Το προγνωστικό σύστημα ελέγχου της γραμμής μετάδοσης κίνησης (PPC) της Mercedes, διατίθεται πλέον και για ρετροφίτ σε όλα τα Antos, Arocs και Actros. Έτσι, με μία επίσκεψη στο συνεργείο, αυξάνεται σημαντικά η αποδοτικότητα του φορτηγού χωρίς καμία απαίτηση για τεχνικό έλεγχο από ΚΤΕΟ.

Το γνωστό προγνωστικό σύστημα ελέγχου γραμμής μετάδοσης κίνησης, Predictive Powertrain Control (PPC) στα φορτηγά της Mercedes-Benz θεωρείται πλέον, μία από τις πιο σημαντικές εξελίξεις των τελευταίων ετών στα ηλεκτρονικά των φορτηγών. Το σύστημα που το Τ&T δοκίμασε πρώτο με πληθώρα μετρήσεων σε Ελλάδα και Ευρώπη (και με συγκριτικά τεστ), διατίθεται πλέον και για ρετροφίτ. Ο κατασκευαστής προσφέρει τώρα τη δυνατότητα εκ των υστέρων τοποθέτησης (ρετροφίτ) του συστήματος σε όλα τα Actros, Antos και Arocs, μέσω του επίσημου δικτύου, και των εξουσιοδοτημένων επισκευαστών σε πανευρωπαϊκό επίπεδο. Πρόκειται για μία αναμενόμενη κίνηση της Mercedes, ειδικά από τη στιγμή που η από στόμα σε στόμα δημοφιλία του PPC μεταξύ αυτοκινητιστών και εταιρειών αυξάνει συνεχώς, με την αποδοτικότητα του προγνωστικού να αναγνωρίζεται από την αγορά. Το κόστος του ρετροφίτ είναι περίπου 1500 ευρώ (ενδεικτική τιμή, χωρίς ΦΠΑ) στη Γερμανία. Η εγκατάσταση διαρκεί λίγες μόνο ώρες, και δεν απαιτείται κανενός είδους πρόσθετη τεχνική έγκριση. Η διαδικασία του ρετροφίτ μόλις ξεκίνησε. Η συγκεκριμένη κίνηση της Mercedes απευθύνεται σε πελάτες που δεν επέλεξαν το προγνωστικό σύστημα στη διάρκεια της πα- ραγγελίας του φορτηγού τους κυρίως επειδή ήταν πρεμιέρα στην αγορά, και δεν είχαν γίνει γνωστές οι δυνατότητές του. Σχετικά με την απόσβεση του κόστους του ρετροφίτ, αν το φορτηγό καλύπτει π.χ., γύρω στις 130.000 χιλιόμετρα το χρόνο, κυρίως σε εθνική οδό και γενικά Μεταφορά μεγάλων αποστάσεων, με τις τρέχουσες τιμές των καυσίμων, το PPC «έχει βγάλει τα λεφτά του» σε περίπου 8 μήνες. Εύλογο είναι και το περιβαλλοντικό όφελος καθώς υπάρχει σημαντική μείωση των εκπομπών CO2.

Απλή και γρήγορη τοποθέτηση

Από τεχνικής σκοπιάς, δεν υφίστανται δυσκολίες, και το PPC μπορεί να τοποθετηθεί σε οποιοδήποτε σχεδόν Actros, Antos και Arocs. Οι μοναδικές προϋποθέσεις είναι το φορτηγό να έχει τα- ξινομηθεί πρώτη φορά από τον Αύγουστο 2012 και μετά, και να διαθέτει το αυτοματοποιημένο κιβώτιο ταχυτήτων PowerShift 3. Το μόνο ουσιαστικά εξάρτημα που προστίθεται κατά το ρετροφίτ είναι μία πρόσθετη ηλεκτρονική μονάδα ελέγχου. Για περαιτέρω αύξηση της αποδοτικότητας, η μονάδα αυτή σε μεταγενέστερο στάδιο αναβαθμίζεται καθώς προστίθενται συνεχώς νέοι χάρτες και data από την Mercedes, κάτι που συμβαίνει και με τα φορτηγά των πελατών που το είχαν παραγγείλει εξαρχής. Το φορτηγό μπορεί να φύγει από το συνεργείο όπου γίνεται η εκ των υστέρων τοποθέτηση σε περίπου δυόμισι ώρες και χωρίς ταλαιπωρία αφού δεν απαιτούνται χαρτιά για άδειες, ή έγκριση από ΚΤΕΟ.

Το φορτηγό «βλέπει» το ανάγλυφο της διαδρομής

Ανάλογα με την τοπογραφία και το ανάγλυφο κάθε διαδρομής, και την επιλογή της κατάλληλης σχέσης στο κιβώτιο ταχυτήτων, το PPC μειώνει την κατανάλωση πετρελαίου έως και 5% σε σχέ- ση με αντίστοιχο φορτηγό χωρίς προγνωστικό σύστημα. Η γνώση της διαδρομής είναι το μυστικό της εξαιρετικής λειτουργίας του προγνωστικού: γύρω στις 300.000 χιλιόμετρα ευρωπαϊκών (και της Ελλάδας) δρόμων είναι αποθηκευμένα στην κεντρική μο- νάδα με τη μορφή ψηφιοποιημένων τρισδιάστατων/3D χαρτών. Αυτό το νούμερο αντιστοιχεί στο 95% των ευρωπαϊκών δρόμων. Σε όλες τις δοκιμές μας μέχρι σήμερα, δεν έχουμε βρεθεί σε ελληνικό δρόμο όπου να μην δουλεύει το PPC, με την εξαίρεση (σε όλη την Ευρώπη) διαδρομών όπου ουσιαστικά δύσκολα θα περά- σει ένα φορτηγό. Σημαντικό είναι και το γεγονός ότι, το PPC δου- λεύει με τον ίδιο ακριβώς τρόπο ακόμη και νύχτα, και υπό βροχή και σε τελείως άγνωστη διαδρομή, κάτι δηλαδή ακατόρθωτο για κάποιον οδηγό που έχει περιορισμένη