Η Έκθεση FIAA της Μαδρίτης, τον περασμένο Οκτώβριο 2014, κατέγραψε σημαντική αύξηση εκθετών, επισκεψιμότητας και ενδιαφέροντος, και έδειξε την τάση να ενισχύσει τον διεθνή χαρακτήρα της. Όλα, ελπιδοφόρα μηνύματα, για μία αγορά που «πληγώθηκε» από την τελευταία κρίση του 2009 έως και το 2013. Οι ταξινομήσεις γύρισαν χρόνια πίσω, πέφτοντας πάνω από 40% και μόνο το 2014 έδειξαν κάποια σημάδια ανόδου. Παρόλα αυτά, η ισπανική αγορά παραμένει σημαντική για όλους τους μεγάλους κατασκευαστές που παρουσίασαν εκεί τα τελευταία μοντέλα τους, και φυσικά τις τοπικές εταιρείες. Είναι χαρακτηριστικό ότι, η βιομηχανία κατασκευής οχημάτων και εξαρτημάτων για λεωφορεία στη χώρα, αριθμεί περί τις 3.530 εταιρείες που απασχολούν 125.000 εργαζομένους, προσφέροντας στην εθνική οικονομία γύρω στα 5 δις ευρώ σε ετήσια βάση. Ανάλογο ήταν λοιπόν και το ενδιαφέρον για τα νέα μοντέλα που παραθέτουμε αναλυτικά παρακάτω.
Irizar i2e
Όπως κάθε φορά, το μεγαλύτερο περίπτερο της έκθεσης καταλαμβάνει η Irizar. Η γνωστή εταιρεία έχει εξελίξει ένα πολύ ενδιαφέρον αμιγώς ηλεκτρικό, αστικό λεωφορείο, το i2e το οποίο ήταν και το κεντρικό έκθεμά της. Το κόστος ανάπτυξης του συγκεκριμένου οχήματος χρηματοδοτήθηκε ως μέρος του προγράμματος ZeEUS (από το Zero Emissions Urban Solutions) της Ε.Ε.
Το νέο 12μετρο ηλεκτρικό του κατασκευαστή από την Ιβηρική έχει ήδη δρομολογηθεί στο Σαν Σεμπαστιάν στη Χώρα των Βάσκων με πολύ ενθαρρυντικά αποτελέσματα και μόλις πρόσφατα άρχισαν οι δοκιμές και στη Μαδρίτη. Συγκεκριμένα, ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών της ισπανικής πρωτεύουσας πραγματοποίησε εντατικές δοκιμές σε ένα από τα δρομολόγια με το υψηλότερο κυκλοφοριακό φορτίο, με το λεωφορείο φορτωμένο στο 30% του ωφέλιμου. Με 12 ώρες λειτουργίας καθημερινά, επί δύο ημέρες, δεν απαιτήθηκε επαναφόρτιση των μπαταριών.
Σίγουρα, πρόκειται για πολύ ενθαρρυντικές επιδόσεις καθώς, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των μηχανικών, το λεωφορείο σε «πραγματική» χρήση (με επιβάτες), θα μπορούσε να καλύψει άνετα πάνω από 180 χιλιόμετρα (ή 14 ώρες συνεχούς λειτουργίας) μέχρι να αδειάσουν οι μπαταρίες.
Αυτό πρακτικά σημαίνει ότι το i2e θα μπορούσε χωρίς κανένα πρόβλημα να δρομολογηθεί σε τουλάχιστον 90 γραμμές του δικτύου της πόλης. Ως προς την εκμετάλλευση, το όχημα μπορεί να μεταφέρει 76 επιβάτες (οι 24 καθήμενοι). Την κίνηση αναλαμβάνει ένας ηλεκτροκινητήρας 230 kW, και το όχημα φέρει μπαταρίες νατρίου-νικελίου καθώς και υπερπυκνωτές. Τα δύο τελευταία είναι τοποθετημένα στην οροφή και όλο το βάρος της ηλεκτρικής γραμμής μετάδοσης κίνησης είναι στους τρεις τόνους. Η πραγματική αυτονομία εκτιμάται μεταξύ 200 και 250 χιλιομέτρων.
Mercedes-Benz, Setra
Ως είθισται, η Mercedes είχε ως κύρια εκθέματα -πέρα από τα λεωφορεία της- και τα σασί (πλαίσια) που κατασκευάζει στο εργοστάσιό της στην Ισπανία, στο Samano. Τα OC 500 RF 2543 με 3 άξονες, και το OC 500 RF 1936 με δύο άξονες. Αρκετά από τα εκθέματα ήταν επίσης σε πρώτη παρουσίαση για τους Ισπανούς επαγγελματίες και φίλους του λεωφορείου, όπως το Setra S 519 HD και το S 415 UL business.
Iveco Bus
Παραδοσιακά έντονη η παρουσία του τμήματος λεωφορείων της Iveco με χαρακτηριστικά μοντέλα από ολόκληρη την ευρεία γκάμα του γνωστού κατασκευαστή. Ανάμεσά τους, η ναυαρχίδα των τουριστικών/υπεραστικών της εταιρείας, το Magelys των 12,8 μέτρων με τον Euro 6 κινητήρα των μόλις εννέα λίτρων (Cursor 9), σε έκδοση ισχύος 400 hp. Επίσης, υπήρχαν τα Crossway Line στα 13 μέτρα μήκους, με θέσεις για 59 επιβάτες, και το 18μετρο αρθρωτό αστικό, Urbanway.
Το νέο Iveco Daily Tourys με 19 θέσεις επιβατών, πέρα από την έκδοση του κατασκευαστή, υπήρχε στο ίδιο περίπτερο, με «περιποιήσεις» από γνωστούς Ισπανούς αμαξοποιούς, όπως οι Indcar, Unvi, Ferqui κ.ά.
Scania
Η Scania είναι δημοφιλέστατη στην Ισπανία είτε με «ολόκληρα» λεωφορεία, είτε με πλαίσια που διαθέτει σε πολλούς Ισπανούς αμαξοποιούς. Πιο αντιπροσωπευτικά, ένα Irizar i6 12.37 σε πλαίσιο Scania K 450 EB, κι ένα Castrosua Versus City αστικό, χαμηλού δαπέδου, σε πλαίσιο Scania N 280 UB με κινητήρα CNG ισχύος 280 hp.
«Σκέτο» πλαίσιο υπήρχε το K 410 EB με τον κινητήρα DC13 115 με ισχύ 410 hp που, υπερκαλύπτει τη νόρμα Euro 6 με τεχνολογία αποκλειστικά SCR (χωρίς δηλαδή, EGR).
Από τα 100% Scania, υπήρχαν ένα 12μετρο τουριστικό Touring HD coach και το urban Citywide LE που παρουσιάζουμε σε άλλες σελίδες.
ΜΑΝ
Κεντρικό έκθεμα της ΜΑΝ στη Μαδρίτη ήταν το 12μετρο υβριδικό Lion’s City με πετρελαιοκινητήρα της ΜΑΝ και δύο ηλεκτροκινητήρες (Siemens) με ισχύ 75kW ο καθένας. Άλλα μοντέλα από τη γκάμα αστικών λεωφορείων του κατασκευαστή ήταν ένα Lion’s City M –το «κοντό» της σειράς, στα 10,5 μέτρα– και το αρθρωτό Lion’s City GL (18,75 μ.) με κινητήρα CNG E2876 LUH07 ισχύος 310 hp. Η ΜΑΝ είναι επίσης ένας από τους κατασκευαστές που προμηθεύει με πλαίσια πολλές ισπανικές εταιρείες, και στην FIAA έδειξε ένα σασί Lion’s Chassis C0 26.480 EfficientLine που διατίθεται σε διάφορα μήκη έως τα 15 μέτρα, με κινητήρα ισχύος 480 hp, και αυτοματοποιημένο κιβώτιο TipMatic Coach.
Volvo
Η Volvo είναι ο Ευρωπαίος κατασκευαστής που έχει διαθέσει τα περισσότερα υβριδικά λεωφορεία μέχρι στιγμής: μέσα σε μόλις τέσσερα χρόνια έχουν ταξινομηθεί 1.800 αστικά 7900 Hybrid σε 21 χώρες, επίδοση που δεν καταγράφει κανείς άλλος. Στη Μαδρίτη έδειξε τόσο το 700 Hybrid, όσο και το νεότατο 7900 Electric Hybrid που έκανε παγκόσμια πρεμιέρα στην προηγούμενη Έκθεση ΙΑΑ. Το όχημα φέρει κινητήρα πετρελαίου Volvo ισχύος 240 hp και ηλεκτροκινητήρα 160 kW. Η πιο σημαντική καινοτομία έγκειται στην ικανότητα του συγκεκριμένου 7900 να διανύει το 70% ενός τυπικού δρομολογίου αποκλειστικά με χρήση ηλεκτρικής ενέργειας.
Τρία παρόμοια οχήματα πραγματοποιούν εκτεταμένες δοκιμές στο Γκέτεμποργκ της Σουηδίας και το 2015 θα παρουσιαστεί και «φουλ» ηλεκτρικό μοντέλο. Από το περίπτερο δεν έλειπαν και δύο λεωφορεία βασισμένα σε πλαίσια των Σουηδών, από παραδοσιακούς πελάτες της Volvo στην Ιβηρική: ένα Irizar i3 για χρήση intercity σε πλαίσιο B8RLE 6x2 και ένα Sunsundegui SC7 σε B11R 460CV Coach Top 6x2.