορίες Δ, Δ+Ε, Δ1, Δ1+Ε και από 10/9/2009 για τις κατηγορίες Γ, Γ+Ε, Γ1, Γ1+Ε. Το ΠΕΙ αυτό έχει πενταετή ισχύ. Ο οδηγός, ο οποίος είναι κάτοχος ΠΕΙ αρχικής επιμόρφωσης, προκειμένου να συνεχίσει τη δραστηριότητα μεταφοράς επιβατών ή εμπορευμάτων και μετά τη λήξη της ισχύος του, πρέπει να αποκτήσει ΠΕΙ περιοδικής κατάρτισης. Το ΠΕΙ περιοδικής κατάρτισης έχει επίσης πενταετή ισχύ και χορηγείται έπειτα από παρακολούθηση προγράμματος περιοδικής κατάρτισης 35 ωρών σε ειδικές πιστοποιημένες σχολές.

Περιοδική Κατάρτιση Σύμφωνα με το Π.Δ. 74/2008 με θέμα την προσαρμογή της Οδηγίας 2003/59 στην ελληνική νομοθεσία προβλέπει απαλλαγή υποχρέωσης κατοχής ΠΕΙ για τους οδηγούς:

• Οχημάτων κατηγοριών Δ, Δ+Ε ή υποκατηγοριών Δ1, Δ1+Ε οι οποίοι είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης αντίστοιχης κατηγορίας ή υποκατηγορίας, η οποία χορηγήθηκε μέχρι και 9 Σεπτεμβρίου 2008. Η απαλλαγή αυτή ισχύει μέχρι και 9 Σεπτεμβρίου 2013.

• Οχημάτων των κατηγοριών Γ, Γ+Ε ή των υποκατηγοριών Γ1, Γ1+Ε οι οποίοι είναι κάτοχοι άδειας οδήγησης αντίστοιχης κατηγορίας ή υποκατηγορίας, η οποία χορηγήθηκε μέχρι και 9 Σεπτεμβρίου 2009. Η απαλλαγή αυτή ισχύει μέχρι και 9 Σεπτεμβρίου 2014.

Μετά το πέρας των ημερομηνιών αυτών, οι συγκεκριμένοι οδηγοί οφείλουν να κατέχουν ΠΕΙ περιοδικής κατάρτισης, απαλλάσσονται δηλαδή από την υποχρέωση απόκτησης ΠΕΙ αρχικής επιμόρφωσης.