Τα προγνωστικά συστήματα ελέγχου της γραμμής μετάδοσης κίνησης είναι πλέον μέρος του στάνταρ ή προαιρετικού εξοπλισμού αρκετών κατασκευαστών βαρέων επαγγελματικών οχημάτων. Χρησιμοποιώντας τοπογραφικά δεδομένα και τεχνολογία GPS για τη λειτουργία του αυτόματου πιλότου καθώς και των αλλαγών των σχέσεων του κιβωτίου ταχυτήτων, προσφέρουν σημαντικές δυνατότητες εξοικονόμησης καυσίμου. Από το 2014, η Daimler Buses λανσάρει για πρώτη φορά σε λεωφορείο οποιασδήποτε κατηγορίας, το γνωστό PPC (Predictive Powertrain Control) και για την κορυφαία σειρά της Setra, την TopClass 500.
Έχουμε συγκρίνει, μετρήσει και αναλύσει όλα τα προγνωστικά συστήματα της ευρωπαϊκής αγοράς βαρέων επαγγελματικών οχημάτων, με τα στοιχεία να αποδεικνύουν ότι, όσο μεγαλύτερες υψομετρικές διαφορές έχει μία διαδρομή, τόσο μεγαλύτερη είναι και η αποδοτικότητά τους. Το μεγάλο, συγκριτικό πλεονέκτημά τους σε σχέση με τους συμβατικούς αυτόματους πιλότους, είναι πως (κυρίως) «προβλέπουν» τις ανηφόρες/κατηφόρες μίας διαδρομής και αντίστοιχα επιλέγουν σχέση στο κιβώτιο ταχυτήτων.
Το σύστημα της Daimler για τα νέα Setra αποτελεί παγκόσμια «πρώτη» σε λεωφορείο, και είναι ιδιαίτερα εξελιγμένο. Έχουν γίνει πολλές επεμβάσεις σε σχέση με το PPC ενός π.χ. νέου Mercedes Actros, γιατί η μάζα, το βάρος, η ταχύτητα κίνησης και γενικά, το μεταφορικό έργο ενός τουριστικού λεωφορείου διαφέρει σημαντικά από το αντίστοιχο ενός φορτηγού.
Η δυνατότητα εξοικονόμησης καυσίμου στο PPC για λεωφορεία είναι μικρότερη σε σχέση με PPC για φορτηγά και κυμαίνεται μεταξύ 1% και 4% σε σχέση με ακριβώς ίδιο όχημα με «κλασικό» αυτόματο πιλότο. Η Setra θεωρεί πως το μικρότερο περιθώριο οικονομίας καυσίμου αντισταθμίζεται από τη σημαντικά χαμηλότερη τιμή διάθεσης του PPC για λεωφορείο απ’ ότι για τράκτορα. Το όφελος από τη χρήση του PPC αυξάνεται όσο πιο κοντά στο μέγιστο του μικτού είναι το λεωφορείο. Βασική προϋπόθεση για την εκμετάλλευση του συστήματος αποτελεί η εξοικείωση του οδηγού με τα οφέλη της χρήσης του προγνωστικού συστήματος.
Σύμφωνα με τη Setra, ακόμη και ο καλύτερος επαγγελματίας οδηγός δε μπορεί να «συναγωνιστεί» το σύστημα PPC στην οικονομική οδήγηση. Ειδικά σε διαδρομές με συνεχείς εναλλαγές υψομέτρου, το προγνωστικό εμφανίζει υψηλή αποδοτικότητα. Στη διάρκεια της τελικής εξέλιξης του Predictive Powertrain Control, λίγο προτού αυτό λανσαριστεί στην αγορά, έγιναν εκτεταμένες δοκιμές με πελάτες, στη διαδρομή Στουτγκάρδη-Αμβούργο. Πέρα από τις τελικές ρυθμίσεις, εξασφαλίστηκε έτσι και η φιλικότητα του συστήματος προς τον οδηγό με αποτέλεσμα να μην περιπλέκεται το έργο του οδηγού.
Αναλυτική παρουσίαση για το έξυπνο σύστημα της Daimler, αυτή τη φορά για τα λεωφορεία Setra περιλαμβανομένων και των τουριστικών, που εξοικονομεί καύσιμο, «βλέπει» τη διαδρομή, προστατεύει το κιβώτιο και «αναγνωρίζει» τη βροχή, τον άνεμο και το μικτό βάρος, δημοσιεύεται στο ΤΡΟΧΟΙ & TIR Απριλίου που κυκλοφορεί.