Τροχοί & TIR

MAN Bus Days 2015: Σημαντικές Αναβαθμίσεις σε ΜΑΝ & Neoplan

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την έναρξη κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων, και της αναδιάρθρωσης δραστηριοτήτων, η ΜΑΝ Truck & Bus διοργάνωσε στην Άγκυρα της Τουρκίας την εκδήλω
από Βασίλης Δαραμούσκας | Παρασκευή 01/05/2015 - 00:00
Κοινοποίηση στα Social Media

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 100 χρόνων από την έναρξη κατασκευής επαγγελματικών οχημάτων, και της αναδιάρθρωσης δραστηριοτήτων, η ΜΑΝ Truck & Bus διοργάνωσε στην Άγκυρα της Τουρκίας την εκδήλωση «Bus Days 2015». Η σημαντικότερη είδηση είναι ότι, η εταιρεία λανσάρει άμεσα (Μάιος 2015), το νέο οικογενειακό «λουκ» των τουριστικών/υπεραστικών λεωφορείων που κατασκευάζει. Συγκεκριμένα, τα Lion’s Coach, Lion’s Regio καθώς και το νέο Lion’s Intercity φέρουν μία όμορφη μαύρη μάσκα με φινίρισμα λάκας, η οποία είναι μία έξυπνη διασκευή της αντίστοιχης των φορτηγών της εταιρείας. Όπως είδαμε κι από κοντά, τα λεωφορεία αποκτούν έτσι ακόμη πιο έντονο χαρακτήρα και «παρουσία» στο δρόμο. Οι σχεδιαστικές επεμβάσεις θα συνοδεύονται κι από ουσιαστικές κι ενδιαφέρουσες αναβαθμίσεις, σε τομείς όπως η ενεργητική ασφάλεια, η αποδοτικότητα και ο εξοπλισμός άνεσης, τις οποίες και καταγράψαμε στη διάρκεια του ρεπορτάζ μας στο εργοστάσιο στην Άγκυρα.

Προγνωστικό σύστημα σε όλα τα πούλμαν MAN και Neoplan

Σε μία εντυπωσιακή κίνηση, ο κατασκευαστής εισάγει στη λίστα εξοπλισμού όλων των τουριστικών ΜΑΝ και Neoplan, το νέο προγνωστικό σύστημα αλλαγής σχέσεων στο κιβώτιο MAN Tempomat EfficientCruise. Αυτό, μέσω GPS, «μαντεύει» τις κλίσεις κάθε ανωφέρειας και κατωφέρειας που πρόκειται να συναντήσει το όχημα, χρησιμοποιώντας προφορτωμένους τρισδιάστατους χάρτες και την ακριβή θέση του οχήματος μέσω δορυφόρου. Όπως ακριβώς και το αντίστοιχο που έχουμε παρουσιάσει από τα φορτηγά της εταιρείας, ρυθμίζει την επιθυμητή ταχύτητα, επιλέγει σχέση στο κιβώτιο έχοντας ως κύρια μέριμνα, να προφυλάξει την «ορμή»/κινητική ενέργεια του οχήματος και να εξοικονομήσει καύσιμο. Τον μήνα που διανύουμε, λανσάρεται επίσης και το σύστημα υποβοήθησης φρεναρίσματος πανικού EBA δεύτερης γενιάς της εταιρείας, για όλα τα τουριστικά λεωφορεία που κατασκευάζει, πολύ πριν γίνει υποχρεωτική η καθολική εφαρμογή του. Το 2016 θα τοποθετηθεί και στο νέο Lion’s Intercity.

Το σύστημα χρησιμοποιεί τα ραντάρ του «έξυπνου» αυτόματου πιλότου (Tempomat ACC) μαζί με την κάμερα του συστήματος ειδοποίησης αθέλητης αλλαγής λωρίδας (LGS) για να εντοπίσει πιθανά εμπόδια επί του οδοστρώματος. Το LGS, λανσάρεται κι αυτό τον μήνα που διανύουμε.

ΜΑΝ Lion’s Coach - Neoplan Skyliner

Το ΜΑΝ Lion’s Coach φέρει όλες τις αλλαγές που προαναφέραμε και διατίθεται με χώρο αποσκευών από 10 έως 11,5κυβικά μέτρα. Σε συνδυασμό με το «πακέτο» αποδοτικότητας «EfficientLine» συνιστά μία δελεαστική επιλογή για ένα υπερυψωμένο τουριστικό. Αναφορικά με τα Neoplan, είχαμε επιβεβαίωση ότι, σταματά η παραγωγή του υπερπολυτελούς Starliner καθώς, η κατηγορία αυτή («σούπερ υπερυψωμένα»/SHD) βρίσκεται σε συνεχή καθοδική πορεία στην ευρωπαϊκή αγορά. Γι' αυτό και η Neoplan, σε ό,τι έχει να κάνει με τα πολυτελή τουριστικά, επικεντρώνεται στα Cityliner και το διώροφο Skyliner που είδαμε στην Euro 6 έκδοσή του στην Τουρκία.

Οι παραδόσεις του 14μετρου διώροφου Skyliner εκκινούν στα μέσα του ’15, με τη διαμόρφωση του υπερπολυτελούς οχήματος να είναι αποκλειστικά στην ευχέρεια του πελάτη. Η λίστα του «βασικού» εξοπλισμού καταλαμβάνει σελίδες και περιλαμβάνει ουσιαστικά οτιδήποτε διαθέτει ο κατασκευαστής. Ο κινητήρας D26 με 505 hp και μέγιστη ροπή 2.300 Nm από τις μόλις 930 σ.α.λ. είναι από τους πιο ισχυρούς που έχουν τοποθετηθεί ποτέ σε λωφορείο, ανεξαρτήτως κατηγορίας.

Η παραγωγική βάση των λεωφορείων ΜΑΝ και Neoplan

Το μεγαλύτερο εργοστάσιο των ΜΑΝ και Neoplan, είναι αυτό στην Άγκυρα της Τουρκίας. Καλύπτει μία έκταση 320.000 τετραγωνικών μέτρων και απασχολεί 1.600 εργαζόμενους. Από αυτούς, περίπου 1.000 απασχολούνται στη γραμμή παραγωγής. Καθημερινά, εξέρχονται της γραμμής παραγωγής 7 λεωφορεία, αριθμός υψηλός για τα δεδομένα της βιομηχανίας. Στην Άγκυρα, κατασκευάζονται ουσιαστικά, όλα τα λεωφορεία του γκρουπ MAN Truck & Bus:

• MAN Lion’s Intercity, • MAN Lion’s Regio, • MAN Lion’s Coach,

• MAN Lion's City, • NEOPLAN Skyliner, • NEOPLAN Cityliner,

• NEOPLAN Jetliner, • NEOPLAN Tourliner

Από την παραπάνω λίστα απουσιάζουν μόνο τα αστικά –που κατασκευάζονται (ως επί το πλείστον) στην Πολωνία– και ειδικές κατασκευές εξατομικευμένων, κυρίως VIP τουριστικών στο Πλάουεν της Γερμανίας. Η ΜΑΝ έχει μακρά ιστορία στην Τουρκία, η οποία ξεκίνησε το 1966 με την ίδρυση της ΜΑΝ A.S. στην Κωνσταντινούπολη. Επρόκειτο για την πρώτη μονάδα παραγωγής της εταιρείας εκτός γερμανικών συνόρων, με τα πρώτα οχήματα (φορτηγά) να αφήνουν τη γραμμή παραγωγής το 1967. Ένα χρόνο αργότερα, άρχισε και η κατασκευή λεωφορείων.

Το μεγάλο «σουξέ» της ΜΑΝ εκείνη την εποχή ήταν τα τριαξονικά με ανατροπή, τα οποία οι πελάτες προτιμούσαν μαζικά σε κόκκινο χρώμα. Το 1985 η παραγωγή φορτηγών μετακόμισε στις σημερινές εγκαταστάσεις στην Άγκυρα, όπου η ΜΑΝ είχε ήδη μονάδα συναρμολόγησης κινητήρων βαρέων οχημάτων. Το 1995, το εργοστάσιο στην Κωνσταντινούπολη πουλήθηκε και η ΜΑΝ εστίασε αποκλειστικά στην κατασκευή λεωφορείων στη μονάδα της Άγκυρας. Σταδιακά, η παραγωγή φορτηγών στην Τουρκία, σταμάτησε.

Το 2006, η ΜΑΝ κατασκεύασε στην Άγκυρα, το πρώτο (φτιαγμένο στην Τουρκία) αστικό λεωφορείο CNG, με φυσικό αέριο. Σήμερα, ο οργανισμός αστικών συγκοινωνιών της πόλης διαθέτει 1.300 λεωφορεία φυσικού αερίου, τον μεγαλύτερο δηλαδή, στόλο στον κόσμο. Από το 2010 έχει δημιουργηθεί τμήμα R&D (Έρευνας & Εξέλιξης) έτσι ώστε να μπορούν σχεδιαστές και μηχανικοί να δοκιμάζουν τις ιδέες τους για νέα μοντέλα, στην πράξη, δίπλα στη γραμμή παραγωγής.

Ως τμήμα της αναδιάρθρωσης του τμήματος λεωφορείων της εταιρείας, με απώτερο στόχο την υψηλότερη παραγωγική αποδοτικότητα, το 2014, όλη η παραγωγή της Neoplan, από το εργοστάσιο της Γερμανίας (Πλάουεν) έχει μεταφερθεί στη μονάδα της Άγκυρας. Από τον Μάιο του 2015 η πρώην γραμμή παραγωγής της Neoplan στη Γερμανία θα χρησιμοποιηθεί ως ένα νέο Bus Modification Centre (BMC). Θα χρησιμοποιείται δηλαδή, αποκλειστικά για ειδικές μετατροπές και μετασκευές αστικών και τουριστικών λεωφορείων σε μικρούς αριθμούς με εξειδικευμένους τεχνίτες.

Παγκόσμια πρεμιέρα για το νέο ΜΑΝ Lion’s Intercity

Στην Άγκυρα μας δόθηκε η ευκαιρία να δούμε από κοντά και να έχουμε μία σύντομη οδηγική επαφή με το ολοκαίνουργιο MAN Lion’s Intercity που έρχεται να προστεθεί στην υφιστάμενη γκάμα λεωφορείων της εταιρείας. Το ΜΑΝ ανήκει στην κατηγορία των λεγόμενων intercity λεωφορείων που είναι ιδιαίτερα δημοφιλές σε πολλές ευρωπαϊκές αγορές, με κύρια ανάμεσά τους τη γαλλική. Τα οχήματα αυτά χρησιμοποιούνται συνήθως ως υπεραστικά για μικρά και μεσαία δρομολόγια, για shuttle από και προς π.χ., αεροδρόμια, και ως σχολικά. Τοποθετείται δηλαδή, ένα σκαλί πιο κάτω από το Lion’s Regio το οποίο μπορεί να χρησιμοποιηθεί (ανάλογα με τον εξοπλισμό) και ως τουριστικό.

Το νέο (υψηλού δαπέδου) μοντέλο θα διατίθεται σε δύο εκδόσεις μήκους, στα 12,280 και 13,050 μέτρα, πάντα με δύο άξονες. Η μεγαλύτερη έκδοση ονομάζεται C και διαθέτει έως 59 καθίσματα, με τη «στάνταρ» των 12 μέτρων να φτάνει έως και τα 55 καθίσματα. Τα λεωφορεία μπορούν να εξοπλιστούν με δύο θέσεις για αμαξίδια ΑμεΑ κι ένα ανυψωτικό αμαξιδίων. Από τα πλέον ενδιαφέροντα στοιχεία του νέου μοντέλου είναι ο εξωτερικός σχεδιασμός: ειδικά στο εμπρός μέρος υπάρχει ένας ευφάνταστος συνδυασμός της χαρακτηριστικής μαύρης μάσκας που γνωρίζουμε από τα φορτηγά της εταιρείας, με το «λουκ» των λεωφορείων ΜΑΝ. Το αποτέλεσμα είναι «φρέσκο» και μοντέρνο, με έντονες καμπύλες στα άκρα του αμαξώματος όπως μας έχει συνηθίσει η εταιρεία. Τα στελέχη του κατασκευαστή εξήγησαν ότι, αεροδυναμικά, το σχήμα του Intercity είναι το καλύτερο δυνατό, με συντελεστή οπισθέλκουσας στο 0,40.

Η θέση οδήγησης είναι γνώριμη, με όμορφο διάκοσμο και αρκετό «αέρα» για τον οδηγό. Κινητήρας είναι ο χωρητικότητας 6,9 λίτρων, εξακύλινδρος σε σειρά Euro 6 MAN D0836 LOH, αποκλειστικά σε έκδοση ισχύος 290 hp. Το λεωφορείο «φοράει» στάνταρ εξάρι μηχανικό σασμάν (ZF 6S 1901 με Intarder) ενώ, προαιρετικά μπορεί να τοποθετηθεί αυτόματο ZF EcoLife 6 σχέσεων (με λογισμικό Topodyn), ή αυτόματο τεσσάρι της Voith (Diwa) για χρήση σε αστικές συνθήκες. Το λεωφορείο το οποίο οδηγήσαμε διέθετε τεσσάρι αυτόματο κιβώτιο της Voith. Οι ελιγμοί και το μανουβράρισμα αποδείχθηκαν εύκολη υπόθεση, με την περιμετρική ορατότητα να είναι απόλυτα ικανοποιητική.

Εύχρηστο και αποδοτικό

Ο κινητήρας ταιριάζει απόλυτα με το μεταφορικό έργο όπου θα δρομολογηθεί το όχημα, και με «βήμα» 5,67 κινηθήκαμε στο κέντρο της πόλης καθώς και σε αυτοκινητόδρομο με χαρακτηριστική άνεση. Το Intercity επιταχύνει αποφασιστικά άσχετα από φορτίο και η πέδηση, κύρια και βοηθητική, χαρακτηρίζεται από σωστή αίσθηση και αποτελεσματικότητα. Η ανάρτηση (ανεξάρτητη εμπρός) είναι καλορυθμισμένη και η ποιότητα συναρμογής πείθει απόλυτα.

Τα λεωφορεία της κατηγορίας εξελίσσονται με κύρια μέριμνα τη μέγιστη δυνατή αποδοτικότητα και τα όσο το δυνατόν χαμηλότερα κόστη χρήσης. Ενώ λοιπόν το όχημα υπερκαλύπτει τη νόρμα ECE R66.02, έχει γίνει χρήση ελαφρών υλικών και εξαρτημάτων. Μόνο από τη νέα μονάδα κλιματισμού, εξοικονομούνται 65 κιλά. Ο 7λιτρος είναι φυσικά πιο ελαφρύς από μεγαλύτερης χωρητικότητας κινητήρες και οι τροχοί από ελαφρά κράματα ζυγίζουν συνολικά 100 κιλά λιγότερο από αντίστοιχους ατσάλινους. Υπάρχει σύστημα Idle Shutdown (σβήνει ο κινητήρας μετά από ένα χρονικό διάστηα ακινησίας) και πολλά ακόμη. Μέριμνα τέλος, έχει δοθεί και στην καλύτερη απαγωγή της θερμότητας για μεγαλύτερη διάρκεια ζωής των αναλώσιμων της πέδησης καθώς και της ανάρτησης.

Στο ίδιο τεύχος #325

PreviousNext