Τροχοί & TIR

Το Σημείωμα του Εκδότη

Ένας καλοδεχούμενος, υψηλός φόρος Η πρωτοβουλία της Γερμανίας να επιβάλει τον ελάχιστο μισθό ήταν η αρχή μιας γενικότερης πολιτικής προάσπισης των Γερμανών μεταφορέων και είναι βέβαιο ότι σε ανάλογε
από Μανώλης Αγριμανάκης | Παρασκευή 01/05/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Ένας καλοδεχούμενος, υψηλός φόρος

Η πρωτοβουλία της Γερμανίας να επιβάλει τον ελάχιστο μισθό ήταν η αρχή μιας γενικότερης πολιτικής προάσπισης των Γερμανών μεταφορέων και είναι βέβαιο ότι σε ανάλογες αποφάσεις θα προχωρήσουν οι Γάλλοι, οι Βέλγοι, οι Ιταλοί κ.α. Μια αντίστοιχη ενέργεια είναι και η ψήφιση από την ελληνική Βουλή του νόμου για τον προληπτικό φόρο 26% που θα επιβάλλεται στις προμήθειες αγαθών και υπηρε- σιών από τις χώρες με προνομιακό καθεστώς στις οποίες περιλαμβάνεται η Βουλγαρία, η Αλβανία, η Κύπρος και η ΠΓΔΜ, δηλαδή οι χώρες που έχουν συγκεντρώ- σει τη συντριπτική πλειονότητα των ελληνικών αυτοκινήτων. Στόχος του νομοθέτη ήταν να βάλει ένα τέλος ή έστω ένα φρένο στις τριγωνικές εμπορικές πράξεις με τις οποίες αποφεύγεται η εμφάνιση κερδών φορολογητέων στην Ελλάδα. Οι βιομήχανοι και οι έμποροι αντέδρασαν άμεσα και το ρεπορτάζ που ακολου- θεί στις επόμενες σελίδες είναι αποκαλυπτικό και χαρακτηρίζει την αδυναμία της Κυβέρνησης να στηρίξει αυτό που νομοθετεί. ΄Ετσι η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη παρουσίασε ένα σχέδιο απόφασης για την εφαρμογή του νόμου με το οποίο αφήνει «παράθυρο» στους βιομηχάνους να συνεχίσουν να επιχειρούν ελεύθερα και μάλιστα να έχουν και σε πρώτη προτίμηση – για φορολογικούς λόγους – τα βουλγάρικα φορτηγά για τις μεταφορές τους. Το σχέδιο της απόφασης ανέβηκε στη διαβούλευση και θα παραμείνει για σχόλια και προτάσεις μέχρι τις 7 Μαΐου. Τα Σωματεία και οι Ομοσπονδίες των αυτοκινητιστών θα πρέπει άμεσα να κινη- τοποιηθούν και να προβούν σε παραστάσεις προς τα συναρμόδια υπουργεία και βέβαια προς την κα. Βαλαβάνη, ώστε να πάρει πίσω την …υπαναχώρησή της και να εφαρμοστεί ο νόμος σύμφωνα με το πνεύμα του νομοθέτη, χωρίς τις εκ των υστέ- ρων «απλοποιήσεις» (διάβαζε υπαναχωρήσεις) που θα οδηγήσουν στην αδρανο- ποίηση του νόμου. Για κάθε μεταφορική υπηρεσία που παρέχεται από βουλγάρικη ή κυπριακή μεταφορική θα πρέπει ο λήπτης της υπηρεσίας να καταβάλλει τον προληπτικό φόρο του 26% όπως και για τα προϊόντα που παραλαμβάνει. Διαφορετικά, αν θέλει να αποφύγει την καταβολή του «προληπτικού φόρου» θα πρέπει να επιλέξει ελληνική μεταφορική εταιρεία. Ωστόσο, και για να μην ξεχνιόμαστε, αυτό που προέχει και με αυτό θα κλείσει ο κύκλος των φορτηγών με πινακίδες ευκαιρίας, είναι τα Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου. Η πλήρης επάνδρωσή τους με αστυνομία, οικονομική αστυνομία, μηχανικό τεχνι- κού ελέγχου και με τον απαραίτητο εξοπλισμό (διασυνδεδεμένα με τις Αρχές κο- μπιούτερ, πλάστιγγα κ.α.), καθώς και οι υποχρεωτικοί έλεγχοι των φορτηγών σε 24ωρη βάση, θα σταματήσουν την παράνομη μεταφορά επιφέροντας έσοδα και στο Δημόσιο.

Το μέγεθος της φυγής των φορτηγών

Στα 6.000 ανέρχονται τα φορτηγά ελληνικών συμφερόντων με πινακίδες ξένων γειτονικών χωρών, σύμφωνα με τους υπολογισμούς των Σωματείων των εθνικομεταφορέων. Ο κύριος όγκος βρίσκεται στη Βουλγαρία και ακολουθεί η Κύπρος, η Αλβανία, τα Σκόπια, η Σερβία κ.α. ενώ περί τα 2.000 αυτοκίνητα παραμένουν σε Γερμανία, Βέλγιο και άλλες δυτικοευρωπαϊκές χώρες. Είναι γεγονός ότι η πολιτική που ακολουθούσαν τις τελευταίες δεκαετίες οι ελληνικές κυ- βερνήσεις ευνοούσαν τη φυγή των μεταφορικών επιχειρήσεων και την εικονική εγκατάστασή τους σε διάφορες κατά καιρούς χώρες που προσέφεραν σημαίες ευκαιρίας. Την εποχή – να θυμίσουμε – των κλειστών αδειών είχαμε φυγή προς Αγγλία, προς Βέλγιο, Κύπρο και Γερμα- νία. Ακολούθησε η είσοδος της Κύπρου, της Βουλγαρίας (και της Ρουμανίας) στην ΕΕ και πλέον τα φορτηγά των Ελλήνων έπαιρναν μαζική μεταγραφή προς τη γείτονα χώρα ενώ παράλληλα δεκάδες μεταφορικές επιχειρήσεις άνοιγαν «γραφεία» – όλα στην ίδια διεύθυνση που ανήκε σε κάποιον διεκπεραιωτή – για να δημιουργήσουν έτσι την εικονική τους έδρα στην Κύπρο ή στη Βουλγαρία. Την ίδια στιγμή και η Γερμανία, Γαλλία, Βέλγιο, Ολλανδία κατακλύζονταν από τα πολωνικά και κροάτικα φορτηγά που κατά κύματα εισέβαλαν στις Δυτικές αυτές αγορές σαρώνοντας την κάθε παλέτα στην οποιαδήποτε αποθήκη. Πολλαπλά τα οφέλη του ανατολικού ή βουλγάρικου φορτηγού και τα γνωρίζετε όλοι. Ελάχιστη έως μηδενική φορολογία, οδηγός των 220 ευρώ, ασφαλιστικές εισφορές των 40 ευρώ, πε- τρέλαια από αντλίες ευκαιρίες, χαμηλό κόστος συντήρησης και λειτουργίας του αυτοκινήτου. Ειδικότερα, τα ελληνικά φορτηγά της Βουλγαρίας είχαν και εξακολουθούν να έχουν ελεύθερη τη γνωστή αγορά της Ελλάδας προς άγρα του μεταφορικού της έργου από και προς παντού και από παντού προς κάθε σημείο. Σύστημα ελέγχου ανύπαρκτο, όπως και παραμένει ανύ- παρκτο ή αν θέλετε υποτυπώδες που εξαντλεί την αυστηρότητά του στο φαναράκι του προφυλακτήρα, αλλά ποτέ στα έγγραφα μεταφοράς. Άλλωστε και τα περιβόητα μικτά κλιμάκια των συνόρων εισόδου συχνά πυκνά τα ακούμε ή τα διαβάζουμε, αλλά σπάνια τα βλέπουμε να δου- λεύουνε.

Ιδιώτες. Γιατί όχι;

Τις τελευταίες …δεκαετίες έχουν όπως γνωρίζετε γίνει πλείστες όσες προσπάθειες για να λειτουργήσουν ικανοποιητικά τα ΜΚΕ, πλην όμως αυτό δεν έγινε ποτέ παρά μόνο για μερικά σύντομα χρονικά διαστήματα και κατόπιν επέρχονταν η απενεργοποίηση του συστήματος. Ο βα- σικός λόγος ήταν η αδυναμία στελέχωσή τους, καθώς κανείς δεν ήθελε να δουλέψει στις εθνι- κές οδούς, σε κάτι που δεν γνώριζε και το οποίο τον ενέπλεκε σε κάθε είδους αντιπαραθέσεις, αλλά και σε ώρες που προτιμούσε να είναι στο ταβερνάκι με την παρέα του, αντί να ξενυχτάει στην παρκίδα της εθνικής. Το ίδιο συμβαίνει και τώρα με την αδυναμία των Δήμων να στελεχώσουν και να λειτουργή- σουν αποτελεσματικά Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου στις συνοριακές διελεύσεις προς το εσωτερικό της χώρας μας, όπως προβλέπεται από την πρόσφατη νομοθεσία. Αν μετά απ΄ όλα αυτά, το πρόβλημα του μη ελέγχου των αυτοκινήτων παραμένει, θεωρούμε πως το λόγο πλέον πρέπει να έχουν οι ιδιώτες. Εννοούμε τη στελέχωση ΜΚΕ από ιδιώτες ή εξειδικευμένα ιδιωτικά γραφεία που θα εκπαιδευτούν, θα λειτουργήσουν τα ΜΚΕ και θα λογο- δοτούν σε συγκεκριμένη Αρχή ελέγχου των Μικτών Κλιμακίων. Το κόστος του εξοπλισμού και της συντήρησής του θα αναλαμβάνεται από τον ιδιώτη και το έργο του θα είναι εύκολα ελεγχόμενο αφού θα πρέπει να είναι σύννομο στο πλαίσιο των νόμων και των διατάξεων που καθορί- ζουν το έργο και τη λειτουργία των φορτηγών. Ας μην ξεχνάμε ότι πολλά χρόνια τώρα ο τεχνικός έλεγχος των οχημάτων έχει περάσει στην πλειονότητά του στα Ιδιωτικά ΚΤΕΟ. Γιατί και ο καθ' οδόν έλεγχος να μη περάσει στους ιδιώτες; Καλό μήνα και πάντα καλοτάξιδοι

PreviousNext