Τροχοί & TIR

Νέα Euro 6 Unimog: Οδήγηση στα Όρια

Η νέα γενιά Unimog διαθέτει δυνατότερους και αποδοτικότερους Euro 6 κινητήρες με ανανεωμένες καμπίνες, νέα γραμμή κίνησης με μείωση της κατανάλωσης έως 3% και την ίδια ικανότητα φόρτωσης και έλξης.
από Παύλος Μαυρομύτης | Δευτέρα 04/05/2015 - 15:04
Κοινοποίηση στα Social Media

Η νέα γενιά Unimog διαθέτει δυνατότερους και αποδοτικότερους Euro 6 κινητήρες με ανανεωμένες καμπίνες, νέα γραμμή κίνησης με μείωση της κατανάλωσης έως 3% και την ίδια ικανότητα φόρτωσης και έλξης.

Στην πιο δύσκολη εκτός δρόμου πίστα της Βόρειας Γερμανίας οδηγούμε τα νέα Euro 6 μοντέλα U 4023 και U 5023 σε διάφορες παραλλαγές, στις πιο ακραίες συνθήκες αποδεικνύοντάς μας για μια ακόμη φορά γιατί θεωρείται δικαίως το κορυφαίο offroad όχημα. Η διαφορά των δυο μοντέλων αφορά στη διάταξη αξόνων και πλαισίων που με τη σειρά τους καθορίζουν τα φορτία ανά άξονα και το μικτό βάρος του οχήματος, με το μοντέλο U 4023 να έχει μέγιστο 10,3 τόνους ενώ το U 5023 μέγιστο 14,5 τόνους.

Δυναμική εξωτερική σχεδίαση

Η καμπίνα διατηρεί την κλασική της μορφή, ωστόσο εκσυγχρονίστηκε μέσα - έξω. Τώρα είναι ελαφρώς ψηλότερη και μακρύτερη κατά 120 χιλιοστά σε σχέση με την προηγούμενη ενώ, το αστέρι της μάρκας βρίσκεται στο μέσον της μάσκας, η οποία διαθέτει μεγάλο άνοιγμα για τον καλύτερο αερισμό του κινητήρα. Τα στρόγγυλης σχεδίασης φωτιστικά σώματα, τοποθετημένα στον κάτω προφυλακτήρα, παρέχουν αυξημένη ορατότητα και απέχουν αρκετά εκατοστά από το έδαφος.

Η περιοχή που θα στηθεί η υπερκατασκευή καλύπτει όλο το φάσμα των απαιτήσεων. Το ρεζερβουάρ πετρελαίου και το δοχείο Ad Blue απέχουν επίσης αρκετά εκατοστά από το έδαφος για την αποφυγή ζημιών στα αφιλόξενα εδάφη που κινείται.

Η κλασική καμπίνα τώρα πιο ευρύχωρη

Το πέρασμα στο εσωτερικό γίνεται από τρία σκαλοπάτια, με μεγάλη γωνία ανοίγματος της πόρτας σχεδόν στις 90 μοίρες, αφού πρώτα ο οδηγός σηκώσει ψηλά τα πόδια του για να ανέβει στο πρώτο σκαλοπάτι. Η μια πλαϊνή χειρολαβή και η άλλη στην οροφή της καμπίνας βοηθούν τον οδηγό στην ευκολότερη από/επιβίβαση. Σχεδιαστικά έχει δανειστεί αρκετά στοιχεία από το Arocs και το Actros γεγονός που δημιουργεί ένα καλόγουστο και ιδιαίτερα πρακτικό εσωτερικό. Όπως αναφέραμε η νέα καμπίνα του Unimog είναι ελαφρώς ψηλότερη και κατά 120 χιλιοστά μακρύτερη. Η μετατόπιση όμως του καθίσματος και των χειριστηρίων στο εσωτερικό προσδίδουν τώρα περισσότερη ευρυχωρία.

Ο επιλογέας ταχυτήτων από τη βάση δεξιά του οδηγού μετακινήθηκε στην κολώνα του τιμονιού, ορισμένα χειριστήρια μεταφέρθηκαν στην κεντρική κονσόλα και το κάθισμα του οδηγού είναι πλέον απαλλαγμένο από κραδασμούς καθώς βρίσκεται μακρύτερα από τον μπροστινό άξονα. Όλα αυτά μαζί καθιστούν πλέον εύκολη τη μετάβαση από το κάθισμα του οδηγού στου συνοδηγού και αυξάνουν συνολικά το επίπεδο εργονομίας. Πρακτικά, η θέση του οδηγού είναι ευρύχωρη, με αρκετό χώρο επάνω από το κεφάλι και με ελευθερία κινήσεων. Στο εσωτερικό μπορούν να φιλοξενηθούν ο οδηγός και άλλο ένα ή δυο άτομα, ενώ το κάθισμα του οδηγού και του συνοδηγού διαθέτουν ανάρτηση αέρος. Το εσωτερικό διαθέτει επίσης θέσεις με αρκετό χώρο για προσωπικά αντικείμενα όπως θερμός, κράνη και άλλα σύνεργα της δουλειάς. Το ντουλαπάκι στην πλευρά του συνοδηγού, που περιλαμβάνεται στο βασικό εξοπλισμό, διευκολύνει την τακτοποίηση των αντικειμένων. Η επισκόπηση όλων των ενδείξεων στον νέο πίνακα οργάνων είναι γρήγορη, και ο χειρισμός των κουμπιών εύκολος. Τα χειριστήρια βρίσκονται στο μέσον της εμπρός κονσόλας και δίνουν τη δυνατότητα σε οδηγό και συνοδηγό να ρυθμίζουν τα πάντα με ακρίβεια.

Το νέο τιμόνι πολλαπλών λειτουργιών έχει μαλακό πιάσιμο, ενώ η κολόνα του τιμονιού ρυθμίζεται καθ' ύψος και κλίση, επιτρέποντας στον οδηγό να κάθεται σωστά. Η διάταξη της οθόνης είναι η τυπική των βαρέων οχημάτων της εταιρείας με το κοντέρ και το δείκτη πετρελαίου στην αριστερή πλευρά του καντράν ενώ το στροφόμετρο και το δείκτη ad blue στη δεξιά. Στη μεγάλη οθόνη εμφανίζονται η στάθμη λαδιού, η πίεση αέρα, οι ρυθμίσεις του υδραυλικού συστήματος και άλλες σημαντικές πληροφορίες. Η επιλογή των ταχυτήτων (αυτόματο, μηχανικό, όπισθεν) και η ενεργοποίηση του συστήματος πέδησης γίνεται από τη δεξιά πλευρά της κολόνας. Στην κονσόλα επάνω από το παρμπρίζ βρίσκεται ο ταχογράφος, το ηχοσύστημα το οποίο περιλαμβάνει ραδιόφωνο με cd player, όπως επίσης και μια οθόνη, η οποία είναι συνδεδεμένη με κάμερα στο μπροστινό μέρος του οχήματος. Το σύστημα ανοικτής ακρόασης bluetooth εξυπηρετεί επίσης πολύ κατά την οδήγηση. Ο οδηγός έχει καλή ορατότητα προς τα εμπρός ενώ το παρμπρίζ και τα πλευρικά παράθυρα διαθέτουν αρκετό βάθος και προσφέρουν καλή ορατότητα του σημείου εργασίας και κίνησης.

Το νέο σύστημα θέρμανσης και κλιματισμού προσφέρει ευχάριστη ατμόσφαιρα στο εσωτερικό ανεξάρτητα από τις καιρικές συνθήκες.

Κινητήρες και Κιβώτιο

Οι νέοι κινητήρες είναι τοποθετημένοι ένα μέτρο πιο πίσω, κεντρικά, κάτω από την καμπίνα ώστε να είναι δυνατή η ενσωμάτωση της τεχνολογίας Blue Efficiency. Στο Unimog χρησιμοποιείται η 4κύλινδρη έκδοση των 5.1 λίτρων, ισχύος 231 ίππων με 900 Nm ροπή, η οποία είναι διαθέσιμη από τις 1.200-1.600 σ.α.λ. Η νέα γενιά κινητήρων βασίζεται στην τεχνολογία Blue EfficiencyPower για την εκ των υστέρων επεξεργασία των καυσαερίων, όπου ο καταλυτικός μετατροπέας SCR μειώνει τα οξείδια του αζώτου στο ελάχιστο με την ποσότητα ad blue που χρησιμοποιείται να είναι μειωμένη. Οι κινητήρες είναι εύκολοι στη συντήρηση, οικονομικοί, με ομαλή λειτουργία και γρήγορη επιτάχυνση. Παράλληλα η διάρκεια ζωής τους είναι μεγάλη όπως και τα διαστήματα συντήρησης. Η μέγιστη ταχύτητα του οχήματος είναι 90 χιλιόμετρα, η οποία είναι επαρκής για μεγάλες διαδρομές και κίνηση σε αυτοκινητόδρομο.

Η μετάδοση του Unimog έχει βελτιστοποιηθεί και ενισχυθεί με άμεσο αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου αλλαγής ταχυτήτων και παράλληλα την αύξηση του χρόνου ζωής του. Το πλήρως συγχρονισμένο ηλεκτροπνευματικό κιβώτιο διαθέτει οκτώ σχέσεις εμπροσθοπορείας και έξι οπισθοπορείας. Επίσης διατίθεται με μια έξτρα ομάδα ταχυτήτων για κίνηση εκτός δρόμου σε πολύ χαμηλές ταχύτητες από 2.5 έως 35 χιλιόμετρα. Τέλος, το συγχρονισμένης εμπλοκής σύστημα ταχείας εναλλαγής οπισθοπορείας (EQR) επιταχύνει την αλλαγή κατεύθυνσης κατά την οδήγηση. Το επίπεδο ασφάλειας έχει επίσης αυξηθεί χάρη στο νέο φρένο του κινητήρα (μηχανόφρενο αποσυμπίεσης διπλής ταχύτητας) με δύναμη πέδησης μέχρι 180 Kw. Κάθε κύλινδρος ξεχωριστά έχει τη δική του μονάδα φρένου και η υψηλή απόδοση πέδησης μειώνει σημαντικά τη φθορά στα συστήματα των τροχών. Στον στάνταρ εξοπλισμό διατίθεται και το Offroad ABS.

Σύστημα Tirecontrol plus

Πλήρως ανασχεδιασμένο είναι και το σύστημα ελέγχου πίεσης των ελαστικών Tirecontrol plus. Αυτό πλέον ελέγχεται μέσω των προγραμμάτων Road, Sand και Rough Terrain, ανάλογα με τον τύπο του εδάφους που κινείται το όχημα (άσφαλτος, χώμα και άμμο) και ενεργοποιείται απλά με το πάτημα ενός κουμπιού του κεντρικού συστήματος παροχής αέρα στα ελαστικά. Ας μην ξεχνάμε ότι, κατά την οδήγηση εκτός δρόμου η μειωμένη πίεση στα ελαστικά προσφέρει καλύτερη πρόσφυση, ενώ δεν χάνεται το πλεονέκτημα της απόστασης από το έδαφος, δεδομένου ότι αυτό φτάνει έως και 50 εκατοστά.

Στο τιμόνι των Mercedes-Benz Unimog

Σε ειδική πίστα στο Horstawalde κοντά στο Βερολίνο, δοκιμάσαμε τα Mercedes-Benz Unimog σε ακραίες μεν συνθήκες, οι οποίες ωστόσο αποτελούν το καθημερινό πεδίο δράσης των συγκεκριμένων οχημάτων. Προορισμένα για δύσκολα και αφιλόξενα εδάφη τα Unimog είναι οχήματα παντός εδάφους με κορυφαία αποδοτικότητα και αποδεικνύονται ικανότατα στα ανώμαλα εδάφη, χάρη στην τεχνολογία που διαθέτουν. Η εξοικείωση με το χώρο οδήγησης είναι άμεση και ιδιαίτερα για τους οδηγούς των φορτηγών Mercedes-Benz το περιβάλλον είναι οικείο. Η οδήγησή μας στην πίστα περιελάμβανε δυο διαφορετικά στάδια. Το πρώτο, στο οποίο κινηθήκαμε μέσα στο δάσος με υψηλή ταχύτητα σε ανώμαλο έδαφος ενώ στο δεύτερο κομμάτι της πίστας οδηγήσαμε σε πλημμυρισμένη τάφρο με 1.20 μέτρα νερού και σε σημεία που αποδεικνύεται η τεράστια στρεπτική ευκαμψία του φορτηγού.

Στο πρώτο κομμάτι της πίστας οδηγούμε το Meredes-Benz Unimog U 5023 με τους 231 ίππους με ηλεκτροπνευματικό κιβώτιο 8 εμπρόσθιων σχέσεων. Γυρίζουμε το μοχλό του κιβωτίου στη θέση Α για να γίνονται αυτόματα οι αλλαγές και ξεκινούμε την πορεία μας στο δάσος. Οι αλλαγές πραγματοποιούνται ομαλά και ακούμε τον Γερμανό εκπαιδευτή να μας παροτρύνει να πατήσουμε τέρμα το γκάζι και να οδηγήσουμε γρηγορότερα, καθώς όπως λέει ο ίδιος αν εκείνη τη στιγμή οδηγούσαμε Unimog-πυροσβεστικό όχημα και έπρεπε να φτάσουμε έγκαιρα στο χώρο της πυρκαγιάς θα αναγκαζόμασταν να κινηθούμε με μεγαλύτερη ταχύτητα. Για τα πυροσβεστικά οχήματα διατίθεται προαιρετικά κατάλληλη προστασία από τη θερμότητα και τις υψηλές θερμοκρασίες προστατεύοντας όλες τις σημαντικές γραμμές, όπως τη δεξαμενή ad blue, τον καταλύτη, τη μπαταρία και το σύστημα φρένων.

Πράγματι, σανιδώνουμε το γκάζι και καθώς η ταχύτητα αυξάνει, δεν αντιλαμβανόμαστε χτυπήματα στο εσωτερικό μιας και το κάθισμα του οδηγού είναι τοποθετημένο στην περιοχή των μειωμένων κραδασμών, ακριβώς πίσω από τον μπροστινό άξονα. Οι αλλαγές στο κιβώτιο γίνονται με ιδιαίτερη σβελτάδα ωστόσο σε όλες τις απότομες αναβάσεις με μεγάλη κλίση επιλέξαμε τη μηχανική λειτουργία στο κιβώτιο για να τις πραγματοποιούμε μόνοι μας. Αυτό έγινε σκόπιμα διότι το κιβώτιο δεν διαθέτει κάποιο προγνωστικό σύστημα για να «διαβάζει» το ανάγλυφο του εδάφους και έτσι αποφεύγουμε πιθανό «κρέμασμα» από περιττή αλλαγή.

Η τετρακίνηση, τα μονά ελαστικά και τα μπλοκέ διαφορικά παρέχουν μέγιστη πρόσφυση κατά την κίνηση στο δρόμο, ενώ ακόμη και σε οδοστρώματα με απότομες κλίσεις το χαμηλό κέντρο βάρος του οχήματος εγγυάται την ευστάθειά του. Πριν ξεκινήσουμε την ανάβαση επιλέγουμε το κλείδωμα των διαφορικών για την αποτροπή του σπινιαρίσματος των τροχών, αυξάνονας την πρόσφυση στο έδαφος ενώ το κεντρικό σύστημα πλήρωσης των ελαστικών προσαρμόζει το πέλμα τους ανάλογα με το έδαφος. Σε αντίθεση με τα συνηθισμένα φορτηγά με τετρακίνηση που διαθέτουν διπλά ελαστικά στον πίσω άξονα, το Unimog έχει μονά ελαστικά. Αυτό σημαίνει ότι οι οπίσθιοι τροχοί πατούν επάνω στο συμπιεσμένο έδαφος του ίχνους των εμπρόσθιων τροχών με υψηλότερη πρόσφυση και μικρότερη αντίσταση κύλισης. Πρακτικά είδαμε τα οφέλη του μονού οπίσθιου τροχού σε αμμώδη επιφάνεια καθώς ακολουθούσαν την πορεία των μπροστινών χωρίς τον κίνδυνο να κολλήσει το όχημα, ακολουθώντας στην ουσία τις «ροδιές» που είχαν δημιουργηθεί.

Η συμπαγής καμπίνα οδήγησης και το κοντό μεταξόνιο στα 3.85 μέτρα δημιουργούν μικρή διάμετρο κύκλου στροφής ενώ το περιορισμένο πλάτος του το βοηθάει να στρίβει άνετα σε στενούς δρόμους.

Η πέδηση του οχήματος επιτυγχάνεται με το νέο πνευματικό σύστημα φρένων με σύστημα αντιμπλοκαρίσματος τροχών (ABS) παντός εδάφους, τον αυτόματο έλεγχο κατανομής ισχύος πέδησης ανάλογα με το φορτίο (ALB) και τα δισκόφρενα και στους τέσσερις τροχούς.

Σε όλες τις απότομες και με μεγάλη κλίση κατηφόρες κάναμε χρήση του μηχανόφρενου το οποίο διαθέτει δυο σκάλες και κρατά σταθερή την ταχύτητα και μειώνοντάς την προοδευτικά. Το τιμόνι, αν και όχι όσο καθετοποιημένο θα το θέλαμε, καθ' όλη τη διάρκεια της οδήγησης στα ανώμαλα εδάφη έδειχνε ιδιαίτερη σταθερότητα και παράλληλα απορροφούσε τους έντονους κραδασμούς.

Σκληρές δοκιμασίες

Στο δεύτερο κομμάτι της πίστας τα Unimog U 5023 πέρασαν απίστευτα σκληρές δοκιμασίες οδηγώντας τα σε σημεία που οδηγός και όχημα φτάνουν στα όριά τους. Η στρεπτική ευκαμψία του πλαισίου του, με τα έδρανα τριών σημείων για την καμπίνα, τον κινητήρα και το κιβώτιο ταχυτήτων, καθώς και η ανάρτηση των αξόνων με τεχνολογία αγωγού ροπής, εγκάρσιο σύνδεσμο και ελικοειδή ελατήρια επιτρέπουν γωνία περιστροφής των αξόνων έως και 30 μοίρες. Το κλειστού τύπου σύστημα μετάδοσης κίνησης προστατεύει τον άξονα μετάδοσης από τη σκόνη, το νερό και τις αντίξοες εκτός δρόμου συνθήκες. Εξάλλου, η ασύμμετρη διάταξη των διαφορικών καθιστά ευκολότερη τη διέλευση πάνω από εμπόδια. Η ανάρτηση των αξόνων έχει ενισχυθεί ώστε να αντέχει πολύ μεγάλα φορτία και καταπονήσεις. Η κατασκευή των αξόνων έχει σχεδιαστεί ώστε να είναι εξίσου ανθεκτική και επιτρέπει μεγάλα ωφέλιμα φορτία. Ο μικρός πρόβολος πλαισίου εμπρός και πίσω παρέχει ευρείες γωνίες προσέγγισης με γωνία εισόδου 44 μοίρες, εξόδου 51 μοίρες και ράμπας 31 μοιρών.

Στο τελευταίο κομμάτι της πίστας το όχημα διέσχισε ακούραστο πλημμυρισμένη τάφρο με ύψος νερού στα 1.20 μέτρα, καθώς τα αδιαβροχοποιημένα μηχανικά μέρη του, ο κατακόρυφος σωλήνας εισαγωγής αέρα και οι ψηλά τοποθετημένοι σωλήνες εξαερισμού του προσφέρουν αυτό το συγκριτικό πλεονέκτημα.

Συνοπτικά τα νέα Mercedes-Benz Unimog Euro 6 συγκεντρώνουν όλα τα χαρακτηριστικά για την απρόσκοπτη κίνησή τους στα πιο δύσκολα οδοστρώματα, συνθέτοντας ένα πετυχημένο σύνολο ενώ παράλληλα εκτός από όχημα είναι και εργαλείο δουλειάς, ανάλογα με την υπερκατασκευή που θα δεχθεί. Οι Euro 6 κινητήρες υπόσχονται οικονομία και υψηλές αποδόσεις ενώ τα νέα Unimog φέρνουν εις πέρας τις πιο δύσκολες αποστολές και στο τέλος της ημέρας οι επιβαίνοντές του κατεβαίνουν από αυτό «ατσαλάκωτοι».

PreviousNext