Αλλά η κυβέρνηση εμφανίζεται έτοιμη για υπαναχωρήσεις

Παρά τις έντονες αντιδράσεις εντός και εκτός Ελλάδος, πέρασε η διάταξη για την επιβολή του «προληπτικού φόρου» με το νόμο για την «επανεκκίνηση της οικονομίας» που πρόσφατα ψηφίστηκε από τη Βουλή. Πρόκειται για μια διάταξη που ενώ προκαλεί σοβαρότατα προβλήματα στο εμπόριο, δε, συμβαίνει το ίδιο με τη μεταφορά, καθώς έρχεται να περιορίσει τη δράση εντός της χώρας μας των βουλγάρικων, σκοπιανών, αλβανικών κ.α. φορτηγών είτε είναι ξένων είτε ελληνικών συμφερόντων, όπως θα δούμε στη συνέχεια.

Ωστόσο, πριν λίγες μέρες, στις 23 Απριλίου, η αναπληρώτρια υπουργός οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη εξέδωσε σχέδιο υπουργικής απόφασης με το οποίο ανοίγει «παράθυρα», για την αποφυγή καταβολής του προληπτικού φόρου και καλεί τους θιγόμενους να καταθέσουν τις προτάσεις τους μέχρι 7 Μαΐου «για να συμβάλουν στη βελτίωση των διατάξεων της προτεινόμενης υπουργικής απόφασης».

Στο μεταξύ, πρέπει να σημειώσουμε, ότι Βουλγαρία και Ρουμανία κατέφυγαν ήδη στην Ε.Ε θεωρώντας αντικοινοτικό τον ελληνικό νόμο ενώ παράλληλα κάνουν λόγο για σοβαρά αντίποινα κατά της Ελλάδας. Εναντίον του νόμου τάχθηκε και ο ΣΕΒ και άλλοι εμπορικοί φορείς εισαγωγών – εξαγωγών.

Ο «προληπτικός φόρος» 26%

Σύμφωνα με το νόμο 4321/15 προβλέπεται παρακράτηση φόρου 26% στις συναλλαγές που πραγματοποιούν επιχειρήσεις με κράτη που θεωρούνται «μη συνεργάσιμα φορολογικά» ή έχουν «προνομιακό φορολογικό καθεστώς». Στο μακρύ κατάλογο αυτών των χωρών περιλαμβάνονται ως «μη συνεργάσιμα» τα Σκόπια, ενώ στη λίστα των κρατών με προνομιακό φορολογικό καθεστώς περιλαμβάνεται η Αλβανία, η Βουλγαρία, η Κύπρος, το Μαυροβούνιο και τα Σκόπια (ΠΓΔΜ). Κράτη με προνομιακό φορολογικό συντελεστή είναι αυτά που εφαρμόζουν συντελεστές ΦΠΑ κάτω του 13%.

Προκειμένου να αντιμετωπιστεί το φαινόμενο των «τριγωνικών συναλλαγών» με τα κράτη αυτά, κάθε επιχείρηση που προμηθεύεται προϊόντα ή γίνεται αποδέκτης υπηρεσιών από επιχειρήσεις που εδρεύουν στα παραπάνω κράτη υπόκειται σε επιβολή προληπτικού φόρου 26% επί της αξίας της δαπάνης που πραγματοποιεί. Αυτός ο φόρος θα επιστραφεί στην επιχείρηση εφόσον αποδειχτεί ότι η συναλλαγή ήταν πραγματική και όχι τριγωνική. Στην περίπτωση των Μεταφορών ισχύει το ίδιο. Δηλαδή αν μια βουλγάρικη μεταφορική επιχείρηση εκδώσει ένα τιμολόγιο προς μια ελληνική επιχείρηση προς την οποία μεταφέρει προϊόντα, η ελληνική επιχείρηση θα πρέπει να καταβάλει στο ελληνικό δημόσιο φόρο 26% επί της αξίας της βουλγάρικης φορτωτικής.

Αυτό το ποσό του φόρου, θα μπορούσε να επιστραφεί στη ελληνική επιχείρηση αν αποδείξει ότι η συναλλαγή ήταν πραγματική. Ωστόσο και μόνο το γεγονός της άμεσης καταβολής αυτού του ποσού και της γραφειοκρατικής διαδικασίας που θα πρέπει να ακολουθήσει για να το πάρει πίσω, είναι βέβαιο ότι θα αποθαρρύνει τους συναλλασσόμενους και θα τους στρέψει προς τα ελληνικά φορτηγά.

Εφόσον λοιπόν, δεν επέλθουν αλλαγές και ο συγκεκριμένος νόμος δεν κριθεί αντίθετος με το κοινοτικό δίκαιο (ιδιαίτερα στην περίπτωση της Βουλγαρίας και της Ρουμανίας) τότε θα μπορούσαμε να πούμε ότι πραγματικά ευνοεί το ελληνικό φορτηγό. Που σημαίνει, ότι μέχρι 7 Μαΐου που λήγει η περίοδος διαβούλευσης επί του σχεδίου της απόφασης εφαρμογής του νόμου που προτείνει η κ. Βαλαβάνη, θα πρέπει οι πρόεδροι και τα σωματεία των Ελλήνων αυτοκινητιστών να κινηθούν γρήγορα και αποτελεσματικά με την έννοια να μην επιτρέψουν να ανοίξουν «παράθυρα» και, τελικά, αυτό-καταργηθεί ο νόμος, κάτι πολύ συνηθισμένο στη χώρα μας.

Τι λέει ο ΣΕΒ

Έντονη ήταν η αντίδραση του Συνδέσμου Ελλήνων Βιομηχάνων που με επιστολή του προς στην αναπληρώτρια υπουργό Οικονομικών Ν. Βαλαβάνη ζητούσαν την απόσυρση της διάταξης. Σε αυτή επισημαίνεται πως «σύμφωνα με την υπό διαβούλευση διάταξη, για τις συναλλαγές αυτές θα πρέπει να καταβληθεί παρακρατούμενος φόρος, τα ποσά του οποίου είναι ιδιαίτερα σημαντικά δεδομένης της φύσης της δαπάνης (ναύλοι, πρώτες ύλες, καύσιμα, κ.λπ.). Το γεγονός αυτό, σε συνδυασμό με τη μεγάλη χρονική διάρκεια που τυχόν θα απαιτηθεί για την απόδειξη της αυθεντικότητας της συναλλαγής, θα επιτείνει τις συνθήκες της χρηματοπιστωτικής ασφυξίας που αντιμετωπίζουν σήμερα οι επιχειρήσεις, λόγω έλλειψης ρευστότητας και θα έχει επιπτώσεις στην ανταγωνιστικότητα και τις τιμές των ελληνικών προϊόντων».

Τι λέει η Ο.Φ.Α.Ε.

Όπως ήταν αναμενόμενο, η Ο.Φ.Α.Ε. χαιρέτισε το νόμο και τη συγκεκριμένη ρύθμιση παρακράτησης του «προληπτικού φόρου» 26%.

Σε σχετική ανακοίνωσή της αναφέρει ότι «χρόνια ολόκληρα ο χώρος των αυτοκινητιστών διαμαρτύρεται σε όλες τις κυβερνήσεις που πέρασαν από τη χώρα για τη λεηλασία που υφίσταται από τον αθέμιτο ανταγωνισμό μεταφορικών εταιριών, συχνά ελληνικών συμφερόντων που εδρεύουν τυπικά στον «φορολογικό παράδεισο» της Βουλγαρίας, της Κύπρου και τρίτων χωρών, για την ελλιπή φορολόγηση και υποχρέωση καταβολής ασφαλιστικών εισφορών των εταιρειών αυτών προς ζημιά του Ελληνικού Δημοσίου και των ασφαλιστικών ταμείων. Η απάντηση όλων ήταν «έχετε δίκιο, θα το δούμε», αλλά κανείς δεν έκανε τίποτα.

Αντίθετα η φορολογική μεταχείριση των επιχειρήσεων αυτών επιβράβευε τις επιλογές τους, ζημίωνε το Δημόσιο και τα ασφαλιστικά ταμεία ενθάρρυνε τη φυγή κεφαλαίων και ευνοούσε την παράνομη μεταφορά, την υποβάθμιση των Ελλήνων αυτοκινητιστών και οδηγών και την υφαρπαγή του έργου τους. Και όλα αυτά σε περίοδο οξύτατης οικονομικής και κοινωνικής κρίσης». Και η Ομοσπονδία Φορτηγών καταλήγει στην ανακοίνωσή της: «Η πρόσφατη ρύθμιση αποτελεί σπουδαίο βήμα στην κατεύθυνση για την οριστική άρση αυτής της αδικίας. Καλούμε τους αυτοκινητιστές να στηρίξουν αποφασιστικά την επιλογή αυτή, ενάντια στα συμφέροντα όσων τις κομπίνες δυσκολεύει, και την κυβέρνηση να συνεχίσει δυναμικά για την πάταξη του αθέμιτου ανταγωνισμού».

Υπαναχώρηση της Κυβέρνησης με το σχέδιο απόφασης για την εφαρμογή του νόμου

‘Όπως αναφέρθηκε, η αναπληρώτρια υπουργός Οικονομικών Νάντια Βαλαβάνη δημοσιοποίησε σχέδιο απόφασης σχετικά με τον τρόπο εφαρμογής των μέτρων του άρθρου 21 του ν.4321/2015 για την αντιμετώπιση των τριγωνικών συναλλαγών παρέχοντας ουσιαστικά τη δυνατότητα σε πολλές ελληνικές επιχειρήσεις να αποφύγουν την προκαταβολή φόρου 26% επί των δαπανών που καταβάλλουν σε εταιρείες ή φυσικά πρόσωπα που εδρεύουν σε χώρες χαρακτηρισμένες ως «μη συνεργάσιμες φορολογικά».

Πρακτικά παρακάμπτεται η υποχρέωση προκαταβολής του 26%, καθώς προβλέπεται ότι κάθε συναλλαγή που εμπίπτει στην υποχρέωση αυτή, εφόσον γνωστοποιηθεί εντός 10 ημερών από την πραγματοποίησή της μέσω ηλεκτρονικής δηλωτικής διαδικασίας, μπορεί πλέον να προ-εγκριθεί και ο επιχειρηματίας να μην πληρώσει γι’ αυτήν προκαταβολή φόρου.

Το προσχέδιο της απόφασης προβλέπει επίσης ότι εξαιρούνται και δεν εμπίπτουν στην προκαταβολή φόρου 26%: • Οι συναλλαγές μεταξύ ημεδαπών επιχειρήσεων. • Οι συναλλαγές με συνδεδεμένες επιχειρήσεις κατά την έννοια του άρθρου 2 περ. (ζ) ν.4172/2013. • Οι συναλλαγές που αφορούν ενδοομιλικές πληρωμές τόκων και δικαιωμάτων. Μάλιστα, η προέγκριση της συναλλαγής χορηγείται αυτοδίκαια με την κατάθεση της δήλωσης εάν ο υπόχρεος δηλώσει ότι πρόκειται για συναλλαγή για την οποία υπάρχουν έγγραφα διακίνησης από τη χώρα έκδοσης του τιμολογίου, τα οποία πιστοποιούν την πραγματοποίηση της μεταφοράς και τη λήψη των αγαθών, ή στην περίπτωση των υπηρεσιών, η παροχή της υπηρεσίας διενεργείται από τη χώρα έκδοσης του τιμολογίου, και υπάρχει πρωτόκολλο ολοκλήρωσης και παράδοσης-παραλαβής έργου.

Με την παραπάνω πρόταση που περιλαμβάνεται στο σχέδιο της απόφασης, τα ξένα φορτηγά μάλλον ευνοούνται παρά ζημιώνονται, αφού μια φορτωτική βουλγάρικης μεταφορικής, θα «δένει» καλύτερα από φορολογικής άποψης με την προμήθεια των βουλγάρικων προϊόντων που εξάγονται προς τον Έλληνα προμηθευτή και ταξιδεύουν επίσης με βουλγάρικα φορτηγά. Κινητοποίηση Αυτοκινητιστών Από την πλευρά τους οι αυτοκινητιστές φέρονται αποφασισμένοι να προχωρήσουν σε κινητοποιήσεις προκειμένου να αποτραπούν οι διαφαινόμενες κυβερνητικές υπαναχωρήσεις και να τεθεί ένα τέλος στον αθέμιτο ανταγωνισμό των ξένων φορτηγών (ελληνικών ή όχι συμφερόντων) σε βάρος των φορτηγών με ελληνικές πινακίδες.

Σε ανακοίνωσή του ο Πανελλήνιος Σύνδεσμος Ιδιοκτητών Αυτοκινήτων Δημοσίας Χρήσεως τονίζει ότι η εφαρμογή του νόμου θα επιφέρει άμεση αύξηση των δημοσίων εσόδων και του μεταφορικού έργου των Ελλήνων αυτοκινητιστών. Συγκεκριμένα σε συνεδρίαση του παραπάνω σωματείου που πραγματοποιήθηκε στα Γιαννιτσά όπου ήταν παρόντες ο πρόεδρος της Ο.Φ.Α.Ε. κ. Απόστολος Κενανίδης, και ο Ταμίας κος Γεώργιος Σιδερίδης, ως εκπρόσωποι του Δ.Σ. της Ο.Φ.Α.Ε. έγινε εκτενής αναφορά στον τρόπο λειτουργίας των μεταφορικών επιχειρήσεων ελληνικών συμφερόντων, οι οποίες δραστηριοποιούνται στη Βουλγαρία ή στην Κύπρο και καταφεύγουν σε αθέμιτες πρακτικές με αποτέλεσμα την υποκλοπή του έργου των Ελλήνων αυτοκινητιστών και τις τεράστιες απώλειες από τα δημόσια ταμεία της χώρας μας. Το φαινόμενο μετακίνησης των ελληνικών μεταφορικών εταιρειών στις γειτονικές αυτές χώρες, για φοροελαφρυντικούς λόγους, έχει πάρει ανησυχητικές διαστάσεις τα τελευταία χρόνια.

Ενδεικτικός είναι ο αριθμός των οχημάτων ελληνικών συμφερόντων που έχουν ταξινομηθεί σε Βουλγαρία και Κύπρο, ο οποίος ξεπερνά τα 8.000 και αντιστοιχεί σε εκατοντάδες μεταφορικές εταιρίες. Κατόπιν, όλοι οι παρευρισκόμενοι εκπρόσωποι των συνδικαλιστικών οργανώσεων συμφώνησαν να απευθυνθούν ομαδικά προς την Ελληνική Κυβέρνηση, προκειμένου να τονίσουν τη σημασία και τον καθοριστικό ρόλο που θα παίξει η άμεση εφαρμογή του συγκεκριμένου άρθρου. Ακολούθησε έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ της Ο.Φ.Α.Ε. στη Θεσσαλονίκη για το ίδιο θέμα, στην οποία λήφθηκε η απόφαση για τη σύγκλιση Έκτακτης Γενικής Συνέλευσης, όπου συζητήθηκε εκτενώς ο τρόπος λειτουργίας όλων αυτών των μεταφορικών επιχειρήσεων που εδρεύουν στην Βουλγαρία και στην Κύπρο, επωφελούμενες όπως αναφέρουν όχι μόνο από το ευνοϊκό φορολογικό καθεστώς, αλλά και λειτουργώντας παράνομα με εικονικά τιμολόγια και με υπερτιμολογήσεις, ασκώντας κατ’ αυτόν τον τρόπο αθέμιτο ανταγωνισμό προς όλους εμάς που συνεχίζουμε να δραστηριοποιούνται στη χώρα.

Σε αυτή την έκτακτη συνεδρίαση του ΔΣ της Ο.Φ.Α.Ε., τονίστηκε η σημασία του συγκεκριμένου θέματος και η πιθανότητα κινητοποιήσεων του κλάδου προκειμένου να υπερασπιστεί τα συμφέροντά του.