Ολέθριο πλήγμα κατά της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας VW επέφερε η αποκάλυψη του σκανδάλου εξαπάτησης των αρχών, αλλά πιο δυνατό ήταν το χτύπημα που δέχτηκαν οι ίδιοι οι καταναλωτές – θύματα της αξιοπιστίας τους προς το «made in Germany» και προς συγκεκριμένη μάρκα. Όλα ξεκίνησαν, όταν στις 18 Σεπτεμβρίου 2015 η γνωστή Υπηρεσία Προστασία Περιβάλλοντος (ΕΡΑ) της χώρας, ανακοίνωσε ότι, στη διάρκεια δοκιμών εκπομπών ρύπων ανακάλυψε λογισμικό που μείωνε τα καυσαέρια. Συγκεκριμένα, οι ελεγκτές δήλωσαν πως στη διάρκεια των δοκιμών έγκρισης τύπου, το συγκεκριμένο λογισμικό μείωνε τις εκπομπές ρύπων ενώ, σε κανονική κυκλοφορία στο δρόμο τα αυτοκίνητα εξέπεμπαν πολλαπλάσιες ποσότητες, γεγονός που παραδέχθηκαν και οι επικεφαλής της VW.
Η ΕΡΑ ανακοίνωσε πως άμεσα θα ερευνηθούν και άλλες αυτοκινητοβιομηχανίες για παρόμοιες πρακτικές ενώ, το πρόστιμο για την VW μπορεί να αγγίξει τα 18 δις δολάρια. Τα αυτοκίνητα που παραμένουν μη παραδοτέα στους πελάτες αγγίζουν τις 500.000 μονάδες, και ταυτόχρονα, η γερμανική κυβέρνηση ξεκινά δοκιμές σε όλα τα επιβατικά VW που παράγονται στη φυσική έδρα της εταιρείας. Τα στελέχη της VW ανακοίνωσαν ότι, συνεργάζονται πλήρως με τις αμερικανικές αρχές προκειμένου να εντοπιστεί ο υπεύθυνος, ή πιθανότατα, η ομάδα υπευθύνων που πρωταγωνίστησαν στη συγκεκριμένη υπόθεση. Την πρώτη ημέρα διαπραγμάτευσης της μετοχής της εταιρείας στο χρηματιστήριο της Φρανκφούρτης μετά την ανακοίνωση της ΕΡΑ, απωλέσθηκε το ένα πέμπτο της συνολικής κεφαλαιοποίησης.