Τα εγκαίνια του εργοστασίου της VanHool στα Σκόπια, το δεύτερο μετά του Βελγίου, πραγματοποιήθηκαν το Μάιο του 2014 και σε πρώτη φάση ξεκίνησε η παραγωγή του CX 45 το οποίο προορίζεται για την αγορά της Αμερικής ενώ πλέον κατασκευάζεται το ΕΧ. Προσκαλεσμένοι από την εταιρεία Αφοί Δημόκα Ο.Ε, η οποία για την Ευρώπη αντιπροσωπεύει την κατασκευάστρια εταιρεία στη χώρα μας, επισκεφθήκαμε το εργοστάσιο βλέποντας από κοντά την ολοκληρωμένη δουλειά που γίνεται εκεί και πήρα με μια πρώτη γεύση από τα νέα μοντέλα. Παράλληλα, έμπειροι επαγγελματίες-ιδιοκτήτες τουριστικών λεωφορείων και ΚΤΕΛ, οδήγησαν το EX 16M και μας καταθέτουν την εμπειρία τους.

Van Hool EX...Δυο ύψη και τέσσερα μήκη

Η κατασκευή των λεωφορείων της σειράς EX (Extremely efficient) ξεκίνησε στο τέλος του 2014 και μετά από το πρώτο τρίμηνο του 2015 άρχισαν οι πωλήσεις τους. Το πούλμαν αναπτύχθηκε και σχεδιάστηκε εξ ολοκλήρου στο κεντρικό εργοστάσιο της εταιρείας στο Βέλγιο ενώ η κατασκευή του γίνεται στα Σκόπια. Πρόκειται για μια σειρά πούλμαν, που θα είναι διαθέσιμα σε δύο ύψη και τέσσερα μήκη αμαξώματος, ενώ θα υπάρχουν εκδόσεις με δύο ή τρεις άξονες. Συγκεκριμένα το ΕΧ15Η έχει μήκος 12.480 mm, ύψος 3.805 mm και μεταξόνιο 6.010 mm, το ΕΧ16Μ μήκος 13.260 mm, ύψος 3.675 mm και μεταξόνιο 6.790 mm.

Τοτριαξονικό EX16H μήκος 13.855 mm, ύψος 3.805 mm, πλάτος 2.550 mm, μεταξόνιο 6.160 mm (πρώτος-δεύτερος), 1.300 mm (δεύτερος-τρίτος) ενώ το τριαξονικό ΕΧ17Η μήκος 14.220 mm, ύψος 3.805 mm και μεταξόνιο 6.700 mm (πρώτος-δεύτερος) και 1.300 mm (δεύτερος-τρίτος). Ο μέγιστος αριθμός επιβατών ανέρχεται στα 65 άτομα.

Το ΕΧ 15Η, το ΕΧ16Η και το ΕΧ 17Η διαθέτουν ρεζερβουάρ πετρελαίου χωρητικότητας 500 λίτρων και Ad blue 64 λίτρων, ενώ το ΕΧ 16Μ 400 λίτρων πετρελαίου και 64 λίτρων Ad blue.

Εξωτερική-εσωτερική σχεδίαση

Ο εξ ολοκλήρου νέος και μοντέρνος εξωτερικός σχεδιασμός του EX αντανακλά τα χαρακτηριστικά ενός λειτουργικού και αποδοτικού οχήματος. Λιτές γραμμές διατρέχουν την εξωτερική πλευρά ενώ στο πίσω τμήμα του ξεχωρίζουν τα κάθετα τοποθετημένα φωτιστικά σώματα τύπου Led.

Τα μπροστινά φώτα είναι στρογγυλά και τα τζάμια του πούλμαν φιμέ. Μεγάλων διαστάσεων είναι οι μπαγκαζιέρες (10.5 μέχρι 12 κυβικά), όπως και το κρεβάτι το οποίο τοποθετείται είτε στην μπροστινή πλευρά (όταν το ρεζερβουάρ είναι μικρό) ή στην πίσω πλευρά.

Ανάλογα με τις απαιτήσεις της χρήσης για την οποία προορίζεται, η Van Hool είναι σε θέση να προσφέρει λύσεις που μεταξύ άλλων περιλαμβάνουν ειδικές θέσεις για αναπηρικά αμαξίδια καθώς και συστήματα υποβοήθησης της επιβίβασης – αποβίβασης αυτών. Το νέο ΕΧ μπορεί να μετατραπεί από σχολικό λεωφορείο σε πολυτελές τουριστικό όχημα, με αντίστοιχα επίπεδα εξοπλισμού και φινιρίσματος.

 Θέση οδήγησης

Το ταμπλό και γενικότερα ο χώρος οδήγησης είναι κατασκευασμένα χωρίς σχεδιαστικές ακρότητες, αλλά με πολύ καλή εργονομική διάταξη. Το κόκπιτ είναι στραμμένο προς τον οδηγό, έχοντας κοντά στα δάχτυλά του τα διάφορα χειριστήρια με τις λειτουργίες του οχήματος. Το τιμόνι είναι πλαστικό με μαλακή υφή και τέσσερις κολόνες. Στο ταμπλό κυριαρχεί η διχρωμία με σκούρο και ανοιχτό γκρι, ενώ αποθηκευτικοί χώροι για μικροαντικείμενα βρίσκονται στην κεντρική κονσόλα.

Οι δυο αριστεροί και ο ένας δεξιός καθρέφτης εξασφαλίζουν καλή ορατότητα κατά μήκος του οχήματος, αν και θα θέλαμε οι δυο μπροστινοί να μην είναι τόσο ογκώδεις.

Ο λεβιές ταχυτήτων βρίσκεται δίπλα από το κάθισμα του οδηγού και πίσω από αυτόν ποτηροθήκες. Το χειρόφρενο, όπως και το κουμπί για τη ρύθμιση των καθρεφτών είναι τοποθετημένα στην αριστερή πλευρά. Οι κύριες ενδείξεις, κοντέρ, στροφόμετρο, θερμοκρασία, ad blue, εμφανίζονται σε αναλογική μορφή ενώ οι υπόλοιπες σε ψηφιακή.

Άνετο και φωτεινό περιβάλλον

Οι γυάλινες επιφάνειες διασφαλίζουν ευρύτατο περιμετρικό οπτικό πεδίο σε όλες τις θέσεις και παράλληλα προσφέρουν και άνετο και ευήλιο περιβάλλον. Χωρίς περιορισμούς στην εργονομία και στον εξοπλισμό άνεσης και ασφάλειας προσφέρει ήσυχο ταξίδι στους επιβαίνοντες. Τα υλικά που έχουν χρησιμοποιηθεί είναι καλής ποιότητας για να αντέχουν στο χρόνο και σε κακό οδικό δίκτυο με λακκούβες.

Ο φωτισμός κατά μήκος του εσωτερικού έχει σχεδιαστεί προσεκτικά και τα κανάλια αποθήκευσης είναι μεγάλα. Μοντέρνας σχεδίασης είναι τα ακροφύσια κλιματισμού και ο κλιματισμός τριών επιπέδων αποδίδει άμεσα, γεγονός που διαπιστώσαμε όλοι τη ζεστή ημέρα που βρεθήκαμε στα καθίσματα του ΕΧ. Το δάπεδο είναι επίπεδο με απομίμηση ξύλου και δίνει την αίσθηση της πολυτέλειας. Ανάλογα με την έκδοση εξοπλισμού, το πούλμαν μπορεί να εφοδιαστεί με τουαλέτα, κρεβάτι οδηγού, ανακλινόμενο τραπεζάκι και δίχτυ στα καθίσματα, καθώς και χώρο κουζίνας με ψυγείο. Ο πελάτης μπορεί ανάλογα με τη χρήση που έχει επιλέξει, να διαμορφώσει κατάλληλα τον εσωτερικό διάκοσμο.

Κινητήρες

Το νέο Van Hool Ex εφοδιάζεται με κινητήρες Paccar MX 11 προδιαγραφών Euro 6. Συγκεκριμένα τα μοντέλα EX 15H και 16Μ είναι εφοδιασμένα με τον DAF MX 11 με ιπποδύναμη 394 ίππους (290Kw), ροπή 1.900 Nm και κυβισμό 10.800 κ.εκ. Τα μοντέλαEX 16H και ΕΧ 17Η χρησιμοποιούν τον κινητήρα DAF MX 11 με ιπποδύναμη 436 ίππους, ροπή 2.100 Nm και κυβισμό 10.800 κ.εκ. Η στάνταρ επιλογή των κιβωτίων θα είναι η χειροκίνητη με το εξατάχυτο GO210-6 Voith R-115E ενώ διατίθεται και το αυτόματο ZF As Τronic (12 σχέσεις) και ZF Ecolife.

Συστήματα ασφαλείας

Εφοδιασμένα με όλα τα σύγχρονα συστήματα ενεργητικής και παθητικής ασφαλείας είναι τα νέα οχήματα της Van Hool. Διαθέτουν EBS3, ESC, δισκόφρενα στους εμπρός και πίσω άξονες και ABS και Voith Retarder. Επίσης, είναι εξοπλισμένα με την προηγμένη πίσω ανάρτηση με σύστημα αυτόματης αυξομείωσης της απόστασης του οχήματος από το έδαφος, ανεξάρτητη εμπρός ανάρτηση και σύστημα ανίχνευσης πυρκαγιάς στην κουζίνα, τον κινητήρα και τις μπαγκαζιέρες.

Στο δρόμο με το Van Hool EX 16M

Στο τέλος της ξενάγησής μας στο εργοστάσιο ένα ολοκαίνουργιο λεωφορείο εξερχόμενο από τη γραμμή παραγωγής και το τελευταίο στάδιο ελέγχου ήταν διαθέσιμο για test drive, από τη θέση του οποίου πέρασαν τρεις έμπειροι επαγγελματίες οδηγοί οι οποίοι μας μίλησαν με θετικά λόγια για το 13μετρο Van Hool της δοκιμής, το μοντέλο 16M. Συγκεκριμένα, μας δήλωσαν:

Απόστολος Σιμώνης (Δι/νων Σύμβουλος της Transel Holidays): Το καινούργιο EX Van Hool είναι ένα αυτοκίνητο το οποίο πατάει πολύ σταθερά στο δρόμο και έχει καλό βήμα. Είναι ένα όχημα το οποίο προσέχει τον οδηγό στις στροφές και τα φρένα του είναι καταπληκτικά.

Πιστεύω πως είναι κατάλληλο για τουριστικό, το οποίο έχει μελετηθεί όσον αφορά στην ασφάλεια του οδηγού και των επιβατών. Επίσης, είναι ένα όχημα που για πρώτη φορά είναι αθόρυβο και δεν ακούς τον αέρα όπως σε παλαιότερα μοντέλα της Van Ηool, τα οποία ήταν εξίσου καλά πούλμαν, ωστόσο το συγκεκριμένο δεν έχει καθόλου διαρροές προς τον εσωτερικό χώρο. Είναι πολύ καλοδεμένο και προσφέρει αυξημένη ποιότητα στο ταξίδι.

Χρήστος Σιδηρόπουλος (μέτοχος ΚΤΕΛ Βέροιας):

Πολύ καλό αυτοκίνητο, από θέμα κατασκευής και ποιότητας εσωτερικά-εξωτερικά και άψογο στην κύλιση. Όλο το σασί είναι κατασκευασμένο από ανοξείδωτο υλικό, δεν υπάρχει πουθενά απλό μέταλλο, το οποίο σημαίνει ότι εφ' όρου ζωής ξεχνάς τις επισκέψεις στο λαμαρινά. Επίσης, ξεχνάς ένα σημαντικό θέμα που μας αφορά όλους τους πουλμαντζήδες και αναφέρομαι στη διάβρωση σε διάφορα σημεία του. Έχει φοβερό φρενάρισμα και μαλακή ανάρτηση ενώ δεν άκουσα καθόλου τριγμούς και χτυπήματα στα κανάλια, όταν πατούσε στις λακκούβες. Είναι ένα πολύ καλό επαγγελματικό αυτοκίνητο, στιβαρό, με καλά φρένα και ασφαλές, ιδανικό για ΚΤΕΛ και τουριστικά γραφεία.

Εργοστάσιο στα Σκόπια

Η κατασκευή του σύγχρονου εργοστασίου ξεκίνησε το 2012 όταν η βελγική εταιρεία ανέλαβε μια μεγάλη παραγγελία για τη Βόρεια Αμερική με τις παραδόσεις να ολοκληρώνονται το 2015. Σε κομβικό σημείο κοντά στο αεροδρόμιο και δίπλα από την πόλη των Σκοπίων, σε μια έκταση 180.000 τ.μ , δαπανήθηκε το ποσό των 25 εκατομμυρίων ευρώ για την ανέγερση του εργοστασίου με τέσσερις ολοκληρωμένες γραμμές παραγωγής. Απασχολούνται 450 υπάλληλοι και μέχρι στιγμής έχουν κατασκευαστεί 160 πούλμαν ενώ μέχρι το τέλος του έτους θα ξεπεράσουν τα 300. Οι εγκαταστάσεις συνδυάζουν την κορυφαία βελγική ποιότητα και  χαμηλότερο κόστος κατασκευής, κυρίως ως προς τα λειτουργικά έξοδα της γραμμής παραγωγής. Άλλωστε, σκοπός της εταιρείας ήταν να μπορεί να δεχθεί μια παραγγελία, η οποία θα αφήσει κέρδη με σκοπό να τα επενδύσει σε νέες τεχνολογίες και παράλληλα να διασφαλίσει την ομαλή λειτουργία της. Γι’ αυτό το λόγο επιλέχθηκε η γειτονική χώρα για εγκατάσταση του εργοστασίου. Για την αγορά της Αμερικής κατασκευάζονται περισσότερα από 500 πούλμαν το χρόνο ενώ από το καινούργιο μοντέλο EX, περίπου 300 κομμάτια.

Κάθε εβδομάδα έρχονται 7-8 νταλίκες από το Βέλγιο φορτωμένες με ανταλλακτικά ενώ ήδη άρχισαν να προμηθεύονται από γειτονικά κράτη (και την Ελλάδα). Ωστόσο, για να ολοκληρωθεί η προμήθεια από άλλες χώρες απαιτείται οργάνωση και επιπλέον χρόνος, όπως μας δήλωσε υψηλόβαθμο στέλεχος του εργοστασίου. Η δομή του εργοστασίου είναι ένας μακρύς διάδρομος στο κέντρο, ενώ αριστερά και δεξιά γίνεται η συναρμολόγηση των επιμέρους τμημάτων του λεωφορείου. Αξιοσημείωτο είναι ότι το στήσιμο των λεωφορείων γίνεται εξ ολοκλήρου στο χέρι, από τα κολλήματα μέχρι και το βάψιμο, χωρίς την παρουσία ρομπότ.